Öljyvuoto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Kuikkanen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 20:29

Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Kuikkanen »

2vkoa oon omistanut, 2003 2.0t 9-5 saabin stage 1 biopower, automaatti. Ei ole ennen tätä päivää merkkaillut alleen millään tavalla. Päivällä huomasin että jakopään puolelta, ilmeisesti kampuran stefasta tai öljypumpun o-renkaasta on ampunut oikein huolella öljyä pihalle. Onko näissä miten yleistä huohottimen jäätyminen?`vai onko stefa ja o-rengas tullu muuten tiensä päähän
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Onko tietoa millon huohotinpäivitys asennettu ja onko ollenkaan!
Jollei,heti se tehden!

Putsaa vähän siitä kampuran hihnapyörän ympäriltä öljyä pois vaikka jarrukleenerilla ja sitten kone käyntiin.Itsellä ainakin tihku niin että huomas!
Kunnon merkki osa sitten sinne kampuran stefaksi,samoin samalla vaihtuu öljypumpun o-rengas mikä myös mahdollinen vuotokohta sillä suunnalla. Sitten vielä kampuran hihnapyörästä torxit pois ja ruuvilukitteella takas,ni on tuon seudun ongelmakohdat korjattu!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

... lukasehan tuolta kanssa

viewtopic.php?f=23&t=121611
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Kuikkanen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 20:29

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Kuikkanen »

myyjä sanoi että viimesin päivitys on asennettu huohottimesta. Oisko linkki miltä sen viimesimmän päivityksen pitäisi näyttää?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Tuleeko sulla siihen öljynsyöttötorven takaosaan putki? Eli koneen päältä suojamuovi pois ja kurkottaa siihen keltasen korkin taakse. Jos ei ole letkuniin vanha päivitys joka kannattaa päivittää välittömästi. Uusikaan päivitys ei välttämättä ole enää toimiva jos ikää on kertynyt jo letkuille:
Hyvä tapa testata huohottimen toimivuus on ajaa kone lämpöiseksi ja avata öljyntäyttökorkki koneen käydessä, koneen pitäisi hieman alentaa kierroksia ja jos laitat wc paperin ruudun siihen tötterön yläpäähän niin sen pitäisi hieman imeä sitä paperia. Jos paperi lentää pois niin kone huohottaa eli huohotin ei toimi. Ja luonnollisesti öljyissä/tikussa/torvessa ei saa olla mitään valkoista mössöä.

Öljyvuodon suhteen lähtisin noista kampuran stefoista ja öljypumpun rinkuloista liikenteeseen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Kuikkanen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 20:29

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Kuikkanen »

Viimesin päivitys on, öljyvuoto ei näy toistaseksi mittatikussa, edelleen maksimissa. Kävin aikasemmin ajamassa lenkin eikä valuttanu alleen. Aikasemmissa autoissa ei oo ollu vuotoja, jotka välillä tyrehtyisi, ne on tasasen tappavasti vuotanu kokoajan :mrgreen:
Pitää tarkkailla öljytasoa, kiitoksia nopeista vastauksista!
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

No jos "ihan huolella" ampunut öljyä niinkun sanoit, niin ala ihmeessä selvittelemään asiaa. Rengas irti niin näet moottorin ollessa lämmin kampuran alueen tilanteen.
Saatat säästyä vaivalta myöhemmin...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Kuikkanen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 20:29

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Kuikkanen »

sain ryömittyä auton alle sen verran että näkee suoraan kampuran hihnapyörän ympäristön, ei näkyny vuotoa auton pyöriessä, ja muutenki näytti yllättävän kuivalta.. koneeseen tehty myyjän toimesta täydellinen jakopääremppa 270tkm kohdalla, nyt mittarissa 314tkm. huohotinletkut näytti ehjältä, eikä äkkiseltään näyttäny venokopastakaan vuotavan.. pitää selvittää vuotoa heti ku mahollista, näillä pakkasilla ei oo minkäänlaista motivaatiota laitella autoa parkkipaikalla.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

OK, no tuolla suunnalla vielä jakoketjun kiristäjän tiiviste saattaa tiputtaa.
Muita klassisia vuotopaikkoja öljypaineen anturi koneen takana startin yläpuolella.
Tsekkaa myös öljyntäyttökorkin suppilon juuri...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Kuikkanen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 20:29

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Kuikkanen »

ei näy vuotoja, mutta koneessa on liikaa öljyä, yli maksimin, liekkö siitä johtunu alkuperänen öljyn ulostautuminen. ainakin vajaa 0.5l ylimäärästä. maksimitason yläpuolinen mollukkakin on öljyssä
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

No tuohan se saattaa ollakin! Joltain jos saisit lainaan sellasta ryssäläistä öljynvaihtoa varten suunnitellun öljyimuriletkun niin sillä imasis sen puollitraa pois.tai valuttais vähän öljypropusta?
Stefathan EI tykkää ylimääräsestä!

Mut eipä ton ikäseen huono vaihtoehto oo vaikka ennakoiden tuo stefa,orengas ja torxit huoltaa...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mirra
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2019 22:27

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mirra »

Kuvauksen perusteella ostit auton minulta.

Kampiakselin stefa ja öljympumpun o-rengas on vaihdettu siinä 270tkm:n kohdalla, ja muistini mukaan ne tulivat siinä jakoketjusarjan mukana, eli ovat alkuperäisosia. Voihan se toki silti mahdollista olla, että jompi kumpi on pettänyt, mutta kilometrejä niillä ei ole kun se 40tkm.

Jakoketjun kiristimen aluslevyä en vaihtanut, joten sen tarkistaisin. Joku viisaampi voi ottaa kantaa voiko se vuotaa vain hetkellisesti?

Jos koneessa on liikaa nestettä, siellä on todennäköisesti jotain muuta kuin öljyä. En ole koskaan kovin tarkaan öljyntasoa tutkinut heti vaihdon jälkeen, mutta olen käyttänyt Mobilin öljyjä, jotka tulevat 4 litran purkissa, ja suodatin on vaihtunut joka kerta. Sillä 4 litran purkilla ei kyllä millään pitäisi saada liikaa öljyä koneeseen ainakaan siinä määrin, että stefat pettävät. Tällöin öljyn seassa ei voi oikein olla muuta kuin jäähdytysnestettä tai etanolia. Jos se on etanolia, niin sen pitäisi kyllä sieltä höyrystyä pois. Tuskin sitäkään nyt desikaupalla siellä voi olla? Mikä on jäähdytysnesteen tilanne?
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Jos termostaati "eilinen" tai huohotin jäätynyt kyllä sitten kylmäkäynistuksen aikana lirutele etanoolia mootoriöljyn sekaan mistä tämä alhaisen lämpötilan ansiosta pois ei höyrysty. Mutta kovassa pakkasessa merkkas minun auto myös pysäköintipaikan ohjaustangon stefasta jos etupyörät olivat jään sisällä ja yritin kääntä heti rattia. Ja Pentosin CF on semmöinen vihreä(käytön jälkeen ruskea) mönjä että ajatelin aluksi myös hihnapyörän stefan porssimista.
Kuikkanen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 20:29

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Kuikkanen »

joo se vuoto oli jotain muuta kuin moottoriöljyä, jäähytysnesteet on hyvännäköiset ja oikeassa tasossaan. sitä mietinkin että se stefa ja o-rengas on varmaan vaihtunut siinä jakopäärempassa. Moottoriöljyssä ei ole lainkaan etanolin tuoksua.
Kuikkanen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Tammi 31, 2019 20:29

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Kuikkanen »

mirra kirjoitti:
Pe Helmi 01, 2019 22:42
Kuvauksen perusteella ostit auton minulta.

Kampiakselin stefa ja öljympumpun o-rengas on vaihdettu siinä 270tkm:n kohdalla, ja muistini mukaan ne tulivat siinä jakoketjusarjan mukana, eli ovat alkuperäisosia. Voihan se toki silti mahdollista olla, että jompi kumpi on pettänyt, mutta kilometrejä niillä ei ole kun se 40tkm.

Jakoketjun kiristimen aluslevyä en vaihtanut, joten sen tarkistaisin. Joku viisaampi voi ottaa kantaa voiko se vuotaa vain hetkellisesti?

Jos koneessa on liikaa nestettä, siellä on todennäköisesti jotain muuta kuin öljyä. En ole koskaan kovin tarkaan öljyntasoa tutkinut heti vaihdon jälkeen, mutta olen käyttänyt Mobilin öljyjä, jotka tulevat 4 litran purkissa, ja suodatin on vaihtunut joka kerta. Sillä 4 litran purkilla ei kyllä millään pitäisi saada liikaa öljyä koneeseen ainakaan siinä määrin, että stefat pettävät. Tällöin öljyn seassa ei voi oikein olla muuta kuin jäähdytysnestettä tai etanolia. Jos se on etanolia, niin sen pitäisi kyllä sieltä höyrystyä pois. Tuskin sitäkään nyt desikaupalla siellä voi olla? Mikä on jäähdytysnesteen tilanne?
Onko teillä ollessa tiputellu laatikkoöljyä? pari tippaa oli pudottanu parkkihalliin
Vastaa Viestiin