Kallistuksenvakaajan tangon vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Kallistuksenvakaajan tangon vaihto

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Onnistuuko etummaisen kallistuksenvakaajan tangon vaihto ilman apurungon irti ottoa? Aeron etuvakaaja odottaisi asennusta omaan femmaan mutta melko ahtaalta näyttää vaihdettavaksi. Onko kukaan tehnyt ja minkälainen homma on vaihtaa?
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kallistuksenvakaajan tangon vaihto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Kyllä onnistuu,vieläpä kohtuuhelposti!
Muista että molemmat etupyörät pitää olla ilmassa;muuten kanittaa pultit!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kallistuksenvakaajan tangon vaihto

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Puhutaankohan nyt samoista osista? :mrgreen:
Ainakaan omasta mielestäni ei vaikuttanut ihan helpolta operaatiolta.
Tarkoitan siis kallistuksenvakaajan tangolla tämännäköistä osaa:
https://static1.squarespace.com/static/ ... ormat=750w
En suinkaan koiranluita.
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kallistuksenvakaajan tangon vaihto

Viesti Kirjoittaja Termos »

Juu, apurunkoa joutuu löysäämään ja lisäksi se vittumainen moottorin takatuki pitää irroittaa.
Itse en ole pelkkää vakaajaa irroittanut, sen puslat vaihdoin samalla kun olin ottanut apurungon tykkänään veks.

Kappas, köytyi jonkunlaiset ohjeetkin hommaan:
https://www.genuinesaab.com/psi/files/9 ... 0Front.pdf
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kallistuksenvakaajan tangon vaihto

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Termos kirjoitti:Juu, apurunkoa joutuu löysäämään ja lisäksi se vittumainen moottorin takatuki pitää irroittaa.
Itse en ole pelkkää vakaajaa irroittanut, sen puslat vaihdoin samalla kun olin ottanut apurungon tykkänään veks.

Kappas, köytyi jonkunlaiset ohjeetkin hommaan:
https://www.genuinesaab.com/psi/files/9 ... 0Front.pdf
Kiitoksia, pitää kokeilla jos tuo huomenna vaihtuisi :D
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kallistuksenvakaajan tangon vaihto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Reksu kirjoitti:Puhutaankohan nyt samoista osista? :mrgreen:
Ainakaan omasta mielestäni ei vaikuttanut ihan helpolta operaatiolta.
Tarkoitan siis kallistuksenvakaajan tangolla tämännäköistä osaa:
https://static1.squarespace.com/static/ ... ormat=750w
En suinkaan koiranluita.
Aa joo...onnee vaan :)
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kallistuksenvakaajan tangon vaihto

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Saatiin tänään vaihdettua ja jos joku muu pohtii samaa operaatiota, niin ei tarvitse ottaa ohjausvaihdetta irti apurungosta, eikä moottorin tukikumia pois vaan riittää että sen ottaa vain yläpuolelta irti. Apurungon takaosan kun saa takaosasta tarpeeksi alas niin vakaajan tanko mahtuu tulemaan sieltä pois. Ja on muuten paljon parempi ajettava jäykemmillä tangoilla :)
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kallistuksenvakaajan tangon vaihto

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jees, nyt tuli tietoa siitä, miten homma hoituu käytännössä. Arvostan :D
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Kallistuksenvakaajan tangon vaihto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Reksu kirjoitti:
Ma Syys 03, 2018 20:57
Saatiin tänään vaihdettua ja jos joku muu pohtii samaa operaatiota, niin ei tarvitse ottaa ohjausvaihdetta irti apurungosta, eikä moottorin tukikumia pois vaan riittää että sen ottaa vain yläpuolelta irti. Apurungon takaosan kun saa takaosasta tarpeeksi alas niin vakaajan tanko mahtuu tulemaan sieltä pois. Ja on muuten paljon parempi ajettava jäykemmillä tangoilla :)
Upataas vanhaa ketjua kun täällä sama edessä. Tarkoitatko reksu siis että siitä takatuesta riittää sen yhden ison pultin avaaminen, jotta apurunko tippuu? En muista tarkalleen ko. mötikän rakennetta enää. Mitenkäs rattiakseli voiko se olla paikallaan mukamas kun apurunko laskeutuu? Jos siis hammastanko tulee mukana alas...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kallistuksenvakaajan tangon vaihto

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Siitä isosta moottorin takapuolella olevasta tukikumista pitää avata yläpuolelta yksi mutteri ja kuskin jalkatilasta avataan yksi pultti joka kiristää ohjausvaihteen tangon

Sattui löytymään vaihdosta yksi kuvakin
Kuva

Tuo oli hieman ahdas vaihdettava, itse en joutunut irroittaamaan DP:tä, mutta kuten kuvasta näkyy niin omassani ei ole kattia. En osaa sanoa ahdistaako vakioputki tosin sen enempää
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Kallistuksenvakaajan tangon vaihto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Reksu kirjoitti:
Ti Huhti 14, 2020 22:03
Siitä isosta moottorin takapuolella olevasta tukikumista pitää avata yläpuolelta yksi mutteri ja kuskin jalkatilasta avataan yksi pultti joka kiristää ohjausvaihteen tangon

Sattui löytymään vaihdosta yksi kuvakin
Kuva

Tuo oli hieman ahdas vaihdettava, itse en joutunut irroittaamaan DP:tä, mutta kuten kuvasta näkyy niin omassani ei ole kattia. En osaa sanoa ahdistaako vakioputki tosin sen enempää
Joo juurikin noin ajattelin, huomenna operaatio käyntiin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Kallistuksenvakaajan tangon vaihto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Tämä hoitui reksun linjalla kivutta, apurungon etupultteja vielä löysää että saa runkoa riittävän alas.

Wis:n ohjeet voi unohtaa, niitä seuraamalla menee koko päivä hommassa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin