Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Auto: 9-5 Aero -00 (Automaatti)

Eilen moottoritiellä hitaamman väistettyä pois edestä, polkasin kaasun pohjaan, jonka jälkeen auto vähän kuin yskäisi, Check Engine ja TCS OFF-merkkivalot syttyivät ja veto ei ollut ihan entisensä. Kurvasin liittymästä pihalle ja auto sammui risteykseen. Uudelleen startatessa auto ei lähde käyntiin, paitsi kun polkee samalla kaasua. Auto pysyy käynnissä ajettaessa mutta sammuu kierrosten laskiessa alle 800. Auton saa pidettyä käynnissä, kun vaihtelee D:n ja N:n välillä vaihdetta ja N:llä polkee sitten kaasua pikkuisen.

Mikä vikana?

Vikakoodia luulisi löytyvän, olikos Hämeenlinnassa lukijoita? (Tech2 -viestiketjusta en semmoista löytänyt)

EDIT: Ja niin, bensapumppu on vaihdettu 40 tkm sitten, sytkäkasetti ja asentoanturikaan eivät kovin vanhoja ole.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Kaasuläppäkotelo siellä kiukuttelee. Techillä lukemalla saa lisää infoa. Hämeenlinnasta löytyy kyllä harrastajia. (jos tuo profiilin paikkakunta pitää vielä paikkansa..)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja jus »

Hetken pystynee ajamaan normaalimpaan tapaan noölaamalla vikakoodit vaikka ECUn sulakkeen irrottamalla ja palauttamalla kaasuläppäkotelon vaijerikäyttöisestä limp home -tilasta takaisin sähköohjatuksi:
https://www.google.com/search?q=youtube ... home+reset

Tilanne uusiutuu todennäköisesti pian ja pysyvä apu tulee vain ehjemmällä kaasuläppäkotelolla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Autollahan on ajettu 239 tkm.

Kaasuläppä oli limb home -tilassa ja kun sen palautti, niin virrat päälle laittaessa naksahti päälle saman tien. Sulakkeen irrotuksen jälkeen teki ihan saman.

Voiko tuo kaasuläppäkotelo oireilla myös niin, että silloin tällöin käynnistäessä sammuu heti käynnistyksen jälkeen tai saa startata selvästi normaalia kauemmin? Myös näitä oireita on ollut satunnaisesti.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kertauksena vielä limpin nollaus ilman testereitä:
Virrat pois, sulake 17 kojelaudalle, läppäkotelon nollaus, sulake takas, auto käyntiin.
Jos limppi rasahtaa samantien päälle niin uutta tilaamaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

vesa67 kirjoitti:Kertauksena vielä limpin nollaus ilman testereitä:
Virrat pois, sulake 17 kojelaudalle, läppäkotelon nollaus, sulake takas, auto käyntiin.
Jos limppi rasahtaa samantien päälle niin uutta tilaamaan.
Napsahtaa heti takaisin.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ilman tietoa vikakoodeista veikkaan että siellä on johtimien eristeet kuoriutuneet ja oikosulussa. Niitä voi korjata mutta kulunut läppis on kulunut ja selkeämpi ratkaisu vaihtaa uusi tilalle.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
just_igor

Re: Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Saabanisti kirjoitti:
vesa67 kirjoitti:Kertauksena vielä limpin nollaus ilman testereitä:
Virrat pois, sulake 17 kojelaudalle, läppäkotelon nollaus, sulake takas, auto käyntiin.
Jos limppi rasahtaa samantien päälle niin uutta tilaamaan.
Napsahtaa heti takaisin.
Akun - napa irti. Läpän nollaus ja akun napa kiinni. Jos menee limppi menee takas päälle vika on edelleen olemassa. Älä lähde vaihtamaan kaasuläppäkoteloa se on viimeinen joka menee rikki ellei joku oo menny sörkkimään sitä.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja Julle »

