Vuotovirran mittaus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve
Mikäs onkaan hyvä tapa mitata vuotovirtaa? Akun miinusjohto irti ja amperimittari navan ja johdon väliin? Aiheutuuko johdon hetkellisestä irrotuksesta jotain ongelmia? Vanha akku hyytyi ja nyt kun uusi on laitettu tilalle ajattelin varmistaa, ettei mikään asiaankuulumaton tyhjennä akkua.
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Ei tarvitse katkaista piiriä: Laita virtamittari valmiiksi kiinni rungon ja - navan väliin. Näin ei piiri katkea kun otat kengän irti.

Suosittelen, että laitat heti mittarin 10A aluteelle, saabissa kun tuntuu kokoajan olevan joku laite syömässä sähköä. Milliamppeereita turha mitata mutta ei saisi olla ampeereita (yksioikoisesti laskettuna: 24 tuntia 1A kulutus syö 24Ah akun vuorokaudessa...). 0A et saa millään, en tiedä mikä on kohtuullinen "tyhjäkäynti" virta. Itse vaihdoin suosiolla uuden akun kun ei vain pysynyt lataus viikkoa pidempään.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Siinä kun on ovea luukkua ja valoja päällä niin virtaa saattaapi mennä reilustikin... eli kannattaa myös odottaa siinä tovi, että auto ns. rauhoittuu ja sammuttelee boksejaan, ennenkun tekee tuomion tai johtopäätöksen.

Ja ihan mittasin pistämällä yleismittarin plussanavan ja kaapelin väliin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve ja kiitoksia neuvoista.

Uuden eilen asennetun akun jännite oli illalla 12,7 V, mutta aamuksi se oli pudonnut tasolle 12,3 V. Kertookohan tuo jo virtavuodosta? Ja sitten jatkokysymys: Yritin mitata virtavuotoa akun miinusnavan ja miinuskaapelin välistä. Yleismittarin punaisen johdon tökkäsin 10 ADC reikään. Ja mittarin DCA asteikolta kohdasta 20m sain lukemaksi 0,14. Meniköhän mittaus ihan oikein? Jos meni, niin minkäs suuruisesta vuodosta on kyse? 0,14 mA? Sehän ei olisi juuri mitään...

PS. Kellonaika, päivämäärä ja radiokanavat on asetettava uudellee, mutta ei siinä nyt suurta vaivaa ole.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

No niin...

Nyt on vuotovirta mitattu oikein. MIttauksen alkuhetkellä se on 140 mA, mutta laskee noin 100 mA tasolle. Liekö tuo suuri, pieni vai ihan normaali arvo?
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 956
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja duuduu »

P=U*I
12v*0,1A = 1,2W. Teho vastaa esimerkiksi yhtä palavaa mittariston taustavaloa.
Liian suuri. Kyllä alle 0,05A pitäisi päästä.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Se ei tule tuon alle laskemaan ennenkun pistät ovet lukkoon ja odotat vähän aikaa. Siellä on erinäisiä toimintoja aktiivisena kun ovet on auki.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja Janza »

Bapsu kirjoitti:
Ke Tammi 23, 2019 00:08
Se ei tule tuon alle laskemaan ennenkun pistät ovet lukkoon ja odotat vähän aikaa. Siellä on erinäisiä toimintoja aktiivisena kun ovet on auki.
Löytyykö tuolle väitteelle jostain faktaa?, en muista huomanneeni ohjekirjassa mainintaa että akku tyhjenee nopeammin jos ovet ei ole lukossa, pitää kyllä testata ihan itse kun kerkiää, mä kun en normaalisti pidä ovia lukossa ja nyt tuntuu olevan akku vaihtokunnossa :?
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Itsellä ainakin tipahti virtakulutus kun laittoi ovet lukkoon. Eiköhän se aikanaan putoa ovet aukikin.

Pointti oli lähinnä se, että siinä tulisi jonkun aikaa odotella ennenkuin katsoo lukemia. Itsellä oli ainakin alussa korkealla ja sain matalaksi kun odotteli vähän aikaa. Eli boksit ym. sammuu ja kaikki kattovalot tottakai.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Uudella akulla ei kuulu jännite pudota alle 12,5 voltin. Joku sulla kuluttaa akkua tai sitten akku on jo susi.
Olikos jossain mainittu viallisen laturin aiheuttavan vuotovirtoja, vai väistänkö muurin :?:
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

140mA on vähän. Varashälytin ja radion muisti ottaa tuon verran, muistaakseni myös ACC:n keskusyksikkö syö lepotilassa. Akussa jos jännite pysyy 12,5 V tuolla kuormalla niin sehän on hyvä! Fyysisesti akku kun rakennetaan 12V jännitteelle. Kemialliset reaktitot per kenno jne... Latausjännite on ihan eri kuin lepojännite.

ps. 140mA on yhden kirkkaan ledin virta, normi led olisi 40mA eli nyt puhutaan mitättömistä virroista. Ei tyhjää akkua kuukaudessakaan.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja Janza »

Griffin99 kirjoitti:
To Tammi 24, 2019 05:25
ps. 140mA on yhden kirkkaan ledin virta, normi led olisi 40mA eli nyt puhutaan mitättömistä virroista. Ei tyhjää akkua kuukaudessakaan.
No 140mA tarkoittaa 3.36Ah/vrk eli täysi 60Ah akku ei kestäisi teoriassakaan edes 18vrk ja käytännössä on 2ssa viikossa tyhjä vaikka olisi uusi ja täysin kunnossa. 40mA kulutuksella pitäisi kyllä yli kk kestää.

Ps. perinteisten normi ledien maksimi virta on 20mA :wink:
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve taasen.
Myös länsinaapurimme Saab-foorumilla on pähkitty vuotovirran suuruutta. Olivat ruotsinpojat vertailun vuoksi mitanneet vuotovirtaa useammasta 9-5:sta ja tulos oli kaikissa noin 100 mA, eli sama jonka omastani mittasin. Taitaa siis olla kaikki kunnossa.

Akun jännitemittauksessa on https://www.designworldonline.com/how-t ... -accuracy/ mukaan paljon virhelähteitä. Mielenkiintoista luettavaa "hifistelijöille". Ilmeisesti on niin, että yleismittarilla tehty jännitemittaus voi helposti heittää 0,1 - 0,2 V oikeasta arvosta.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 900
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja Pee »

Wis:stä lepovirtamittaus.

Sytysvirta katkaistuna, avain pois virtalukosta, suljetut ja lukitut ovet.
Luettu arvo 105 minuutin kuluttua <20mA
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
rokka
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Syys 14, 2019 19:09

Re: Vuotovirran mittaus

Viesti Kirjoittaja rokka »

Saab 900 NG 96:ssa melko uusi akku, exide,ostettu 30.7.2019. Kokeilin 29.5.2020 avata ovia, mutta mitään ei tapahtunut. Tietenkin tuli mieleen avaimen paristo, mutta avasin oven avaimella,hälytin ei lähetnyt toimimaan, joten siitä jo havatsi, että akussa on vika.Jotain naksumista kuului aikansa, mutta se loppui ( olisko ollut joku hälyttimen rele? ). Akkuun kiinni älylaturi, joka mittasi 9 v, siis akku oli käytännössä tyhjä. Auto seissyt 3 vkoa tallissa, käyttöauto pihan puolella. Nyt ollut älylaturi runsaan vuorokauden ja on 11 V:ssa.
Oma päätelmäsi on se, että akku on maanantaikappale, vaikka on tunnettua merkkiä. Ostettu Vantaan autotarvikkeesta.( hyvin palevelva liike, olen ostanut sieltä aiemminkin akun ) Takuuhan akussa on voimassa, joka tapauksessa joudun laittamaan uuden akun, että voi alkaa mahdollisia vuotoja ja latausvirtoja mittailemaan. Laturikin on uusi.
Huomenna yhteys liikkeeseen, en tiedä, mikä tämä takuuproseduuri on akun tapauksessa. kerron lisää, kun olen soittellut sinne.
Vastaa Viestiin