Jarrupoljin ei palaudu ja jarrut jää päälle

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Jarrupoljin ei palaudu ja jarrut jää päälle

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Saab 9-5 Aero, -00, jarrupojin ei palaudu ihan ylös asti ja jarrut jäävät päälle. Nostamalla jalalla polkimen alta poljin nousee ylös ja jarrut vapautuu. Aluksi ongelma ei ilmennyt joka jarrutuksessa, vaan satunnaisesti mutta nyt poljin jää alas joka jarrutuksen jälkeen, riippumatta miten kovaa jarruttaa.

Olisiko vinkkejä viasta?

Johtolankana on ongelmien alkaminen, kun korjasin alipaineletkuja ja siinä yhteydessä "vaihdoin" yhden alipainepumpulta tulevan löystyneen liittimen. (Moottorin oikeassa etukulmassa oleva osa, josta lähtee kova muovinen putki.) Liitinhän ei irronnut ilman väkivaltaa ja mukana tuli alipainepumpun sisältä ohut kumi läpyskä. Alipainepumppu on vaihdettu käytettyyn mutta vika ei ole korjaantunut.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrupoljin ei palaudu ja jarrut jää päälle

Viesti Kirjoittaja artso »

Hei, olisikohan niin että vaihtamasi letku on liian pehmeä ja menee alipaineisena "littuun" ja silloin vetää jarrut päälle. Kokeile vaihtaa jäykempää letkua tilalle. Tämmöinen ajatus tuli asiaan enemmän perehtymättä :)
9-5 2.3T-00
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jarrupoljin ei palaudu ja jarrut jää päälle

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Putki on ihan sama, eli kovaa muovia. Muut alipaineletkut tilasin Pro Car Serviceltä, joten pitäs olla ihan oikeanlaista tavaraa.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jarrupoljin ei palaudu ja jarrut jää päälle

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Olisko takaisku menny nurinpäin :?:
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jarrupoljin ei palaudu ja jarrut jää päälle

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Kuulemma sekin toimii.

Alipainepumppu vaihdettu mutta rouvan mielestä ei täysin vielä toimi. Itse pääsen vasta perjantaina kokeilemaan.

Eli vastaavia kokemuksia otetaan vielä vastaan.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Jarrupoljin ei palaudu ja jarrut jää päälle

Viesti Kirjoittaja Janza »

Mä en kyllä ymmärrä miten alipainepumppu/tehostin vois aiheuttaa sen ettei jarrupoljin palaudu :roll: , jos ei ole alipainetta niin tehostus ei toimi, normaalisti tehostimella on "täysi" alipaine imusarjasta/alipainepumpulta, ei siinä systeemissä letkut tai takaiskut aiheuta muuta kuin korkeintaan alipaineen/tehostuksen menetyksen.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jarrupoljin ei palaudu ja jarrut jää päälle

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Älä välitä, en minäkään ymmärrä. Ongelmat vaan alkoivat alipainepumpun ropaamisen jälkeen, siten oli johtolankana.

Että hyviä jatkotutkimuksen johtolankoja otetaan vastaan.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jarrupoljin ei palaudu ja jarrut jää päälle

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Mikä oli alunperin syy alkaa vaihtaan niitä letkuja?
Sun täytyy ottaa se pumppu pois päältä ja kokeilla ilman sitä. Noissa pumpuissa on paine venttiili joka sulkee/käynnistää pumpun tietyllä alipaineella.
Voisko liian suuri alipaine tehdä tommosta? ei kyllä oikein tunnu uskottavalta.
Mites pääjarrusylkyn sisäinen palautusjousi ? onko näissä uudemmisssa semmosia. Noissa museo vehkeissä niitä on katkeillu.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jarrupoljin ei palaudu ja jarrut jää päälle

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla oli kolkissa luiskahtanut jalkatilassa se äänieriste näppärästi väärin ja ajan kanssa keksi pyörähtää painamaan jarrupoljinta. Aika nopeasti muuten loppuu puhti penikkalihaksesta, kun pitää jarruja vapaana varpaan kärjellä vetäen ajon aikana.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jarrupoljin ei palaudu ja jarrut jää päälle

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Poljinta ei tarvitse pitää ylhäällä. Riittää, että sen kengän kärjellä nostaa. Poljin pysyy sen jälkeen ylhäällä.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Vastaa Viestiin