Ajoneston koodin selvittäminen.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

Morjens kanssa saabistit, apua/neuvoja kaivataan.
Onko T7 femmasta MY1999 mahdollista saada ongittua ajoneston koodi selville vaikkapa TECH 2:lla?
Syy siihen että tämän koodin haluaisin saada selville on se että vaihdoin autoon toisen ECU:n (jossa on nyt BioPower softa) koska
alkuperäisen uskottiin ottaneen lopputilin, siihen kun ei enää saanut tekillä yhteyttä eikä auto käynnistynyt vaikka starttia
pyörittikin kunhan akussa sähköä riitti.
Alkuperäinen ECU alkoi oireilla jo aiemmin kesällä kun bensatrimmit eivät enää toimineet ja moottori röpötteli kylmänä ja sammuilikin toisinaan. Osiakin on tullut vaihdettua parin viimeisen viikon kuluessa jotta yleisimmät vian
aiheuttajat on varmasti eliminoitu.

Uusittuja osia (nämä ostettu => LänsiAuto / Hämeenlinna):

- koko säiliölaitteisto sekä uudet kulmaliittimet (nettikaupasta tilatussa paluupuolen kulmaliittimessä ei ollut ''takaiskua'' kuten vanhassa oli?)
- polttoaineen suodatin ja uudet orkkis tiivisteet
- sytytyskasetti, SEM TK3.7E ja uudet NGK:n BCPR7 ES tulpat
- ilmamassamittari
- kampiakselin asentotunnistin
- Happisensori (Lambda)

Nyt kun olen tuon käynnistymättömyys ongelman kanssa paininut jo pian kolme viikkoa ja kaikki tärkeimmät osatkin vaihtanut uusiin otin ''tekin kauniiseen käteen'' ja kävin kaikki auton ohjausboksit läpi ja tutkin niiden antamat tiedot.
Ensiksi varmistin että väyläkommunikaatio pelaa kaikkien yksiköiden välillä, DICE, TWICE, Trionic, MIU, SID ja Radio: kaikkien kohdalla lukee OK.
Erotin radion autosta ja ohjelmoin ajoneston (210 sekunnin odottelu, kaikki ovet ja luukut kiinni ja kuskin ikkuna alas laskettuna) jotta vaihdettu
ECU on varmasti samalla aaltopituudella kuin muutkin boksit.
Ohjelmoinnin jälkeen tekin näytölle ilmestyi teksti (en muista sanatarkasti enää): Trionic 7 pitää SPS-ohjelmoida jotta se toimii oikein ???
Tuotahan en edes ajatellut tekeväni koska uusi biopower softahan häviäisi purkista ja alkuperäinen perus softa ladattaisiin sen päälle!
Nyt minua jäi kaivelemaan se että ecun tiedoissa VIN-koodin viimeinen numero on väärä (tämä ei kuulemma estä auton käynnistymistä) ja se etten nää mikä ajoneston koodi ecussa tällä hetkellä on käytössä.

Kerkisin ajamaan jo tankillisen pelkällä etanolillakin ennen ecun vaihtoa ja sopeutus oli siinä vaiheessa 85%.
Uudessa ecussa jossa on siis sama BioPower softa (Stage 3) on perus adaptaatio prosentti => 0%.
Tänään on aikomus laittaa auto ainakin tunniksi lohkolämppäriin ja sillä aikaa imuroin tankin tyhjäksi etanolista bensapumpun läven kautta.
Pumppu takaisin paikalleen ja sitten tankkaan "länikästä" tilalle vaikkapa kymmenisen litraa 98E bensaa.
Seuraavaksi otan sytytystulpat irti ja kuivaan ne huolellisesti. Akun laitoin jo eilen illalla latautumaan varmuuden vuoksi.
Akku täyteen ladattuna, suihkutan imusarjaan alipaineletkun kautta jarru kliineriä ja eikun starttaamaan moottoria.

Jos näilläkään konsteilla auto ei suostu käynnistymään joudun nostamaan käpälät kohti kattoa, koska omat vianmääritys taidot loppuvat :cry:

Ei tosiaankaan viitsisi marmorin huolto tiskille mennä aikaa tilailemaan koska siellä pelkkä päivää sanominenkin maksaa jo vissiin satasen,,,,,

Kaikki neuvot ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan!
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eikös se uuteen ECUun tarvittava ajoneston koodi löydy sen vanhan ECUn liittimessä olevasta tarrasta? Tämän koodin ainakin itse toimitin muinoin softaajalle, kun T7-kolkkiin tehtiin kakkosECU biopowersoftalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja suapas »

TiskiJukka kirjoitti: Syy siihen että tämän koodin haluaisin saada selville on se että vaihdoin autoon toisen ECU:n
Onko tuo ecu ohjelmoitu orkkispurkin numeroinnilla, mistä AZP kertoi tossa ylempänä? Ja pitiköhän VIN-koodikin olla...
Jos ei,niin ei toimi..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

AZP kirjoitti:Eikös se uuteen ECUun tarvittava ajoneston koodi löydy sen vanhan ECUn liittimessä olevasta tarrasta? Tämän koodin ainakin itse toimitin muinoin softaajalle, kun T7-kolkkiin tehtiin kakkosECU biopowersoftalla.
Alkuperäisestä ECU:sta on softaajan kertoman mukaan kopioitu ajoneston koodi, tuosta tarrasta otin kyllä koodin muistiin, nyt olisi vaan hyvä päästä tarkistamaan että onko tuo koodi varmasti sama kuin tarrassa lukee.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

suapas kirjoitti:
TiskiJukka kirjoitti: Syy siihen että tämän koodin haluaisin saada selville on se että vaihdoin autoon toisen ECU:n
Onko tuo ecu ohjelmoitu orkkispurkin numeroinnilla, mistä AZP kertoi tossa ylempänä? Ja pitiköhän VIN-koodikin olla...
Jos ei,niin ei toimi..
Orkkispurkista on tosiaan nuo koodit kopioitu. VIN-koodi on orkkis ecuun ikävä kyllä näppäilty yhden numeron osalta väärin, aikaisemman softauksen yhteydessä. Sama yhden numeron pielessä oleva VIN-koodi siis tuon uudenkin ECU:n sisällä tällä hetkellä. Virheellinen/väärä VIN-koodi ei kuulemma kuitenkaan estä auton käynnistymistä, näin minua ainakin infottiin kun tuosta asiasta kerroin softaajalle.
Vielä kun saisi tsekattua että onko tuo IMMO-koodi oikea.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

Eilen tyhjensin tankin etanolista ja laitoin 10 litraa 98E bensaa tilalle. Polttoaineen suodatinkin nyt vaihdettu vielä uuteen alkuperäiseen versioon ja uudet tiivisteet samalla kertaa. Lohkolämmitintä pidin päällä muutaman tunnin jotta starttaaminen helpottuisi. Bensatukista mittasin paineen kun käänsin virrat päälle. Kolmea baaria näytti mittari eli mehua pitäisi olla riittävästi tarjolla. Brake Cleaneria imusarjaan alipaineletkun kautta ja starttaamaan. Muutamia noin 3-4 sekunnin pituisia starttauksia ja muutaman kerran hörähti muttei kuitenkaan lähtenyt käyntiin. HUOH!
Suihkaisin vielä hieman lisää "bräkkäriä" imusarjaan ja muutama starttaus lisää mutta ei vaan lyö moottoria tulille. Open SID kertoi RPM olevan starttailun aikana 160-240 rpm eli KAA on kyllä pelissä mukana. DI-kasetti pois paikaltaan ja kynttilät ulos poteroistaan, kaikki hieman kostean näköisiä.
Polttoainetta siis tarjolla riittävästi (3 bar) mutta kipinä ilmeisesti kateissa koska kaikki neljä tulppaa olivat kostean oloisia.
Mitä he-----iä tässä nyt oikein keksii enää? :evil:
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Itse vianetsintään en nyt ehdi kirjoitella vinkkejä, mutta VIN-koodilla ei ole mitään merkitystä käynnistymiseen. Ajoneston koodauksen jälkeen pitää poistaa vikakoodit trionicista tai twicestä. Se kerrotaan ajoneston naittamisen lopuksi. Soittimen irrotusta tai ikkunoiden ajelua ei tarvita.

Polttoainelinjassa paluupuolen kulmakappaleessa ei saa olla takaiskua. Joskus noihin on laitettu painepuolen liitin, josta on takaiskusta poistettu sisuskalut. Tuohan sinulla onkin kunnossa, koska bensapaine on ok.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Sid-näyttöön tulee viesti virheellisestä ajoneston tunnistuksesta jos koodi väärin. Eikä auto hörähtele silloin.
0009
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja 0009 »

TiskiJukka kirjoitti: ... Brake Cleaneria imusarjaan alipaineletkun kautta ja starttaamaan. Muutamia noin 3-4 sekunnin pituisia starttauksia ja muutaman kerran hörähti muttei kuitenkaan lähtenyt käyntiin. HUOH!
Suihkaisin vielä hieman lisää "bräkkäriä" imusarjaan ja muutama starttaus lisää mutta ei vaan lyö moottoria tulille.
....
kaikki hieman kostean näköisiä.
Polttoainetta siis tarjolla riittävästi (3 bar) mutta kipinä ilmeisesti kateissa koska kaikki neljä tulppaa olivat kostean oloisia.
Mitä he-----iä tässä nyt oikein keksii enää? :evil:
Mitä jos kokeilisit kuivatuilla tai uusilla tulpilla ja ilman noita "bräkkäri"suihkauksia?
DI-kasetti pois paikaltaan ja kynttilät ulos poteroistaan, kaikki hieman kostean näköisiä.
Jos jokaisen tulpan maadoittaa johdolla huolella, tuleeko kipinää, kun hetkisen kokeilee pyörittää?
(Huom varovaisuus, jos cleaneri tai bensa sumua lähellä...)
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ei tule. Jos on avain naittamatta twicen kaveriksi niin silloin sanoo "key not accepted".
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja AZP »