:lol:
9-5 Aero - 00
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja Termos »

just_igor kirjoitti:Akun - napa irti. Läpän nollaus ja akun napa kiinni. Jos menee limppi menee takas päälle vika on edelleen olemassa. Älä lähde vaihtamaan kaasuläppäkoteloa se on viimeinen joka menee rikki ellei joku oo menny sörkkimään sitä.
Voi hyvää huomenta taas. Kunpa tämä olisi edes eka, toka tai kolmas järjetön korjausehdotus sinulta, mutta kun ei 8O
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
just_igor

Re: Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Termos kirjoitti:
just_igor kirjoitti:Akun - napa irti. Läpän nollaus ja akun napa kiinni. Jos menee limppi menee takas päälle vika on edelleen olemassa. Älä lähde vaihtamaan kaasuläppäkoteloa se on viimeinen joka menee rikki ellei joku oo menny sörkkimään sitä.
Voi hyvää huomenta taas. Kunpa tämä olisi edes eka, toka tai kolmas järjetön korjausehdotus sinulta, mutta kun ei 8O
Tuon vain oman näkökulmani asiasta, jos se ei kohtaa sinun näkökulmasi kanssa se ei automaattisesti tarkoita että se on väärin. Hyvä se on tollaisia kommentteja heitellä jos ei itellä ole edes mitään neuvoja asian suhteen...
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja Termos »

Nimimerkki vesa67 kertoi jo todennäköisimmän syyn, voin kyllä kertoa omakohtaisenkin vianratkaisun, kyseessä sigun -98 - femma:

Sen kaasuläppä naksahti viisi tai kuusi kertaa vikatilaan syksyllä 2007. Harkitsin jo huollon softakorjausta, jolla läpän vikatoleransseja suurennetaan.
Eipä tarvinnut huoltoa vaivata, Garrett GT17 posahti keväällä 2008. Vaihdoin tilalle Mitsun ahtimen, mitään coolerin/putkien putsausta en siinä rempassa ehtinyt tehdä, läppäkotelon suhhuuttelin jarrucleanerilla.

Femma toimii tänäänkin samalla kaasuläppäkotelolla, 50 heppaa on tehoakin päivitetty ylöspäin vuosia sitten.

Että olithan sinä siinä mielessä oikeassa, ettei osia kannata summassa vaihtaa. Öljyä falskaava ahdin ei tee hyvää kaasuläpän toiminnalle.

Mutta kun tilanne on tuo, niin ei paljoa putsaukset auta:
vesa67 kirjoitti:Kertauksena vielä limpin nollaus ilman testereitä:
Virrat pois, sulake 17 kojelaudalle, läppäkotelon nollaus, sulake takas, auto käyntiin.
Jos limppi rasahtaa samantien päälle niin uutta tilaamaan.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

just_igor kirjoitti: Akun - napa irti. Läpän nollaus ja akun napa kiinni. Jos menee limppi menee takas päälle vika on edelleen olemassa. Älä lähde vaihtamaan kaasuläppäkoteloa se on viimeinen joka menee rikki ellei joku oo menny sörkkimään sitä.
Menee päälle, eli mikä vika olemassa? Tiedän, että edelleenkään auto ei pyöri, joten vika "on".
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
just_igor

Re: Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Menee päälle, eli mikä vika olemassa? Tiedän, että edelleenkään auto ei pyöri, joten vika "on".[/quote]

Se on paha sanoa näin suppeilla tiedoilla että mikä siihen on tullut, varsinkin tietämättä vikakoodeja ja näkemättä/kuulematta autoa. Mutta itsellään meni kerran toi limppi päälle silloin kun oli iso ahtovuoto... Eli on mahdollista että sulla irtosi/repesi joku ahtoputki sillä vika tuli silloin kun painoit tallan pohjaan... Joku antureista on myös mahdollinen vikakohde
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ei pysy käynnissä ilman kaasua ja CE + TCS OFF -palavat

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Tervakoskella löytyy lähin Tech2, huomenna illasta vikakoodien kanssa pitäisi olla viisaampi.

Ahtoputkia itsekin enempi epäilin mutta en ole löytänyt rikkinäisiä tai irtonaisia letkuja. Tosin osa taitaa olla tuolla koneen takana vähän piilossa.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Vastaa Viestiin