Käyntiongelmia -08 femmassa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Sergeisarana
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2019 08:01

Käyntiongelmia -08 femmassa

Viesti Kirjoittaja Sergeisarana »

Tervehdys,

Ensimmäinen viesti foorumille ja ikävä kyllä pakko alottaa pienellä vianetsinnällä. Eli ~155tkm ajettu -08 femma on nyt muutaman kerran sammunut lämpymällä koneella, hitaassa vauhdissa risteykseen. Aina lähtenyt käyntiin ensimmäisellä yrittämällä ja toiminut sen jälkeen joskus muutaman kilometrin, joskus useamman tuhannen kilometrin. Ensimmäisen kerran teki joskus marraskuun tienoilla ja siitä tähän päivään mennessä sammunut ehkä neljästi. Tuorein ongelma on kuitenkin se, että viime ajolla tapahtui pari nykäystä, joista viimeisen jälkeen tuntui kuin joku sylinteri olisi pudonnut pelistä, eli tehot katosi, ilmeni tärinää jne. Yhtään vikavaloa ei syttynyt ja nilkutin auton parkkipaikalle, jossa en ole toistaiseksi kerennyt vielä aihetta tutkimaan tarkemmin. Parkkipaikalla sammutin auton ja käynnistin uudelleen ja vaikutti, että kone pyöri normaalisti. Tämän enempää en ole ehtinyt vielä aiheeseen perehtymään.

Googlettelin hieman, mistä vika voisi johtua, mutta en kyllä puusilmilläni löytänyt hyvää parempaa arvausta aiheeseen kuin di-kasettia ja bensapumppua, mutta oireet eivät siltikään täsmänneet oikein näihin juttuihin. Huoltohistoriasta tiedän sen että ainakin di-kasetti on vaihdettu 10tkm sitten. Onko kanssasaabisteilla ollut vastaavia oireita ja mahdollisesti vianetsintää helpottavia vinkkejä vai lähtenkö akselilta di-kasetti, pa-pumppu jne.?

Kiitos jo etukäteen!
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Käyntiongelmia -08 femmassa

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Alipaineletkuista aloittasin itte ettimään ekaks vuotoa. EDIT, toki kaikki muutki liitokset kannattaa imupuolelta tarkastaa
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Käyntiongelmia -08 femmassa

Viesti Kirjoittaja JKen »

Sergeisarana kirjoitti:
Ke Tammi 16, 2019 08:15
di-kasetti on vaihdettu 10tkm sitten.
Kuva

Onhan varmasti alkuperäinen ja uusinta versiota? Tuosta vasemman reunan tarrasta selviää.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
louhelai
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: Käyntiongelmia -08 femmassa

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Kampiakselin asentoanturi ?
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Käyntiongelmia -08 femmassa

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Onko takaiskuventtiili ehjä (katkeaa irti poikki liitoskohdastaa) siitä venttiilikopan takaa?
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Käyntiongelmia -08 femmassa

Viesti Kirjoittaja willbst »

Nykiminen vauhdissa viittaa kampiakselin asentoanturiin.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Käyntiongelmia -08 femmassa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Nykiminen ajossa voi johtua myös sytkäkassusta ja bensapumppu menossa tai pa- suodatin tukossa.
Nuo alipaineletkut läpi ja jos ei pa- suodatinta ole vaihettu kannattaa sekin uusia ihan pumpun kestonkin takia.
Pa-pumpun paineen voi myös mitata tukllta.
Jos tarvike di- kassu niin voi paikkakunnalta löytyä joltain jopa lainaan orkkis ehjä niin sais senkin eliminoitua ennenkuin summamutikassa ostelee osia..
Kampuran asentotunnistin yleensä ei sammumisen jälkeen anna lähteä ennenkuin kone jäähtynyt.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Käyntiongelmia -08 femmassa

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Onko oikeasti kenelläkään menny näistä bensasuodatin tukkoon niin, että olisi aiheuttanut murheita? Puhkiruostuneita varmaan on ollut.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Käyntiongelmia -08 femmassa

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kupari kirjoitti:
To Tammi 17, 2019 18:49
Kampuran asentotunnistin yleensä ei sammumisen jälkeen anna lähteä ennenkuin kone jäähtynyt.
Kyllä minulla sammahti kolmannen kerran hidastetöyssyä ylittäessä, vikavalo syttyi, mutta lähti heti käyntiin ja toimi loppumatkan ihan normaalisti. Vikakoodi osoitti asentoanturiin. Kaksi ekaa sammumista ei sytyttänyt valoa eikä tuottanut koodia ja käynnistyi kyllä heti startilla näidenkin jälkeen. Neljättä en antanut tulla, vaan vaihdoin anturin.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyntiongelmia -08 femmassa

Viesti Kirjoittaja artso »

Bensapuolen vaivalta vaikuttaisi: pumppu, suodatin ensimmäiseksi tarkistukseen.
9-5 2.3T-00
Vastaa Viestiin