Normaali öljynpaine?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
just_igor

Normaali öljynpaine?

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Elikkä sellaista asiaa tässä utelen että mikä on normaali öljynpaine näille koneille? Tuli laitettua öljynpaine mittari koska kukapa ei tykkäisi niitä seurailla?
Öljynä käytän 5w30, kun öljy on 80° kuumaa tyhjäkäynti paineet on 0.9-0.8 bar 2000rpm 2.2bar.
Öljyn ollessa 100° tyhjäkäynnillä tippuu jopa sinne 0.6-0.7
Öp valo ei kuitenkaan koskaan vilku.
Lähinnä mietityttää koska auton ostaessa sihti oli kaameassa tukossa ja suodatin oli niin tukossa että tuli ajeltua jonkin matkaa vilkkuvalla öp valolla. :saab:
SAABScania
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Loka 13, 2014 22:31

Re: Normaali öljynpaine?

Viesti Kirjoittaja SAABScania »

Itsellä on ollu noin 1bar samoilla öljyillä kun kone on kuuma. Öljyn lämpöä en tiedä. Siitä nousee noin 1bar /1000rpm. Kahdesta 2.3t:stä olen seurannu samalla halpis mittarilla. Toinen moottori oli juuri peruskunnostettu ja toinenkin kunnossa..
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Normaali öljynpaine?

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Wissin mukaan 2.3:ssa olis näin:

Ylipaine venttiili aukee 3,8 bar:ssa
Merkkivalo syttyy 0,3-0,55 bar:ssa
2000:ssa väh. 2, 5 bar.

Tiedä sitten onko 2.0:ssa samat.
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Normaali öljynpaine?

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Lämpimänä paineet pysyy oikeissa rajoissa mutta miksi kesäkelilläkin aamun käynnistyksessä mittari näyttää yli 7 bar. Toki tyhjäkäyntihän on hetken n.1000 rpm mutta eikös paineenrajoitin venttiilin pitäisi rajoittaa 3,8 bar. Paine laskee parinkymmenen sec. jälkeen sinne 3 bar ja paikkeille ja siitä normaaleihin arvoihin lämmetessään joten ei sinänsä ongelmia mitä nyt turbo ilmeisesti päästää hetken öljyä läpi kun tuprauttaa...Tuo yli 7 bar vaan ihmetyttää... Venttiilin olen putsannut naarmuista ja ei vaikuta takertelevan. Onkos tuprauttelun syy turbo vai ohjarin kumet. Auto ajettu 220 tkm. Tuprauttaa satunnaisesti myös lämpimänä kun on hetken seisonut..Turbon kompurapuolen siivissä etureunassa joku vieras esine tehnyt jälkiä joten tasapainosta ei varmuutta mutta välykset normaalit.
-Arska-
just_igor

Re: Normaali öljynpaine?

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Yxvaan kirjoitti:Lämpimänä paineet pysyy oikeissa rajoissa mutta miksi kesäkelilläkin aamun käynnistyksessä mittari näyttää yli 7 bar. Toki tyhjäkäyntihän on hetken n.1000 rpm mutta eikös paineenrajoitin venttiilin pitäisi rajoittaa 3,8 bar. Paine laskee parinkymmenen sec. jälkeen sinne 3 bar ja paikkeille ja siitä normaaleihin arvoihin lämmetessään joten ei sinänsä ongelmia mitä nyt turbo ilmeisesti päästää hetken öljyä läpi kun tuprauttaa...Tuo yli 7 bar vaan ihmetyttää... Venttiilin olen putsannut naarmuista ja ei vaikuta takertelevan. Onkos tuprauttelun syy turbo vai ohjarin kumet. Auto ajettu 220 tkm. Tuprauttaa satunnaisesti myös lämpimänä kun on hetken seisonut..Turbon kompurapuolen siivissä etureunassa joku vieras esine tehnyt jälkiä joten tasapainosta ei varmuutta mutta välykset normaalit.
-Arska-
Mulla nousee sinne 5baariin hetkeksi ennen kuin laskee 3baariin. Jos on ollut tolpassa kiinni nii menee heti 3meen. Kannattaa tarkistaa pcv systeemi että ei ole tukossa. Se ylipaine voi aiheuttaa sen että turbo sylkäsee öljyt imu\pako puolelle.
just_igor

Re: Normaali öljynpaine?

Viesti Kirjoittaja just_igor »

Lisäyksenä tohon aikaisempaan: nyt on yläkerta puhdistettu ja nyt paineet on 80ssä asteessa 1bar tyhjäkäynnillä ja 2.5-2.6bar 2000rpm. Kuulostaa paljon paremmalta kylmällä ja kuumalla koneella öljyjen ollessa 90ssä asteessa oli paineet noin 0.9
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Normaali öljynpaine?

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Vaihdoin Garretin käytettyyn samanlaiseen. Loppui tuprautukset ainakin toistaiseksi..Avasin vanhan ja oli päästänyt kuumalta puolelta öljyä niin että oli karstainen koko tiiviste alue. Öljyn paineen hetkelliseen korkeaan arvoon en ole syytä löytänyt mutta pitänee hyväksyä että käyttää puolisen minuuttia ennen kuin lähtee ajelemaan. Täytynee joskus ottaa auki paineen rajoitusventtiili vielä kerran ja tutkia onko pinnoissa vielä jotain joka aiheuttaa takertelua. Heti kun mittari lähtee laskemaan alaspäin niin kaikki toimii normaalisti.
Vastaa Viestiin