Klonksahtelu kaasua painaessa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pnuq
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2018 21:52

Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja Pnuq »

Auto on siis 9-5 -06 aero, automaatti. Oireena on ollu etupäästä kuuluva klonksahdus kun "moottorijarrutuksen" jälkeen painaa kevyesti kaasua. Klonksauksen huomaa varsinki hiljaisessa kaupunkiajossa jos hiljentää risteykseen ja kun uudestaan lähtee kiihdyttämään.
Epäilin syyksi etuapurungon puslia mutta niiden vaihdolla ei ollut tähän vaivaan vaikutusta. Myös muut nivelet ja puslat käyty läpi mutta selvää syyllistä ei ole löytynyt. Moottorin kaikki tukikumit ok ja vaihteiston vääntötuki uusittu muttei sekään vaikuttanut.
Nyt aloin epäillä syyksi vetareita tai tasauspyörästöä.
Kuskin puolen vetari liikkuu ylös(säteen suuntaan) noin millin tasauspyöräston sisäänmenoreiän suulta kun kevyesti nostaa. Myös siinä kumin alla olevassa nivelessä tuntuu säteen suuntaan ehkä millin välys, sekä lisäksi selvä väkys kiertosuunnassa (auton renkaan kehä kääntyy ehkä 5mm jos sisempää akselia pitää paikallaan).
Voisiko tämän perusteella arvella klonksauksen aiheuttajaa?
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

No kävipä somasti. Juuri korjasin saman vian omastani. Tämä johtuu siitä, että ohjausakseli kuivuu. Se pitää rasvata. Mulkaiset tästä jeesiä, niin kuntoon tulee.
https://youtu.be/_hXAxldr5bo ja juu, se kuulostaa erikoiselta, mutta koitas huviksesi ja tuomitset vasta sitten. :lol:
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Pnuq
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2018 21:52

Re: Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja Pnuq »

PaulMuadDib kirjoitti:No kävipä somasti. Juuri korjasin samaan vian omastani. Tämä johtuu siitä, että ohjausakseli kuivuu. Se pitää rasvata. Mulkaiset tästä jeesiä, niin kuntoon tulee.
https://youtu.be/_hXAxldr5bo
Itseasiassa tässä taannoin tuon rasvasin, ja se kyllä selvästi vaimenti ratissa tuntuvaa klonksahdusta, muttei poistanut sitä.
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

No jaa, ei se välttämättä aivan kokonaan poistukaan. Omassani katosi kyllä kokonaan, vaan voihan tuo toki olla muutakin. :roll:
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Pnuq kirjoitti:Auto on siis 9-5 -06 aero, automaatti. Oireena on ollu etupäästä kuuluva klonksahdus kun "moottorijarrutuksen" jälkeen painaa kevyesti kaasua. Klonksauksen huomaa varsinki hiljaisessa kaupunkiajossa jos hiljentää risteykseen ja kun uudestaan lähtee kiihdyttämään.
Epäilin syyksi etuapurungon puslia mutta niiden vaihdolla ei ollut tähän vaivaan vaikutusta. Myös muut nivelet ja puslat käyty läpi mutta selvää syyllistä ei ole löytynyt. Moottorin kaikki tukikumit ok ja vaihteiston vääntötuki uusittu muttei sekään vaikuttanut.
Nyt aloin epäillä syyksi vetareita tai tasauspyörästöä.
Kuskin puolen vetari liikkuu ylös(säteen suuntaan) noin millin tasauspyöräston sisäänmenoreiän suulta kun kevyesti nostaa. Myös siinä kumin alla olevassa nivelessä tuntuu säteen suuntaan ehkä millin välys, sekä lisäksi selvä väkys kiertosuunnassa (auton renkaan kehä kääntyy ehkä 5mm jos sisempää akselia pitää paikallaan).
Voisiko tämän perusteella arvella klonksauksen aiheuttajaa?
Itsellä samaa vaivaa. :roll: viewtopic.php?f=14&t=185339&p=1199840#p1199840 Epäilen kyllä vahvasti vaihteistoa. :x Saakohan femmaan enää tehdasuutta automaattilootaa, ja jos saa, niin mihin hintaan? :saab:
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Pnuq
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2018 21:52

