B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ldkk1
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Tammi 07, 2014 19:45

B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja ldkk1 »

Olisiko kellä jäänyt ehjä Aero vm 2000 kiertokanki hyllyyn? Kyseessä 852g painava, jossa osanumerot 5330 82 EZ ja 9165374 YB. Kuvaa en saanut lisättyä...

Autolla ajettu 144tkm, kiertokangen alapäästä liuskat päällekkäin ja 3. runkolaakeri ihan lopussa myös. Autossa aina vaihdettu öljyt 10tkm välein, Mobil1 0W40, öljyn määrä aina kohdallaan, huohotinpäivitys tehty ajallaan kuten muutkin huollot. Öljypumpun sihti on myös puhdistettu ja oli kunnossa, nyt siellä oli tosin ne laakeinjämät..

Nyt tilattu uusi akseli ja Maptunin paremmat laakerit.

Kun jotenkin tuntuu voiteluongelmalta, onko ajatuksia mitä tehdä epäilemälleni voiteluongelman korjaamiselle?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja V-M »

En laittais 0w öljyjä (5w minimi ja nekin vain talvi aikana) IMHO. Syitä laakerin menoon on monta mutta varmuuden ainakin paineen riittävyydestä saa kun laittaa painemittarin öljy linjaan. Mitkä on maptunin paremmat laakerit? punametalli laakerit? (en laittais tavalliselle akselille). Normi lakerit kestää ja toimii peruskoneista näihin normi vireihin (alle 500hp).
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ldkk1
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Tammi 07, 2014 19:45

Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja ldkk1 »

ACL:n valmistamat setit https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... -saab.html ja
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... -saab.html

0W-luokan Mobil ei ole syynä, öljypumppu menee vaihtoon varmasti. Kokemuksia muitten vaurioista kuulostelisin.

Kiertokanki löytyi, kiitoksia asianosaisille.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Täällä tarinaa omastani: viewtopic.php?f=14&t=178247
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
just_igor

Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Mun mielestä toi 0w40 on ihan väärä öljy. Itse käytän kesäisin 5w30 ja talvella 0w30

Syystä siis että toi 40viskositeetti on ihan liian korkea.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Katsotaan mitä käyttöohjekirja sanoo:

Vuosimallin 2000 käyttöohjekirjassa sanotaan mm. näin sivulla 229: http://www.vadengmpp.com/owners-manual/ ... b-9-5M.pdf

Basic recommendations for Saab engines:
•SAE 10W-30 or 10W-40.

Millä perusteella käyttöohjekirjan vaihtoehtoista suositusta ei voisi käyttää? Millä perusteella 40-luokan öljy olisi liian viskoottista? Oikea vastaus on, että ei millään perusteella.

Ensinnäkin T7 moottoria ei ole alunperinkään suunniteltu niin, että siinä käytettäisiin matalaviskoottisia moottoriöljyjä. Toisekseen moottoriöljyn viskositeetin madaltaminen on puhtaasti polttoainetaloudellinen ja sitä kautta myös päästövaatimusten määrittelemä seikka. Kolmanneksi moottorissa ei ole tapahtunut laakereissa tai voitelukanavissa muutoksia moottorimallin elinkaaren aikana. On siis aivan perusteetonta väittää, että 0W40 (tai ylipäätään 40-luokan) viskositeettiluokituksen öljy olisi millään tasolla väärää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
just_igor

Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Basic recommendations for Saab engines:
•SAE 10W-30 or 10W-40.

Millä perusteella käyttöohjekirjan vaihtoehtoista suositusta ei voisi käyttää? Millä perusteella 40-luokan öljy olisi liian viskoottista? Oikea vastaus on, että ei millään perusteella.


Älä nyt pillastu ystävä hyvä, kysyit mielipiteitä ja sait yhden sellaisen. En lähe vääntämään noiden ohjekirjojen kanssa... Mutta syy siihen että nelikymppinen öljy on mielestäni liian paksua se että näissä T7 koneissa on todella pieniä öljykanavia esim jakopäässä, tp puolella, syintereiden lisävoitelu suuttimissa ja jne jne. Ja jos yksikin näistä vetää huonosti niin kaikki laahaa perässä... Kyllä toi nelikymppinen öljy toimii joo... Mutta esimerkiksi -20 asteen pakkasessa tilanne saattaa olla ihan toinen. Tai muissa vastaavissa tilanteissa missä öljyn täytyy nopeasti alkaa tekemään tehtäväänsä. Mutta kun kerran tiedät jo niin paljon näistä T7 koneista niin pärjäät varmasti itsekkin ongelmasi kanssa... Mutta kannattaa tutustua itse noihin viskositeetteihin ja siihen mitä ne tarkoittaa.
just_igor

Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Onhan se toki mahdollista että ajelet yksinkertaisesti liian matalilla kierroksilla mistä nämä turbokoneet ei yhtään tykkää varsinkaan 4sylinteriset turbokoneet. Ja noi "paremmat" laakerit ei tuu käytännössä yhtään suojaamaan sua seraavalta rikkontumiselta. Vaan ne on tarkoitettu korkea viritteisiin moottoreihin vakiopannulle siitä ei ole mitään iloa.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja Keme »

just_igor kirjoitti:Onhan se toki mahdollista että ajelet yksinkertaisesti liian matalilla kierroksilla mistä nämä turbokoneet ei yhtään tykkää varsinkaan 4sylinteriset turbokoneet.
Mitä toi lause tarkottaa? Mitä ovat "liian matalat kierrokset" ja millälailla nelosturbot ei tykkää niistä? :D Melkosta juttua taas.
jeeeeeee!
Peterssen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 10, 2016 20:08
Paikkakunta: Tampere

Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja Peterssen »

-20 asteen pakkasessa öljyn kuuman pään viskositeetti ei varmaan ihan hirveästi vaikuta yhtään mihinkään. Sitä varten taitaakin olla keksitty nämä ihmeelliset moniasteöljyt, niin niissä voi olla täysin eri viskositeetti kylmänä ja kuumana. Kätevää, etten sanoisi.

