Elikkä sellaista asiaa tässä utelen että mikä on normaali öljynpaine näille koneille? Tuli laitettua öljynpaine mittari koska kukapa ei tykkäisi niitä seurailla?
Öljynä käytän 5w30, kun öljy on 80° kuumaa tyhjäkäynti paineet on 0.9-0.8 bar 2000rpm 2.2bar.
Öljyn ollessa 100° tyhjäkäynnillä tippuu jopa sinne 0.6-0.7
Öp valo ei kuitenkaan koskaan vilku.
Lähinnä mietityttää koska auton ostaessa sihti oli kaameassa tukossa ja suodatin oli niin tukossa että tuli ajeltua jonkin matkaa vilkkuvalla öp valolla.
Normaali öljynpaine?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 22:31
Re: Normaali öljynpaine?
Itsellä on ollu noin 1bar samoilla öljyillä kun kone on kuuma. Öljyn lämpöä en tiedä. Siitä nousee noin 1bar /1000rpm. Kahdesta 2.3t:stä olen seurannu samalla halpis mittarilla. Toinen moottori oli juuri peruskunnostettu ja toinenkin kunnossa..
Re: Normaali öljynpaine?
Wissin mukaan 2.3:ssa olis näin:
Ylipaine venttiili aukee 3,8 bar:ssa
Merkkivalo syttyy 0,3-0,55 bar:ssa
2000:ssa väh. 2, 5 bar.
Tiedä sitten onko 2.0:ssa samat.
Ylipaine venttiili aukee 3,8 bar:ssa
Merkkivalo syttyy 0,3-0,55 bar:ssa
2000:ssa väh. 2, 5 bar.
Tiedä sitten onko 2.0:ssa samat.
Re: Normaali öljynpaine?
Lämpimänä paineet pysyy oikeissa rajoissa mutta miksi kesäkelilläkin aamun käynnistyksessä mittari näyttää yli 7 bar. Toki tyhjäkäyntihän on hetken n.1000 rpm mutta eikös paineenrajoitin venttiilin pitäisi rajoittaa 3,8 bar. Paine laskee parinkymmenen sec. jälkeen sinne 3 bar ja paikkeille ja siitä normaaleihin arvoihin lämmetessään joten ei sinänsä ongelmia mitä nyt turbo ilmeisesti päästää hetken öljyä läpi kun tuprauttaa...Tuo yli 7 bar vaan ihmetyttää... Venttiilin olen putsannut naarmuista ja ei vaikuta takertelevan. Onkos tuprauttelun syy turbo vai ohjarin kumet. Auto ajettu 220 tkm. Tuprauttaa satunnaisesti myös lämpimänä kun on hetken seisonut..Turbon kompurapuolen siivissä etureunassa joku vieras esine tehnyt jälkiä joten tasapainosta ei varmuutta mutta välykset normaalit.
-Arska-
-Arska-
Re: Normaali öljynpaine?
Mulla nousee sinne 5baariin hetkeksi ennen kuin laskee 3baariin. Jos on ollut tolpassa kiinni nii menee heti 3meen. Kannattaa tarkistaa pcv systeemi että ei ole tukossa. Se ylipaine voi aiheuttaa sen että turbo sylkäsee öljyt imu\pako puolelle.Yxvaan kirjoitti:Lämpimänä paineet pysyy oikeissa rajoissa mutta miksi kesäkelilläkin aamun käynnistyksessä mittari näyttää yli 7 bar. Toki tyhjäkäyntihän on hetken n.1000 rpm mutta eikös paineenrajoitin venttiilin pitäisi rajoittaa 3,8 bar. Paine laskee parinkymmenen sec. jälkeen sinne 3 bar ja paikkeille ja siitä normaaleihin arvoihin lämmetessään joten ei sinänsä ongelmia mitä nyt turbo ilmeisesti päästää hetken öljyä läpi kun tuprauttaa...Tuo yli 7 bar vaan ihmetyttää... Venttiilin olen putsannut naarmuista ja ei vaikuta takertelevan. Onkos tuprauttelun syy turbo vai ohjarin kumet. Auto ajettu 220 tkm. Tuprauttaa satunnaisesti myös lämpimänä kun on hetken seisonut..Turbon kompurapuolen siivissä etureunassa joku vieras esine tehnyt jälkiä joten tasapainosta ei varmuutta mutta välykset normaalit.
-Arska-
Re: Normaali öljynpaine?
Lisäyksenä tohon aikaisempaan: nyt on yläkerta puhdistettu ja nyt paineet on 80ssä asteessa 1bar tyhjäkäynnillä ja 2.5-2.6bar 2000rpm. Kuulostaa paljon paremmalta kylmällä ja kuumalla koneella öljyjen ollessa 90ssä asteessa oli paineet noin 0.9
Re: Normaali öljynpaine?
Vaihdoin Garretin käytettyyn samanlaiseen. Loppui tuprautukset ainakin toistaiseksi..Avasin vanhan ja oli päästänyt kuumalta puolelta öljyä niin että oli karstainen koko tiiviste alue. Öljyn paineen hetkelliseen korkeaan arvoon en ole syytä löytänyt mutta pitänee hyväksyä että käyttää puolisen minuuttia ennen kuin lähtee ajelemaan. Täytynee joskus ottaa auki paineen rajoitusventtiili vielä kerran ja tutkia onko pinnoissa vielä jotain joka aiheuttaa takertelua. Heti kun mittari lähtee laskemaan alaspäin niin kaikki toimii normaalisti.