p1181 ja korkeahko lamda

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

p1181 ja korkeahko lamda

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Tuohon allekirjoituksen femmaan on tullut ilmeisesti vikaa-> antoi 2 koodia joista toisen sain luettua p1181 mutta toisesta tuli B0100 (tämä kai olisi jo sytyttänyt vikavalon tauluun, näihin kiinan obd lukioihin ei ole aina oikein luottamista)? Miten tuolla oben sidillä saa koodit ulos jos on kaksi erroria? ad85 arvo hakkaa koko ajan maksimia eli 850, amul pyörii 400-600 plussalla ja etanolilla ajetaan. Letkuja on tarkisteltu ja jarruja paineltu, voisiko vanhentunut lambda olla syyllinen?

vaihdettuja osia:
immu 3v sitten
kaasuläppä 2v sitte
sytytyskasettu alta vuoden originaali.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

Tumtum
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 22:34
Paikkakunta: Tuusula

Re: p1181 ja korkeahko lamda

Viesti Kirjoittaja Tumtum »

Onko takaisku ehjä muovin alla?
Imuvuotoaha toi koodi mulle ainakin anto, vaihdoin evapin takaiskut ja huohotuksen takaiskun sekä huohotuksen se pikkuletku mis oli toi takaisku mikä johtaa kaasuläpälle sinne 2 jäähdytinneste letkun alle oli huonosti kiinni.

Toki ongelmia ob vieläkin mut ei anna koodia enää, sopeuttaa vaa todella alas viinalla 600-670 väliin.
Suuttimet jos viel kokeilis uudellee käyttää pois ja kattoo et tiiviisti menee takas kun vaihdettu lähiaikoina ennen softausta.
Lambda seilaa itelki -1800 käynnistykses ja lämpimänä jarrua vasten +2500.
Alkaa mennä jo pata jumiin ton kanssa brakekliinerii ruikkinu joka paikkaan ilman vaikutusta.

Makwe kirjoitti:Tuohon allekirjoituksen femmaan on tullut ilmeisesti vikaa-> antoi 2 koodia joista toisen sain luettua p1181 mutta toisesta tuli B0100 (tämä kai olisi jo sytyttänyt vikavalon tauluun, näihin kiinan obd lukioihin ei ole aina oikein luottamista)? Miten tuolla oben sidillä saa koodit ulos jos on kaksi erroria? ad85 arvo hakkaa koko ajan maksimia eli 850, amul pyörii 400-600 plussalla ja etanolilla ajetaan. Letkuja on tarkisteltu ja jarruja paineltu, voisiko vanhentunut lambda olla syyllinen?

vaihdettuja osia:
immu 3v sitten
kaasuläppä 2v sitte
sytytyskasettu alta vuoden originaali.
Ex- Saab 9-5 2.0t -99 Biopower stage 1 By Nappe
Yamaha FZR600 Streetfighter

Tumtum
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 22:34
Paikkakunta: Tuusula

Re: p1181 ja korkeahko lamda

Viesti Kirjoittaja Tumtum »

Kannattaa ne takaiskut kattoo ja vaihtaa vaik motonetin dieselin takaiskuihin jos viallisia.
Jos aikasemmin on toiminu ongelmitta ja maf o noinki tuore.
Ex- Saab 9-5 2.0t -99 Biopower stage 1 By Nappe
Yamaha FZR600 Streetfighter

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: p1181 ja korkeahko lamda

Viesti Kirjoittaja Makwe »

muovin alla oleva takaisku on nyt nyplätty uusiksi->ei vaikutusta. Seuraavaksi pitää vissin vaihtaa ne evapin takaiskut, AD arvo tapittaa kokoajan 850.
Bärkleeniäki suhistelin ympäri ämpäri, ei vaikutusta käyntiin.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4422
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: p1181 ja korkeahko lamda

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Niin onko jarrutehostimen vuotomahdollisuus testattu ja poissuljettu ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, ng9-3 1.8tA -03, Opel Ampera -12

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: p1181 ja korkeahko lamda

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Minusta toimii ihan normaalisti, pysyy pehmeänä pari kolme polkaisua sammutuksen jälkeen.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4422
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: p1181 ja korkeahko lamda

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kuulostaa ehjältä. Tuo p1181 on maksimisopeutus joten jos ei imuvuotoa löydy niin joko soppaa ei tule riittävästi (bensapumppu tai filtteriongelmai vaikkapa) tai lambda säädättää viallisena plussalle. Mutta lambdan kunnon näkee jo keskikulutuksessa, eli tasaista vauhtia testaamaan, lennossa nollaten ja lisäksi vielä varmistaa tankkausten ja ajetun matkan avulla näyttääkö sid oikein.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, ng9-3 1.8tA -03, Opel Ampera -12

