Laahain venttiilikopassa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei kun se ilmestyi kun moottori oli lämmin ja moottorissa oli kevyt kuorma 2000-3000rpm alueella. Kuormituksen alla ääntä ei muistaakseni kuulunut.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Eikö oikeasti täällä kellään ole hajonnut nostinta tai pitänyt edes ääntä? Eihän Titanicin kään pitänyt upota....
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Itsellään ihan sama ongelma...
Ensin vaihdoin jakoketjun yläkautta, kiristin nyt 6hammasta ulkona, ei vaikutusta. Seuraavaksi katkasin tp-ketjun alakautta ja vaihdoin tämän kyseisen laahaimen... Eikä vaikutusta vieläkään

Eli oireina on sama kylmänä kun käynnistää ja sen jälkeen ku laskee tyhjäkäyntikierroksille kuuluu sellaista epämääräistä naputusta/nakutusta. Kun nostaa kaasulla kierroksia ääni vaimenee\poistuu.
Ja noin 10-60sec käynnistymisen jälkeen ääni häviää kaikki ok. Ääni tulee melko epäsäännöllisesti eli välillä tulee välillä taas ei.

Auto on kärsinyt huonoista ö-painesta pidemmän aikaa edellisellä omistajalla. Alakerran puhdistuksen yhteydessä kokeiltu vapaalla kädellä kiertokankia. Kaikissa tuntui olevan normaali väljyys ja kuumalla koneella ei mitään ongelmia\sivuääniä

Onko se venttilinostin vai mikä?
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Voihan nostin ääntää,jos öljynpaineet on alakantissa.. Tossa oman rojektin paineet uusilla liuskoilla , mitattuna rosvolaipasta ja mekaaninen mittari.
Eli 2000 rpm https://aijaa.com/b0Ta6W ja tyhjäkäynti https://aijaa.com/krocs8. Ei kovin hyvät.. Kolmospukin liuskat tipahti käteen neljässä osassa ja kampura ei ollu ihan ok,mutta laitoin testimielessä kaikki uudet lakrut,myös kk-lakrut. Samalla poistin tp-ketjun. Katotaan kuin kauan kestää. Nyt on jo kestäny toista tuhatta.. Ennen uusia lakruja öp-valo paloi tyhjäkäynnillä ja venttiilit naputti.
Viimeksi muokannut suapas, Pe Loka 12, 2018 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

suapas kirjoitti:Voihan nostin ääntää,jos öljynpaineet on alakantissa..
Mutta nostimessa ei voi olla vikaa?
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Muokkasin tota omaa viestiä.. Joo voi toki olla,mutta harvinaista.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Käytännössä saabin lyhytlohko ei kärsi koskaan öljyn puutteesta kannessa. Vaikka moottorissa olisi kuinka huonot öljynpaineet, niin kanteen asti öljyä riittää aina. Kun on kuunnellut ammattilaisia jotka näitä uusia moottoreita rakentavat ja kunnostavat niin alakerta voi olla todella huono ja vaurioitunut, mutta yläkerta on ollut aina kunnossa.
Saappipappi kirjoitti:Eli oireina on sama kylmänä kun käynnistää ja sen jälkeen ku laskee tyhjäkäyntikierroksille kuuluu sellaista epämääräistä naputusta/nakutusta. Kun nostaa kaasulla kierroksia ääni vaimenee\poistuu.
Ja noin 10-60sec käynnistymisen jälkeen ääni häviää kaikki ok. Ääni tulee melko epäsäännöllisesti eli välillä tulee välillä taas ei.
Minulla on täysin sama mysteeriääni. Olen tullut siihen tulokseen, että ainakin minulla kun on se imupuolen TP-akselin laakerointi todella entinen, niin nyt kun akseli ei enää pyöri (tp-ketju katkaistu) niin se akseli pääsee heilumaan siellä moottorissa. Ja siitä syntyy se epämääräinen naputus.

Tp-akselin väljyyden pääsee koittamaan kun öljypohja on irti... omassa koneessa imupuolen akseli heiluu keskikohdastaan ylösalas-suunnassa kuin se kuuluisa hullun .... mielettömän....
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Silloin kun katkoin tuota tp-ketjua niin ketjua nykimällä pääsin vähän näkemään missä kunnossa akselointi on. Niin ainakin pakopuolen akseli liikkui todella sulaavasti ees/taas oletin toisenkin olevan samanlainen. Mutta kuitenkaan tämä poisto ei vaikuttanut millään tavalla tähän ääneen joten vieläkin epäilen näitä nostimia taikka jakoketjua sillä laahaimet ja kiristimet on alkuperäiset.
249tkm takana... :saab:
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

