Ajoneston koodin selvittäminen.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

vesa67 kirjoitti:
TiskiJukka kirjoitti: auto kävi vuoroin rikkaalla ja vuoroin laihalla .....
Ahaa ! J16 ?
Juurikin tuota kutistusliitosta J16 epäilin itsekkin tuon rikkaalla/laihalla käymisen aiheuttajaksi.
Purin tuon liitoksen ja tein sen kokonaan uudestaan, siistit kuparit johtojen päistä esiin, juottamalla
nippuun ja kutistesukkaa päälle. Tuon kutisteliitoksen kauttahan lambda-anturit saavat maadoituksen.
(Tuosta minun femmasta on kakkos lambda poistettu käytöstä.)
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja Palju »

TiskiJukka kirjoitti:
suorsa kirjoitti:Itse vianetsintään en nyt ehdi kirjoitella vinkkejä, mutta VIN-koodilla ei ole mitään merkitystä käynnistymiseen. Ajoneston koodauksen jälkeen pitää poistaa vikakoodit trionicista tai twicestä. Se kerrotaan ajoneston naittamisen lopuksi. Soittimen irrotusta tai ikkunoiden ajelua ei tarvita.

Polttoainelinjassa paluupuolen kulmakappaleessa ei saa olla takaiskua. Joskus noihin on laitettu painepuolen liitin, josta on takaiskusta poistettu sisuskalut. Tuohan sinulla onkin kunnossa, koska bensapaine on ok.
Ajoneston koodauksen jälkeen luin tekillä vikakoodit kaikista ohjausyksiköistä, niitä ei ollut muodostunut joten ei ollut mitään pois kuitattavaakaan.
Pystyin lukemaan Trionicin vikakoodit vain tekin ''Geneerisellä'' lukuominaisuudella, normaalilla diagnostiikalla sain kyllä kaikkiin muihin ohjausyksiköihin yhteyden ja pystyin esim. niiden varaosa ohjemoinnitkin käymään läpi. Tämä yhteys ongelma Trionicin kanssa alkoi vasta ECU:n
vaihtamisen jälkeen.
Muistanko väärin vai oliko niin että -99 vuosimallissa et pääse suoraan Trioniciin sisälle jos siinä on viinaohjelma. Jokin etiäinen on mielessä että sen auton vuosimalli pitäisi olla 2004 tai uudempi niin saa viinasoftattuun Trioniciin yhteyden. Muistelisin että jouduin mittariston vaihdon yhteydessä ajonestoa ohjelmoidessa muuttaamaan oman -98 vuoden auton VIN numeron vuosimallin merkin 2004 vastaavaksi. Tällöin sain ajoneston ohjelmoitua ja vikakoodit nollattua. Sen jälkeen palautin VIN numeron ennalleen ja auto toimi moitteetta.
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

-01 tai uudempi niin pääsee tekillä. -05 on hyvä vuosimalli niin löytyy biopower-valikko, mutta ei tarvitse candia.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3104
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja V-M »

TiskiJukka kirjoitti: Juurikin tuota kutistusliitosta J16 epäilin itsekkin tuon rikkaalla/laihalla käymisen aiheuttajaksi.
Purin tuon liitoksen ja tein sen kokonaan uudestaan, siistit kuparit johtojen päistä esiin, juottamalla
nippuun ja kutistesukkaa päälle. Tuon kutisteliitoksen kauttahan lambda-anturit saavat maadoituksen.
(Tuosta minun femmasta on kakkos lambda poistettu käytöstä.)
Sivu kysymys, onko tuo liitos sama myös lamdan signaalille? Lamdan johtoja ei saa juottaa vaan aina puristusliitoksella tehtävä zirkoin tyyppisille.
titaani tyyppisillä ei vertailuhappea syotetä johtimien kautta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

suorsa kirjoitti:-01 tai uudempi niin pääsee tekillä. -05 on hyvä vuosimalli niin löytyy biopower-valikko, mutta ei tarvitse candia.
Vaihdoin VIN-koodin vuosilukua merkkaavan X:n (MY99) numeroon 6 (MY06) DICE:en, ja nyt sainkin heti yhteyden Trionic:iin ja pääsin lukemaan sen tiedot.
No, ajoneston koodi on väärä kuten epäilinkin, se ei ole siis sama kuin vanhassa ECU:ssa on. Myös VIN-koodi on väärä mutta sillähän ei siis tällä kohtaa ole merkitystä kuten minulle on kerrottu.
ECU:n ajoneston koodia en tekillä/candilla pääse muuttamaan eli auto ei edelleenkään hyväksy tuota uutta ECU:a eikä käynnisty siis vieläkään.
Outoa oli se että minun piti kuin pitikin kytkeä myös CANdi ennekuin pystyin tekemään tuon VIN-koodin ''vuosimalli muutoksen".
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

