9-5 tunkki

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
2571
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

9-5 tunkki

Viesti Kirjoittaja 2571 »

MOI!

Eilen hajosi 9-5 Aero wagonista (v. 2005) tunkki kesken renkaiden vaihdon. Onko kenelläkään tietoa onko sama tunkki esim. Saab 9-5 2.0t BioPower Farm 2006:ssa? Sellainen ainakin löytyy netistä.

t: 2571
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD

juntti
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: 9-5 tunkki

Viesti Kirjoittaja juntti »

Auton omaa tunkkia ei ole tarkoitus käyttää normi kausirenkaanvaihdoissa :wink:

2571
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 tunkki

Viesti Kirjoittaja 2571 »

juntti kirjoitti:Auton omaa tunkkia ei ole tarkoitus käyttää normi kausirenkaanvaihdoissa :wink:
Miksei? Oon käyttänyt sitä 12 vuotta ja hyvin on pelittänyt. 8) 8)
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD

Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: 9-5 tunkki

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

2571 kirjoitti:
juntti kirjoitti:Auton omaa tunkkia ei ole tarkoitus käyttää normi kausirenkaanvaihdoissa :wink:
Miksei? Oon käyttänyt sitä 12 vuotta ja hyvin on pelittänyt. 8) 8)
Motonetistä 20€ lattiahallitunkki, riittäny itellään suunilleen pariks vuodeks aina. Kyl kannatti
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)

Swataia
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 tunkki

Viesti Kirjoittaja Swataia »

2571 kirjoitti:
juntti kirjoitti:Auton omaa tunkkia ei ole tarkoitus käyttää normi kausirenkaanvaihdoissa :wink:
Miksei? Oon käyttänyt sitä 12 vuotta ja hyvin on pelittänyt. 8) 8)
Koska niitä ei oo suunniteltu kestämään. Lisäksi tuhoavat massapinnan pohjasta ja ovat monesti helvetin vaarallisia -> kaatumismahdollisuus. Sano nyt vielä, että meet sinne auton alle omalla tunkilla huoltohommiinkin ja et laita pukkeja, nehän on turhat :roll:
9-5 TiD Vector Griffin Aut. -09
ex: 9000 Aero CS 2,3 A -97 | # 6510

Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2016
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 tunkki

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kyllä nykyautojen mukana tulevat tunkit ovat tosiaan ainoastaan välttämättömään tarpeeseen tarkoitettuja, eli johonkin tienposkessa tapahtuvaan pakolliseen renkaanvaihtoon. 9-5 Saabit on tässä tilanteessa pakko luokitella nykyautoihin :lol:

Kerran vaihdoin -98 femmaan renkaat sen alkuperäisellä tunkilla, toinen kerta jäikin kesken, kun tunkista korkkasi kierteet. Ei saanut edes autoa alas, oli pakko noutaa toinen tunkki avuksi.
Himppasen ois voinut v*tuttaa tuo tilanne jossain erämaataipaleella :roll:
2006 9-5 Aero biopower. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen

2571
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 tunkki

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Ootte varmaan ihan oikeassa, mutta mä oon vaihtanut renkaat about 40 vuotta aina auton omalla tunkilla, eikä ikinä ole auto kaatunut tai tunkki pettänyt (paitsi nyt ei toiminut). Tietenkään en luottaisi mihinkään tunkkiin, jos joutuisin könyämään auton alle, mutta sitä vartenhan on korjaamot, eli tehkööt he ko. hommat. Sitä paitsi ei oma tunkki taida edes nostaa niin korkealle, että siellä voisi jotakin tehdä. :cry:
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD

Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9-5 tunkki

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Sama täällä, korkkas tunkista jengat kun käytin tunkkia ekaa kertaa pakosta, kun oli jäänyt kunnon tunkki toisen auton konttiin, no nytte ostin pienen hallitunkin boxiin :)
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005

pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 tunkki

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Eipä ole meikäläiselläkään ollut aiemmin mitään ongelmia autojen omien tunkkien kanssa. Suunnilleen 35 vuoden ajan olen niillä hoitanut renkaanvaihdot. Vaan nytpä sitten alkoi Saabin (-99) tunkki pitää senkaltaista naksuntaa, että kannattanee ostaa uusi tilalle. Tietääkös joku laadukkaan saksitunkkimerkin? Onko sellaisia? Motonetin yms. tunkit eivät ehkä ole sen kummoisempia kuin tuo Saabin oma.

artso
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 tunkki

Viesti Kirjoittaja artso »

Ennen oli tunkit rautaa...vm -63
9-5 2.3T-00

duuduu
"Hirsch"
Viestit: 757
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-5 tunkki

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Ennen oli tunkeilla myös vähemmän massaa nostettavana
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05

pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 tunkki

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

pilkkitikka kirjoitti:
Pe Loka 26, 2018 15:15
Eipä ole meikäläiselläkään ollut aiemmin mitään ongelmia autojen omien tunkkien kanssa. Suunnilleen 35 vuoden ajan olen niillä hoitanut renkaanvaihdot. Vaan nytpä sitten alkoi Saabin (-99) tunkki pitää senkaltaista naksuntaa, että kannattanee ostaa uusi tilalle. Tietääkös joku laadukkaan saksitunkkimerkin? Onko sellaisia? Motonetin yms. tunkit eivät ehkä ole sen kummoisempia kuin tuo Saabin oma.
Ostinpa sitten Biltemasta hienon saksitunkin (1,5 t). Kahden pyörän vaihto sujui sillä normaalisti, kolmannen pyörän veivaaminen ylös oli epänormaalin raskast ja neljännen yhtä tuskaa. Jokin kohta tunkista kanitti pahasti vastaan. Voitelusta ei ollut apua. Ei muuta kuin tunkki palautukseen.... Se joidenkin moittima Saabin alkuperäistunkki on kyllä tuohon kyseiseen tunkkiin verrattuna ihan laatutuote :)

Vastaa Viestiin