B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Olisiko kellä jäänyt ehjä Aero vm 2000 kiertokanki hyllyyn? Kyseessä 852g painava, jossa osanumerot 5330 82 EZ ja 9165374 YB. Kuvaa en saanut lisättyä...
Autolla ajettu 144tkm, kiertokangen alapäästä liuskat päällekkäin ja 3. runkolaakeri ihan lopussa myös. Autossa aina vaihdettu öljyt 10tkm välein, Mobil1 0W40, öljyn määrä aina kohdallaan, huohotinpäivitys tehty ajallaan kuten muutkin huollot. Öljypumpun sihti on myös puhdistettu ja oli kunnossa, nyt siellä oli tosin ne laakeinjämät..
Nyt tilattu uusi akseli ja Maptunin paremmat laakerit.
Kun jotenkin tuntuu voiteluongelmalta, onko ajatuksia mitä tehdä epäilemälleni voiteluongelman korjaamiselle?
Autolla ajettu 144tkm, kiertokangen alapäästä liuskat päällekkäin ja 3. runkolaakeri ihan lopussa myös. Autossa aina vaihdettu öljyt 10tkm välein, Mobil1 0W40, öljyn määrä aina kohdallaan, huohotinpäivitys tehty ajallaan kuten muutkin huollot. Öljypumpun sihti on myös puhdistettu ja oli kunnossa, nyt siellä oli tosin ne laakeinjämät..
Nyt tilattu uusi akseli ja Maptunin paremmat laakerit.
Kun jotenkin tuntuu voiteluongelmalta, onko ajatuksia mitä tehdä epäilemälleni voiteluongelman korjaamiselle?
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
En laittais 0w öljyjä (5w minimi ja nekin vain talvi aikana) IMHO. Syitä laakerin menoon on monta mutta varmuuden ainakin paineen riittävyydestä saa kun laittaa painemittarin öljy linjaan. Mitkä on maptunin paremmat laakerit? punametalli laakerit? (en laittais tavalliselle akselille). Normi lakerit kestää ja toimii peruskoneista näihin normi vireihin (alle 500hp).
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
ACL:n valmistamat setit https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... -saab.html ja
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... -saab.html
0W-luokan Mobil ei ole syynä, öljypumppu menee vaihtoon varmasti. Kokemuksia muitten vaurioista kuulostelisin.
Kiertokanki löytyi, kiitoksia asianosaisille.
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... -saab.html
0W-luokan Mobil ei ole syynä, öljypumppu menee vaihtoon varmasti. Kokemuksia muitten vaurioista kuulostelisin.
Kiertokanki löytyi, kiitoksia asianosaisille.
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Täällä tarinaa omastani: viewtopic.php?f=14&t=178247
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Mun mielestä toi 0w40 on ihan väärä öljy. Itse käytän kesäisin 5w30 ja talvella 0w30
Syystä siis että toi 40viskositeetti on ihan liian korkea.
Syystä siis että toi 40viskositeetti on ihan liian korkea.
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Katsotaan mitä käyttöohjekirja sanoo:
Vuosimallin 2000 käyttöohjekirjassa sanotaan mm. näin sivulla 229: http://www.vadengmpp.com/owners-manual/ ... b-9-5M.pdf
Basic recommendations for Saab engines:
•SAE 10W-30 or 10W-40.
Millä perusteella käyttöohjekirjan vaihtoehtoista suositusta ei voisi käyttää? Millä perusteella 40-luokan öljy olisi liian viskoottista? Oikea vastaus on, että ei millään perusteella.
Ensinnäkin T7 moottoria ei ole alunperinkään suunniteltu niin, että siinä käytettäisiin matalaviskoottisia moottoriöljyjä. Toisekseen moottoriöljyn viskositeetin madaltaminen on puhtaasti polttoainetaloudellinen ja sitä kautta myös päästövaatimusten määrittelemä seikka. Kolmanneksi moottorissa ei ole tapahtunut laakereissa tai voitelukanavissa muutoksia moottorimallin elinkaaren aikana. On siis aivan perusteetonta väittää, että 0W40 (tai ylipäätään 40-luokan) viskositeettiluokituksen öljy olisi millään tasolla väärää.
Vuosimallin 2000 käyttöohjekirjassa sanotaan mm. näin sivulla 229: http://www.vadengmpp.com/owners-manual/ ... b-9-5M.pdf
Basic recommendations for Saab engines:
•SAE 10W-30 or 10W-40.
Millä perusteella käyttöohjekirjan vaihtoehtoista suositusta ei voisi käyttää? Millä perusteella 40-luokan öljy olisi liian viskoottista? Oikea vastaus on, että ei millään perusteella.