V-M kirjoitti:
TiskiJukka kirjoitti: Juurikin tuota kutistusliitosta J16 epäilin itsekkin tuon rikkaalla/laihalla käymisen aiheuttajaksi.
Purin tuon liitoksen ja tein sen kokonaan uudestaan, siistit kuparit johtojen päistä esiin, juottamalla
nippuun ja kutistesukkaa päälle. Tuon kutisteliitoksen kauttahan lambda-anturit saavat maadoituksen.
(Tuosta minun femmasta on kakkos lambda poistettu käytöstä.)
Sivu kysymys, onko tuo liitos sama myös lamdan signaalille? Lamdan johtoja ei saa juottaa vaan aina puristusliitoksella tehtävä zirkoin tyyppisille.
titaani tyyppisillä ei vertailuhappea syotetä johtimien kautta.

V-M
Tuo J16 toimii vain lambda-antureiden maadoituksien kulkureittinä, alkuperäinenkin liitos oli tehty juottamalla.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
0009
"Viggen"
Viestit: 569
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja 0009 »

TiskiJukka kirjoitti:....
Tuo J16 toimii vain lambda-antureiden maadoituksien kulkureittinä, alkuperäinenkin liitos oli tehty juottamalla.
Pari kuvaa:


Kuva

http://www.saabnet.com/tsn/members/photos/972/20075.jpg



Kuva


http://www.saabnet.com/tsn/members/photos/972/20082.jpg
Viimeksi muokannut 0009, Su Loka 21, 2018 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Mitäpä jos sen ajoneston nyt naittaisi kohdalleen kun kerran tekkikin keskustelee auton kanssa?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

suorsa kirjoitti:Mitäpä jos sen ajoneston nyt naittaisi kohdalleen kun kerran tekkikin keskustelee auton kanssa?
Kuinkas tuo kuuluu tehdä, että kaikki menee varmasti niinkuin pitääkin?
Entäpä, vaihtuuko trionicin tiedoissa ajoneston koodi tuon myötä samaksi kuin se aiemmin olikin,
vai käyttääkö DICE jatkossa sitä koodia joka uuden ecun tiedoissa näkyy?
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Twice -> ajonesto -> trionic 7. Boksin numero kerrotaan autolle, jolloin siis trionicissa ei numero muutu.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

0009 kirjoitti:
TiskiJukka kirjoitti:....
Tuo J16 toimii vain lambda-antureiden maadoituksien kulkureittinä, alkuperäinenkin liitos oli tehty juottamalla.
Pari kuvaa:


Kuva

http://www.saabnet.com/tsn/members/photos/972/20075.jpg



Kuva


http://www.saabnet.com/tsn/members/photos/972/20082.jpg
Juuri tuolta näytti liitos ennen ja jälkeen minunkin femmassa.
Tuon alkuperäisen liitoksen kun avasin niin kaikkien kolmen johdon kuparisäikeet olivat hapettuneet
sinivihreäksi mössöksi, ilmeisesti tuo massa joka oli pursotettu kutistesukan sisään oli aiheuttanut
jonkilaisen kemiallisen reaktion joka oli saanut kuparisäikeet ''mätänemään''?
Leikkasin johdoista hapettuneen osan pois jotta sain uuden liitoksen tehtyä kirkkailla kuparisäikeillä.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

suorsa kirjoitti:Twice -> ajonesto -> trionic 7. Boksin numero kerrotaan autolle, jolloin siis trionicissa ei numero muutu.
Kiitos! Tuon teenkin nyt heti aamutuimaan. Pitääkö ecun sulake irrottaa tuon jälkeen hetkeksi jotta se ''resetoituu'' ja ottaa uudet
asetukset käytöön kuten olen jostakin lukenut aikaisemmin vai onko tuollainen turhaa touhua?
Viimeksi muokannut TiskiJukka, Ma Loka 22, 2018 06:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Turhaa. Vikakoodien poisto trionicista kuten tekki neuvoo.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

suorsa kirjoitti:Turhaa. Vikakoodien poisto trionicista kuten tekki neuvoo.
Kiitos ja kumarrus :D
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Vastaa Viestiin