Madallussarjan muutoskatsastus.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Madallussarjan muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Hei!
Minulla on tälläinen "aeron" madallussarja eli se noin. 30mm. Ei säädettävä.
Siis ei aeron oma vaan täysin sitä vastaava. Edessä Koni pumput ja saman sarjan jouset takana Monroe pumput ja Eibach jouset.
Kävin eilen katsastaa vakio jousilla katsastus ukko ei paljon asiaa kommentoinu sano vaa et tarviin ne hyväkayntä paperit.
Oon lukenu että niitä ei nykyään tarvii ja voin kyllä aina ennen katsastusta laittaa vakiot takaisin. Mutta olisi kivempaa saada ne katsastettuu ja olla huoletta.
Sarja on siis vähän kaikkialta hommattu ja mistään papereista ole puhettakaan...
Eli en varmaan ole ensimmäinen joka asian kanssa painii eli tietävät kertoo miten saisi ton muutoskatsastettua!
Kiitos hyvistä vastauksista!
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Madallussarjan muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä taitaa olla aika mahdotonta saada muutoskatsastettua tuommoinen kuvailemasi jousi-iskari yhdistelmä. Edelleen tarvitaan muutoskatsastusta varten todistukset alustasarjan sopivuudesta. Ainoa muutos oli se, ettei TüV todistus ole ainoa vaihtoehto saada alustan korkeuden muutoksia läpi.

Muutoskatsastusta varten tarvitaan: (ainakin)

1. TüV todistus jousisarjan sopivuudesta kyseiseen automalliin. (helpoin)
tai
2. Jousisarjan valmistajan kirjallinen todistus jousisarjan sopivuudesta kyseiseen automalliin. Todistuksessa pitää olla mainittuna mm. hyväksytyt akselimassat ja jousista löytyvät tunnistetiedot (esimerkiksi osanumerot). Lisäksi tarvitaan todistus pyöränkulmista, josta löytyvät myös mitat vanteen keskeltä pyöränkaaren reunaan. Jousisarjan valmistajan todistuksessa tulee olla maininta myös hyväksyttävistä pyöränkulmista.

Asiansa osaavalle nelipyöräsäätäjälle riittää tieto siitä, että todistus tarvitaan muutoskatsastusta varten, niin papereihin tulee riittävät merkinnät.

Pari vuotta sitten kun nämä rakentelusäännökset muuttuivat, niin muutoskatsastettiin ensimmäinen Maptun performance madallussarja mun femmassa Maptunin asiakirjoilla, ilman TüV todistusta. Muistelisin valmistajan todistuksessa olleen maininta siitä, että pyöränkulmat eivät muutu merkittävästi Saabin tehtaan ilmoittamista hyväksyttävistä pyöränkulmista. Mun femmassa ainakin riitti säätövarat hienosti, kuten todistuksessa oli mainittu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Madallussarjan muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei niistä pyöränkulmista tarvitse olla jousien valmistajalta mitään mainintaa, silloin vaan käytetään tehtaan ilmoittamia pyöränkulmia. Jousien valmistaja voi myös ilmoittaa vaihtoehtoiset kulmat. Oli kumpi hyvänsä niin kaikki kulmat pitäisi olla "vihreällä" eli rajojen sisällä, tämä taas aiheuttaa monesti melkoisia ongelmia kun saattaa olla ettei autossa ole muita säätöjä kuin etupään auraus.. Normaalijärjellä ajatellen pitäisi vaatia vain säädettävissä olevien säätämistä kohdalleen, mutta järkeähän näissä asioissa ei perinteisesti ole trafin suunnalta käytetty.

Tiedä sitten saisiko trafin kanssa väännettyä jos olisi kulmista toinen lappu ennen osien vaihtoa jossa esim jäykän taka-akselin camberit samalla lailla pielessä kuin jälkeen.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Madallussarjan muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei kai tuossa muuta ongelmaa ole, kuin se että edessä on erimerkkiset jouset kuin takana. Iskarien merkillähän ei ole väliä, tuijottavat vain jousia.

Tüvlaput jos löytää sekä etu- että takajousille, niin voisko löytää niin hövelin katsurin, että hyväksyy muutoksen, kun kerran etupää on Tüvitetty ja takapääkin on Tüvitetty, vaikkakin eri lapuilla.

Ja ne pyöränkulmat lapussa vihreälle. Kuten mainittua, asiansa osaava mittamies tekee sulle vihreillä olevan lapun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Madallussarjan muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja Haza »

AZP kirjoitti: Kuten mainittua, asiansa osaava mittamies tekee sulle vihreillä olevan lapun.
Hienosti muotoiltu :lol: sama asia: etsi säätäjä joka väärentää katsurille kelpaavan lapun.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Madallussarjan muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja Termos »

AZP kirjoitti:Ei kai tuossa muuta ongelmaa ole, kuin se että edessä on erimerkkiset jouset kuin takana. Iskarien merkillähän ei ole väliä, tuijottavat vain jousia.
Ei aina näinkään.

Edellisessä katsastuksessa inssi kiinnitti huomion Aeron alla jo muutaman vuoden olleisiin Koni FSD-iskareihin. Olivat alustapesun jälkeen komean kullanvärisessä maalissa edelleen.
Inssi siis tuumasi, että auto on vakiota matalampi, pyysi todistusta alustasarjan sopivuudesta ko. autoon. Kerroin, että Aero on tehtaalta lähtiessä varustettu sporttijousituksella, joka on perusmalleja matalampi. Ja että Konin FSD-iskarit eivät ole rinnastettavissa madaltavaan alustasarjaan, koskapa valmistajan suositusten mukaan niitä ei edes saisi käyttää madallusjousien kanssa.

Jotain se vielä tupisi, eikä ilmeestä päätellen hyväksynyt selitystä. Onneksi Aero oli vielä nosturilla ja hoksasin näyttää etujousesta roikkuvan värikooditarran, että siinä on tiedot alkuperäisesta sporttialustasta.

Se riitti, ei inssi lähtenyt googlaamaan värikoodeja. Jotka oisivat kertoneet, että joka kulmassa on Aeron alkuperäiset jouset.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Madallussarjan muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja AZP »

No siinä tais inssi tuijotella väärää paikka sitten :mrgreen:

Hyvä että lopulta kuitenkin uskoi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Madallussarjan muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

AZP kirjoitti:Ei kai tuossa muuta ongelmaa ole, kuin se että edessä on erimerkkiset jouset kuin takana. Iskarien merkillähän ei ole väliä, tuijottavat vain jousia.

Tüvlaput jos löytää sekä etu- että takajousille, niin voisko löytää niin hövelin katsurin, että hyväksyy muutoksen, kun kerran etupää on Tüvitetty ja takapääkin on Tüvitetty, vaikkakin eri lapuilla.

Ja ne pyöränkulmat lapussa vihreälle. Kuten mainittua, asiansa osaava mittamies tekee sulle vihreillä olevan lapun.
Siis edessä jouset ja pumput samasta setistä. Jos lukemani pitää paikkansa niin Koni käyttää Eibach jousia? Sain siis etupään kokonaan paketissa samasta paikasta ja takapään tilasin erillisosina jouset\pumput\suojat erikseen. Eli jos oon oikeassa niin mulla on Eibach jouset edessä ja takana. Edestä vaan puuttuu merkinnät jousista kun maalastin ne ennen asennusta. Mutta täytyy käydä kulmat auraamassa ja sitten mennä sopimaan katsurin kanssa
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Madallussarjan muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo kulmat kuntoon ja Eibachin Tüvilapun kanssa konttorille. Sen saat Eiibachin sivuilta pdf:nä ja tulostat sen mukaan. Nirso setä voi haluta nähdä ne koodit kaikista jousista, mun keväällä suoritetetussa muutoskatsastuksessa ei kyllä jousien merkintöjä katsottu lainkaan.

En tiedä vaatiiko laki ja asetus edes sitä että etu- ja takajouset pitäisi olla samaa sarjaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Madallussarjan muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Nostan ketju ylös. Tänään käytin Multivanin leimalla ja katsuri huomasi auton alta h&r madallusjouset. Jouset olleet jo ostaessani auton ja jousien kunnon perusteella ollut alla jo useamman vuoden, mitään dokumentteja niistä ei ole. Auto tuotu Ruotsista 2016 eikä merkintää alustasarjasta ole rekisterissä. No nyt pitää sitten muutoskatsastaa. Katsuri vaatii tüv-todistusta tai valmistajan sepustusta sekä kulmien säädöstä todistusta. Noh, löysin tüv lapun (ehkä), koska jouset olivat niin kuluneet, ettei mallia niistä nähnyt ainoastaan merkki tuli ilmi. Todistus lienee tämä: https://www.h-r.com/bin/29270.pdf
Tuosta ei käy ilmi nyt niitä pyörien säätöjä, eli täytyykö vain laittaa ne valmistajan ehdotukset ja sekö kelpaa konttorilla?
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Madallussarjan muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, auton valmistajan suosituksen mukaiset kulmat pitäisi olla. Ne löytyy siitä korjaamon kulmamittarista, jos ei ihan harvinainen auto ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Madallussarjan muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Selvä. Auto ei tosiaan mikään harvinaisuus ole, toi allekirjoituksen vw. Aika helpolla pitäisi sitten päästä, mikäli edellisen viestini linkki on siis tüv-todistus mitä tarvitaan. Osaatko siihen sanoa?
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Madallussarjan muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, tuo on TÜV Rheinlandin eli hyväksymislaitojsen lausunto, että joiset sopii T5-pakuvolkkariin ja madallus on 40 mm. Suuntauslappu ja tuo tulostettuna konttorille, niin luulisi leimaukon olevan tyytyväinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Madallussarjan muutoskatsastus.

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Kiitos avusta! Foorumi osoitti jälleen hyödyllisyytensä. Tämä on siitä kiva paikka, että vääränmerkkisillekin löytyy ymmärrystä ja apua tarvittaessa. Hyvää viikonloppua!
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Vastaa Viestiin