Termarin ja flektin toiminta.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Termarin ja flektin toiminta.

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Hei tässä saabaa lentäessä kainuun suuntaan pk-seudulta. Tuli mietittyä tätä äskeistä moottorinlämpö asiaa sillä ongelma vielä on.
Niin voisikohan flekti olla syyllinen tähän lämpöongelmaan.
Tässä pidempää matkaa kääntäessä alkoi olla aika rasittavaa se että yli 120kmh ajaessa tasaisella kaasulla. Lämmöt tippuu niin paljon että ikkunat lähtee huurtuun. Mikä on tietysi aika vaarallista.
Noh pysähdyin bensikselle ja pyysin kartonki palaa... Laittelin sen saaban hengitysaukon eteen sillai et eiköhän nyt lämpiä pakkasta oli kuitenkin sen -17-20

Joo tulee taas 120kmh rajoitus niin eiköhän siinä sitten vähän rökitellä bemareita. No kaikki hyvin lämmöt pysyy ja ikkunat ei huurru saaba elää!

Kuitenkin ajatus pahvista saaban hengitysaukon edessä kauhistutti niissä vauhdeissa.
Sitten tuli semmonen outo haju sisään kelasin eikai kasetti! Sehän on vasta laitettu orkkis. Noh saatto se olla myös bemarin ohituksen kaasut.

Mutta nyt kun mietin onko mun flektissä jotain vikaa sillä tuntui että se haju tuli siitä flektin moottorista koska oli pahvit tukkimassa sen jäähdytystä. Tuntuu että se menee päälle silloin kun antaa kunnolla kaasua. Ja siitä asti kun toi on mulla ollu niin kesäsin silloin kun on oikeesti kuuma niin silti nostaa melko hitaasti lämpöjä ja kun auton sammuttaa nii jos on käynnissä ollu flekti niin se jää laulamaan vielä noin 30sec sen jälkeen kun ottaa avaimen pois autosta. Mielestäni tämä on kuitenkin ok, sillä erillinen tietokone hoitaa noita flektejä niin se tekee sen ohjeman mukaan eikä vaan plus minus.
Viimeksi muokannut Saappipappi, Su Tammi 06, 2019 18:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Flektin toiminta.

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Flekti käy myös auton sammuttua, jos olosuhteet vaatii. Ei mitään ihmeellistä eikä epänormaalia.

Toi bensakone ei tartte pahvia keulalle. Termari vaihtoon ja saat lasketella 120 km/h motarilla vaikka -30 asteen lämmös ja lämpötila on koneessa n. 90, kuten kuuluuki.

Myöskään pakkasilla ei tartte pahvia lämpeämisen nopeuttamiseksi. Myös mainitulla -30 asteen kylmäkäynnistyksellä tulee lämppäristä lämmintä muutaman kilsan jälkeen ja ei moottorin lämmötkään kauaa tartte noustakseen, max vajaa 10 km.

Eli pahvilla kierretään varsinainen ongelma, ei missään nimessä voi sanoa korjaukseksi tai edes ratkaisuksi.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Flektin toiminta.

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Missä päin Suomessa on talvella 120km/h rajoitus?? 8O 8O
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Flektin toiminta.

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

JP_Vette kirjoitti:Flekti käy myös auton sammuttua, jos olosuhteet vaatii. Ei mitään ihmeellistä eikä epänormaalia.

Toi bensakone ei tartte pahvia keulalle. Termari vaihtoon ja saat lasketella 120 km/h motarilla vaikka -30 asteen lämmös ja lämpötila on koneessa n. 90, kuten kuuluuki.

Myöskään pakkasilla ei tartte pahvia lämpeämisen nopeuttamiseksi. Myös mainitulla -30 asteen kylmäkäynnistyksellä tulee lämppäristä lämmintä muutaman kilsan jälkeen ja ei moottorin lämmötkään kauaa tartte noustakseen, max vajaa 10 km.

Eli pahvilla kierretään varsinainen ongelma, ei missään nimessä voi sanoa korjaukseksi tai edes ratkaisuksi.
Joo ei varmasti tarvis enkä missään nimessä halua käyttää jotai pahvia syylärin edessä.
Mutta kun termari on vaihdettu mahle merkkiseen uuteen niin ei tuntunut olevan kauheesti mitään vaikutusta asiaan vaikka vanhan termarin liukuosa oli täynnä naarmuja. Eli oli huonossa kunnossa mutta ei edes kriittisen koska hieman tuli parannusta mutta ei korjannut varsinaista ongelmaa eli sen jälkeen kun on nostanut vauhdin 100kmh---> ja pitää sitä tasakaasulla siinä niin alkaa pikkuhiljaa laskemaan ne lämmöt ja ylipäätään nostaa tosi hitaasti ne kylmäkäynnistyksen jälkeen...
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Flektin toiminta.

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Vie termari takasi ja vaadi toimiva tilalle.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Flektin toiminta.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noissa tarviketermareissa on ollut paljon uutenakin ongelmia. Ja merkkitermaritkin voi kestää vain muutaman vuoden. Termostaatti on H-moottorissa sellainen osa, joka kannattaa ostaa alkuperäisenä. Samaa sarjaa siis kuin sytkäkassut ja KAAAt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Flektin toiminta.

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Mulla ainakin alkoi keulia lämmöt pahvi keulalla -5 pakkasessa, 96-100c ramppasi kokoajan kun ajoi 100kmh moottoritietä. Flekti meni päälle joka toinen minuutti.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Flektin toiminta.

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Bapsu kirjoitti:Mulla ainakin alkoi keulia lämmöt pahvi keulalla -5 pakkasessa, 96-100c ramppasi kokoajan kun ajoi 100kmh moottoritietä. Flekti meni päälle joka toinen minuutti.
Joo kyllähän se tuossa vaihessa kuuluu pyöriäkkin. Ajattelin sitä enemmänkin että voiko siinä olla jotain tieteellisempää vikaa esim siinä flektiä ohjaavassa laitteessa yms.
Kuitenkin olen melko varma jäähdytin nesteen anturin toiminnasta sillä silloin kun alkaa tulla kylmää kabiinaan niin mittari on myös pahasti alaviistossa. Kaupungilla ja alle 80kmh ajaessa ei muuta ongelmaa kuin että nousee hitaasti lämmöt.
Laitan orkkis termarin ja palaan asiaan uudelleen.
Tällä välin matka jatkuu.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Flektin toiminta.

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Noni, reissu päättynyt pari tuhatta kilsaa purkissa. Vaihdoin äsken orkkis termarin, johan rupes lämpiämään. :lol:
Ai että mikä päänvaiva voi olla tuollaisesta pienestä asiasta mutta tulipahan tehtyä 8)
Tässä termari asiassa voisi olla hyvää aihetta etusivulle että uusikin "laatu" tarvike termari voi olla sökö.

Samalla tuli laitettua toi Maptunen konehuoneen poikkituki. Kyllä ehdottomasti hintansa arvoinen, hyvä työjälki ja pitoa asfalttiin tuli n.+25% mikä on myös -sillä pienemmätkin epätasaisuudet asfaltissa tuntuu korissa. Mutta Eibach:ien kanssa korvaamaton kapine suosittelen. :saab:
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Termarin ja flektin toiminta.

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Siis mitä, lämmöt on nyt normaalit vaikka sulla on tarvikepönttö?
9-3 aero sedan man -05
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Termarin ja flektin toiminta.

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Jepp, nyt saa laskeskella motaria yhden asteen rauhallisimmin mielin... :saab:
Ja kiitos asiallisesti vastanneille, ei olis uskonu että ainostaan orkkis termareita saa käyttää...
Ei muutakun seuraavien hommien kimppuun :arrow:
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Termarin ja flektin toiminta.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

On nois termareis huomannut valmistuseroja etenkin jos orkkis mm kahdella jousella ja siinä siis isompi sekä pieni lautanen kuten og900S oli ja tarvikkeet oli vain yhdellä isolla lautasella, joissain taas puuttuu ilmaushelmi vaikka orkkis se olis tai jousi veltto rimpula orkkis verrattuna.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin