Nopeuden säätö eli cruiceri
Nopeuden säätö eli cruiceri
Nopeuden säätö ei pelaa, onko rele tai boksi missä? Saab 9-5 turbo 2.3 -98.
Re: Nopeuden säätö eli cruiceri
Tarkastapa ekana kaikki takapolttimot ettei esim takasumari oo palanu.itellä kävi joskus niin että tuo aiheutti cruisen toimimattomuuden.
Sitten jarrupolkimessa on se tunnistin joka ottaa cruisen pois,tarkasta myös se.
Sulake 31 hoitaa cruisea
Sitten jarrupolkimessa on se tunnistin joka ottaa cruisen pois,tarkasta myös se.
Sulake 31 hoitaa cruisea
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Nopeuden säätö eli cruiceri
Aika harvoin taitaa ohjaus boksi viottua. Veikkaisin ennemmin takaluukulle menevää johto nippua siitä saranan vierestä. Ja tietty polttimot.
Re: Nopeuden säätö eli cruiceri
Nariseeko kytkinpoljin? Lähteekö cruise pelaamaan, kun nostat jalalla kytkinpoljinta ylemmäs, jos se yleensäkään nousee ylemmäs?
Kytkinpolkimen palautinjousi alkaa joskus takertelemaan, eikä nosta kytkinpoljinta takaisin yläasentoon. Tällöin cruise ei toimi, koska auto luulee että kytkintä painetaan.
Siinä jousen sisäpuolella on valkoinen nailonirunko, jota vasten itse jousi takertelee. Olen suorittanut kahteen og9-5 ja yhteen ng9-3 onnistuneen korjauksen(pisin jo 3v, omani) pelkästään voitelemalla sen palautinjousen jollain kiinni tarraavalla suihkutettavalla rasvalla. Esim valkoinen vaseliini
Kytkinpolkimen palautinjousi alkaa joskus takertelemaan, eikä nosta kytkinpoljinta takaisin yläasentoon. Tällöin cruise ei toimi, koska auto luulee että kytkintä painetaan.
Siinä jousen sisäpuolella on valkoinen nailonirunko, jota vasten itse jousi takertelee. Olen suorittanut kahteen og9-5 ja yhteen ng9-3 onnistuneen korjauksen(pisin jo 3v, omani) pelkästään voitelemalla sen palautinjousen jollain kiinni tarraavalla suihkutettavalla rasvalla. Esim valkoinen vaseliini
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Nopeuden säätö eli cruiceri
Seuraavien ehtojen pitää täyttyä, jotta vakionopeussäädin voidaan aktivoida:
1.Jarruvalokytkin = 0
2.Kytkin- ja jarrupolkimen katkaisin = 0
3.Nopeus, johdin ABS:ltä >40 km/h.
4.Nopeus, väylä MIU:lta >40 km/h.
5.Nopea nopeuden lasku = 0.
6.Ei mikään TCS aktiivinen (väylä TC/ABS:ltä).
7.Käsivalintainen vaihteisto: Välityssuhde vastaa jotakin vaihdetta. Automaattivaihteisto: D, 3, 2 tai 1.
8. Jarruvalokytkin sekä kytkin- ja jarrupolkimen katkaisin samanaikaisesti = 1 joskus tämän ajojakson aikana.
9.Mikään läpän säädön vikakoodi ei salpaa.
10.Tuloliitäntä A, B ja C = 0 ennen kuin kytkin siirretään asentoon ON/OFF.
11.Vakionopeussäädin aktivoidaan kytkimellä.
Tech2:ssa on valikko josta näkee suoraan jos joku näistä ehdoista ei täyty.
Mars tekkikäsittelyyn jos takaluukun johtosarja on OK ja vikaa ei ala löytyä.
1.Jarruvalokytkin = 0
2.Kytkin- ja jarrupolkimen katkaisin = 0
3.Nopeus, johdin ABS:ltä >40 km/h.
4.Nopeus, väylä MIU:lta >40 km/h.
5.Nopea nopeuden lasku = 0.
6.Ei mikään TCS aktiivinen (väylä TC/ABS:ltä).
7.Käsivalintainen vaihteisto: Välityssuhde vastaa jotakin vaihdetta. Automaattivaihteisto: D, 3, 2 tai 1.
8. Jarruvalokytkin sekä kytkin- ja jarrupolkimen katkaisin samanaikaisesti = 1 joskus tämän ajojakson aikana.
9.Mikään läpän säädön vikakoodi ei salpaa.
10.Tuloliitäntä A, B ja C = 0 ennen kuin kytkin siirretään asentoon ON/OFF.
11.Vakionopeussäädin aktivoidaan kytkimellä.
Tech2:ssa on valikko josta näkee suoraan jos joku näistä ehdoista ei täyty.
Mars tekkikäsittelyyn jos takaluukun johtosarja on OK ja vikaa ei ala löytyä.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: Nopeuden säätö eli cruiceri
Ja kuten aiemmin aloittamassasi ketjussa on kirjoitettu, että 9-5:ssa ei ole mitään servo/ohjausboksia vakionopeudensäätimelle, kuten vanhemmissa saabeissa. Autossa on sähköinen kaasuläppäkotelo joka keskustelee auton tiedonsiirtolinjan ja moottorinohjausyksikön kanssa myös cruisesta.
Tämän ja aiemman ketjun ohjeiden perusteella kannattaa lähestyä vikaa. Niistä polttimoista sekä niiden oikeellisuudesta kannattaa lähteä liikkeelle. Vielä palava poltin voi olla viallinen! Takaluukun johtosarjan kunnon tarkastus seuraavaksi. Yleensä sieltä katkeaa johtoja sen haitarikumin sisältä, näet kun otat sen haitarputken irti.
Mikäli näistä em. paikoista ei vikaa löydy, niin kannattaa käydä TECH2 testerin luona tarkemmassa vianmäärityksessä. Mielestäni on turhaa arvailua ja rahan hukkaa kokeilla komponentteja vaihtamalla että sattuisiko korjaantumaan. Tulee hyvin nopeasti kalliimmaksi kuin kunnollinen vianmääritys.
Tämän ja aiemman ketjun ohjeiden perusteella kannattaa lähestyä vikaa. Niistä polttimoista sekä niiden oikeellisuudesta kannattaa lähteä liikkeelle. Vielä palava poltin voi olla viallinen! Takaluukun johtosarjan kunnon tarkastus seuraavaksi. Yleensä sieltä katkeaa johtoja sen haitarikumin sisältä, näet kun otat sen haitarputken irti.
Mikäli näistä em. paikoista ei vikaa löydy, niin kannattaa käydä TECH2 testerin luona tarkemmassa vianmäärityksessä. Mielestäni on turhaa arvailua ja rahan hukkaa kokeilla komponentteja vaihtamalla että sattuisiko korjaantumaan. Tulee hyvin nopeasti kalliimmaksi kuin kunnollinen vianmääritys.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Nopeuden säätö eli cruiceri
Femman vakionopeudensäätimen nopeus heittelee tasamaalla jopa 5km/h ja meno on jatkuvaa kiihdyttelyä.
Auto tönii siis koko ajan selkään.
Mistä lähden etsimään vikaa?
Auto tönii siis koko ajan selkään.
Mistä lähden etsimään vikaa?
9-5 2.0t Wagon -00, Nissan S14 -94, TWN 250 BDG H -52 projekti
Ex. NG900, OG900, ym.
Ex. NG900, OG900, ym.