B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Miten mutkat tiessä vaikuttaa?
9-5 Aero - 00
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Ylä ja ala-mäet... vaikuttaahan ne mutkatkin
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Kiitos tarinastasi, 3. runkolaakerini näytti ihan samalta. Jollain tapaa rakenneongelmalta asia vaikuttaa, täällä syntynyt vilkas keskustelu mm öljystä ei osu oikein kohdalleen.Pakari kirjoitti:Täällä tarinaa omastani: viewtopic.php?f=14&t=178247
Toivottavasti saan lisää kokemuksia asiasta aloittamalleni viestiketjulle .Kuten aiemmin mainitsin, kiertokankia löysin jo useampiakin, jää pari varalle Niitten osalta alan etsiä tietoa kankien merkintöjen merkityksestä, kun alkuperäiset on merkitty D ja nyt löytämäni setti merkillä C. Mihinkähän mahtaa liittyä? Painot ovat kolmen gramman sisällä.
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Kuumaviskositeetilla ei ole kylmäviskositeettiin mitään merkitystä. 0W-luokan pumpattavuus on -40, 5W -35 ja 10W:llä -30 celsiusta. Kuumapään viskositeetilla on sinällään juuri merkitystä noihin laakereiden öljykalvon paksuuteen. Mitä suurempi kuumaviskositeetti sitä paksumpi öljykalvo.just_igor kirjoitti:Basic recommendations for Saab engines:
•SAE 10W-30 or 10W-40.
Millä perusteella käyttöohjekirjan vaihtoehtoista suositusta ei voisi käyttää? Millä perusteella 40-luokan öljy olisi liian viskoottista? Oikea vastaus on, että ei millään perusteella.
Älä nyt pillastu ystävä hyvä, kysyit mielipiteitä ja sait yhden sellaisen. En lähe vääntämään noiden ohjekirjojen kanssa... Mutta syy siihen että nelikymppinen öljy on mielestäni liian paksua se että näissä T7 koneissa on todella pieniä öljykanavia esim jakopäässä, tp puolella, syintereiden lisävoitelu suuttimissa ja jne jne. Ja jos yksikin näistä vetää huonosti niin kaikki laahaa perässä... Kyllä toi nelikymppinen öljy toimii joo... Mutta esimerkiksi -20 asteen pakkasessa tilanne saattaa olla ihan toinen. Tai muissa vastaavissa tilanteissa missä öljyn täytyy nopeasti alkaa tekemään tehtäväänsä. Mutta kun kerran tiedät jo niin paljon näistä T7 koneista niin pärjäät varmasti itsekkin ongelmasi kanssa... Mutta kannattaa tutustua itse noihin viskositeetteihin ja siihen mitä ne tarkoittaa.
Täällä oli joitain mainintoja myös öljyn paineen merkityksestä, jolla ei ole sinällään merkitystä, vaan öljyn virtaamisella järjestelmässä. Öljy kuljettaa lämpöä pois laakeripinnoilta.
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Laitanpa tähän pikagooglauksella löytämäni Teboilin www-sivun, jossa viskositeettimerkintöjen asia yksinkertaistettuna kerrotaan, toki lisääkin muista luokituksista.Pakari kirjoitti:just_igor kirjoitti:..Mutta kannattaa tutustua itse noihin viskositeetteihin ja siihen mitä ne tarkoittaa.Ei ja ei. Kenenkähän tässä nyt kannattaisikaan lähteä hankkimaan lisäopetusta fluidin sisäisestä kitkasta...just_igor kirjoitti:W merkintä on pakkaskestävyys eli alin mahdollinen toimintalämpötila, seuraava numero merkintä on milloin öljy saavuttaa oman normaalin toimintalämpötilansa. Jos ulkona on -20 ja laitat 5w40 siinä on aika paljon asteita välissä... Talviolosuhteissa lisäksi moottori jäähtyy nopeasti ja lämpenee hitaasti mikä pidentää entisestään sitä hetkeä milloin moottori käy "toimimattomalla" öljyllä. Ja edelleen se pakkanen ei ollut pää ongelmana tässä vaan ne pienet öljykanavat jokapuolella moottoria.
https://www.teboil.fi/tuotteet/voitelua ... okitukset/
Selkeyttää öljykeskustelua. Omani laakeriviat eivät johdu öljystä, kuten aiemmin mainitsin.
Re: B235 kiertokanki haussa, laakeriremontin syitä tiedossa?
Lyhyellä oppimäärällä tätä:just_igor kirjoitti:Jokaisella on omaanlainen kokemus, mutta mielestäni jos kieltää toisen teorian niin pitäis olla oma siihen väliin? Että mitä ne merkinnät sun mielestä tarkoitta
https://www.teboil.fi/tuotteet/voitelua ... okitukset/