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: p1181 ja korkeahko lamda

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Suodatin on vaihdettu vuosi tai kaksi sitten. Tuo koodi tuli reissussa vaunu perässä, sen jälkeen ei ole antanut koodeja eli olisikohan pumpun teho hiipunut. Ja pitääpä testata tuo lamba..
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4422
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: p1181 ja korkeahko lamda

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Joo katselinkin että ihan järkevät kulutuslukemat oli vaununveturilla eli en sitä lambdaa epäilis.
Vaununvedossa on sillai epätavallinen tilanne että ahtoputkistossa on koko ajan ylipaine kun moottorin kuormitus pyörittää ahdinta reilusti ja samoin imusarjassakin pieni ahtopaine ison osan ajasta. Silloinhan jos ilmavuotoa olisi niin happea karkaisi ja sopeutus oli laihennuksen suuntaan. Eli joko soppaa ei tule riittävästi tai softassa on liian pienet kertoimet polttoainekartassa. Tai vähän kaikkea yhdessä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, ng9-3 1.8tA -03, Opel Ampera -12

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: p1181 ja korkeahko lamda

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Eilen ajelin tuossa kaupungissa open sid auki, amul oli kokoajan nollassa ja lamda siinä tonnin plussalla. amuliin ei tunnun tuntunu tulevan lukemaa tuossa kaupunkiajossa ollenkaan ja jo puoli tankkia ajettu kaupunki ajoa. Tankkasin sitten kokeeksi tankin täyteen E95 bensaa, 54 Litraa. AD arvo laski tuonne 400-500 pintaan (minusta normaali?) amiuliinki tuli helpommin lukemaa noin 200-300 mutta kyllä sekin tuossa kaupungissa tuntu nollassa enemmän viihtyvän. Lamda laski tuonne 200-300.

Mulla kyllä ois tuolla kaapissa uusi käyttämätön polttoainepumppu jos sitä kokeilisi onko etanolilla sopan syötössä ongelmaa, vai pystyykö sitä mitenkään muuten todentamaan?

Lisäystä: Nyt kun muistelen niin taisipa olla aika valkoiset tulpan päät viimeksi kun vaihdoin ne, eli vähän kyllä nyt viittaa siihen ettei polttoainetta tule tarpeeksi.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: p1181 ja korkeahko lamda

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Tuossa allekirjoituksen kolkissa on aamulla vielä painetta jarruissa, femmassa häviää minuutissa. Mahtaiskohan sittenkin tuo tehostin vuotaa? Kuinka pitkään siellä pitäisi painetta olla. Kyllä se kestää sen 2-3 kertaa polkasta sammutuksen jälkeen mutta ei ne siellä minuuttitolkulla pysy.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

Bapsu
"Hirsch"
Viestit: 745
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: p1181 ja korkeahko lamda

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Vääränmerkkisessä jenkissä on vielä viikonkin päästä.

Itselläkin kestää yhen polkasun tehostin, mutta ei vielä ainakaan softaongelmia.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: p1181 ja korkeahko lamda

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Miltein vuosi meni että aloin tuota vikaa kunnolla tutkiskelemaan. Evapin takaisku sekä öljyloukolta imukobraan tuleva takaisku vaihdettu, olivat rikki. Arvo paranivat niin että maantiellä menee ad arvo 849 ja amuli pyörii -300 ja 300 välillä. Kaupungissa tuntuu ad arvo on yleensä 850 ja tyhjäkäynnilä lamda pyörii siinä 900-1200 plussalla. Edelleenkin ilmeisesti menee ilmaa tai tulee jostain imupuolelle. Voiko tuota jarrutehostinta testata vaikka tulppaamalla jarrutehostimelta imusarjalle menevän letkun ja kattomalla mitä lamda arvo näyttää sitten? Ja onko tosi homma että vm.07 evapissa menee yksi letku öljyloukolta suoraan siihen evap takaiskuventtiilille, ei ole mitään T haaraa imupuolelle niin kuin vanhemmissa versioissa?

Voihsn se polttoainepumppu kun olla syyllinen. Ei kyllä oireile mitenkään muuten.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

Makwe
"Aero"
Viestit: 354
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: p1181 ja korkeahko lamda

Viesti Kirjoittaja Makwe »

vaihdoin tähänkin lambda-anturin, ei vaikutusta arvoihin. amuli korkealla 500-800 ja ad arvo tapissa. Seuraavaksi menee pumppu vaihtoon. Onko vinkkejä mistä saa pumpun ämpäreineen edukkaasti :roll:

Semmoinen huomio että lambda oli valkoinen tässä femmassa ja kolkissa se oli melkeinpä musta. Eli musta ainakin viittaa että polttoainetta on tarpeeksi :lol: , en tiedä onko etanolilla jotain tekemistä?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#

Vastaa Viestiin