Onko T7 femmasta MY1999 mahdollista saada ongittua ajoneston koodi selville vaikkapa TECH 2:lla?
Syy siihen että tämän koodin haluaisin saada selville on se että vaihdoin autoon toisen ECU:n (jossa on nyt BioPower softa) koska
alkuperäisen uskottiin ottaneen lopputilin, siihen kun ei enää saanut tekillä yhteyttä eikä auto käynnistynyt vaikka starttia
pyörittikin kunhan akussa sähköä riitti.
Alkuperäinen ECU alkoi oireilla jo aiemmin kesällä kun bensatrimmit eivät enää toimineet ja moottori röpötteli kylmänä ja sammuilikin toisinaan. Osiakin on tullut vaihdettua parin viimeisen viikon kuluessa jotta yleisimmät vian
aiheuttajat on varmasti eliminoitu.
Uusittuja osia (nämä ostettu => LänsiAuto / Hämeenlinna):
- koko säiliölaitteisto sekä uudet kulmaliittimet (nettikaupasta tilatussa paluupuolen kulmaliittimessä ei ollut ''takaiskua'' kuten vanhassa oli?)
- polttoaineen suodatin ja uudet orkkis tiivisteet
- sytytyskasetti, SEM TK3.7E ja uudet NGK:n BCPR7 ES tulpat
- ilmamassamittari
- kampiakselin asentotunnistin
- Happisensori (Lambda)
Nyt kun olen tuon käynnistymättömyys ongelman kanssa paininut jo pian kolme viikkoa ja kaikki tärkeimmät osatkin vaihtanut uusiin otin ''tekin kauniiseen käteen'' ja kävin kaikki auton ohjausboksit läpi ja tutkin niiden antamat tiedot.
Ensiksi varmistin että väyläkommunikaatio pelaa kaikkien yksiköiden välillä, DICE, TWICE, Trionic, MIU, SID ja Radio: kaikkien kohdalla lukee OK.
Erotin radion autosta ja ohjelmoin ajoneston (210 sekunnin odottelu, kaikki ovet ja luukut kiinni ja kuskin ikkuna alas laskettuna) jotta vaihdettu
ECU on varmasti samalla aaltopituudella kuin muutkin boksit.
Ohjelmoinnin jälkeen tekin näytölle ilmestyi teksti (en muista sanatarkasti enää): Trionic 7 pitää SPS-ohjelmoida jotta se toimii oikein ???
Tuotahan en edes ajatellut tekeväni koska uusi biopower softahan häviäisi purkista ja alkuperäinen perus softa ladattaisiin sen päälle!
Nyt minua jäi kaivelemaan se että ecun tiedoissa VIN-koodin viimeinen numero on väärä (tämä ei kuulemma estä auton käynnistymistä) ja se etten nää mikä ajoneston koodi ecussa tällä hetkellä on käytössä.
Kerkisin ajamaan jo tankillisen pelkällä etanolillakin ennen ecun vaihtoa ja sopeutus oli siinä vaiheessa 85%.
Uudessa ecussa jossa on siis sama BioPower softa (Stage 3) on perus adaptaatio prosentti => 0%.
Tänään on aikomus laittaa auto ainakin tunniksi lohkolämppäriin ja sillä aikaa imuroin tankin tyhjäksi etanolista bensapumpun läven kautta.
Pumppu takaisin paikalleen ja sitten tankkaan "länikästä" tilalle vaikkapa kymmenisen litraa 98E bensaa.
Seuraavaksi otan sytytystulpat irti ja kuivaan ne huolellisesti. Akun laitoin jo eilen illalla latautumaan varmuuden vuoksi.
Akku täyteen ladattuna, suihkutan imusarjaan alipaineletkun kautta jarru kliineriä ja eikun starttaamaan moottoria.
Jos näilläkään konsteilla auto ei suostu käynnistymään joudun nostamaan käpälät kohti kattoa, koska omat vianmääritys taidot loppuvat

Ei tosiaankaan viitsisi marmorin huolto tiskille mennä aikaa tilailemaan koska siellä pelkkä päivää sanominenkin maksaa jo vissiin satasen,,,,,
Kaikki neuvot ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan!