Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Overhouse kirjoitti:
Ti Tammi 15, 2019 03:16
Löytyikö ratkaisua? Itselläni aikalailla sama ongelma.
Ei vielä, kun laiskuus iski. Suunnittelin vaihtavani lämmönvaihtimen joululoman aikana, mutta se nyt sitten jäi tekemättä. Olisi kannattanut varmaan vaihtaa, oli meinaan vilpoinen tammikuu vajavaisesti toimavan lämppärin kanssa :D . Ikkunoiden kanssa ei toki ollut mitään ongelmaa, mutta kylmä oli sisällä, ja on aina, jos tipahtaa ulkolämpötila alle -10 asteen.

Minulla kylläkin on lämpötilaero viitisentoista astetta tulo- ja lähtövesiputken välillä, ja joku meinasi, ettei tukkeutunut lämmönvaihdin silloin voisi olla syyllinen.
Overhouse kirjoitti:
Ke Helmi 13, 2019 20:44
Omani alkoi puhaltaa kuumaa, kun vaihdoin kennon. Vaikka kenno oli tukossa meno- ja paluuputket kuumeni.
Minkä laitoit tilalle? Jonkun halvemman tarvikkeen vai alkuperäisen?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Nissenin kennot ainakin suosiossa femmoihin olleet.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Kennon vaihto oli suunnitelmissa kesälomalla, mutta nyt äkkäsin OP-Comilla leikkiessä, että ACC-järjestelmästä löytyi pari vanhaa vikakoodia B2495 ja B2295 (molemmat not present). Tarkoittaako tuo, että vikakoodit eivät ole tällä hetkellä päällä. Talvella ajoin useita kertoja ACC-kalibroinnin ja joka kerta väitti, että 0 vikakoodia. Samoin tarkastin visuaalisesti, että kaikki askelmoottorit toimivat ja läpät/akselit liikkuivat. Onkohan koodit syntyneet räpläilyn yhteydessä? Poistin koodit, joten pitää seurata, palaavatko ne.

https://www.dropbox.com/s/8o4v4t6wexaqx ... 1.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/rsm5s8u3zrtlc ... 9.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/6635aw6ydcqb0 ... 1.jpg?dl=0

Oheisia englanninkielisiä vikakoodikuvauksia lukiessa tuli myös mieleen, että voivatko ilmansekoitusläpät olla irti akseleista niin, että acc sen tunnistaa. Itse läpäthän ovat acc:n sisuksissa niin, ettei niitä näe mitenkään irrottamatta ja aukaisematta koko laitosta. Akselit itsessään liikkuvat niin pitkälle kuin se vain on nähtävissä.
harmaa saab
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 08:58

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja harmaa saab »

ei myöskään vikakoodeja mutta nyt kesällä tekee tuota että ilmastointi päällä lykkää kylmää kuskin puolelta mutta hanttari puoli koko ajan ämmintä joten missä olisi vika malli 95 se 2,02 turbo vm 2000

tulee muten aika lämmin hanttimeihelle vaikka sulkee läpät cabiinissa.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Lämmönsäätöläppä ei liiku. Helpoimmillaan moottorin akseli liukunut pois pelipaikoilta. Ei muuta kuin torxit tanaan ja purkamaan. Vänkärin jalkatilaan ja kojelaudan alta muovinpala pois, sitten hanskalokero ja sittenpä pääsee jo käsiksi läppämoottoreihin ja vivustoihin.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Keväällä tuli ostettua vesiputkien o-rengas tiivistesarja marmorilta ja uusi Nissenin kenno, joka on yhä asentamatta. Kyllä sitä pitää olla laiska, nyt taas paleltaa :lol: .

Virallisen WIS-työohjeen mukaan homma aloitetaan irrottamalla tulipeltiin menevät vesiletkut 2 kpl sylinterin kannesta. Vesiletkujen liittimet näyttäisivät olevan tuollaiset klemmarityyppiset, mutta niissä ei ole kuitenkaan mitään ruuvikiristystä. Onko näiden irrottamisessa jotain erikoista tai huomioitavaa? Entäpä pitääkö kaikki jäähdytysnesteet (ilmeisesti 7,4 litraa) saada poistettua järjestelmästä ennen kuin vänkärin jalkatilassa olevat putkiliitokset uskaltaa irrottaa lämppärikennosta? Liitoskohta on aika matalalla, mutta onko alempana kuin moottorin vesikanavat. Ilmeisesti pitää saada aivan tyhjäksi, kun neuvotaan paineilmalla avittamaan. Muuta huomioitavaa, ettei homma mene reisille.

Edit: Hetkinen. Tarkemmin mietittyäni paineilmalla avitetaan vain sisälämppärille menevä vesipiiri tyhjäksi ja sylinterin kannesta ei varmaan pääse suurta määrää valumaan nestettä ulos, kun letkujen kiinnityspaikat ovat niin ylhäällä.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Nyt puhaltaa lämmintä niin, että talvitakkia sai aika äkkiä alkaa availemaan, jottei tule liian kuuma olo. Tukkeutunut lämppärin kenno oli minullakin se syyllinen. Uuteen verrattuna ei hirveästi valo paistanut lamelleista läpi ja sisältäkin valui sakkamaista töhnää aika paljon.

Nyt kennon lähtöputki on huomattavasti viileämpi kuin polttavan kuuma tulovesiputki (moottori lämpimänä ja lämppäri 22 ºC asennossa). Lähtöputkesta kärsii ottaa vielä kiinni ja pitääkin jonkun aikaa ennen kuin alkaa tuntua epämiellyttävältä. Ennen vaihtoa lähtöputki oli vain n. reilut 10 astetta viileämpi.

En irrottanut nesteletkuja laisinkaan sylinterin kannesta, vaan avasin suoraan kennon PAD-liitännän vänkärin jalkatilassa. Vuorasin jalkatilan huolellisesti paksulla jätesäkillä ja valutin nesteet (n. 2 litraa tuli pois) tratin avulla muoviastiaan. Hieman läikkyy, mutta suurin osa meni minne pitääkin. Ilman jätesäkkivuorausta 2-3 desiä olisi valunut jalkatilan tekstiileille ja maton alle. Nopeampi homma näin, mutta suojaus pitää tehdä huolellisesti, jos ei halua glykoleita pitkin verhoilua.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Nyt voin sanoa että mitäs minä sanoin :D
Hyvä että ongelma poistui.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Vastaa Viestiin