Femman viritys + 400 hp

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Femman viritys + 400 hp

Viesti Kirjoittaja artso »

Hei, olisiko kenelläkään kokemuksia ahtoputken isontamisen vaikutusta tehonlisäykseen esim. AbbottRacingin aluputkeen , hinta Suomeen on yli 400 € eli kannattaako sen hankinta? Toinen kysymys olisi TD04 19 T # 7 pakopesällä ahtimen siipipyörän vaihto: niitä löytyisi eBaysta kaikenlaisia mutta olisko vaihtamisen arvoista? Jos on niin minkälainen kannattaisi vaihtaa? Kone on kunnossa , kansi tehty, 3" DP putki ja tehoja nykyisellään n. 380 hp bensalla, viinalla toki ajan :) Laatikko ja kykä on vahvistettu.
Viimeksi muokannut artso, Ke Helmi 06, 2019 15:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.3T-00
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Femman viritys

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Onko sulla vakio välijäähy siellä? Jos on ja putket vaihdat et tule huomaamaan ajossa eroa ja jos on isompi jäähy ja vaihdat putket isompi halkaisijaan et huomaa eroa ajossa. Mutta jos rupeat vielä tehoa tuosta nostamaan ni kannattaa vaihtaa.Joku sanoo että ahtimen viive kasvaa isommilla putkilla,mut se on niin olemattoman pieni että ei huomaa eroa ei sitten mitenkään. Kyllähän se lisäksi vielä mieltä lämmittää ku onhan ne kummiskin alumiinia..
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Femman viritys

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Niin ja ite kysmykseen vastaus et saa tehoa lisää jos vaihdat pelkät putket.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Femman viritys

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Muovisella vakio ahtoputkella on yli 500hp joistain Saabeista revitty, joten aika hifistelyä on lähteä vaihtamaan, varsinkin jos hintalappu on 400€.
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Femman viritys

Viesti Kirjoittaja artso »

Tänks Reksu, tuota havittelinkin mutta mites turbon siipien kanssa? Riittääkö vakio TD04 19 T vai saisiko siihen vielä lisää potkua...pesä on #7
9-5 2.3T-00
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Femman viritys

Viesti Kirjoittaja artso »

Hei Marakatti, cooleri on ISO mallia China eli kestää kyllä paineet.
9-5 2.3T-00
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Femman viritys

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Veikkaan, että 19T:llä ei kyllä kovin paljoa yli juurikaan tuota 380hp saa, vaikka siipiä vaihtaisikin. Tuo on jo aika hyvä lukema joten melkein kannattaa harkita kokonaan toista turboa jos tavoite on yli 400 hp :D
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Femman viritys

Viesti Kirjoittaja artso »

Samaan tulokseen olen tullut asiaa tutkiessani eli nuo billett-siivet ja avarammat ahtoputket ovat vaan rahastukseen, eivätkä lisää tehoa. Tod. tehonlisäys saadaan siis vain turboa isontamalla. MOT raatiin osallistuneille kiitokset :)
9-5 2.3T-00
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Femman viritys

Viesti Kirjoittaja Keme »

artso kirjoitti:
Su Tammi 20, 2019 10:46
nuo billett-siivet ovat vaan rahastukseen, eivätkä lisää tehoa.
Eli siipiprofiililla ei ole yhtään mitään merkitystä siihen paljonko se pystyy siirtämään ilmaa? Aikamoista juttua taas.
jeeeeeee!
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Femman viritys

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Keme kirjoitti:
Ma Tammi 21, 2019 11:58
artso kirjoitti:
Su Tammi 20, 2019 10:46
nuo billett-siivet ovat vaan rahastukseen, eivätkä lisää tehoa.
Eli siipiprofiililla ei ole yhtään mitään merkitystä siihen paljonko se pystyy siirtämään ilmaa? Aikamoista juttua taas.
On sillä siipiprofiililla merkitystä ja billetti kevyempi.Ahtimesta tulee herkempi,heräilee ja vastaa kaasuun paremmin.Mutta ei sillä mitään kauhean ihmeitä saada aikaan,esim että ahtimen tuotto kasvaisi radikaalisesti.. Mulla on yhdessä autossa Fin-turbon rakentama kilpaturbo,on billettiä ja tialin race pakopesää ym. Uskon että tämän topicin aloittajan paras vaihtoehto on hommata isompi ahdin kun ruveta tuota mitsua tuunaamaan kun ei siinä se tuotto kauheasti kasva jokatapauksessa.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Femman viritys

Viesti Kirjoittaja artso »

Herättelen vielä tätä keskustelua vähän: ilmeisesti tehonlisäystä 19T #7 föönillä + 400 hp luokkaan ei saavuteta paremmalla billett- siivellä/ ahtoputkea isontamalla/ King cobralla? Suurin vaikutus näillä lienee ko. föönin herättäminen alempaa ja siten saada siitä kaupunkiajoon ystävällisempi. Se on hyvä asia kun auto on arkikäytössä.
Tuntuva tehonlisäys saadaan (tässä teholuokassa) vain turboa isontamalla. Tällä nyt haen sitä että mihin kannattaa satsata oikeasti jos tehoa haluaa nostaa tuntuvasti: isompi turbo, pakosarja ym. vermeet ovat hintavia vaikka niitä jo rupeaa olemaan forumillakin tarjolla mutta niillä saadaankin sitten tehoa nostettua tuntuvasti. Billett- siipi, Cobra ja ahtoputki ovat myös kalliita hankintoja mutta "katsastusystävällisempiä" esim. HX 35- 40 verrattuna. Ne ovat huomaamattomampia mutta niillä saatu tehonlisäys jäänee aika vähäiseksi. Tietävämmät varmaankin korjaavat tämän...
Luultavasti tämä herättää keskustelua mutta uskoisin että tämä aihe on ajankohtainen Saabistien keskuudessa: autoja on alettu kunnostaa ja niitä halutaan virittää... Nimittäin ruokahalu kasvaa syödessä ja virityshalu Saabin kanssa, omakohtaista kokemusta on!
9-5 2.3T-00
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Femman viritys + 400 hp

Viesti Kirjoittaja Keme »

400+hp 9-5 onnistuu vaikka tämmösellä reseptillä: viewtopic.php?f=18&t=187763
jeeeeeee!
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Femman viritys + 400 hp

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Eiks tässä nyt jankata samaa asiaa..Eli tuon mitsun jos tuunaat ni se on joka tapauksessa ihan "piipussa" jos tavoite on vaikka se 400hv. Soita Fin-turbolle sieltä tulee ku apteekin hyllyltä vastaus,minkä verran tosta mitsusta saa taiottua pihalle. Halpaa se ei ole ja siinä tulee mieleen että pitäsköhän kummiskin ostaa isompi hyrrä..Kyllä se artso on sellanen homma että jos sulla on tavoite +400hv ni fiksuinta on hommata uusi ahdin ja ne vermeet.Kemellä on hyvä esimerkki ja on tarvittaessa varaa ylöspäin.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Femman viritys + 400 hp

Viesti Kirjoittaja artso »

Ok. Isompaa fööniä siis jos tehoja haluaa lisätä tuntuvasti. Tätä mieltä itsekin olen . Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen noiden hienosäätövermeiden perään että onko niillä suurtakaan vaikutusta jos vaikka joku haluaisi hommata semmoisia...
9-5 2.3T-00
99T16
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 18:17
Paikkakunta: varjakka

Re: Femman viritys + 400 hp

Viesti Kirjoittaja 99T16 »

Kuinka tunnistaa 19t 7# pakopesä vs pienemmät? Ostin kiinan ihmeen ebaysta ja mietin millä varmistua onko pesä 7 niinkuin piti. Ei ole käsillä toista ahdinta vertailuun ja kiinan pesässä ei tietty mitään järkeviä numeroita valettuna. Voisiko joku asiaan perehtynyt laittaa ohjetta tai mittoja?
ääni on voimaa
Vastaa Viestiin