suorsa kirjoitti:Ajoneston koodauksen jälkeen pitää poistaa vikakoodit trionicista tai twicestä. Se kerrotaan ajoneston naittamisen lopuksi.
Pitääkö tämä tehdä, jos uudessa ECUssa käytetään auton vanhan ECUn koodia? Auton ajoneston koodihan ei tällöin vaihdu. Nythän Tiskijukan mukaan on tuo ajoneston koodi kopioitu alkuperäisestä ECUsta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ei tarvitse, mutta edellyttää että koodi on prikulleen oikein. Tyypillisiä virheitä on esim. 0 ja O-sekoittuminen keskenään.

Se myös kannattaa muistaa, että tarrassa ja softassa ei välttämättä ole sama koodi. Näitä on tullut vastaan useita. Tehtaalta lähtiessään nuo kyllä täsmäävät.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, tätä itsekin mietin, että jos se alkuperäinekin purkki oli softattu, ei välttämättä ole kyse auton alkuperäisestä purkista, vaan siinä vanhassakin purkissa on muutettu koodi, joka siis eri kuin tarrassa. Onko siis Techillä tarkistettu, että autossa ja uudessas ECUssa on sama koodi?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

suorsa kirjoitti:Itse vianetsintään en nyt ehdi kirjoitella vinkkejä, mutta VIN-koodilla ei ole mitään merkitystä käynnistymiseen. Ajoneston koodauksen jälkeen pitää poistaa vikakoodit trionicista tai twicestä. Se kerrotaan ajoneston naittamisen lopuksi. Soittimen irrotusta tai ikkunoiden ajelua ei tarvita.

Polttoainelinjassa paluupuolen kulmakappaleessa ei saa olla takaiskua. Joskus noihin on laitettu painepuolen liitin, josta on takaiskusta poistettu sisuskalut. Tuohan sinulla onkin kunnossa, koska bensapaine on ok.
Ajoneston koodauksen jälkeen luin tekillä vikakoodit kaikista ohjausyksiköistä, niitä ei ollut muodostunut joten ei ollut mitään pois kuitattavaakaan.
Pystyin lukemaan Trionicin vikakoodit vain tekin ''Geneerisellä'' lukuominaisuudella, normaalilla diagnostiikalla sain kyllä kaikkiin muihin ohjausyksiköihin yhteyden ja pystyin esim. niiden varaosa ohjemoinnitkin käymään läpi. Tämä yhteys ongelma Trionicin kanssa alkoi vasta ECU:n
vaihtamisen jälkeen.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

AZP kirjoitti:Joo, tätä itsekin mietin, että jos se alkuperäinekin purkki oli softattu, ei välttämättä ole kyse auton alkuperäisestä purkista, vaan siinä vanhassakin purkissa on muutettu koodi, joka siis eri kuin tarrassa. Onko siis Techillä tarkistettu, että autossa ja uudessas ECUssa on sama koodi?
Tämähän minulla onkin tällä hetkellä se suurin ongelma kun en saa uuteen ecuun tekillä normaalisti yhteyttä, saatika sitten lukea sen ajoneston koodia, tekissäni ei ole turvapääsyä eikä minulla ole TIS 2000 tai Global TIS ohjelman käyttö mahdollisuutta. Muutenhan olisinkin nuo koodit jo lukenut niin vanhasta kuin uudestakin ecusta ja tarvittaessa korjannut nuo oikeanlaiseksi. Saan ecun vikakoodit luettua ja kuitattua vain ''Generic Scan Tool'' ominaisuuden kautta. Minulla on ''kiina tekissä'' englanninkieliset valikot.
Alkuperäisen ecun ajoneston tarrasta otin kuvan kännykän kameralla. Purkki on kyllä kaikesta päätellen auton alkuperäinen, ohjelma siihen on tosin vaihdettu jo 2005 vuonna edellisen omistajan toimesta ja nyt kuukausi takaperin minun toimesta.
Purkkiin ladattiin noin kuukausi takaperin JC Performance / Stage 3, BioPower versio Open SID toiminnolla joka myös toimii. Tällä tarkistin sen että tekin lisäksi startatessa löytyy oikeanlaisia kierroslukemia myös SID:in näytöltä. Lukema välillä 175-250 rpm startatessa kertoo ainakin sen että kampuran asentotunnistin on myös pelissä mukana.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Vastaa Viestiin