Putkiston + softan päivitys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Tilasin femmaan kokonaisen 3" rännin.

Setuppi:

2.3 t/7
#15t
#530cc ev 14
manunaali
*biopower/flexifuel /stake ykkönen
Walbro 255lph


Nyt on perus stage 1 joka on tehty vakioputkistolle.Kun laitetaan isompi rööri niin onko jotain riskejä ajella vanhalla softalla joka on mitoitettu vakioputkistolle? Tuleeko mahdollisesti muita ongelmia kuin mahdollinen ahtojen liian nopea nousu ja siitä johtuva mahdollinen fuelcut.

Toinen kysymys on se että mitä tolla setupilla saa otettua irti
Bensalla?
Etanolilla?

T7:n Heikkoudet ja tehorajat on tiedossa, immut kassut bp on uusittu sekä öljypohjat ja runkolaakeria on katsastettu.
Viimeksi muokannut 009baas, Ti Joulu 18, 2018 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Ei pitäisi muita ongelmia kuin CE-valo lambdasta ellei 2 lambdaa ole disabloitu jo valmiiksi nykyisestä softasta.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Kakkoslambda on disabloitu kyllä.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

530:set jää pikkasen pieniksi etanolilla jos otat kaiken irti kokoonpanosta. Joko rajaat huipputehot johonkin <290hp tuntumaan tai siedät sen että parhaina päivinä kun happea saa niin misfiret lisääntyy huipputehoalueella ja pakolämmöt & -paineet nousee mikä tekee gutaa vakiovenajousien kanssa.

Tolla walbrolla voisit nostaa esim. pikkasen tukissa painetta niin sais varmuusmarginaalia mutta sitten pitää softaa vähän säädellä.
Tosin harvat näitä säätöjä käy varmistelemassa penkeissä lajakaistojen kanssa joten ihan mutulla ja arvioilla varmaan mennään ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
taero
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Tammi 23, 2005 13:19
Paikkakunta: oulu

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja taero »

Samanlainen setti alkuperäisessä biopowerissa, paitsi 3"downpipe ja vakio loppuputki ja vakio pumpulla jc:n softalla penkissä 311/490.e85 tankissa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kivat teholukemat 15t:llä ja vakiocatbackillä :)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
taero
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Tammi 23, 2005 13:19
Paikkakunta: oulu

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja taero »

On :D aika maksimissa
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Nyt on perus stage 1 joka on tehty vakioputkistolle.Kun laitetaan isompi rööri niin onko jotain riskejä ajella vanhalla softalla joka on mitoitettu vakioputkistolle? Tuleeko mahdollisesti muita ongelmia kuin mahdollinen ahtojen liian nopea nousu ja siitä johtuva mahdollinen fuelcut.


Ei pitäis olla ongelmaa, enemmänkin kehottaisin avartamaan putkistoa täyspaine softalla eli stage1 ja siit eteempäin. Toki kolme tuumanen ränni on vähän turhan avara stage yköselle mutta en tuskin mitään ongelmia tulee...
Enemmänkin muutoksia, esim kulutus nousee varsinkin reilummalla kaasujalalla. Moottorin dynamiikat muuttuu agressiivisemmaksi. En varsinaisesti sano että tulee tehoa mutta vastike kaasujalalle tulee muuttumaan.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

taero kirjoitti:Samanlainen setti alkuperäisessä biopowerissa, paitsi 3"downpipe ja vakio loppuputki ja vakio pumpulla jc:n softalla penkissä 311/490.e85 tankissa.
Näin niinkuin omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei se orkkis kammiotyyppinen takavaimennin todellisuudessa hengitä tuota tehomäärää läpi. Tämän pystyy toteamaan ihan ilmamassapyyntejä ja toteumia seuratessa. Lisäksi vakio walbro ei tuota riittävästi polttoainetta.. itellä ja kaikilla muillakin vakio walbro loppuu siinä 280hv:n tietämissä... että ihan kivan penkin oot löytänyt siis...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Pakari kirjoitti:
taero kirjoitti:Samanlainen setti alkuperäisessä biopowerissa, paitsi 3"downpipe ja vakio loppuputki ja vakio pumpulla jc:n softalla penkissä 311/490.e85 tankissa.
Näin niinkuin omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei se orkkis kammiotyyppinen takavaimennin todellisuudessa hengitä tuota tehomäärää läpi. Tämän pystyy toteamaan ihan ilmamassapyyntejä ja toteumia seuratessa. Lisäksi vakio walbro ei tuota riittävästi polttoainetta.. itellä ja kaikilla muillakin vakio walbro loppuu siinä 280hv:n tietämissä... että ihan kivan penkin oot löytänyt siis...
Penkin kalibrointi ei varmasti kohdillaan..
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
taero
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Tammi 23, 2005 13:19
Paikkakunta: oulu

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja taero »

Nii kaikillahan on omia mielipiteitä ja kokemuksia :lol:
Dtc:ssä on mitattu.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja Termos »

Pakari kirjoitti: Näin niinkuin omasta kokemuksesta voin sanoa, ettei se orkkis kammiotyyppinen takavaimennin todellisuudessa hengitä tuota tehomäärää läpi. Tämän pystyy toteamaan ihan ilmamassapyyntejä ja toteumia seuratessa.
Mites tuota tehoa haarukoidaankaan ilmamassojen perusteella? Olen kyllä lukenut asiasta, mutta vanha ei muista :(
Meidän Aerossa mReq ja mAir ovat suotuisalla kelillä noin 1300-1340. Pinl huiput noin 2290-2300. Nämä siis etanolilla.
Viimeksi muokannut Termos, Ma Joulu 17, 2018 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

taero kirjoitti:Nii kaikillahan on omia mielipiteitä ja kokemuksia :lol:
Dtc:ssä on mitattu.
Ei tässä mielipiteillä ja kokemuksilla oo väliä jos dynon kalibrointi kusee,hyvä mies..Eräs nimeltä mainitsematon dynofirma kun sai uuden dynamometrin ni ottivat autoliikkeestä esittely auton ns "koeajoon" ja sillä kalibroivat dynon.Eli luottivat tehtaan ilmoittamiin hevoslukema määriiin ja autoon.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja Keme »

Marakatti kirjoitti:Ei tässä mielipiteillä ja kokemuksilla oo väliä jos dynon kalibrointi kusee,hyvä mies..Eräs nimeltä mainitsematon dynofirma kun sai uuden dynamometrin ni ottivat autoliikkeestä esittely auton ns "koeajoon" ja sillä kalibroivat dynon.Eli luottivat tehtaan ilmoittamiin hevoslukema määriiin ja autoon.
Melkonen höpö-höpö-kalibrointi.
jeeeeeee!
taero
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Tammi 23, 2005 13:19
Paikkakunta: oulu

Re: Putkiston + softan päivitys

Viesti Kirjoittaja taero »

:lol:
Vastaa Viestiin