Moottorin lämmöt
Moottorin lämmöt
Femma esittää vastalausetta moottorinlämmöistä maantiellä. Putoaa normi ysin kohdalta alemma lämmöt...
Potilaaseen on vaihdettu ~2vuoden sisään vesipumppu, termostaatti ja lämpötila-anturi. Edellistalvena vaikutti vielä lämmöt pysyvän kohdillaan mutta nyt kun kylmät kelit niin ei nouse ei. Lämpö.
Paikoillaan näytti 99 menevän ja flekti päälle ja sit lämmöt alas .
Vaihdanko termostaatin vai lisäksi jotain muuta ?
Potilaaseen on vaihdettu ~2vuoden sisään vesipumppu, termostaatti ja lämpötila-anturi. Edellistalvena vaikutti vielä lämmöt pysyvän kohdillaan mutta nyt kun kylmät kelit niin ei nouse ei. Lämpö.
Paikoillaan näytti 99 menevän ja flekti päälle ja sit lämmöt alas .
Vaihdanko termostaatin vai lisäksi jotain muuta ?
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Re: Moottorin lämmöt
Vaihda termari, mutta älä osta ainakaan Motorad merkkistä mitä myös alkuperäisosana myydään. Ne voi olla jo kaupasta ostaessa rikki. Wahlerin termarista hyviä kokemuksia, sillä kestää lämmöt oikeissa lukemissa.
Re: Moottorin lämmöt
Mulla oli viime talvena lämpöongelmaa ja alkoi toimia vasta alkuperäisosalla, sitä ennen tais olla kaks wahleria jotka alkoi aueta ihan liian aikaisin. Hintaeron takiakaan ei ole tarvetta laittaa tarviketta.
Vaikka se ei mikään mahdoton homma olekaan niin ei niitä termareita huvikseen viittis vaihdella
Vaikka se ei mikään mahdoton homma olekaan niin ei niitä termareita huvikseen viittis vaihdella
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Moottorin lämmöt
Minä en taas tykkää alkuperäisen ( =motorad) termostaatin käyttäytymisestä. Lämmöt sahaavat sillä taukoamatta edestakaisin 80-92c väliä...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Moottorin lämmöt
Itsellä suunilleen sama ongelma, paikoillaan\ruuhkassa toimii niinkuin kuuluu. Moottoritiellä/kylmällä säällä. Lämmöt ei nouse 90° ollenkaan tai tippuu suunilleen 60-70°
Vaihdettu termari, ilmamassa mittari ei vaikutusta.
Luulen että itsellään ongelman aiheuttaja on pakoputki muutos. Eli laitettu vähän hengittävämpi putkisto ja nyt on seos pielessä. Uskon että stage1 päivytys pitäisi korjata tämän.
Vaihdettu termari, ilmamassa mittari ei vaikutusta.
Luulen että itsellään ongelman aiheuttaja on pakoputki muutos. Eli laitettu vähän hengittävämpi putkisto ja nyt on seos pielessä. Uskon että stage1 päivytys pitäisi korjata tämän.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Re: Moottorin lämmöt
Oliskohan tässä osa lämpöongelmatiikasta.Saappipappi kirjoitti:Itsellä suunilleen sama ongelma, paikoillaan\ruuhkassa toimii niinkuin kuuluu. Moottoritiellä/kylmällä säällä. Lämmöt ei nouse 90° ollenkaan tai tippuu suunilleen 60-70°
Vaihdettu termari, ilmamassa mittari ei vaikutusta.
Luulen että itsellään ongelman aiheuttaja on pakoputki muutos. Eli laitettu vähän hengittävämpi putkisto ja nyt on seos pielessä. Uskon että stage1 päivytys pitäisi korjata tämän.
On nimittäin 3" alusta loppuun. Oliskohan myös muilla avaramman putken myötä viilentynyt ...
Tekniikka kyllä pitäs ajan tasalla olla jäähyssä.
Mutta ei kai tässä nyt taaksepäin lähdetä stagettamaan. Jokin fiksu ratkaisu olis kuitenkin hyvä löytää.
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Re: Moottorin lämmöt
Joku voi sitten kertoa miten se röörin halkaisija vaikuttaa siihen koneen lämpöön.
Termarit vaihtoon alkup. varaosaan.
Termarit vaihtoon alkup. varaosaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Moottorin lämmöt
Teoreettinen vaikutus on kun pakopaine alenee, niin lämpötila laskee. Lämpöopin tunneilta lienee muistissa, että paine ja lämpötila kulkevat käsikädessä.