Ensinnäkin T7 moottoria ei ole alunperinkään suunniteltu niin, että siinä käytettäisiin matalaviskoottisia moottoriöljyjä. Toisekseen moottoriöljyn viskositeetin madaltaminen on puhtaasti polttoainetaloudellinen ja sitä kautta myös päästövaatimusten määrittelemä seikka. Kolmanneksi moottorissa ei ole tapahtunut laakereissa tai voitelukanavissa muutoksia moottorimallin elinkaaren aikana. On siis aivan perusteetonta väittää, että 0W40 (tai ylipäätään 40-luokan) viskositeettiluokituksen öljy olisi millään tasolla väärää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Basic recommendations for Saab engines:
•SAE 10W-30 or 10W-40.
Millä perusteella käyttöohjekirjan vaihtoehtoista suositusta ei voisi käyttää? Millä perusteella 40-luokan öljy olisi liian viskoottista? Oikea vastaus on, että ei millään perusteella.
Älä nyt pillastu ystävä hyvä, kysyit mielipiteitä ja sait yhden sellaisen. En lähe vääntämään noiden ohjekirjojen kanssa... Mutta syy siihen että nelikymppinen öljy on mielestäni liian paksua se että näissä T7 koneissa on todella pieniä öljykanavia esim jakopäässä, tp puolella, syintereiden lisävoitelu suuttimissa ja jne jne. Ja jos yksikin näistä vetää huonosti niin kaikki laahaa perässä... Kyllä toi nelikymppinen öljy toimii joo... Mutta esimerkiksi -20 asteen pakkasessa tilanne saattaa olla ihan toinen. Tai muissa vastaavissa tilanteissa missä öljyn täytyy nopeasti alkaa tekemään tehtäväänsä. Mutta kun kerran tiedät jo niin paljon näistä T7 koneista niin pärjäät varmasti itsekkin ongelmasi kanssa... Mutta kannattaa tutustua itse noihin viskositeetteihin ja siihen mitä ne tarkoittaa.
•SAE 10W-30 or 10W-40.
Millä perusteella käyttöohjekirjan vaihtoehtoista suositusta ei voisi käyttää? Millä perusteella 40-luokan öljy olisi liian viskoottista? Oikea vastaus on, että ei millään perusteella.
Älä nyt pillastu ystävä hyvä, kysyit mielipiteitä ja sait yhden sellaisen. En lähe vääntämään noiden ohjekirjojen kanssa... Mutta syy siihen että nelikymppinen öljy on mielestäni liian paksua se että näissä T7 koneissa on todella pieniä öljykanavia esim jakopäässä, tp puolella, syintereiden lisävoitelu suuttimissa ja jne jne. Ja jos yksikin näistä vetää huonosti niin kaikki laahaa perässä... Kyllä toi nelikymppinen öljy toimii joo... Mutta esimerkiksi -20 asteen pakkasessa tilanne saattaa olla ihan toinen. Tai muissa vastaavissa tilanteissa missä öljyn täytyy nopeasti alkaa tekemään tehtäväänsä. Mutta kun kerran tiedät jo niin paljon näistä T7 koneista niin pärjäät varmasti itsekkin ongelmasi kanssa... Mutta kannattaa tutustua itse noihin viskositeetteihin ja siihen mitä ne tarkoittaa.
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Onhan se toki mahdollista että ajelet yksinkertaisesti liian matalilla kierroksilla mistä nämä turbokoneet ei yhtään tykkää varsinkaan 4sylinteriset turbokoneet. Ja noi "paremmat" laakerit ei tuu käytännössä yhtään suojaamaan sua seraavalta rikkontumiselta. Vaan ne on tarkoitettu korkea viritteisiin moottoreihin vakiopannulle siitä ei ole mitään iloa.
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Mitä toi lause tarkottaa? Mitä ovat "liian matalat kierrokset" ja millälailla nelosturbot ei tykkää niistä? Melkosta juttua taas.just_igor kirjoitti:Onhan se toki mahdollista että ajelet yksinkertaisesti liian matalilla kierroksilla mistä nämä turbokoneet ei yhtään tykkää varsinkaan 4sylinteriset turbokoneet.
jeeeeeee!
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
-20 asteen pakkasessa öljyn kuuman pään viskositeetti ei varmaan ihan hirveästi vaikuta yhtään mihinkään. Sitä varten taitaakin olla keksitty nämä ihmeelliset moniasteöljyt, niin niissä voi olla täysin eri viskositeetti kylmänä ja kuumana. Kätevää, etten sanoisi.
