Putkiston + softan päivitys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Keme kirjoitti:
Marakatti kirjoitti:Ei tässä mielipiteillä ja kokemuksilla oo väliä jos dynon kalibrointi kusee,hyvä mies..Eräs nimeltä mainitsematon dynofirma kun sai uuden dynamometrin ni ottivat autoliikkeestä esittely auton ns "koeajoon" ja sillä kalibroivat dynon.Eli luottivat tehtaan ilmoittamiin hevoslukema määriiin ja autoon.
Melkonen höpö-höpö-kalibrointi.
Sanoppa muuta ja autoja tulee,menee rullille ja kassakone kilisee..
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja 009baas »

vesa67 kirjoitti:530:set jää pikkasen pieniksi etanolilla jos otat kaiken irti kokoonpanosta. Joko rajaat huipputehot johonkin <290hp tuntumaan tai siedät sen että parhaina päivinä kun happea saa niin misfiret lisääntyy huipputehoalueella ja pakolämmöt & -paineet nousee mikä tekee gutaa vakiovenajousien kanssa.

Tolla walbrolla voisit nostaa esim. pikkasen tukissa painetta niin sais varmuusmarginaalia mutta sitten pitää softaa vähän säädellä.
Tosin harvat näitä säätöjä käy varmistelemassa penkeissä lajakaistojen kanssa joten ihan mutulla ja arvioilla varmaan mennään ?
"Turvallisesti" lienee tässä se avain-asia.

4bar paineensäädin ja softan säätäminen ~ hieman halvemaa kuin hoitaa uudet suuttimet + softan säätäminen.Toki ei siinä välttämättä isoa säästöä tule, pistetään mietintään.. Toki nyt talviaikana noilla tehoilla ei muutenkaan paljon mitään tee.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Saappipappi kirjoitti:Nyt on perus stage 1 joka on tehty vakioputkistolle.Kun laitetaan isompi rööri niin onko jotain riskejä ajella vanhalla softalla joka on mitoitettu vakioputkistolle? Tuleeko mahdollisesti muita ongelmia kuin mahdollinen ahtojen liian nopea nousu ja siitä johtuva mahdollinen fuelcut.


Ei pitäis olla ongelmaa, enemmänkin kehottaisin avartamaan putkistoa täyspaine softalla eli stage1 ja siit eteempäin. Toki kolme tuumanen ränni on vähän turhan avara stage yköselle mutta en tuskin mitään ongelmia tulee...
Enemmänkin muutoksia, esim kulutus nousee varsinkin reilummalla kaasujalalla. Moottorin dynamiikat muuttuu agressiivisemmaksi. En varsinaisesti sano että tulee tehoa mutta vastike kaasujalalle tulee muuttumaan.
Stage 1 on jo, eli käytännössä otettu lähes kaikki vakioputkistolla mitä järkevästi lähtee by #hook Onhan se heräävyys aivan eri luokkaa juu.Varsinkin etanolilla, isompi ränni ja alakierrokset :wink:
Putkisto tulee kahdella vaimentajalla, koska alan olla jo kohta teini-iän ylittänyt ja tykkään välillä ajella aivan rauhallisestikin :lol:
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Kakkoslambda ei ollutkaan disabloitu joten ruuvattiin se paikalleen.Nyt loppui oranssi hehku kojelaudassa.

Kuitenkin, tietyissä tilanteissa tulee MiFejä (multiple missfires, useassa pytyssä).Eli toisinaan kun tekee nopean vaihdon ja ahtopainetta on vielä järjestelmässä.Suurella todennäköisyydellä homma on paikallistettu softaan jossa on ilmeisesti aika herkät toleranssit, toisaalta hyvä niin.

Kattelin arvoja niin..

lambda käyttäytyy aivan normaalisti
Mair/Mreg seuraa toisiaan nätisti.. eli toteumat ei näytä menevän yli pyydetyistä.
Pinl on täyskaasulla käytännössä 1850, ampui toisinaan hieman yli, mitä kattelin niin 1920-1930, en saanut näillä kuitenkaan mifejä, mutta niissä error- tilanteissa en olekaan seurannut sidiä.Joten todennäköisesti käy niin että joissain tilanteissa kun järjestelmässä on vielä painetta jäljellä, ahtopaineet ampuu sen verran yli että tulee mifejä.Järkevässä kiihdytyksessä ja rauhallisimmilla vaihdoilla mifejä ei tule.

Katsastellaan vähän softaa jossain vaiheessa.

Muutoinhan tuon auton käytös on täysin erilaista vakioputkistoon verrattuna.Voisi jopa sanoa että RÄHINÄÄ alkaa jo löytymään :)
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
taero
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Tammi 23, 2005 13:19
Paikkakunta: oulu

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja taero »

:D
Viimeksi muokannut taero, Su Joulu 23, 2018 09:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4568
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Täytyy kyllä myöntää etten yhtäkään alkuperäistä muokkaamatonta biopoweria ole penkittänyt. Tuntuu paljon järkevämmältä penkissä säädellä rakennettuja ja isompiin lukemiin pääseviä projekteja.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Juzze
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Marras 01, 2018 21:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja Juzze »

vesa67 kirjoitti:Täytyy kyllä myöntää etten yhtäkään alkuperäistä muokkaamatonta biopoweria ole penkittänyt. Tuntuu paljon järkevämmältä penkissä säädellä rakennettuja ja isompiin lukemiin pääseviä projekteja.
Tähänhän voi ensi kesänä tulla muutos :D
*RIP-9-5 2.3t biopower 2007*
Vastaa Viestiin