suapas kirjoitti:Voihan nostin ääntää,jos öljynpaineet on alakantissa.. Tossa oman rojektin paineet uusilla liuskoilla , mitattuna rosvolaipasta ja mekaaninen mittari.
Eli 2000 rpm https://aijaa.com/b0Ta6W ja tyhjäkäynti https://aijaa.com/krocs8. Ei kovin hyvät.. Kolmospukin liuskat tipahti käteen neljässä osassa ja kampura ei ollu ihan ok,mutta laitoin testimielessä kaikki uudet lakrut,myös kk-lakrut. Samalla poistin tp-ketjun. Katotaan kuin kauan kestää. Nyt on jo kestäny toista tuhatta.. Ennen uusia lakruja öp-valo paloi tyhjäkäynnillä ja venttiilit naputti.
Itseltä löytyy painemittarin lisäksi, ö-lämpö mittari ja itsellään vaihtelee ö-paineet 2trpm kohdalla 5-2.2 baariin riippuen täysin niistä ö-lämmöistä. Ja omat lukemat siis ö-lämpö 80° niin tyhjäkäynti 0.9-1bar 2000rpm 2-2.4bar.
Nämä lukemat ovat nyt ö-pohjan ja kannen puhdistuksen jälkeen. Mitkä on mun mielestä riittävän hyvät öljynä 5w30
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Tänä aamuna tein taas kuuntelun ku auto seissy yli vuorokauden,auto käyntiin ja tetoskoopilla kuuntelua. 30 sek kävi normaalisti ja sit alkoi kopina/nakutus kuulua ja eikun auton alle tetoskoopin kanssa.Sama homma kuin aikaisemmin moottorin alta ja sivusta ei kuulunut,mutta venttiilikopan kannen vasemmalta reunalta imunokan kohdilta voimakas ääni paikallistettu ja pakonokan keskikohilta voimakas samanlainen ääni kuuluu.Moottorin lämmettyä ääni vaimenee tosi paljon ja välillä häviää täysin.

Aion nyt ensiviikollla ottaa öljypohjan auki ja mahdollisesti katkaista tasapainoketjun.Eipähän se kummittele siellä sit enää.
Ainiin ja huoltotodistuksista löysin että täydellinen jakopääremontti on tehty 140tkm kohdilla Ruotsissa.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikö jumittelevan hydraulisen venttiilinpainimen ominaisuuksiin juurikin kuulu tuollainen kylmänä naputtelu ja lämpimänä toisinaan hiljentyminen, kunnes taas alkaa uudestaan?

Omassa CC-tonnarissa naputtelee kylmänä tyhjäkäynnillä voimakkaasti, kun öljynvaihdon aika alkaa lähestyä. Paininkuppien irrotus, purku ja puhdistus auttoi jonkin verran. Silti tuo öljynvaihtomuistutusominaisuus jäi. Uusilla öljyillä naputtelut yleensä vähenee, varsinkin lämpimänä
Mittarissa nyt 576 tkm.

Hanskalokero-ohjekirjassakin tämä venttiilinpainimien ääni on huomioitu, kehotetaan välttämään ajaessa yli 3000 r/min kierrättämistä jos ääni kuuluu.

Eikös 9-5:n venttiilinpainimet ole periaatteeltaan ihan samanlaiset kuin tonnarinkin - vaikkei ohjekirjaan ole kehdattu tuosta mitään kirjoittaakaan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

jus kirjoitti:Eikö jumittelevan hydraulisen venttiilinpainimen ominaisuuksiin juurikin kuulu tuollainen kylmänä naputtelu ja lämpimänä toisinaan hiljentyminen, kunnes taas alkaa uudestaan?

Omassa CC-tonnarissa naputtelee kylmänä tyhjäkäynnillä voimakkaasti, kun öljynvaihdon aika alkaa lähestyä. Paininkuppien irrotus, purku ja puhdistus auttoi jonkin verran. Silti tuo öljynvaihtomuistutusominaisuus jäi. Uusilla öljyillä naputtelut yleensä vähenee, varsinkin lämpimänä
Mittarissa nyt 576 tkm.
Juurikin näin oireilee hydraliset venttiilinostimet,kun on kulumaa ja likaa.Mutta täällä on sanottu että ei näissä juuri ikinä ole nostin vikoja/ääniä.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Eihän niissä välttämättä vikaa ole,jos jumittavat. Karstaa tai muuta paskaa pitkien öljynvaihtojen takia. Kannattaa varmaan tsekata nuo nostimet ensin ja sit tuo öp jos tarpeellista... Eikä tarvii könytä auton alla..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

jus kirjoitti:Eikö jumittelevan hydraulisen venttiilinpainimen ominaisuuksiin juurikin kuulu tuollainen kylmänä naputtelu ja lämpimänä toisinaan hiljentyminen, kunnes taas alkaa uudestaan?

Eikös 9-5:n venttiilinpainimet ole periaatteeltaan ihan samanlaiset kuin tonnarinkin - vaikkei ohjekirjaan ole kehdattu tuosta mitään kirjoittaakaan?
Jep - juurikin näin, täältä myös ääni painimille.

Ja myös mulla tonnari alkoi muistutella öljynvaihdon ajankohtaisuudesta tyhjäkäyntinaputuksella lämpimällä koneella, kun käytin Valvolinen 10W-30. 10W-40 ei naputa, tosin tuo 30 taisi olla "normaalia" ja tuo 40 on max life.

Eli alkuperäiselle kysyjälle: Öljymerkin vaihto, viskositeetin vaihto tai painimien puhdistus. Ehkä ajoa pesevimmillä oljyillä tms.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Laahain venttiilikopassa?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Meillä kahteen Volvoon vaihdettuna 0W-40 > 5W-40 ja toisessa kylmänä naputteli sekä yllättäin molempien kulutuskin väheni 1,5-2l/10tkm > 0.5-1l/10tkm tasolle.heti.
Toiseen tehty jäljelle jääneen lievemmän kylmänä naputtelun takia forte käsittely jolla sekin nakutus vaikeni. Oli sen verran mustaa kuraa että uusin kerran vielä uudet öljyt tuohon 1tkm päästä.

Saabeista vain og900S avattu ja samoilla lämpimin uusinut käytettynä ostetut putsatut nostimet. Muissa ollu kahdessa tontussa lievää naputtamista joihin fortella saanu toimineen ensiavun
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin