Mystinen ongelma lämmöissä....

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Julle kirjoitti:Elähän nyt. lie tuo samalla uusannu pakoputken välipöntön malliin orginaali :mrgreen:
Huutonaurua! :lol:
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja jus »

Saappipappi kirjoitti:Ja mistä sait "orkkis" termarin? Niitä ei taida olla enää kellään myynnissä vuosiin..
Tällä foorumilla marmoritiskin termostaatteja on ollut tapana nimittää orkkistermostaateiksi.

https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... rmostat-89

https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... thermostat
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Saappipappi kirjoitti:Selkeällä pakkasella mittari nousi mutta jäi "nuupahtahtaneeseen" asentoon siis vähän alaviistoon, ikäänkuin näyttäen alilämpöjä. Sitten kun ajeli niin mittari saattoi tippua pohjaan. Sitten kun auton sammutti ja yritti hetken päästä lähteä niin saattoi käydä niin, että mittari ei pohjasta noussut. Joskus sitten se nousi näyttämään normaalit lämmöt. Seuraavilla ajokerralla saattoi pelata normaalisti, saattoi taas jäädä normista vajaaksi mutta ei kuitenkaan tipahtanut nollille, joskus tippui nollille yms..

Noh, vein auton sitten "spesialistille" Joensuussa (koska siellä silloin pidin väliaikasta majaa) joka katsoi termaria totesi, että "kuuleppas, täällä on väärin asennettu tarviketermari". Herra laittoi orkkistermarin paikalleen ja siihen loppui lämpösekoilut.
Hieno tarina, joka kuullaan tässä välikäden kautta... Omana henkilökohtaisena kokemuksena voin sanoa että se termari menee sinne vain yhden päin eli sitä ei voi asentaa "väärin" sillain että se ei jäisi vuotamaan... Eli se avaus mekanismi lohkon suuntaan.
Ja tässä tapauksessa lämmöt kyllä nousee sinne ylös asti mutta, tipahtaa ala viistoon moottoritie ajossa taikka matalilla kierroksilla.
Ja mistä sait "orkkis" termarin? Niitä ei taida olla enää kellään myynnissä vuosiin... Sillä tämä sama termari käy useampaan muuhunkin autoon ja harvat liikkeet kertoo ennen myyntitapahtumaa niiden myymien osien merkit ne on joko "tarvike" tai "oem" <--- eli alkuperäinen tai sitä vastaava tuote. Ja joo tarvike termari voi olla tollanen mutta kun on laadukkain saatavilla oleva termari tilattu saksasta Mahle Originals <--- mikä ei tarkoita että se olisi orkkis. Hinta kuitenki 15.90€ ja vaihdon jälkeen ei ollut mitään vaikutusta alkuperäiseen verrattuna päätelleen naarmujen määrästä termarin sylinterissa. Ainoa oli että nyt tuntui lämmöt nousevan pikkusen nopeammin kaupunki ajossa.[/quote]Tiskiltä saa originaalia motoradin termaria (joka käytännössä yhtä huono kuin tarvikkeetkin, nuupahtaa pahimmillaan vuodessa tai alle).

Termarin vääräoppisen asennuksen ensimmäinen vaihe voi olla esimerkiksi se, että laittaa termarin paikalleen niin, että se ilmausreikä tms. onkin alapuolella, sen kun piti muistaakseni olla yläpuolella. Viisaammat korjatkoon. Tällöin käytös luonnollisesti ei ole kovin järkevää.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Janza »

Bapsu kirjoitti:Termarin vääräoppisen asennuksen ensimmäinen vaihe voi olla esimerkiksi se, että laittaa termarin paikalleen niin, että se ilmausreikä tms. onkin alapuolella, sen kun piti muistaakseni olla yläpuolella. Viisaammat korjatkoon. Tällöin käytös luonnollisesti ei ole kovin järkevää.
Mutta paljonko sillä ilmausreijällä on merkitystä, mä sain tarviketermarin (Gates) missä ei ollut ko. reikää/venttiiliä ollenkaan, laitoin kuitenkin paikoilleen ja ei ole mitään ongelmaa aiheuttanut, aiempi hidas lämpeneminen kyllä korjaantui.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ne termostaatit joissa ei ole "ilmaushelmeä" ovat toiminnaltaan hieman erilaisia, jotta ilmaus hoituu normaalisti. Käsittääkseni termarin lautasen väliin jää pieni rako mistä ilma pääsee kulkemaan. Silloin jos ilmaushelmi löytyy, niin se täytyy asentaa niin, että ilmaushelmi on ylimmässä kohdassa termostaattia..

Ketjun aloittaja kuitenkin puhuu V6 moottorista, jonka termostaattia ei kyllä voi asentaa väärin. Katsokaa jus:in laittama kuva: https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... thermostat

Toki keskustelu on harhaillut muihinkin kuin V6 moottoreihin..

Näin nollakelien aikaan olen huomannut että mullakin femmassa kestää vähän kauemmin viisarin vaakatasoon nousu. Mutta silloin kun on -6-7c pakkasia tai enemmän, niin tällöin viisarin nousu on selvästi nopeampaa. Tämä johtunee ilmastointilaitteen softasta, ACC:ssä on ulkolämpötilariippupvaiseksi asetettu se, että koska se alkaa pyytää lämmintä sisälle ja minkälaisella vauhdilla. Nollakelien tietämillä näyttäisi tapahtuvan niin, että lämpöä aletaan ottamaan jäähdytysnesteestä aiemmin (alhaisemmalla jäähdytysnesteen lämpätilalla), joten on luonnollista että lämpeneminen kestää kauemmin. Sitten kovemmilla pakkasilla jäähdytysnesteen lämpötila pitää olla selvästi korkeampi, ennenkuin ACC alkaa puhaltaa lämmintä sisälle. Näin ainakin minulla femmassa.

En siis jaksa vaivata päätäni enää sillä, että nouseeko viisari mihin asentoon ja minkälaisella vauhdilla. Itselläni on femmassa Saabin uusin ACC:n softapäivitys. Toisilla softaversioilla järjestelmän toiminta voi poiketa edellä manitusta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja jus »

Orkkistermostaatissa on takuu ja viallisen termostaatin saa takuuaikana vaihdettua ehjään. Varaosatakuu ei taida koskea itse tehdyn asennustyön osuutta. Tarviketermostaatista reklamointi vuoden jälkeen saattaa olla nihkeää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^voisko ACCssä olla myös logiikka, joka käyttää nollakeleillä kylmästöintiä ilman kuivaamiseen. Samalla ilma viilenee ja siihen pitää ottaa koneesta enemmän lämpöä ennen sisäänpuhallusta - > kone lämpenee hitaasti.

Pakkasilla tuota kuivaamista ei niinkään tarvita, joten ehkäpä lämmityslaitteen viemä lämpö moottorista on vähäisempi, jos ACC ei kuivaa ja siten viilennä sisääntulevaa ilmaa.

Glogiikkaa en siis tunne, kuhan pähkäilin että näinkin voisi olla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Pakari kirjoitti:Ne termostaatit joissa ei ole "ilmaushelmeä" ovat toiminnaltaan hieman erilaisia, jotta ilmaus hoituu normaalisti. Käsittääkseni termarin lautasen väliin jää pieni rako mistä ilma pääsee kulkemaan. Silloin jos ilmaushelmi löytyy, niin se täytyy asentaa niin, että ilmaushelmi on ylimmässä kohdassa termostaattia..

Ketjun aloittaja kuitenkin puhuu V6 moottorista, jonka termostaattia ei kyllä voi asentaa väärin. Katsokaa jus:in laittama kuva: https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... thermostat

Toki keskustelu on harhaillut muihinkin kuin V6 moottoreihin..

Näin nollakelien aikaan olen huomannut että mullakin femmassa kestää vähän kauemmin viisarin vaakatasoon nousu. Mutta silloin kun on -6-7c pakkasia tai enemmän, niin tällöin viisarin nousu on selvästi nopeampaa. Tämä johtunee ilmastointilaitteen softasta, ACC:ssä on ulkolämpötilariippupvaiseksi asetettu se, että koska se alkaa pyytää lämmintä sisälle ja minkälaisella vauhdilla. Nollakelien tietämillä näyttäisi tapahtuvan niin, että lämpöä aletaan ottamaan jäähdytysnesteestä aiemmin (alhaisemmalla jäähdytysnesteen lämpätilalla), joten on luonnollista että lämpeneminen kestää kauemmin. Sitten kovemmilla pakkasilla jäähdytysnesteen lämpötila pitää olla selvästi korkeampi, ennenkuin ACC alkaa puhaltaa lämmintä sisälle. Näin ainakin minulla femmassa.

En siis jaksa vaivata päätäni enää sillä, että nouseeko viisari mihin asentoon ja minkälaisella vauhdilla. Itselläni on femmassa Saabin uusin ACC:n softapäivitys. Toisilla softaversioilla järjestelmän toiminta voi poiketa edellä manitusta.
Muutenkin T7 lämpötalous on aivan eri planeetalla muiden koneiden kanssa.

Tyhjäkäynnillä, acc off asennossa, -10 pakkasessa lämmöt yli 80c tyhjäkäynnillä n. 10min käytöllä. Sama nollakelillä.

Kun pistät acc edes yhden pykälän puhallusta niin lämpiämisaika tuplaantuu.

Jos lähdet ajamaan vaikka 30c koneella, puhallus manuaalilla 1 tai 2 pykälää, saa ajaa 15km ennenkuin on termari auki (=92c kone käynyt). Pakkasen määrällä ei vaikutusta, -10 ja 0 kelillä ihan sama matka menee lämpiämiseen. Oma tutkimus osoittanut, että lämpö nousee suht nopeaan 80c rajapyykille, tämän jälkeen lämmön nousu pysähtyy kuin seinään, taajamassa saa ajaa välillä vaikka 10km ennenkuin avaa termostaatin. En voi ymmärtää. Asennettuna orggistermari joka myös toimii. Mikä ihme maagisuus tuossa 70- 80c kohdalla tulee kun hidastuu niin paljon? Jos lähden normisti ajelemaan niin 70c menee rikki ekan kahden kilometrin aikana. Ne loput 12-13km menee sitten 70c ---90c kipuamiseen. :?:
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näissä voi olla jotain yksilöllisyyttäkin, ACC:n asento ja monet muut asiat vaikuttaa. Mutta kyllä mulla aikanaan T7 9-3:ssa riitti -10 asteen ulkolämpötilassakin noin 4 km ajoa töihin niin termostaatti aukesi. Hieman kaupunkiveivailua ja sitten 60-70 km/h suoraa tietä, polttoaineena etanoli, keulassa ei mitään pahveja ja koneen ja auton lähtölämpötila siinä 5-10 asteen välillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Tolla lähtölämmöllä lienee väliä, itse lähden aina ulkoa. En kyllä voi millään tajuta mistä tuo noin pitkä ajomatka termarin aukeamiseen voi johtua...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Pakari »

AZP kirjoitti:^^voisko ACCssä olla myös logiikka, joka käyttää nollakeleillä kylmästöintiä ilman kuivaamiseen. Samalla ilma viilenee ja siihen pitää ottaa koneesta enemmän lämpöä ennen sisäänpuhallusta - > kone lämpenee hitaasti.

Pakkasilla tuota kuivaamista ei niinkään tarvita, joten ehkäpä lämmityslaitteen viemä lämpö moottorista on vähäisempi, jos ACC ei kuivaa ja siten viilennä sisääntulevaa ilmaa.
Hyvinkin paljon mahdollista, jopa järkevääkin olisi toimia juuri näin! Kyllä Ruotsalaisilla on ollut ajatus mukana, kun ovat tätäkin asiaa suunnitelleet aikoinaan.

Jos se viisarin asento tosiaan aiheuttaa harmaita hiuksia, niin käykää TECH2:n luona laskemassa sitä tasoa millä mittari näyttää vaakatasoa. Itellä on femmassa käytössä seuraavat parametrit.
- 50c mittari alkaa liikkua.
- 78c-101c näytetään vaakatasoa. (alkuperäinen arvo 82c-115)
- 101c noustaan vaakatasosta ylöspäin. (alkuperäinen arvo 115)
- 120c siirrytään punaiselle alueelle (oli muistaakseni alin mahdollinen arvo)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Itse en ainakaan käytä ilmastointia kesän ulkopuolella. Myöskään ikkunat ei huurustu, sojotti puhallus sitten mihin vain ja ulkona suhteellinen ilmankosteus lähellä 100%.

Jotain vikaa melkein jos joutuu ilmastointia käyttämään huurunpoistoon.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Miksi pitää olla automaattinen ilmastointi, jos sitä ei käytä? Vähän sama kuin että on tää turbo mut kytken mankkuvenan aina talveks irti... Mitä hyötyä tavoittelet ACC:n käyttämättämyydellä? Sitäpaitsi kompura ei mene päälle ollenkaan, jos lämpötila on tietyn rajan alle. Olikohan se raja +5c.. joten ei sillä mitään polttoainetaloudellistakaan hyötyä saavuta, kun ollaan alle kompuran kytkeytymislämpötilan.

Aina vain auto asennossa ja lämpötila halutussa lukemassa. Antaa ACC:n softan hoitaa, sitähän varten se on.. olen sitä mieltä. Itellä on kesät talvet aina 21c lämpötilapyynti ja aina toistaiseksi on lämpötila ollut sopiva. Toki jokainen tekee niinkuin parhaakseen katsoo.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Mystinen ongelma lämmöissä....

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kompuran alarajan saa nostettua ihan siitä ACC:stä. Vai SIDistä... No kuitenki, jos joku kertoo ajavansa ilman ilmastointia kesäkauden ulkopuolella, hän saattaa käyttää ihan ohjekirjan mukaisesti Saabin tarjoamia automatisoituja toimintoja. Mikä siinä on niin väärin?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin