Ajoneston koodin selvittäminen.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

Mitä jos kokeilisit kuivatuilla tai uusilla tulpilla ja ilman noita "bräkkäri"suihkauksia?
DI-kasetti pois paikaltaan ja kynttilät ulos poteroistaan, kaikki hieman kostean näköisiä.
Jos jokaisen tulpan maadoittaa johdolla huolella, tuleeko kipinää, kun hetkisen kokeilee pyörittää?
(Huom varovaisuus, jos cleaneri tai bensa sumua lähellä...)[/quote]

Tein neljä noin metrin pituista johtoa joiden toisessa päässä on hauen leuat ja johtojen avoimet päät juotin yhteen ja liitin nämä viidenteen
hauen leukaan. Otin sytystyskasetin pois paikaltaan ja laitoin tulpat kiinni siihen, sitten jokaisen tulpan kierre osaan hauen leualla varustettu johto ja yhteen liitettyjen päiden hauen leuka vielä kiinni akun miinus napaan. Venttiilikopan päälle laitoin paksun kumimaton ja laskin kasetin sen päälle.
Starttasin muutaman sekunnin ja katsoin näkyykö tulppien kärjissä kipinöitä. Kyllä näkyi, kaikissa neljässä.
Nyt sain tarkistettua että kipinää tulee, edellisenä päivänä olinkin jo saanut varmistettua että polttoaineen jakotukilta löytyy myös vähintään kolmen baarin paine kun käännän virran päälle ja pumppu käy noin sekunnin ajan.
Sidin näytölle ei tule myöskään sitä ''Key not accepted'' tekstiä josta tuolla ylempänä olikin jo maininta. Näin ollen ajonesto ei ole aktiivinen mikäli
olen asian oikein ymmärtänyt.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Olet ymmärtänyt väärin. Key not accepted tulee jos avain ei ole samaa paria twicen kanssa. Tällä ei ole mitään tekemistä onko trionic naitettu muun auton kanssa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Sitä en muista tuleeko kipinä jos ajonesto ei ole kohdallaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos siellä on kipinät, polttoaine ja vielä ilmaakin, niin vian ei voisi luulla olevan missään muussa kuin polttoaineen ja/tai kipinän laadussa taikka seoksissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

AZP kirjoitti:Jos siellä on kipinät, polttoaine ja vielä ilmaakin, niin vian ei voisi luulla olevan missään muussa kuin polttoaineen ja/tai kipinän laadussa taikka seoksissa.
Polttoaineena on paikalliselta huoltoasemalta haettua 98E bensaa, samalta asemalta olen bensaa satunnaisesti tankkaillut jo monien vuosien ajan eikä ainakaan bensan laadun kanssa ole tähän mennessä ollut ongelmia.
Kipinän laatu saattaa olla hieman kyseenalainen koska auton akkua on rasitettu noilla useilla starttaus yrityksillä.
Olen kyllä ladannut akun aina täyteen cetekin ''älylaturilla'' noiden sessioiden jälkeen.
Mainitsit AZP tuon ilman ja nythän täytyykin varmistaa vielä että myös ilmaa on riittävästi tarjolla. Vapaavirtaus suodatin irti ja sen pesu siihen tarkoitetulla pesuaineella ja kunnollinen kuivaus.
Suodattimen ulkopuolta en käsittele öljyllä vaikka huolto-ohjeissa niin käsketään tekemään, koska kyseinen öljy sotkee ilmamassa mittarin ja sen toiminnan.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja jus »

Painetta bensakiskossa oli mittailtu, mutta avautuvatko suuttimet?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

suorsa kirjoitti:Olet ymmärtänyt väärin. Key not accepted tulee jos avain ei ole samaa paria twicen kanssa. Tällä ei ole mitään tekemistä onko trionic naitettu muun auton kanssa.
Hyvä kun oikaisit väärän tietoni tuolla kohtaa herra "suorsa".
Niin, tuota trionicia en ole pystynyt naittamaan muun auton kanssa (ellei tuo sisälly tuohon ''Immobilizer Programming'' toimintoon).
Olisikohan tässä nyt koko ongelman ydin?
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kokeilisin muuten vielä toisella akulla jos mahdollista. Itselläni oireili OG-kolkissa kennovikainen akku siten että jaksoi pyörittää melko pitkäänkin oikein iloisesti, mutta ei meinannut lähteä käyntiin. Koskaan ei selvinnyt aiheuttiko startissa kyykkäävä jännite sytkän, polttoaineensaannin vai auton järjestelmien sotkeutumista niin ettei meinannut hörähtääkään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