Re: Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja Pnuq »

olli9000CDturbo kirjoitti:
Pnuq kirjoitti:Auto on siis 9-5 -06 aero, automaatti. Oireena on ollu etupäästä kuuluva klonksahdus kun "moottorijarrutuksen" jälkeen painaa kevyesti kaasua. Klonksauksen huomaa varsinki hiljaisessa kaupunkiajossa jos hiljentää risteykseen ja kun uudestaan lähtee kiihdyttämään.
Epäilin syyksi etuapurungon puslia mutta niiden vaihdolla ei ollut tähän vaivaan vaikutusta. Myös muut nivelet ja puslat käyty läpi mutta selvää syyllistä ei ole löytynyt. Moottorin kaikki tukikumit ok ja vaihteiston vääntötuki uusittu muttei sekään vaikuttanut.
Nyt aloin epäillä syyksi vetareita tai tasauspyörästöä.
Kuskin puolen vetari liikkuu ylös(säteen suuntaan) noin millin tasauspyöräston sisäänmenoreiän suulta kun kevyesti nostaa. Myös siinä kumin alla olevassa nivelessä tuntuu säteen suuntaan ehkä millin välys, sekä lisäksi selvä väkys kiertosuunnassa (auton renkaan kehä kääntyy ehkä 5mm jos sisempää akselia pitää paikallaan).
Voisiko tämän perusteella arvella klonksauksen aiheuttajaa?
Itsellä samaa vaivaa. :roll: viewtopic.php?f=14&t=185339&p=1199840#p1199840 Epäilen kyllä vahvasti vaihteistoa. :x Saakohan femmaan enää tehdasuutta automaattilootaa, ja jos saa, niin mihin hintaan? :saab:
Ruotsista saa kai purkulaatikoita muutamalla satkulla.
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Pnuq kirjoitti:
olli9000CDturbo kirjoitti:
Pnuq kirjoitti:Auto on siis 9-5 -06 aero, automaatti. Oireena on ollu etupäästä kuuluva klonksahdus kun "moottorijarrutuksen" jälkeen painaa kevyesti kaasua. Klonksauksen huomaa varsinki hiljaisessa kaupunkiajossa jos hiljentää risteykseen ja kun uudestaan lähtee kiihdyttämään.
Epäilin syyksi etuapurungon puslia mutta niiden vaihdolla ei ollut tähän vaivaan vaikutusta. Myös muut nivelet ja puslat käyty läpi mutta selvää syyllistä ei ole löytynyt. Moottorin kaikki tukikumit ok ja vaihteiston vääntötuki uusittu muttei sekään vaikuttanut.
Nyt aloin epäillä syyksi vetareita tai tasauspyörästöä.
Kuskin puolen vetari liikkuu ylös(säteen suuntaan) noin millin tasauspyöräston sisäänmenoreiän suulta kun kevyesti nostaa. Myös siinä kumin alla olevassa nivelessä tuntuu säteen suuntaan ehkä millin välys, sekä lisäksi selvä väkys kiertosuunnassa (auton renkaan kehä kääntyy ehkä 5mm jos sisempää akselia pitää paikallaan).
Voisiko tämän perusteella arvella klonksauksen aiheuttajaa?
Itsellä samaa vaivaa. :roll: viewtopic.php?f=14&t=185339&p=1199840#p1199840 Epäilen kyllä vahvasti vaihteistoa. :x Saakohan femmaan enää tehdasuutta automaattilootaa, ja jos saa, niin mihin hintaan? :saab:
Ruotsista saa kai purkulaatikoita muutamalla satkulla.
Purkulaatikon kanssa aina riski että saa yhtä surkean. :?
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Vähän offtopic. Saako pikkuteehen vaihdettua aeron lootan? Pitääkö softa vaihtaa. Kyse -09 biopowerista. Mitsun ahdin ja tuntuu aika hanakasti vetävän pienemmälle ja vetävän korkealle ennen vaihtoa. Kaverin iso-T hyödyntää vääntöä paljon paremmin. Tyypeissähän on A vastaan D ero lootan tyypissä.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös tuolla ole aika halpoja 5-vaihteisia automaattivaihteistoja:
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... t-5speed-3
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Softan säädöllä saa myös laatikon "hyödyntämään vääntöä paljon paremmin". Tuskin on kovin huomattavaa eroa noissa laatikoissa muuten, mutta en ole kokeillut joten en ala asiasta väittelemään
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

jus kirjoitti:Eikös tuolla ole aika halpoja 5-vaihteisia automaattivaihteistoja:
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... t-5speed-3
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... t-5speed-1 Out of stock. :?
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Itse asiassa taitaa kaikki uudemmat automaatit olla loppu. Mutta enemmän kiinnostaa edelleen että voiko "a" lootan softata "c" lootaksi ja onko tosiaan vain softa-ero pikkuteen ja isoTeen/aeron väliillä.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Pnuq
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2018 21:52

Re: Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja Pnuq »

olli9000CDturbo kirjoitti:
Pnuq kirjoitti:Auto on siis 9-5 -06 aero, automaatti. Oireena on ollu etupäästä kuuluva klonksahdus kun "moottorijarrutuksen" jälkeen painaa kevyesti kaasua. Klonksauksen huomaa varsinki hiljaisessa kaupunkiajossa jos hiljentää risteykseen ja kun uudestaan lähtee kiihdyttämään.
Epäilin syyksi etuapurungon puslia mutta niiden vaihdolla ei ollut tähän vaivaan vaikutusta. Myös muut nivelet ja puslat käyty läpi mutta selvää syyllistä ei ole löytynyt. Moottorin kaikki tukikumit ok ja vaihteiston vääntötuki uusittu muttei sekään vaikuttanut.
Nyt aloin epäillä syyksi vetareita tai tasauspyörästöä.
Kuskin puolen vetari liikkuu ylös(säteen suuntaan) noin millin tasauspyöräston sisäänmenoreiän suulta kun kevyesti nostaa. Myös siinä kumin alla olevassa nivelessä tuntuu säteen suuntaan ehkä millin välys, sekä lisäksi selvä väkys kiertosuunnassa (auton renkaan kehä kääntyy ehkä 5mm jos sisempää akselia pitää paikallaan).
Voisiko tämän perusteella arvella klonksauksen aiheuttajaa?
Itsellä samaa vaivaa. :roll: viewtopic.php?f=14&t=185339&p=1199840#p1199840 Epäilen kyllä vahvasti vaihteistoa. :x Saakohan femmaan enää tehdasuutta automaattilootaa, ja jos saa, niin mihin hintaan? :saab:
Ihan mielenkiinnosta vielä palaan tähän koska minulla on samankaltaista vaivaa. Millä perusteella diagnosoit tuon laatikon sisäiseksi viaksi? Mietin vaan että mikä tuosta sitten on mennyt väljäksi..perästä jotakin?

Itse en toistaiseksi ryhdy mihinkään toimiin laatikon kanssa ku toimii käytännössä kuitenkin ihan hyvin. Sitten kun ei enää toimi niin laitan vaikka purkulaatikon tilalle kun 06 aerolla ei muutenkaan ole enää niin kovin montaa tonnia arvoa.
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Pnuq kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta vielä palaan tähän koska minulla on samankaltaista vaivaa. Millä perusteella diagnosoit tuon laatikon sisäiseksi viaksi? Mietin vaan että mikä tuosta sitten on mennyt väljäksi..perästä jotakin?

Itse en toistaiseksi ryhdy mihinkään toimiin laatikon kanssa ku toimii käytännössä kuitenkin ihan hyvin. Sitten kun ei enää toimi niin laitan vaikka purkulaatikon tilalle kun 06 aerolla ei muutenkaan ole enää niin kovin montaa tonnia arvoa.
Ei mulla siitä varmaa diagnoosia ole, mutta epäilen sitä koska kyseinen vaihteisto on kovin tunnettu vioistaan, varsinkin venttilikoneistosta. :oops: En itsekään ole toistaiseksi tekemässä asialle mitään, mutta olisin kiinnostut jos joku tietää kyseisen vaivan ja sen aiheuttajan varmuudella.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
just_igor

Re: Klonksahtelu kaasua painaessa

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Vetarin vialta vaikuttaa, jos yhtään on väljystä kädellä niin moottorilla sitäkin enemmän... Itsellä vetarit istuu ihan tiukasti niin ettei kädellä saa liikuteltua ja niin luulis oikein olevan 8)
Vastaa Viestiin