Käytännössä vaikutus jää merkityksettömäksi, koska ahtimena on yleensä #5 pakopesällä oleva mitsu tai joku muu pakopainegeneraattori joka huolehtii riittävästä pakopaineesta ja pakolämmöstä
Minä kokeilin kolmea alkuperäistermostaattia, kunnes jouduin myöntämään ettei orkkistermari edes yhtä kokonaista vuotta kestä. Yksi taisi hajota jopa puolessa vuodessa. Mulla on nyt femmassa ollut kohta 3 vuotta Behr:in valmistama termostaatti. Lämmöt pysyvät kesäkaudella tasaisesti 85-87c ja talvikaudella 82-84c. Huomioitava seikka oli että Behrillä moottori lämpenee selvästi hitaammin, kuin orkkistermarilla. Behr näyttää toimivan niin, että se alkaa aueta pikkuhiljaa lämpötilan funktiona, kun orkkistermari on on-off tyyppinen "nyt se on auki - nyt se on kii" ja siitä johtuu lämpöjen jatkuva sahaaminen edestakaisin. Todennäköisesti orkkistermari väsyy jatkuvasta edestakaisesta auki-kiinni sahaamisesta.
Tämä keskustelu lämpöviisarin vaakatasosta kyllä joskus huvittaa. Mitä väliä sillä on onko se vaakatasossa vai ei? Mikä käytännön vaikutus? Jos auto on lämmin sisältä niin kyllä sille moottorille on ihan sallittua käydä -20c pakkasessa vähän viileämpänä kuin kesäkuumalla... Sitäpaitsi, vaakatason näyttämä on säädettävissä techillä. Vaakatason alkuperäiset säädöt riippuvat mm. automallista/vuosimallista. Jos niin paljon häiritsee, niin techin luokse ja vaakatason näyttämä alkmaan 75c:stä... problem solved.
Enemmän minua häiritsi lämpöviisarissa se, että alkuperäisillä säädöillä viisari nousi vaakatasosta ylöspäin vasta kun lämpötila on yli 115c. Käytin femmaani viisarin säädössä niin, että vaakatasoa näytetään lämpötilavälillä 78-101c.
Käytännössä vaikutus jää merkityksettömäksi, koska ahtimena on yleensä #5 pakopesällä oleva mitsu tai joku muu pakopainegeneraattori joka huolehtii riittävästä pakopaineesta ja pakolämmöstä
Minä kokeilin kolmea alkuperäistermostaattia, kunnes jouduin myöntämään ettei orkkistermari edes yhtä kokonaista vuotta kestä. Yksi taisi hajota jopa puolessa vuodessa. Mulla on nyt femmassa ollut kohta 3 vuotta Behr:in valmistama termostaatti. Lämmöt pysyvät kesäkaudella tasaisesti 85-87c ja talvikaudella 82-84c. Huomioitava seikka oli että Behrillä moottori lämpenee selvästi hitaammin, kuin orkkistermarilla. Behr näyttää toimivan niin, että se alkaa aueta pikkuhiljaa lämpötilan funktiona, kun orkkistermari on on-off tyyppinen "nyt se on auki - nyt se on kii" ja siitä johtuu lämpöjen jatkuva sahaaminen edestakaisin. Todennäköisesti orkkistermari väsyy jatkuvasta edestakaisesta auki-kiinni sahaamisesta.
Tämä keskustelu lämpöviisarin vaakatasosta kyllä joskus huvittaa. Mitä väliä sillä on onko se vaakatasossa vai ei? Mikä käytännön vaikutus? Jos auto on lämmin sisältä niin kyllä sille moottorille on ihan sallittua käydä -20c pakkasessa vähän viileämpänä kuin kesäkuumalla... Sitäpaitsi, vaakatason näyttämä on säädettävissä techillä. Vaakatason alkuperäiset säädöt riippuvat mm. automallista/vuosimallista. Jos niin paljon häiritsee, niin techin luokse ja vaakatason näyttämä alkmaan 75c:stä... problem solved.
Enemmän minua häiritsi lämpöviisarissa se, että alkuperäisillä säädöillä viisari nousi vaakatasosta ylöspäin vasta kun lämpötila on yli 115c. Käytin femmaani viisarin säädössä niin, että vaakatasoa näytetään lämpötilavälillä 78-101c.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Moottorin lämmöt
Esim. etanolin poispalaminen öljyistä hidastuu huomattavasti jos kone ei saavuta kunnon lämpöä (80+)
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Moottorin lämmöt
On se tietysti mahdollista että nämä nykypäivän termarit on huonoja. Olen itse ostanut vain yhden Mahle 98°. Mun mielestä toimii niin kuin kuuluukin. Ja ei sillä käytännössä ole väliä että nesteet on vähän viileämmät kuin normaalisti. Kunhan öljy on vähintään 80° ennen kuin lähtee hapettamaan. Itsellä on ö-lämpö mittari niin vaikka nesteet on 6-70 niin öljyt lämpenee jo 20min moottoritie ajon jälkeen 70°.Minä itte kirjoitti:Oliskohan tässä osa lämpöongelmatiikasta.Saappipappi kirjoitti:Itsellä suunilleen sama ongelma, paikoillaan\ruuhkassa toimii niinkuin kuuluu. Moottoritiellä/kylmällä säällä. Lämmöt ei nouse 90° ollenkaan tai tippuu suunilleen 60-70°
Vaihdettu termari, ilmamassa mittari ei vaikutusta.
Luulen että itsellään ongelman aiheuttaja on pakoputki muutos. Eli laitettu vähän hengittävämpi putkisto ja nyt on seos pielessä. Uskon että stage1 päivytys pitäisi korjata tämän.
On nimittäin 3" alusta loppuun. Oliskohan myös muilla avaramman putken myötä viilentynyt ...
Tekniikka kyllä pitäs ajan tasalla olla jäähyssä.
Mutta ei kai tässä nyt taaksepäin lähdetä stagettamaan. Jokin fiksu ratkaisu olis kuitenkin hyvä löytää.
Ja ei sun tarvitse taaksepäin stagettaa, vaan löytää juuri oikeanlainen stage sun laittamiin muutoksiin. Tai muokata muutoksia ohjelman mukaan.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Re: Moottorin lämmöt
Se riippuu öljyn lämpötilasta eikä niinkään jäähdytysnesteen. Öljyn lämpötilan tulee saavuttaa 80c jotta etanoli haihtuu paremmin sen seasta pois.Bapsu kirjoitti:Esim. etanolin poispalaminen öljyistä hidastuu huomattavasti jos kone ei saavuta kunnon lämpöä (80+)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Moottorin lämmöt
Kylmä jäähdytysneste kyllä tasaa niitä lämpöjä aika hyvin eikä ainakaan lämmitä öljyjä.
Muutenkin öljyjen lämpiämisellä kestää kauemmin.
Muutenkin öljyjen lämpiämisellä kestää kauemmin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Moottorin lämmöt
Mikä lie viiruAeron alkuperäinen termostaatti on (ajettu nyt 238tkm), mutta tuossa lainaus (28.2.2018), kun edellisen kerran lämpöongelmista oli juttua:Pakari kirjoitti:Minä en taas tykkää alkuperäisen ( =motorad) termostaatin käyttäytymisestä. Lämmöt sahaavat sillä taukoamatta edestakaisin 80-92c väliä...
Mikään pakoputkiviritys ei kyllä moottorin lämpöjä sotkeTermos kirjoitti:Kävin tuossa Aerolla akunlatausajelulla pikkuteillä, nopeutta n. 60 ja pakkasta 20 astetta. Moottorin lämpötila nousi 87 asteeseen ja tippui 81 asteeseen, kun termari aukesi.
Jonkun aikaa lämmöt sahasi 83-86 asteen välillä, pikkuhiljaa tasoittuen. Veikkailen, että pitempään ajaessa lämmöt jää tuohon 84-85 asteeseen.
Viirun lämpömittari on vaakasuorassa 83 asteen lämpötilassa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Moottorin lämmöt
Huomasinpa aiheeseen liittyen eilen illalla Metroasemalla perheen naisia odotellessa, että tyhjäkäynnillä viisari roikkui ja asteita oli vain 66 - siis minuuttikaupalla - kävi jo termarin kunto mielessä. Kun tuli tämä keskustelu mieleen, kokeilin ilmanvaihto pois päältä ja lämmöt alkoivat nousta kohti 80:tä. Ilmanvaihto päälle ja taas mentiin alas. Pakkasta siis pari astetta. Kotiinpäin ajaessa viisari nousi taas vaakaan ja lämmöt yli 80 ihan kilometrin matkalla.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Moottorin lämmöt
Ekpä tarvi kalenteria enää, kun syksyn saapumisen näkee perinteisen "moottorin lämmöt" -aiheen heräämisestä
Falskaako termostaatti? Sehän selviää esimerkiksi ajelemalla lämpöjä seuraten, pysähtyy ennen kuin lämmöt nousee yli 80 asteen, ja kokeilee onko jäähdytin lämmin jo tässä vaiheessa. Ei kuuluisi olla, jos termostaatti on kunnossa.
Falskaako termostaatti? Sehän selviää esimerkiksi ajelemalla lämpöjä seuraten, pysähtyy ennen kuin lämmöt nousee yli 80 asteen, ja kokeilee onko jäähdytin lämmin jo tässä vaiheessa. Ei kuuluisi olla, jos termostaatti on kunnossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K