AZP kirjoitti:Kokeilisin muuten vielä toisella akulla jos mahdollista. Itselläni oireili OG-kolkissa kennovikainen akku siten että jaksoi pyörittää melko pitkäänkin oikein iloisesti, mutta ei meinannut lähteä käyntiin. Koskaan ei selvinnyt aiheuttiko startissa kyykkäävä jännite sytkän, polttoaineensaannin vai auton järjestelmien sotkeutumista niin ettei meinannut hörähtääkään.
Aivan totta AZP, tuohan täytyykin varmistaa, rouvan autosta juuri kuukausi takaperin hankittu siis lähes uusi akku femman akun tilalle ja
puhdistetun / huolellisesti kuivatun vapaavirtaus suodattimen kanssa seuraava käynnistys yritys :)
Kiitos vinkeistä!
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
0009
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja 0009 »

TiskiJukka kirjoitti:... seuraava käynnistys yritys :)
...
Ellei vieläkään käynnisty,
niin kuuntele kuuluuko suuttimista tikitystä tai yhden johto irti ja virtakynällä tms katsoa toiminta.


kuukausi takaperin hankittu siis lähes uusi akku femman akun tilalle
Voisi hetken pitää ilman akkua, niin boksi(t) nollautuu siinä samalla
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

0009 kirjoitti:
TiskiJukka kirjoitti:... seuraava käynnistys yritys :)
...
Ellei vieläkään käynnisty,
niin kuuntele kuuluuko suuttimista tikitystä tai yhden johto irti ja virtakynällä tms katsoa toiminta.


kuukausi takaperin hankittu siis lähes uusi akku femman akun tilalle
Voisi hetken pitää ilman akkua, niin boksi(t) nollautuu siinä samalla
Kiitos vinkeistä 0009. Huomiseen aamuun asti saa femma olla ilman akkua. Tuo uudempi akku aamulla paikalleen ja samalla noiden suuttimien kuuntelua ja virtamittauksia.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko uusi softa nyt eri ECU:ssa kuin vanha? Onko uudessa softassa ajoneston koodi kopioitu vanhasta softasta vai vanhan ECU:n tarrasta? Ovatko sulakkeet ehjät? Pääsetkö techillä yhteyteen kaikkiin muihin ohjausyksikköihin paitsi trioniciin? Ei pitäisi olla tarvetta turvapääsyyn 99-autossa ajoneston koodin lukemiseen techillä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

jus kirjoitti:Onko uusi softa nyt eri ECU:ssa kuin vanha? Onko uudessa softassa ajoneston koodi kopioitu vanhasta softasta vai vanhan ECU:n tarrasta? Ovatko sulakkeet ehjät? Pääsetkö techillä yhteyteen kaikkiin muihin ohjausyksikköihin paitsi trioniciin? Ei pitäisi olla tarvetta turvapääsyyn 99-autossa ajoneston koodin lukemiseen techillä.
Moi jus.
Vanhaan ECU:un ladattiin sama JC Performance/Stage 3 softa noin kuukausi takaperin. Kun bensatrimmien kanssa alkoi ilmetä ongelmia eli auto kävi vuoroin rikkaalla ja vuoroin laihalla heräsi epäilys että vanha ecu on epäkunnossa. Tehdaskunnostettuun ''uuteen'' ecuun ladattiin täsmälleen sama softa kuin vanhaankin oli juuri kuukautta aiemmin ladattu, myös ajoneston koodi.
Kävin läpi kaikki sulakkeet molemmista sähkökeskuksista, siis konehuoneen puolelta ja kuskin puoleisesta kojelaudan päädystä. Kaikki sulakkeet olivat ehjiä.
Mistä tekin valikosta tuo ajoneston koodin lukeminen löytyy. Etsin sitä mutta en sellaista löytänyt. Saabin 148.000 versio kortilla.
Kun ohjelmoin femman ajoneston ecun vaihdon jälkeen niin tekin näytölle tuli teksti että uusi ECU pitää SPS-ohjelmoida jotta se toimii kaikkien muiden komponenttien kanssa oikein ja kehotettiin kytkemään tekki tietokoneeseen johon on asennettu TIS 2000.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

TiskiJukka kirjoitti: auto kävi vuoroin rikkaalla ja vuoroin laihalla .....
Ahaa ! J16 ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Toimiiko se nyt vanhalla eculla enää ollenkaan?

Ajoneston koodi löytyy trionicin alta. En muista millä otsikolla se on, mutta olisiko ollut alimmainen valikko jotain tyyliin "näytä tietoja". Ihan selkeässä kohdassa kumminkin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin