Käyntiongelmia -08 femmassa
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ke Tammi 16, 2019 08:01
Käyntiongelmia -08 femmassa
Tervehdys,
Ensimmäinen viesti foorumille ja ikävä kyllä pakko alottaa pienellä vianetsinnällä. Eli ~155tkm ajettu -08 femma on nyt muutaman kerran sammunut lämpymällä koneella, hitaassa vauhdissa risteykseen. Aina lähtenyt käyntiin ensimmäisellä yrittämällä ja toiminut sen jälkeen joskus muutaman kilometrin, joskus useamman tuhannen kilometrin. Ensimmäisen kerran teki joskus marraskuun tienoilla ja siitä tähän päivään mennessä sammunut ehkä neljästi. Tuorein ongelma on kuitenkin se, että viime ajolla tapahtui pari nykäystä, joista viimeisen jälkeen tuntui kuin joku sylinteri olisi pudonnut pelistä, eli tehot katosi, ilmeni tärinää jne. Yhtään vikavaloa ei syttynyt ja nilkutin auton parkkipaikalle, jossa en ole toistaiseksi kerennyt vielä aihetta tutkimaan tarkemmin. Parkkipaikalla sammutin auton ja käynnistin uudelleen ja vaikutti, että kone pyöri normaalisti. Tämän enempää en ole ehtinyt vielä aiheeseen perehtymään.
Googlettelin hieman, mistä vika voisi johtua, mutta en kyllä puusilmilläni löytänyt hyvää parempaa arvausta aiheeseen kuin di-kasettia ja bensapumppua, mutta oireet eivät siltikään täsmänneet oikein näihin juttuihin. Huoltohistoriasta tiedän sen että ainakin di-kasetti on vaihdettu 10tkm sitten. Onko kanssasaabisteilla ollut vastaavia oireita ja mahdollisesti vianetsintää helpottavia vinkkejä vai lähtenkö akselilta di-kasetti, pa-pumppu jne.?
Kiitos jo etukäteen!
Ensimmäinen viesti foorumille ja ikävä kyllä pakko alottaa pienellä vianetsinnällä. Eli ~155tkm ajettu -08 femma on nyt muutaman kerran sammunut lämpymällä koneella, hitaassa vauhdissa risteykseen. Aina lähtenyt käyntiin ensimmäisellä yrittämällä ja toiminut sen jälkeen joskus muutaman kilometrin, joskus useamman tuhannen kilometrin. Ensimmäisen kerran teki joskus marraskuun tienoilla ja siitä tähän päivään mennessä sammunut ehkä neljästi. Tuorein ongelma on kuitenkin se, että viime ajolla tapahtui pari nykäystä, joista viimeisen jälkeen tuntui kuin joku sylinteri olisi pudonnut pelistä, eli tehot katosi, ilmeni tärinää jne. Yhtään vikavaloa ei syttynyt ja nilkutin auton parkkipaikalle, jossa en ole toistaiseksi kerennyt vielä aihetta tutkimaan tarkemmin. Parkkipaikalla sammutin auton ja käynnistin uudelleen ja vaikutti, että kone pyöri normaalisti. Tämän enempää en ole ehtinyt vielä aiheeseen perehtymään.
Googlettelin hieman, mistä vika voisi johtua, mutta en kyllä puusilmilläni löytänyt hyvää parempaa arvausta aiheeseen kuin di-kasettia ja bensapumppua, mutta oireet eivät siltikään täsmänneet oikein näihin juttuihin. Huoltohistoriasta tiedän sen että ainakin di-kasetti on vaihdettu 10tkm sitten. Onko kanssasaabisteilla ollut vastaavia oireita ja mahdollisesti vianetsintää helpottavia vinkkejä vai lähtenkö akselilta di-kasetti, pa-pumppu jne.?
Kiitos jo etukäteen!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Käyntiongelmia -08 femmassa
Alipaineletkuista aloittasin itte ettimään ekaks vuotoa. EDIT, toki kaikki muutki liitokset kannattaa imupuolelta tarkastaa
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Käyntiongelmia -08 femmassa
Onhan varmasti alkuperäinen ja uusinta versiota? Tuosta vasemman reunan tarrasta selviää.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Käyntiongelmia -08 femmassa
Kampiakselin asentoanturi ?
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
Re: Käyntiongelmia -08 femmassa
Onko takaiskuventtiili ehjä (katkeaa irti poikki liitoskohdastaa) siitä venttiilikopan takaa?
Re: Käyntiongelmia -08 femmassa
Nykiminen vauhdissa viittaa kampiakselin asentoanturiin.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: Käyntiongelmia -08 femmassa
Nykiminen ajossa voi johtua myös sytkäkassusta ja bensapumppu menossa tai pa- suodatin tukossa.
Nuo alipaineletkut läpi ja jos ei pa- suodatinta ole vaihettu kannattaa sekin uusia ihan pumpun kestonkin takia.
Pa-pumpun paineen voi myös mitata tukllta.
Jos tarvike di- kassu niin voi paikkakunnalta löytyä joltain jopa lainaan orkkis ehjä niin sais senkin eliminoitua ennenkuin summamutikassa ostelee osia..
Kampuran asentotunnistin yleensä ei sammumisen jälkeen anna lähteä ennenkuin kone jäähtynyt.
Nuo alipaineletkut läpi ja jos ei pa- suodatinta ole vaihettu kannattaa sekin uusia ihan pumpun kestonkin takia.
Pa-pumpun paineen voi myös mitata tukllta.
Jos tarvike di- kassu niin voi paikkakunnalta löytyä joltain jopa lainaan orkkis ehjä niin sais senkin eliminoitua ennenkuin summamutikassa ostelee osia..
Kampuran asentotunnistin yleensä ei sammumisen jälkeen anna lähteä ennenkuin kone jäähtynyt.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Käyntiongelmia -08 femmassa
Onko oikeasti kenelläkään menny näistä bensasuodatin tukkoon niin, että olisi aiheuttanut murheita? Puhkiruostuneita varmaan on ollut.
Re: Käyntiongelmia -08 femmassa
Kyllä minulla sammahti kolmannen kerran hidastetöyssyä ylittäessä, vikavalo syttyi, mutta lähti heti käyntiin ja toimi loppumatkan ihan normaalisti. Vikakoodi osoitti asentoanturiin. Kaksi ekaa sammumista ei sytyttänyt valoa eikä tuottanut koodia ja käynnistyi kyllä heti startilla näidenkin jälkeen. Neljättä en antanut tulla, vaan vaihdoin anturin.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Käyntiongelmia -08 femmassa
Bensapuolen vaivalta vaikuttaisi: pumppu, suodatin ensimmäiseksi tarkistukseen.
9-5 2.3T-00