Ajoneston koodin selvittäminen.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

suorsa kirjoitti:Twice -> ajonesto -> trionic 7. Boksin numero kerrotaan autolle, jolloin siis trionicissa ei numero muutu.
Tein tuon ohelmoinnin ja kokeilin käynnistää auton mutta edelleenkään se ei käynnisty.
Pitääkö VIN-koodin vuosimallista kertova numero vaihtaa takaisin MY99:n kirjaimeksi X?
Nythän se on MY06:n numero 6.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

suorsa kirjoitti:Toimiiko se nyt vanhalla eculla enää ollenkaan?

Ajoneston koodi löytyy trionicin alta. En muista millä otsikolla se on, mutta olisiko ollut alimmainen valikko jotain tyyliin "näytä tietoja". Ihan selkeässä kohdassa kumminkin.
Vaihdoin viikonloppuna vanhan ecunkin jo kertaalleen autoon eikä se suostunut silläkään enää käynnistymään.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
0009
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja 0009 »

TiskiJukka kirjoitti:
Tein neljä noin metrin pituista johtoa joiden toisessa päässä on hauen leuat ja johtojen avoimet päät juotin yhteen ja liitin nämä viidenteen
hauen leukaan. Otin sytystyskasetin pois paikaltaan ja laitoin tulpat kiinni siihen, sitten jokaisen tulpan kierre osaan hauen leualla varustettu johto ja yhteen liitettyjen päiden hauen leuka vielä kiinni akun miinus napaan. Venttiilikopan päälle laitoin paksun kumimaton ja laskin kasetin sen päälle.
Starttasin muutaman sekunnin ja katsoin näkyykö tulppien kärjissä kipinöitä. Kyllä näkyi, kaikissa neljässä.
Nyt sain tarkistettua että kipinää tulee, edellisenä päivänä olinkin jo saanut varmistettua että polttoaineen jakotukilta löytyy myös vähintään kolmen baarin paine kun käännän virran päälle ja pumppu käy noin sekunnin ajan.
Sidin näytölle ei tule myöskään sitä ''Key not accepted'' tekstiä josta tuolla ylempänä olikin jo maininta. Näin ollen ajonesto ei ole aktiivinen mikäli
olen asian oikein ymmärtänyt.
Eli kipinää tulee, paineet on.
Testasitko suuttimien toiminnan/tuleeko suuttimille jännite?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja V-M »

TiskiJukka kirjoitti:
V-M kirjoitti:
TiskiJukka kirjoitti: Juurikin tuota kutistusliitosta J16 epäilin itsekkin tuon rikkaalla/laihalla käymisen aiheuttajaksi.
Purin tuon liitoksen ja tein sen kokonaan uudestaan, siistit kuparit johtojen päistä esiin, juottamalla
nippuun ja kutistesukkaa päälle. Tuon kutisteliitoksen kauttahan lambda-anturit saavat maadoituksen.
(Tuosta minun femmasta on kakkos lambda poistettu käytöstä.)
Sivu kysymys, onko tuo liitos sama myös lamdan signaalille? Lamdan johtoja ei saa juottaa vaan aina puristusliitoksella tehtävä zirkoin tyyppisille.
titaani tyyppisillä ei vertailuhappea syotetä johtimien kautta.

V-M
Tuo J16 toimii vain lambda-antureiden maadoituksien kulkureittinä, alkuperäinenkin liitos oli tehty juottamalla.
Ok, tarkistinpa vaan kun en tuota J16 liitosta tunnistanut.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja jus »

Eiköhän se J16 tehtaan jäljiltä ole puristusliitos, omassa 9-5 -00 ainakin oli. Mutta ei pitäisi tuon juottelulla olla mitään merkitystä lambdan vertailuilman saantiin, onhan matkan varrella vielä se lambdan liitinkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

0009 kirjoitti:
TiskiJukka kirjoitti:
Tein neljä noin metrin pituista johtoa joiden toisessa päässä on hauen leuat ja johtojen avoimet päät juotin yhteen ja liitin nämä viidenteen
hauen leukaan. Otin sytystyskasetin pois paikaltaan ja laitoin tulpat kiinni siihen, sitten jokaisen tulpan kierre osaan hauen leualla varustettu johto ja yhteen liitettyjen päiden hauen leuka vielä kiinni akun miinus napaan. Venttiilikopan päälle laitoin paksun kumimaton ja laskin kasetin sen päälle.
Starttasin muutaman sekunnin ja katsoin näkyykö tulppien kärjissä kipinöitä. Kyllä näkyi, kaikissa neljässä.
Nyt sain tarkistettua että kipinää tulee, edellisenä päivänä olinkin jo saanut varmistettua että polttoaineen jakotukilta löytyy myös vähintään kolmen baarin paine kun käännän virran päälle ja pumppu käy noin sekunnin ajan.
Sidin näytölle ei tule myöskään sitä ''Key not accepted'' tekstiä josta tuolla ylempänä olikin jo maininta. Näin ollen ajonesto ei ole aktiivinen mikäli
olen asian oikein ymmärtänyt.
Eli kipinää tulee, paineet on.
Testasitko suuttimien toiminnan/tuleeko suuttimille jännite?
Jännite löytyy suuttimilta ja vastusmittauskin antoi oikeanlaisia lukemia.
Nyt aion vielä tänään irrottaa jakotukin ja tarkistaa ovatko suuttimien kärjet puhtaat vai ovatko ne mahdollisesti ''pikeentyneet''.
Jos ovat likaiset niin bensalla pesu ja vanhalla hammasharjalla hieman avitan töhnän irrottamisessa.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja jus »

ECU taitaa ohjata suuttimia maadoittamalla, jatkuva akkujännite kuuluukin tulla. Mistä minne mittaamalla löysit jännitteen? Tuliko suuttimille maadoitusohjaus?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

jus kirjoitti:ECU taitaa ohjata suuttimia maadoittamalla, jatkuva akkujännite kuuluukin tulla. Mistä minne mittaamalla löysit jännitteen? Tuliko suuttimille maadoitusohjaus?
Suuttimien kaksinapaisen liittimen pinnille 1 tulee tosiaan jatkuva akkujännite kun virrat on päällä.
Liittimien pinni 2 maadoittuu kun esim. tekillä aktivoi suuttimet yksi kerrallaan. Johtavuusmittaus
pinnin 2 ja akun miinusnavan väliltä yleismittarilla jossa on piippari ominaisuus kertoo helposti
korvin kuultavasti että näin myös tapahtuu. Ainakin suuttimien urosliittimille asti siis.

Lainaus / WIS:

Suihkutusventtiilit ovat solenoidityyppisiä, varustetut neulalla ja istukalla.
Suihkutusventtiilit avautuvat, kun virta kulkee käämin läpi ja sulkeutuvat voimakkaan
jousen avulla, kun virta katkaistaan.

Mahdollisimman optimaalisen palamisen ja siten puhtaampien pakokaasujen saamiseksi
suihkutusventtiilit on varustettu ilmahuuhdelluilla suutinrei'illä, jotka antavat polttoaineelle
hyvän jakautuman.

Ilma viedään suihkutusventtiileille imusarjassa olevasta kanavasta. Ilmaa ennen läppää
johdetaan kanavaan läppäkotelossa olevan bypass-kanavan kautta.

Suihkutusventtiileitä ei saa kääntää, liitinkappaleiden pitää osoittaa suoraan ylös. Muussa
tapauksessa polttoainesuihkut osuvat imukanavien seinämiin, mikä vaikuttaa päästöihin ja
ajettavuuteen.

Suihkutusventtiilit saavat jännitteensä pääreleeltä, kun taas ohjausyksikkö maadoittaa
suihkutusventtiilit seuraavasti:
• Suihkutusventtiiliä 1 ohjataan navalta 45.
• Suihkutusventtiiliä 2 ohjataan navalta 44.
• Suihkutusventtiiliä 3 ohjataan navalta 67.
• Suihkutusventtiiliä 4 ohjataan navalta 68.
Mikroprosessori ohjaa ko. transistoria sytytysjärjestyksen mukaisesti siten, että suihkutus
on tehty suunnilleen silloin, kun ko. sylinterin imuventtiili avautuu.

P.S. Nämä ilmahuuhdellut suuttimet löytyy tietääkseni vain MY1998-1999 femmoista
joissa imusarja on kaksi osainen.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos kipinää ja bensaa tulee, niin saattaa tulla liikaa ilmaa. Eihän vaan olisi jostain päässyt iso ilmavuoto syntymään? Ahtoputki irti jossain tai muuta vastaavaa. Eli suosittelisin tiiveyden testausta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
0009
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja 0009 »

TiskiJukka kirjoitti: ...
Jännite löytyy suuttimilta ja vastusmittauskin antoi oikeanlaisia lukemia.
Nyt aion vielä tänään irrottaa jakotukin ja tarkistaa ovatko suuttimien kärjet puhtaat vai ovatko ne mahdollisesti ''pikeentyneet''.
Jos ovat likaiset niin bensalla pesu ja vanhalla hammasharjalla hieman avitan töhnän irrottamisessa.
Lähtikö toimimaan?
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

Nyt selvisi lopulta syy siihen miksi femma ei käynnistynyt. Venttilikoppa irti ja endoskoopin avulla tutkimaan moottoria.
Jakoketjuhan se oli hypännyt täyskaasu kiihdytyksen yhteydessä imupuolen hammasrattaalta, jolloin auto siis sammui.
Kolmos sylinterin molemmat imuventtiilit olivat saaneet pienen pusun Wössnerin takomännältä ja vääntyneet hieman.
Mäntä selvisi kohtaamisesta ehjänä eikä siinä näy kuin pienet puolikuun muotoiset naarmut, onneksi.
Kansi menee Hämeen Diesel Oy:n kunnostukseen ja painetestiin.
Jakopää remontoidaan kuntoon tutulla Saab-spesialistilla ja samainen korjaamo laittaa
myös kunnostetun kannen paikalleen. Jakopäähän vaihtuu nyt lukollinen ketju jonka voi vaihtaa
tarvittaessa yläkautta jos siihen vielä joskus tulee tarvetta.
Että näin siinä sitten kävi :(
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aika rajua! 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, vähän kovempi juttu kuin väärä numero koodissa. Hyvä että selvisi kuitenkin ja auto on tarkoitus pistää vielä kuntoon. Tsemppiä!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

AZP kirjoitti:Joo, vähän kovempi juttu kuin väärä numero koodissa. Hyvä että selvisi kuitenkin ja auto on tarkoitus pistää vielä kuntoon. Tsemppiä!
Joo, kyllä tulee kovat oppirahat, tästä eteenpäin muistan varmistaa ettei jakopään kilometrit pääse menemään yli suositellun rajan.
Uuden ketjun vaihto on heppo ja edullinen korjaus tähän verrattuna ainakin.
Tuollaisen lukollisen ketjun kun pystyy vaihtamaan yläkautta, samalla kannattaa tietysti tehdä ketjunkiristimen ulkoneman mittaus ;)
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ajoneston koodin selvittäminen.

Viesti Kirjoittaja Julle »

Paljonko on suositeltu raja?
9-5 Aero - 00
Vastaa Viestiin