Nopeuden säätö eli cruiceri

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
baasbaas
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 21:43

Nopeuden säätö eli cruiceri

Viesti Kirjoittaja baasbaas »

Nopeuden säätö ei pelaa, onko rele tai boksi missä? Saab 9-5 turbo 2.3 -98.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Nopeuden säätö eli cruiceri

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Tarkastapa ekana kaikki takapolttimot ettei esim takasumari oo palanu.itellä kävi joskus niin että tuo aiheutti cruisen toimimattomuuden.
Sitten jarrupolkimessa on se tunnistin joka ottaa cruisen pois,tarkasta myös se.
Sulake 31 hoitaa cruisea
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Nopeuden säätö eli cruiceri

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Aika harvoin taitaa ohjaus boksi viottua. Veikkaisin ennemmin takaluukulle menevää johto nippua siitä saranan vierestä. Ja tietty polttimot.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Nopeuden säätö eli cruiceri

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Nariseeko kytkinpoljin? Lähteekö cruise pelaamaan, kun nostat jalalla kytkinpoljinta ylemmäs, jos se yleensäkään nousee ylemmäs?

Kytkinpolkimen palautinjousi alkaa joskus takertelemaan, eikä nosta kytkinpoljinta takaisin yläasentoon. Tällöin cruise ei toimi, koska auto luulee että kytkintä painetaan.

Siinä jousen sisäpuolella on valkoinen nailonirunko, jota vasten itse jousi takertelee. Olen suorittanut kahteen og9-5 ja yhteen ng9-3 onnistuneen korjauksen(pisin jo 3v, omani) pelkästään voitelemalla sen palautinjousen jollain kiinni tarraavalla suihkutettavalla rasvalla. Esim valkoinen vaseliini
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Nopeuden säätö eli cruiceri

Viesti Kirjoittaja Wege »

Seuraavien ehtojen pitää täyttyä, jotta vakionopeussäädin voidaan aktivoida:

1.Jarruvalokytkin = 0
2.Kytkin- ja jarrupolkimen katkaisin = 0
3.Nopeus, johdin ABS:ltä >40 km/h.
4.Nopeus, väylä MIU:lta >40 km/h.
5.Nopea nopeuden lasku = 0.
6.Ei mikään TCS aktiivinen (väylä TC/ABS:ltä).
7.Käsivalintainen vaihteisto: Välityssuhde vastaa jotakin vaihdetta. Automaattivaihteisto: D, 3, 2 tai 1.
8. Jarruvalokytkin sekä kytkin- ja jarrupolkimen katkaisin samanaikaisesti = 1 joskus tämän ajojakson aikana.
9.Mikään läpän säädön vikakoodi ei salpaa.
10.Tuloliitäntä A, B ja C = 0 ennen kuin kytkin siirretään asentoon ON/OFF.
11.Vakionopeussäädin aktivoidaan kytkimellä.

Tech2:ssa on valikko josta näkee suoraan jos joku näistä ehdoista ei täyty.
Mars tekkikäsittelyyn jos takaluukun johtosarja on OK ja vikaa ei ala löytyä.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Nopeuden säätö eli cruiceri

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ja kuten aiemmin aloittamassasi ketjussa on kirjoitettu, että 9-5:ssa ei ole mitään servo/ohjausboksia vakionopeudensäätimelle, kuten vanhemmissa saabeissa. Autossa on sähköinen kaasuläppäkotelo joka keskustelee auton tiedonsiirtolinjan ja moottorinohjausyksikön kanssa myös cruisesta.

Tämän ja aiemman ketjun ohjeiden perusteella kannattaa lähestyä vikaa. Niistä polttimoista sekä niiden oikeellisuudesta kannattaa lähteä liikkeelle. Vielä palava poltin voi olla viallinen! Takaluukun johtosarjan kunnon tarkastus seuraavaksi. Yleensä sieltä katkeaa johtoja sen haitarikumin sisältä, näet kun otat sen haitarputken irti.

Mikäli näistä em. paikoista ei vikaa löydy, niin kannattaa käydä TECH2 testerin luona tarkemmassa vianmäärityksessä. Mielestäni on turhaa arvailua ja rahan hukkaa kokeilla komponentteja vaihtamalla että sattuisiko korjaantumaan. Tulee hyvin nopeasti kalliimmaksi kuin kunnollinen vianmääritys.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
DeSoto
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Heinä 22, 2009 18:24
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nopeuden säätö eli cruiceri

Viesti Kirjoittaja DeSoto »

Femman vakionopeudensäätimen nopeus heittelee tasamaalla jopa 5km/h ja meno on jatkuvaa kiihdyttelyä.
Auto tönii siis koko ajan selkään.
Mistä lähden etsimään vikaa?
9-5 2.0t Wagon -00, Nissan S14 -94, TWN 250 BDG H -52 projekti
Ex. NG900, OG900, ym.
Vastaa Viestiin