Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

https://youtu.be/3lIZAk0dhIA

Tuolla tapaa kuuluu kuskin puolella kääntyä akseli.

Oletko varma ettei kenno tai suodatin ole tukossa? Sillon ei kyllä puhaltaisikaan kovin reippaasti vaikka olisi täysillä flekti.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Aika lailla samaan tyyliin n. 90º tai hiukan enemmän kääntyy keltainen akseli minullakin. Linkin takana on video, jonka kuvasin kuskin puolelta ja ennen kuin huomasin, että keltainen blend door akselikin näkyisi hieman vinommasta kulmasta siellä syvyyksissä (ei näy siis tässä videolla). Mutta kuten mainitsin, niin keltainen akseli kääntyy vähintään sen 90º, kuten linkkaamassasi youtube-pätkässä. Tässä tutkaillessa selvisi myös jo vuosia mietityttänyt tsu-tsu ääni, joka kuuluu joskus. Se näyttäisi tulevan siitä, kun ilmanohjainläppien yms. laahauspintojen lähtökitka on varmaan kulumisen vuoksi liian suuri ja osat liikahtelevat nykäyksittäin eivätkä nätisti tasaisesti. Näkyy ja kuuluu tuossa minun videolla.

https://www.dropbox.com/sh/m0bh6618xcu7 ... G_3444.MOV

Raitisilmasuodatin ei ollut tukossa eikä kopassa ollut juuri muutenkaan roskaa. Vaihdan kylläkin suodattimen nyt samoilla värkkäyksillä, kun olen sen näköjään viimeksi vaihtanut 5/2017. Puhallus on mielestäni normaali eli suurilla tehoilla todella voimakasta.

Kennosta en sen sijaan tiedä. Ainakaan lämmönvaihtimesta. Ilmastoinnin höyrystinkennon olettaisin olevan ok, koska kaikki ulkoilmahan tulee sen läpi ja jos olisi tukossa, niin ei varmaan suuttimet pukkaisi hirveänä ilmaa. Samoin jäähdytys toimi varsin mainosti viime kesänä, jolloin sille oli kysyntääkin.

Mitä toimenpiteitä sisältyy lämmönvaihtimen toiminnan varmistamiseen?

Nyt kun muistelen viime talvea, niin auto ei tainnut olla tavanomaisen lämmin kovilla pakkasilla, joskin ei kylmäkään. Ongelma on näköjään pahentunut pikku hiljaa varmaan jo vuoden päivät.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Pystytkö mittaamaan sen sisääntulevan lämmön lämpötilan? Siinä HI-asennossa siis. 70 oli oma kun joskus mittasin ja vähän ylikin. Eihän se mitään aivan totaalis3n kuumaa ole, mutta kyllä siinä kuuluu jo kärry lämmitä hyvin.

Siinä ei ole mitään ihmeellistä, että kun tiputat vaikka HI---> 25-27c niin työntää kylmää. Tuo paneeli on melkoinen taulapää itselläkin ajoittain. Mulla ollut 24c asetus käytössä pitkin syksyä, ensin laittaa hetken kuumaa, sen jälkeen saa päähänsä että aletaan viilentämään. Kuitenkin pitkällä matkalla (50km+) alkaa grillaus uudelleen jossain vaiheessa. :D
On kyllä aika kummallista kun ei lämpöä tule jos se kennolla saakka kuitenkin viihtyy... vaihdan tuossa loppuvuodesta meidän toiseen femmaan sen koko lämmönjakohässäkän, meillä meni se keltainen akseli korjauskelvottomaan kuntoon. Täytyy samalla katsella miten se lämpö oikein liikkuu siellä pöntössä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Juzze
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Marras 01, 2018 21:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Juzze »

Vaikuttais että se kenno ei nyt sitä lämpöä luovuta ilmaan, ja jos kaikki läpät toimii kunnolla, on oltava tukos ilmalla jossain ettei kennon läpi pääsee virtaamaan. Eli kenno tukossa ulkoisesti tai sitten se läppä ei vain pelaa kunnolla.
*RIP-9-5 2.3t biopower 2007*
juntti
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja juntti »

Entäs ilmalukko jäähdytysjärjestelmässä?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

No ei se kenno sitten lämpeä jos siellä on ilmalukko. Siitä kennolta eteenpäin ilman saaminen edellyttää, ettäl läpät pelaa ja röörit on auki. Muttamutta, silloin ei luulisi puhalluksenkaan olevan häävi. Sieltä kennon läpi se ilma kuitenkin tuodaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Bapsu kirjoitti:Pystytkö mittaamaan sen sisääntulevan lämmön lämpötilan? Siinä HI-asennossa siis. 70 oli oma kun joskus mittasin ja vähän ylikin. Eihän se mitään aivan totaalis3n kuumaa ole, mutta kyllä siinä kuuluu jo kärry lämmitä hyvin.
Eilen mittailin ja kyllähän se suuttimista tuleva ilma on aika hailakkaa, vaikka lämpimältä tuntuu. ACC HI-asennossa molemmin puolin.

Ajelin moottorin lämpimäksi ja mittasin vasemmasta jalkatilan suuttimesta 32 ºC ja oikeasta 38 ºC. Samaan aikaan lämmönvaihtimelle tulevan putken pinta 86 ºC ja lähtevä 70 ºC. Jotenkin lämpö ei nyt siirry sisäilmaan tehokkaasti.

Sellainen huomio vielä, että takapenkin suuttimista vaikuttaisi tulevan tosi koleaa ilmaa, vaikka etusuuttimista tulee yllämainittua. Voisiko tämä sittenkin viitata siihen, että läpissä olisi vikaa. Ehtiikö tuollainen käden lämpöinen puhallus jäähtyä kylmäksi, kun se menee menee putkea putkin takapenkin suuttimeen.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja suapas »

Kun lämpö on täysillä,niin suuttimista tuleva ilma on kuumaa.. Mitattu lämpö ei ole. Ja takasuuttimiin jäähtyy entisestään. Eli läpissä jtn häikkää..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Todnäk. siellä jumittaa nyt läpät jotenkin. Hässäkät ja moottorit irti ja käsin koettamaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Vahva veikkaus että kenno on sisältä tukossa. Olikohan viimetalvena jollaki oli vähän samantyylistä ongelmaa.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja suapas »

peukalokeskellä kirjoitti: Samaan aikaan lämmönvaihtimelle tulevan putken pinta 86 ºC ja lähtevä 70 ºC.
Putkien lämmön perusteella kenno ei ole tukossa..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Kädellä kokeilee lämpeneekö koko kenno. Voihan sielä vähän neste kiertää.
Eikä nyt kauhian kova homma ole käyttää kennoa irti ja tiskata sisältä, hommaa vaan uuvet O-renkaat niihin putkiin.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Overhouse
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Loka 02, 2018 17:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Overhouse »

Löytyikö ratkaisua? Itselläni aikalailla sama ongelma.
Overhouse
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Loka 02, 2018 17:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Overhouse »

Omani alkoi puhaltaa kuumaa, kun vaihdoin kennon. Vaikka kenno oli tukossa meno- ja paluuputket kuumeni.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Oliko pölystä tukossa rivastot vai sisäisesti?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin