Mystinen ongelma lämmöissä....

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

9-5 v6 johon on vaihdettu termari (tarvike) vesipumppu (tarvike). Kaikki pelaa hyvin, lämmöt nousee normisti kun ulkolämpötila on vähintään 0+/-
Jos ulkolämpötila putoaa nollasta -1, niin lämpömittari alkaa nousemaan normaalisti, kunnes putoaa nollille ja taas alkaa kavuta ylös. Oletin, että veden lämpötila-anturi korjaisi vaivan, mutta ei vaikutusta. Sitten lähti termari vaihtoo (92°) mutta ei vaikutusta....

Lisää kummallisuuksia lisää se, että jos nostan kierroksia ajossa, eli heitän D-vaihteelta kolmoselle, niin lämpömittari alkaa kavuta ylös normiin ja pysyy siellä vaikka olisi kovempikin pakkanen. Eli vain ajossa matalalla kierrosalueella ja pakkasella mittari seilaa. Tyhjäkäynnillä tai hiukan kovemmilla kierroksilla, niin ok.
Kesällä ja alkusyksyllä ei mitään vaivaa, vaatii pakkasen.... Silloin kun lämpötilamittari laskee, niin kabiiniin tulee viileää ilmaa, mutta vain hetken. Ilmaus tehty moneen kertaa ilman vaikutusta ja luulisi sen ilman vaikuttavan sitten myös ilman pakkasia?.?

Osaisiko joku auttaa, että mistä lähden tätä vikaa purkamaan, kiitos!
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Kirjoituksesta ymmärsin että termarin olet vaihtanut äskettäin uuteen.Vesipumppu (tarvike) mutta milloin on vaihdettu?
Ootko mittaristoa irroitellut lähiaikoina? Tinaukset..
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Näätkö tengin sidistä?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Marakatti kirjoitti:Kirjoituksesta ymmärsin että termarin olet vaihtanut äskettäin uuteen.Vesipumppu (tarvike) mutta milloin on vaihdettu?
Ootko mittaristoa irroitellut lähiaikoina? Tinaukset..
Vesipumppu ja termari vaihdettu viime viikolla. Ensiksi vaihdoin anturin ja kun ei auttanut, niin termarin. Samat vaivat siitä huolimatta..
Mittaristoon en ole koskenut. Tämä pakkanen on tässä se suurin tekijä. Plussakeleillä ei mitään oireita. Lämmöt nousee normaalisti ja ei vatkaa mittari. Heti kun mennää miinukselle, niin mittari vatkaa....
Viimeksi muokannut D1mebag, Ke Marras 21, 2018 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Bapsu kirjoitti:Näätkö tengin sidistä?
Valitettavasti en :oops:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja jus »

Olikos mittarissa varotoimenpiteenä viisarin pudottaminen nollaan, jos anturitieto muuttuu liian lyjyessä ajassa liian paljon? Virtojen katkaisu ja uudelleenkäynnistys palauttaisi tuolloin viisarin toimintaan.

Olisikohan tarviketermari auetessaan liikkeissään jotenkin turhan äkkinäinen mittariston logiikalle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Onko pakoputkelle tehty muutoksia? Esim tarvike vaimennin, avarampaa putkea?
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

MIttaristovikaa epäilisin enemmän silti, ei kai se alkup. termari nyt voi rikki olla jossei tarvikkeellakaan kerran pelannut.

Unohdin kokonaan, että oli v6, tuosta ei varmaan opensidiä saakaan auki. Techillähän sen näkisi.

Mitenkäs sillon kun lämmöt tippuu niin kiskase tien poskeen pelti auki ja koeta termarikoteloa / ylävesiletkua miten kuumat ovat? Jos mittarin mukaan 50c lämpöä ja sormet palaa pellin alla niin kyllä siellä enempi sitten jo lämpöä onpi. Jos vesiletku on haalea niin sitten lienee oikeasti heittää lämmöt.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Bapsu kirjoitti:MIttaristovikaa epäilisin enemmän silti, ei kai se alkup. termari nyt voi rikki olla jossei tarvikkeellakaan kerran pelannut.

Unohdin kokonaan, että oli v6, tuosta ei varmaan opensidiä saakaan auki. Techillähän sen näkisi.

Mitenkäs sillon kun lämmöt tippuu niin kiskase tien poskeen pelti auki ja koeta termarikoteloa / ylävesiletkua miten kuumat ovat? Jos mittarin mukaan 50c lämpöä ja sormet palaa pellin alla niin kyllä siellä enempi sitten jo lämpöä onpi. Jos vesiletku on haalea niin sitten lienee oikeasti heittää lämmöt.
Täytyy kokeilla pikimmiten, eipä ole tullut itselle mieleen...
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Saappipappi kirjoitti:Onko pakoputkelle tehty muutoksia? Esim tarvike vaimennin, avarampaa putkea?
Vaimennin on kyllä mallia tarvike :?:
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

D1mebag kirjoitti:
Saappipappi kirjoitti:Onko pakoputkelle tehty muutoksia? Esim tarvike vaimennin, avarampaa putkea?
Vaimennin on kyllä mallia tarvike :?:
Okay sulla taitaa olla täysin sama ongelma kuin mulla, eli kesällä, ruuhkassa kaikki ok. Moottoritiellä, pakkasella ei tahdo lämmöt nousta sinne normaaliin millään tai jopa laskee takas sinne 60-70°. Uskon omana aiheuttajana olevan liikkeessä vaihdettu yleis/tarvike pakoputki, huom. ainoastaan katin jälkeinen putki takimmainen on alkuperäis osa. Eli kun putkisto ei vastaa enää tehdas mallia niin softa kärsii. Sen takia pitäisi aina laittaa ainoastaan merkki/malli kohtaiset putket. Tai vaihdon jälkeen muokata softaa sopivaksi.

Tämä ongelma ei ole niin vakava, ainoastaan bensakuluille. Eli kylmällä koneella menee kokoajan bensaa hukkaan. Itse tein pikakorjauksen ennen tulevaa softan vaihtoa sillai että laittoin vaan pahvia syylärin eteen. Aika ison pahvin laittoin alakautta jotta jäi pohjapanssarin päälle roikkumaan, melkein koko syylärin kokoisen pistin. Muutamia reikiä ö.coolerin kohdalle jotta ei nouse kuitenkaan liikaa lämmöt... :oops:

Tämä on mun teoria asiasta, ei ole pakko uskoa mutta ei tarvitse myöskään turhia huudella!
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ei meillä vaan lämmöt muuttuneet mihinkään kun tuli tarvikeputkisto.

Toki jos puhutaan jostain ämpärin kokoisesta ulostulosta niin kai se voi 1% enempi kone hengittää ulos lämpöä sitä kautta... eikä sekään näkyisi lämmöissä. Maalaisjärjelläkin, miten se lämpö nyt karkaisi sieltä uuden rööristön kautta? Pakosarjasta tuleva ilmamäärä on lähes vakio, ellei sulla sitten ole 300hv tms softaa jolloin alkaa vakioputkisto ahdistamaan. Ei se moottori tiedä mihin se ilma menee jonka se työntää ulos, aivan sama miten se tarvikeputkisto virtaa.

Sulla on termarissa vikaa mies hyvä.

Edit: ja tämä nyt ei pitäisi olla sitä turhasta huutelua, vaan ihan rehellistä ja rationaalista analyysia.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Mielipiteensä kullakin, kysyjä/yleisö voi sitten päättää mikä vastaus lähempänä tosi asiaa. 8)
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Saappipappi kirjoitti:
D1mebag kirjoitti:
Saappipappi kirjoitti:Onko pakoputkelle tehty muutoksia? Esim tarvike vaimennin, avarampaa putkea?
Vaimennin on kyllä mallia tarvike :?:
Okay sulla taitaa olla täysin sama ongelma kuin mulla, eli kesällä, ruuhkassa kaikki ok. Moottoritiellä, pakkasella ei tahdo lämmöt nousta sinne normaaliin millään tai jopa laskee takas sinne 60-70°. Uskon omana aiheuttajana olevan liikkeessä vaihdettu yleis/tarvike pakoputki, huom. ainoastaan katin jälkeinen putki takimmainen on alkuperäis osa. Eli kun putkisto ei vastaa enää tehdas mallia niin softa kärsii. Sen takia pitäisi aina laittaa ainoastaan merkki/malli kohtaiset putket. Tai vaihdon jälkeen muokata softaa sopivaksi.

Tämä ongelma ei ole niin vakava, ainoastaan bensakuluille. Eli kylmällä koneella menee kokoajan bensaa hukkaan. Itse tein pikakorjauksen ennen tulevaa softan vaihtoa sillai että laittoin vaan pahvia syylärin eteen. Aika ison pahvin laittoin alakautta jotta jäi pohjapanssarin päälle roikkumaan, melkein koko syylärin kokoisen pistin. Muutamia reikiä ö.coolerin kohdalle jotta ei nouse kuitenkaan liikaa lämmöt... :oops:

Tämä on mun teoria asiasta, ei ole pakko uskoa mutta ei tarvitse myöskään turhia huudella!

No perhana.... En olisi kyllä osannut pakaria lähteä syyllistämään, mutta siis mulla on molemmat vaimentimet mallia tarvike. Täytyy laittaa pahvia syylarin eteen ja katsoa, että onko apua. Kiitos tästäkin!
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

[quote="Bapsu"]Ei meillä vaan lämmöt muuttuneet mihinkään kun tuli tarvikeputkisto.

Toki jos puhutaan jostain ämpärin kokoisesta ulostulosta niin kai se voi 1% enempi kone hengittää ulos lämpöä sitä kautta... eikä sekään näkyisi lämmöissä. Maalaisjärjelläkin, miten se lämpö nyt karkaisi sieltä uuden rööristön kautta? Pakosarjasta tuleva ilmamäärä on lähes vakio, ellei sulla sitten ole 300hv tms softaa jolloin alkaa vakioputkisto ahdistamaan. Ei se moottori tiedä mihin se ilma menee jonka se työntää ulos, aivan sama miten se tarvikeputkisto virtaa.

Sulla on termarissa vikaa mies hyvä.

Joo termari pitää todennäköisesti vaihtaa alkuperäiseen varaosaan. Jotenkin tuntuu vain uskomattomalta, että uusi termari oireilisi tuolla tavalla. Sekään ei helpota, että kutosessa joutui purkamaan mm. imusarjan jotta siihen pääsi käsiksi, mutta minkäs teet :cry:

Monet on kuulemma tarviketermareilla pärjännyt, mutta nyt tais osua itselle maanantaikappale...
Vastaa Viestiin