Mystinen ongelma lämmöissä....

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Niin meinailin, että saappipapilla on termarissa vikaa enemminkin.

Tuskin siinä uudessa vikaa on, tee se vesiletkutesti. Jos on haalea niin sitten melkein termaria tarkastukseen.

Joo se kutosen termarivaihto oli ihan mukava jumppa :roll:
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Bapsu kirjoitti:Niin meinailin, että saappipapilla on termarissa vikaa enemminkin.

Tuskin siinä uudessa vikaa on, tee se vesiletkutesti. Jos on haalea niin sitten melkein termaria tarkastukseen.

Joo se kutosen termarivaihto oli ihan mukava jumppa :roll:
Nii lisäyksenä termari vaihdettu, silloin kun tätä vikaa paikansin. Mahle Originals toiseksi kallein listalta, makso 15€ ja en huomannut suurempaa muutosta käytöksessä alkuperäiseen verrattuna. Rikkinäinen termari aiheuttaa enemmänkin sen että lämmöt ei nouse lainkaan tai keittää myös lämpöjen sahaaminen tyhjäkäynnillä on oireena.
Nyt kuitenkin tyhjäkäynnillä tai plussa kelillä nostaa ihan flektin pyörimiseen asti ja ei sahaa lämmöt. Taas kun moottoritiellä kylmällä säällä ja matalilla kierroksilla ei tahdo nousta lainkaan 90° vaan pysyy siinä 60-70°
Mutta se lopullisesti selviää kun tulee uus softa jos sen jälkeen loppuu tämä ongelma niin olin oikeassa.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Onkohan kansipahvi kunnossa... ei juuri mikään muu selitä humppausta jos on termari kunnossa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Pakoputkimuutokset eivät vaikuta käytännössä sitten mitenkään moottorin käyntilämpötilaan.

Ainoa teoreettinen vaikutusmahdollisuus olisi pakopaineen alentumisen kautta jos pakoputkiston halkaisijaa olisi kasvatettu. Tämäkin muutos jää teoreettisesti ja käytännössä olemattomaksi. Tässä tapauksessa ilmeisesti autossa on täysin vakio turbo jossa pieni pakopesä joka huolehtii riittävästä pakopaineesta ja sitäkautta myös pakolämmöstä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Bapsu kirjoitti:Onkohan kansipahvi kunnossa... ei juuri mikään muu selitä humppausta jos on termari kunnossa.
On käynyt tämäkin mielessä, mutta eikös se sitten oireilisi samalla lailla jatkuvasti? Nyt jos on plussakelit, niin pelaa kuin kuuluukin. Heti kun menee pakkaselle, niin oireet alkaa. Nesteet pysyy sisällä, eikä mene sekaisin. Auto käy ja toimii muuten oikein hyvin, mutta ei nyt siedä pakkasta...
Kerran ajelin pitkää matkaa ja seurailin herkeämättä lämpömittaria. Ulkolämpötila oli pitkään plussan puolella +1c° ja hetkeä myöhemmin ulkolämpö putosi nollaan ja lämpömittari pysyi aloillaan. Heti kun mentiin pakkaselle tippui lämmöt miltei välittömästi alas :?: Sitten alkoi veivaaminen. Nousi hetkeksi ja laski alas.... Vauhtia noin 90km/h siirsin d-vaihteelta kolmoselle, niin lämpömittari palasi paikoilleen ja jäi siihen. Sitten tulin taajamaan ja lämmöt heitteli taas, jolloin siirryin takaisin drivelle ja taas tilanne normalisoitui... Jotenkin kierrosluvulla on tähän vaikutusta, mutta en vaan ymmärrä, että miksi :?: :idea:
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

D1mebag kirjoitti:
Bapsu kirjoitti:Onkohan kansipahvi kunnossa... ei juuri mikään muu selitä humppausta jos on termari kunnossa.
On käynyt tämäkin mielessä, mutta eikös se sitten oireilisi samalla lailla jatkuvasti? Nyt jos on plussakelit, niin pelaa kuin kuuluukin. Heti kun menee pakkaselle, niin oireet alkaa. Nesteet pysyy sisällä, eikä mene sekaisin. Auto käy ja toimii muuten oikein hyvin, mutta ei nyt siedä pakkasta...
Kerran ajelin pitkää matkaa ja seurailin herkeämättä lämpömittaria. Ulkolämpötila oli pitkään plussan puolella +1c° ja hetkeä myöhemmin ulkolämpö putosi nollaan ja lämpömittari pysyi aloillaan. Heti kun mentiin pakkaselle tippui lämmöt miltei välittömästi alas :?: Sitten alkoi veivaaminen. Nousi hetkeksi ja laski alas.... Vauhtia noin 90km/h siirsin d-vaihteelta kolmoselle, niin lämpömittari palasi paikoilleen ja jäi siihen. Sitten tulin taajamaan ja lämmöt heitteli taas, jolloin siirryin takaisin drivelle ja taas tilanne normalisoitui... Jotenkin kierrosluvulla on tähän vaikutusta, mutta en vaan ymmärrä, että miksi :?: :idea:
Kyllä nyt olisi hyvä saada auto lukijan päähän. Jos tosiaan aivan välittömästi nollan kohdalla sekoaa niin kyllä siellä anturi on melkein rikki.

Katsomalla lukijalla anturin näyttämän saisi sen suljettua pois. Jos ne lämmöt putoaa ihan kertarysäyksellä niin sitten ainakaan ei oikeasti koneen lämpö muutu. Mutta jos tuolloin laittaa kylmää ilmastointilaitekkin...

Semmonenkin tuli nyt mieleen, että meneekö siellä joku flekteistä päälle kun lämpö menee nollaan... se selittäisi miten sillä kolmosella saa sitten lämmöt uudestaan vokoteltua ylös. Mikään muu ei juurikaan voi lämpöjä laskea kun flekti tai termari. Flektinkään tehosta en tiedä kuinka paljon sillä saa pakkasella koneen lämpöä alas. Kuitenkin jos flekti rullaisi kokoajan nollan alapuolella niin auton kuuluisi sulkea termari ja tämän jälkeen lämmöt palaa normaaliin.

Vesiletkutesti + samalla katsot pyöriikö flektejä. Seuraavana sitten flekti(en) töpselit irti ja ajelemaan....älä vain unohda liian pitkäksi aikaa tyhjäkäynnille ettei kone ala kerätä liikaa lämpöä. Niin kauan kun ajat niin näillä keleillä et tee flekteillä yhtään mitään.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Termos »

Pakari kirjoitti:Pakoputkimuutokset eivät vaikuta käytännössä sitten mitenkään moottorin käyntilämpötilaan.

Ainoa teoreettinen vaikutusmahdollisuus olisi pakopaineen alentumisen kautta jos pakoputkiston halkaisijaa olisi kasvatettu. Tämäkin muutos jää teoreettisesti ja käytännössä olemattomaksi. Tässä tapauksessa ilmeisesti autossa on täysin vakio turbo jossa pieni pakopesä joka huolehtii riittävästä pakopaineesta ja sitäkautta myös pakolämmöstä.
Juuri näin.
Olen ajanut softapäivitystä odottaessani Stage1 -softalla ja liian suurella putkistolla (3"dp 200cell kisakatilla + 2,5"catback) sekä Stage4 -softalla ja liian pienellä putkistolla (femman vakioputki), nämät eri autoilla.
En noilla komboilla viitsinyt tietenkään mitään pitkiä täyskaasuvetoja suorittaa, mutta parisataa kilsaa normaalia maantieajoa vähintäänkin. Ei pienintäkään ongelmaa lämpötilojen kanssa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Kerran ajelin pitkää matkaa ja seurailin herkeämättä lämpömittaria. Ulkolämpötila oli pitkään plussan puolella +1c° ja hetkeä myöhemmin ulkolämpö putosi nollaan ja lämpömittari pysyi aloillaan. Heti kun mentiin pakkaselle tippui lämmöt miltei välittömästi alas :?: Sitten alkoi veivaaminen. Nousi hetkeksi ja laski alas.... Vauhtia noin 90km/h siirsin d-vaihteelta kolmoselle, niin lämpömittari palasi paikoilleen ja jäi siihen. Sitten tulin taajamaan ja lämmöt heitteli taas, jolloin siirryin takaisin drivelle ja taas tilanne normalisoitui... Jotenkin kierrosluvulla on tähän vaikutusta, mutta en vaan ymmärrä, että miksi :?: :idea:[/quote]

Enemmän kierroksia = enemmän lämpöä. Itsellä manuaali niin en käytä 5vaihdetta ollenkaan ennen kuin öljyt on yli 60°
Kannattaa laittaa ö-lämpö mittari nii saa tarkempaa tietoa moottorin toiminnasta...

Ja kyllä autoon voi laittaa vaikka senttimetrin pituisen pakoputken 5tuumaista putkea, kunhan softa on asiasta perillä... Niinkuin maptun sanoo: tämä osa vaatii softapäivityksen toimiakseen kunnolla, melkein jokaisen moottoritoimintaa koskevan tuotteen kohdalle.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Olen ajanut softapäivitystä odottaessani Stage1 -softalla ja liian suurella putkistolla (3"dp 200cell kisakatilla + 2,5"catback) sekä Stage4 -softalla ja liian pienellä putkistolla (femman vakioputki), nämät eri autoilla.
En noilla komboilla viitsinyt tietenkään mitään pitkiä täyskaasuvetoja suorittaa, mutta parisataa kilsaa normaalia maantieajoa vähintäänkin. Ei pienintäkään ongelmaa lämpötilojen kanssa.[/quote]

Mutta ootko ajellut 3dp:llä vakio softan kanssa?
Siitähän tässä on kyse...
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Saappipappi kirjoitti:Olen ajanut softapäivitystä odottaessani Stage1 -softalla ja liian suurella putkistolla (3"dp 200cell kisakatilla + 2,5"catback) sekä Stage4 -softalla ja liian pienellä putkistolla (femman vakioputki), nämät eri autoilla.
En noilla komboilla viitsinyt tietenkään mitään pitkiä täyskaasuvetoja suorittaa, mutta parisataa kilsaa normaalia maantieajoa vähintäänkin. Ei pienintäkään ongelmaa lämpötilojen kanssa.
Mutta ootko ajellut 3dp:llä vakio softan kanssa?
Siitähän tässä on kyse...[/quote]

Ite oon ajanut 4"dp:llä ja 3,5"loppu huilulla ja suht orkkis kartoilla 100km matkan.Kun vein auton säätöön,ei ollut lämmöissä ongelmia ja useampi eri lämpötila anturi antamassa faktaa lämmöistä.Merkki tosin ei ollut :saab:
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ajettu tonnarilla aikoinaan 3"dp + 3" racekatti, 2,5" catbackillä ja sekä vakio että Aeron softalla stage 2 lisäksi sekä eri ahdin mm garret t25 softalla mitsu 15t sekä toisinpäin eikä lämmössä ikinä ollu ongelmia.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonnarin lämpömittari kuitenkin on eri kuin femman lämpömittari.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Kupari kirjoitti:Ajettu tonnarilla aikoinaan 3"dp + 3" racekatti, 2,5" catbackillä ja sekä vakio että Aeron softalla stage 2 lisäksi sekä eri ahdin mm garret t25 softalla mitsu 15t sekä toisinpäin eikä lämmössä ikinä ollu ongelmia.
Juu mutta tonnari ei kuulu tähän asiaan koska siinä ei ole ilmamassamittaria, täysin erillainen tietokoneohjaus moottorille. :saab:
Mutta tämän takia tonnari tais olla paras Saabeista mikä koskaan tehtiin... Itsellä ainakin unelmana laittaa yks sellainen taloon. 8)
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Kupari »

No ilmamassamittarilliseen S40 uusin toista viikkoa sitten lämpötila-anturin huonon kylmäkäynnistyvyyden takia. Vika selvä kun mittarin neulakin näytti neljännestä suoraan virrat päälle 12h seisonnan jälkeen ja lukijalla antoi kylmänä koneen lämmöksii 58 astetta.
Edellisellä omistajalla sama anturi vikaantui aikoinaan toisinpäin eli lämpimänä startatessa virrat päällä näytti kylmää ja sahautti pitkiä startteja.. Molemmat nuo viat myös yhtäkkiä tiputti alas tai nosti neulaa kesken ajonkin ja muutti ajossa tuntuenkin seoksia, hiipui ja voimaa pois, vaati kaasua lisää mäessä, alavääntö putosi jne.
Eikä mitään vikakoodiia kummallakaan tavalla antanut ja flektlkin toimi.
Tarvike valitettavasti edellinen ja nyt laitettu samoin, viikonloppu niin otin mistä sain että työajoon yöksi alle sain. Kestänee kuitenkin EPS tekele sen sen pari vuotta kuten edellinenkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Jycä
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 14:31
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Jycä »

Vähän vielä asian vierestä, mutta:

"Unohdin kokonaan, että oli v6, tuosta ei varmaan opensidiä saakaan auki."

Kyllä kutosestakin opensidin saa auki, mutta jotain puutteita siinä oli. Vesa67 aktivoi joskus rouvan edellisestä kulkineesta sen ja näytti ihan ok niitä arvoja, jotain sieltä kuitenkin jäi puuttumaan, ainakin vikakoodit jäi näyttämättä... Ei oikein itsekään enää muista, kun ko. auto on toiminut varaosanluovuttajana jo toista vuotta.
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
Vastaa Viestiin