Niissä lämpötiloissa kannattaa varmaan enemmän olla huolissaan siitä kylmän pään viskositeetista, jos haluaa huolehtia.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja anv »

Keme kirjoitti:
just_igor kirjoitti:Onhan se toki mahdollista että ajelet yksinkertaisesti liian matalilla kierroksilla mistä nämä turbokoneet ei yhtään tykkää varsinkaan 4sylinteriset turbokoneet.
Mitä toi lause tarkottaa? Mitä ovat "liian matalat kierrokset" ja millälailla nelosturbot ei tykkää niistä? :D Melkosta juttua taas.
No tuotatuota... Tyhjäkäyntikierrosten tuntumassahan on öljynpaineet minimissä. Tällöin kun kuormittaa konetta on ainakin teoriassa vaarana että öljynpaine ei riitä pitämään öljykalvoa kunnossa. Itse pyrin ajelemaan näillä niin että 1-2 vaihteilla kierroksia vähintään reilu tonni ja siitä ylöspäin n. 1750 kierrosta minimit. Tarkoittaa nykyisellä vm 2007 9-3 SC 1.8t vehkellä että nelosen voi laitella sisään noin 60kmh ja vitosen n. 80kmh. Siis 5 vaihteinen manuaali. Näin ajelen siis riippumatta automerkistä tai moottorityypistä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
just_igor

Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Peterssen kirjoitti:-20 asteen pakkasessa öljyn kuuman pään viskositeetti ei varmaan ihan hirveästi vaikuta yhtään mihinkään. Sitä varten taitaakin olla keksitty nämä ihmeelliset moniasteöljyt, niin niissä voi olla täysin eri viskositeetti kylmänä ja kuumana. Kätevää, etten sanoisi.

Niissä lämpötiloissa kannattaa varmaan enemmän olla huolissaan siitä kylmän pään viskositeetista, jos haluaa huolehtia.
W merkintä on pakkaskestävyys eli alin mahdollinen toimintalämpötila, seuraava numero merkintä on milloin öljy saavuttaa oman normaalin toimintalämpötilansa. Jos ulkona on -20 ja laitat 5w40 siinä on aika paljon asteita välissä... Talviolosuhteissa lisäksi moottori jäähtyy nopeasti ja lämpenee hitaasti mikä pidentää entisestään sitä hetkeä milloin moottori käy "toimimattomalla" öljyllä. Ja edelleen se pakkanen ei ollut pää ongelmana tässä vaan ne pienet öljykanavat jokapuolella moottoria.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

just_igor kirjoitti:..Mutta kannattaa tutustua itse noihin viskositeetteihin ja siihen mitä ne tarkoittaa.
just_igor kirjoitti:W merkintä on pakkaskestävyys eli alin mahdollinen toimintalämpötila, seuraava numero merkintä on milloin öljy saavuttaa oman normaalin toimintalämpötilansa. Jos ulkona on -20 ja laitat 5w40 siinä on aika paljon asteita välissä... Talviolosuhteissa lisäksi moottori jäähtyy nopeasti ja lämpenee hitaasti mikä pidentää entisestään sitä hetkeä milloin moottori käy "toimimattomalla" öljyllä. Ja edelleen se pakkanen ei ollut pää ongelmana tässä vaan ne pienet öljykanavat jokapuolella moottoria.
Ei ja ei. Kenenkähän tässä nyt kannattaisikaan lähteä hankkimaan lisäopetusta fluidin sisäisestä kitkasta...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
just_igor

Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Jokaisella on omaanlainen kokemus, mutta mielestäni jos kieltää toisen teorian niin pitäis olla oma siihen väliin? Että mitä ne merkinnät sun mielestä tarkoitta
just_igor

Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?

Viesti Kirjoittaja just_igor »

No tuotatuota... Tyhjäkäyntikierrosten tuntumassahan on öljynpaineet minimissä. Tällöin kun kuormittaa konetta on ainakin teoriassa vaarana että öljynpaine ei riitä pitämään öljykalvoa kunnossa. Itse pyrin ajelemaan näillä niin että 1-2 vaihteilla kierroksia vähintään reilu tonni ja siitä ylöspäin n. 1750 kierrosta minimit. Tarkoittaa nykyisellä vm 2007 9-3 SC 1.8t vehkellä että nelosen voi laitella sisään noin 60kmh ja vitosen n. 80kmh. Siis 5 vaihteinen manuaali. Näin ajelen siis riippumatta automerkistä tai moottorityypistä.[/quote]

Noi on hyvät kierrokset, suoralla tiellä.
Vastaa Viestiin