Mikä mättää?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jaeaeskelaenen
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Syys 30, 2018 15:58

Mikä mättää?

Viesti Kirjoittaja Jaeaeskelaenen »

Kampe on 2.3t vector vm 03 ja tossa äsken kauppareissulta palatessani alko saabbi temppuilemaan silleesti että ulina alko kuulua,turbo lopetti lähes kokonaan pelaamasta ja usvaa pukkasi niin maan perkeleesti. Auttakkee tietämätöntä :oops:
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Mikä mättää?

Viesti Kirjoittaja vfr »

Tuli turbolla kilometrit täyteen, ostoilmoitus foorumille garretista ja vaihtohommiin.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä mättää?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Varsin nopsaan häviää öljyt koneesta ja menee iso osa ahtoputkeen ja pakoputkeen suoraan. Ei kannata ajella enää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Mikä mättää?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jep, eikä katalysaattorikaan ole onnellinen öljykylvystä :|
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Jaeaeskelaenen
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Syys 30, 2018 15:58

Re: Mikä mättää?

Viesti Kirjoittaja Jaeaeskelaenen »

Juu viimisillä metreillä rupesi öljyvalo vilkkumaan ja onki seisonut siitä lähtien.
Kunhan ei olis mitään muuta hajonnut ko torstaina ostettu pirssi :roll:
Mimmoset on erot kustannuksissa jos sinne vakioföönin tilalle heittäsi jonkun isomman?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä mättää?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saabin kampanjassa edelleenkin Mitsubishi ahdin, joka on tehokkaammissa Aero - malleissa vakiona. Siitä löytynee juttua haulla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Mikä mättää?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Jos liikkeestä ostettu,niin eiku takaisin.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Mikä mättää?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jep, kaupan purku, jos on mahdollista. En ottais riskiä, että aletaan vaihtamaan ahdinta ja kampiakselin laakereita, en edes minkään virhevastuun puitteissa.

Öljynpainevalon vilkkuminen kun saattaa olla femman moottorille lähes täystuhon merkki :(
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Jaeaeskelaenen
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Syys 30, 2018 15:58

Re: Mikä mättää?

Viesti Kirjoittaja Jaeaeskelaenen »

Yksityiseltä ostettu mut kai sillonkin voi johonki kuluttajasuojaan tms vedota? Vai onko tässä nyt ainoana vaihtoehtona hyväksyä että papparainen otti ja veti höplästä ihan kunnolla? :?
Jaeaeskelaenen
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Syys 30, 2018 15:58

Re: Mikä mättää?

Viesti Kirjoittaja Jaeaeskelaenen »

Niin ja öljyvalo ei kerennyt esiintymään kertaakaan ennen kuin vasta kotikulmilla sillon ku turbo sanoi sopparin irti
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Mikä mättää?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Eipä oikeastaan, kuluttajakaupassa pätee ns. perävalotakuu. Se onko pappa ollut tietoinen viasta on sekin epäselvää, monella ikääntyneemmällä ihmisellä tuntuu riittävän kun auto liikkuu eteenpäin ja esim. pakokaasujen määrällä ja värillä ei juurikaan ole merkitystä.

Tietävämpi kaveri kyllä haistaa leipovan turbon jo ennen täystuhoa, mutta vähemmällä kokemuksella saattaapi päästä ihan kunnolla leipomaan ennenkuin huomaa mitään.

Se öljyvalon välähdyskin voi riittää tuhoon koneessa. Eipä tuossa auta kun vaihtaa uusi propelli ja kiskaista koneesta alakerta auki ja laakerit tarkastukseen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Mikä mättää?

Viesti Kirjoittaja Termos »

EDIT: Bapsu ehti kommentoida väliin.

Käsittääkseni yksityisten henkilöiden väliseen autokauppaan ainoa reklamaatio on syyttää myyjää petoksesta. Eli käräjille mentävä, ellei sopua synny.

Lööppilehden linkki, mutta onhan tuossa pykäliä perusteltu:
https://www.iltalehti.fi/autot/20160905 ... 3_au.shtml

Taitaa "papparainen" olla vahvoilla. Ellei koneesta sitten löytynyt sahanpuruilla sakeutettua öljyä tai muuta vilunkia :roll:

Oma veikkaus tilanteeseen on se, että ostit Saabin, jota on huollettu ohjekirjan mukaan. Eli käytännössä liian pitkät öljynvaihtovälit, pätkäajoa, eikä autoa ole juurikaan käytetty ahtopaineilla.
Moottori on umpikarstassa, koitit menohaluja ja nyt karstat tukki ahtimen öljykanavat. Turbo poksahti ja veti öljyt pakoputkeen.
Moottorin öljysihti kun vielä on tukossa, niin morjens :roll:

En ole ennustaja, mutta tässä on surkein skenaario. Ikävä kyllä ei mitenkään harvinainen.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä mättää?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla meni turbo silleen, että kerran nykäisi rampilta kiihdytyksessä ja se jälkeen oli kuin vapari kotiin asti. Seuraavana päivänä havaitsin että reilun 300km matkalla hävisi litra öljyä ja että turbo huutaa ihan älyttömästi. Lisäksi motarille kiihdytyksessä takana tulevat jäivät siniseen savuun. Savua tuli älyttömästi. Turbossa ei ollut edes siipiä enää. Totaalituho. Arvannetkin että ennen sitä nykäystä ei ollut kerrassaan mitään ennakoivia vaaran merkkejä. Ainoa oli ahtimen tyyppi : GT17. :?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin