Oli 2001 Aero jäähdytinvaivaisena pois ajosta reilun vuoden. Innostuin sitten sen laittamaan ja leimakin tuli lähinnä läpiajotyyliin: ”Ei huomautettavaa”.
Auto toimi täysin moitteetta viikon verran, kunnes se ei enää käynnistynyt ruudusta, johon olin sen puoli tuntia aiemmin ajanut. Siitä sitten hinurikyydillä kotiin ja talliin.
Käynnistymättömyyden syy on, ettei startatessa suuttimet tarjoile bensaa eivätkä tulpat kipinää. Bensapaine on kiskossa normaali 3 bar. Suuttimille tulee jännite ja yksittäin testattuna ehjät ja avautuvat, mutta skoopilla katsottuna ohjausta ei niille tule.
Simppelillä OBD-lukijalla/kännykkäappilla ei tule esiin mitään vikakoodeja. Lähi(ei Saab-)korjaamosta kävi kaveri myös yrittämässä omalla varustuksellaan. Sama juttu: ”ei vikakoodeja”. Ainoa, mitä niillä välineillä löytyi, oli ”turvavyön varoitusvalo rikki tai oikosulussa”.
Olenko nyt vikajäljillä, jos alan epäillä ECU:n toimivuutta vai onko vielä jotain simppeliä, mikä voisi estää bensan ja kipinän saannin männän päälle?
Ei bensaa - ei kipinää – ei vikakoodeja.....
Re: Ei bensaa - ei kipinää – ei vikakoodeja.....
Kampiakselin asentotunnistimen vikaa epäilisin.
Kun pyörität starttia, niin katso kierroslukumittaria. Nouseeko viisari yhtään kun pyörittää vähän pitempään? Jos ei nouse, niin kierrosnopeustieto puuttuu. Hyvin tyypillinen vika näissä, eikä se anna vikakoodia. Testerillä voi toki katsoa ns. livedatasta moottorin kierrosnopeutta kun starttia pyörittää, mutta tuon kierrosnopeustiedon puuttmisen voi todeta myös kierroslukuviisarilla. Jos autoa on softattu ja opensid avattu, niin sieltä voi myös kaivaa esiin RPM tiedon ja katsoa starttia pyöritellessä.
Kun pyörität starttia, niin katso kierroslukumittaria. Nouseeko viisari yhtään kun pyörittää vähän pitempään? Jos ei nouse, niin kierrosnopeustieto puuttuu. Hyvin tyypillinen vika näissä, eikä se anna vikakoodia. Testerillä voi toki katsoa ns. livedatasta moottorin kierrosnopeutta kun starttia pyörittää, mutta tuon kierrosnopeustiedon puuttmisen voi todeta myös kierroslukuviisarilla. Jos autoa on softattu ja opensid avattu, niin sieltä voi myös kaivaa esiin RPM tiedon ja katsoa starttia pyöritellessä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ei bensaa - ei kipinää – ei vikakoodeja.....
Sori, olen tuota pähkäillyt niin , että tyystin unohdin mainita, että anturi toimii. SID näyttää kyllä kierroksia n. 190 ja tulpat irti vähän yli 200.