Niissä lämpötiloissa kannattaa varmaan enemmän olla huolissaan siitä kylmän pään viskositeetista, jos haluaa huolehtia.
Niissä lämpötiloissa kannattaa varmaan enemmän olla huolissaan siitä kylmän pään viskositeetista, jos haluaa huolehtia.
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
No tuotatuota... Tyhjäkäyntikierrosten tuntumassahan on öljynpaineet minimissä. Tällöin kun kuormittaa konetta on ainakin teoriassa vaarana että öljynpaine ei riitä pitämään öljykalvoa kunnossa. Itse pyrin ajelemaan näillä niin että 1-2 vaihteilla kierroksia vähintään reilu tonni ja siitä ylöspäin n. 1750 kierrosta minimit. Tarkoittaa nykyisellä vm 2007 9-3 SC 1.8t vehkellä että nelosen voi laitella sisään noin 60kmh ja vitosen n. 80kmh. Siis 5 vaihteinen manuaali. Näin ajelen siis riippumatta automerkistä tai moottorityypistä.Keme kirjoitti:Mitä toi lause tarkottaa? Mitä ovat "liian matalat kierrokset" ja millälailla nelosturbot ei tykkää niistä? Melkosta juttua taas.just_igor kirjoitti:Onhan se toki mahdollista että ajelet yksinkertaisesti liian matalilla kierroksilla mistä nämä turbokoneet ei yhtään tykkää varsinkaan 4sylinteriset turbokoneet.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
W merkintä on pakkaskestävyys eli alin mahdollinen toimintalämpötila, seuraava numero merkintä on milloin öljy saavuttaa oman normaalin toimintalämpötilansa. Jos ulkona on -20 ja laitat 5w40 siinä on aika paljon asteita välissä... Talviolosuhteissa lisäksi moottori jäähtyy nopeasti ja lämpenee hitaasti mikä pidentää entisestään sitä hetkeä milloin moottori käy "toimimattomalla" öljyllä. Ja edelleen se pakkanen ei ollut pää ongelmana tässä vaan ne pienet öljykanavat jokapuolella moottoria.Peterssen kirjoitti:-20 asteen pakkasessa öljyn kuuman pään viskositeetti ei varmaan ihan hirveästi vaikuta yhtään mihinkään. Sitä varten taitaakin olla keksitty nämä ihmeelliset moniasteöljyt, niin niissä voi olla täysin eri viskositeetti kylmänä ja kuumana. Kätevää, etten sanoisi.
Niissä lämpötiloissa kannattaa varmaan enemmän olla huolissaan siitä kylmän pään viskositeetista, jos haluaa huolehtia.
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
just_igor kirjoitti:..Mutta kannattaa tutustua itse noihin viskositeetteihin ja siihen mitä ne tarkoittaa.
Ei ja ei. Kenenkähän tässä nyt kannattaisikaan lähteä hankkimaan lisäopetusta fluidin sisäisestä kitkasta...just_igor kirjoitti:W merkintä on pakkaskestävyys eli alin mahdollinen toimintalämpötila, seuraava numero merkintä on milloin öljy saavuttaa oman normaalin toimintalämpötilansa. Jos ulkona on -20 ja laitat 5w40 siinä on aika paljon asteita välissä... Talviolosuhteissa lisäksi moottori jäähtyy nopeasti ja lämpenee hitaasti mikä pidentää entisestään sitä hetkeä milloin moottori käy "toimimattomalla" öljyllä. Ja edelleen se pakkanen ei ollut pää ongelmana tässä vaan ne pienet öljykanavat jokapuolella moottoria.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Jokaisella on omaanlainen kokemus, mutta mielestäni jos kieltää toisen teorian niin pitäis olla oma siihen väliin? Että mitä ne merkinnät sun mielestä tarkoitta
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
No tuotatuota... Tyhjäkäyntikierrosten tuntumassahan on öljynpaineet minimissä. Tällöin kun kuormittaa konetta on ainakin teoriassa vaarana että öljynpaine ei riitä pitämään öljykalvoa kunnossa. Itse pyrin ajelemaan näillä niin että 1-2 vaihteilla kierroksia vähintään reilu tonni ja siitä ylöspäin n. 1750 kierrosta minimit. Tarkoittaa nykyisellä vm 2007 9-3 SC 1.8t vehkellä että nelosen voi laitella sisään noin 60kmh ja vitosen n. 80kmh. Siis 5 vaihteinen manuaali. Näin ajelen siis riippumatta automerkistä tai moottorityypistä.[/quote]
Noi on hyvät kierrokset, suoralla tiellä.
Noi on hyvät kierrokset, suoralla tiellä.