Startti vika(ko)
Startti vika(ko)
Normaalisti startatessa virrat menee päälle ja valot syttyy mutta kun kääntää avainta lisää niin valot pimenee mutta kone ei pyöri. Jos käännän parkit päälle niin käynnistyy normaalisiti. Vian ilmestyttyä satunnaisesti vaihdoin luonnollisesti akun. Ei vaikutusta. Vaihdoin startin ei vaikutusta.
Miksi Saabissa yleensäkään on valot päällä startatessa. Onko Saabissani (9-5 2.3t 05) startti rele jossain. Startin pyöriessä normaalisti ei mitään erikoista virran otossa. Tiedän että Mitsun startti on vain 1,1 kw mutta pitäisi sen kait jaksaa vanhassa moottorissa jos on uutenakin jaksanut. Maat näyttäisi ainakin silmämääräisesti ja kopeloinnin mukaan olevan ok. Pitääkö vaihtaa vanhan 9-3 saabin boschilainen (1,4 kw) vai mitä tehdä..
-Arska-
Miksi Saabissa yleensäkään on valot päällä startatessa. Onko Saabissani (9-5 2.3t 05) startti rele jossain. Startin pyöriessä normaalisti ei mitään erikoista virran otossa. Tiedän että Mitsun startti on vain 1,1 kw mutta pitäisi sen kait jaksaa vanhassa moottorissa jos on uutenakin jaksanut. Maat näyttäisi ainakin silmämääräisesti ja kopeloinnin mukaan olevan ok. Pitääkö vaihtaa vanhan 9-3 saabin boschilainen (1,4 kw) vai mitä tehdä..
-Arska-
Re: Startti vika(ko)
Automaattivaihteisessa vaihdeasennon tunnistin voisi aiheuttaa tuollaista starttaamattomuutta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Startti vika(ko)
Ainakin omassa 2000 mallisessa rele löytyy vasemmalta kojelaudan alta kuskin jalkatilasta.Yxvaan kirjoitti: Onko Saabissani (9-5 2.3t 05) startti rele jossain.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: Startti vika(ko)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Startti vika(ko)
Siis riittää kun käännän valokatkaisiasta parkit päälle niin starttaa. En siis koske vaihteen valitsimeen (autom.)
Onko kukaan rakennellut relettä valojen väliin niin että startatessa ei olisi valot päällä. Mersussa valot toimi noin.
-Arska-
Onko kukaan rakennellut relettä valojen väliin niin että startatessa ei olisi valot päällä. Mersussa valot toimi noin.
-Arska-
Re: Startti vika(ko)
Eikös ne valot siinä päivävalo-asennossa sammu starttauksen ajaksi, niin olen ainakin kuvitellut.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1080
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Startti vika(ko)
sammuuJanza kirjoitti:Eikös ne valot siinä päivävalo-asennossa sammu starttauksen ajaksi, niin olen ainakin kuvitellut.
IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Startti vika(ko)
Kiitokset vika ehdotuksista..vika ainakin toistaiseksi poistunut. Vaihdoin starttireleen. Ilmeisesti valojen sammuminen startatessa oli se odotettu ominaisuus eli ei tuhlaa energiaa lamppuihin käynnistettäessä. Rele Alfamerin kirjan mukaan yhdistää solenoidille menevän virran kontaktorille vaihteen asennontunnistimen kautta mutta maadoitus tapahtuukin kuskin penkin alla olevan twice boksin kautta. Alfamerin kaaviossa rele oli 4 napainen mutta -05 Saabini rele on 5 napainen . Pitänee vielä selvittää 87a navan tarkoitus. Sehän on vaihtokytkin 87 ja 87a kanssa. Olisikohan ne päivävalot sen kautta.
No pää asia että vaikuttaa toimivan. Kiitoset avusta..
No pää asia että vaikuttaa toimivan. Kiitoset avusta..
Re: Startti vika(ko)
Maa kotaktit putsattuvirtalukko putsattu mutta virtalukon pohjaa ei ole vielä avattu.
No toimii kohtalaisesti mutta satunnaisesti silti tarvii heittää parkit päälle jotta starttaa.
Sulakkeesta 30 on otettuna rosvolla piuha johon voi laittaa joko startti napin antamalla plussaa tai sitten ohittamalla vaihteen asennontunnistimen tiedot.
No ajattelin laittaa starttinapin niin kuin nyky autoissa on kojelautaan. Voin antaa maan olla niinkuin se alun perin on eli twisen kautta jossa on silloin kaikki turva jutut mukana. Siis virrat päälle ja painaa vain nappia. Ilman virtoja ei starttaa..
Vielä pitänee mitata akun miinuksen ja moottorin rungon välinen jännite ero kun starttaa. Sehän kertoo mahdolliset maan huonot kontaktit joita ei pitäisi enää olla. Sama pitänee mitata myös pelkästään kun pistää valot päälle. Sehän se tuntuu yhä olevan se kiusa joka jännitteen pudottaa..
Että semmoista ja harrastellaan saabismia..
No toimii kohtalaisesti mutta satunnaisesti silti tarvii heittää parkit päälle jotta starttaa.
Sulakkeesta 30 on otettuna rosvolla piuha johon voi laittaa joko startti napin antamalla plussaa tai sitten ohittamalla vaihteen asennontunnistimen tiedot.
No ajattelin laittaa starttinapin niin kuin nyky autoissa on kojelautaan. Voin antaa maan olla niinkuin se alun perin on eli twisen kautta jossa on silloin kaikki turva jutut mukana. Siis virrat päälle ja painaa vain nappia. Ilman virtoja ei starttaa..
Vielä pitänee mitata akun miinuksen ja moottorin rungon välinen jännite ero kun starttaa. Sehän kertoo mahdolliset maan huonot kontaktit joita ei pitäisi enää olla. Sama pitänee mitata myös pelkästään kun pistää valot päälle. Sehän se tuntuu yhä olevan se kiusa joka jännitteen pudottaa..
Että semmoista ja harrastellaan saabismia..
Re: Startti vika(ko)
Vika vain jatkuu ja jatkuu eli startti ei pyöri päivävalo asennossa vaan vain kaikki valot sammuu ja kuuluu joidenkin releiden naksauksia.. Seuraavaksi otin twice boksin penkin alta pois ja putsasin liittimen kontakti pinnat ja sen jälkeen on tuntunut toistaiseksi toimivan. Sulake 30 on virtalukon start asennon ja vaihdelaatikon asennontunnistimen välissä. Siihen liitin piuhan jolla voi startata ilman avaimen kääntöä. Silloinhan startti rele vetää ja startti pitäisi toimia.. Virrat päälle ja piuhalla akun +napaan. Lähti käymään mutta rupesi heti käymään rikkaalla ja savua alkoi pakoputkesta lykkään. Sammutin ja käynnistin normaalisti avaimella. Käynti rauhoittui normaaliksi. Kysymys kuuluukin että mitä muuta virtalukko tekee kun vääntää starttia kuin antaa releelle heräte virran . Siis oleellista ei ole että startti pyörittää ja testi on ok. Releen maadoitus on yhä twicen kautta. Miten on manuaali saabin kanssa jos virrat päälle ja työntää käyntiin niin toimiiko ok.
-Arska-
-Arska-
Re: Startti vika(ko)
Olen kerran joutunut hinaamalla käynnistämään manuaalivaihteisen ja se toimi ihan normaalisti. (Startti oli rikki).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Startti vika(ko)
Jos startti ei pyöräyttänyt moottoria päivävalot päällä niin silloin valot sammui mutta nyt kun ongelma ei ole vähään aikaan niin valot pysyy päällä vaikka startti pyörittääkin konetta ja käynnistyy. Kaverin 02 saabi sekä pojan 07 ei sammuta valoja myöskään startatessa. Mikä rele pitäisi pudottaa valot startin ajaksi pois, eli mistä etsin syytä vai pitäisikö valot kierrättää ylimääräisen releen kautta joka sammuttaa valot kun startille menee heräte virta..
Voisihan päivävalolta ottaa sulakkeen pois mutta silloin pitäisi muistaa aina kääntää valot päälle kun auto käy..Siispä onkos se virtalukon pohja joka startatessa valot sammuttaa vai onko päivävaloille oma rele jonka ohjaus katkaistaan lukon pojasta...
-Arska-
Voisihan päivävalolta ottaa sulakkeen pois mutta silloin pitäisi muistaa aina kääntää valot päälle kun auto käy..Siispä onkos se virtalukon pohja joka startatessa valot sammuttaa vai onko päivävaloille oma rele jonka ohjaus katkaistaan lukon pojasta...
-Arska-
Re: Startti vika(ko)
Lopullinen vika starttaamattomuuteen oli hapettuneet kärjet virtalukon pohjassa. Korjasin vanhan pohjan varaosaksi. Helppo nakki..
Jätin startti napin kuitenkin varalta. Täytyy kesällä purkaa viritelmät jos ei ongelmia enää esiinny...Mikähän olisi sopiva rasva pohjan liikkuviin osiin ettei talvella kangistu ja voiko kärkiin laittaa jotain joka ei huonontaisi kontaktia mutta suojaisi hapettumiselta..
-Arska-
Jätin startti napin kuitenkin varalta. Täytyy kesällä purkaa viritelmät jos ei ongelmia enää esiinny...Mikähän olisi sopiva rasva pohjan liikkuviin osiin ettei talvella kangistu ja voiko kärkiin laittaa jotain joka ei huonontaisi kontaktia mutta suojaisi hapettumiselta..
-Arska-