B235R männät

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
HenTio
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 09:57

B235R männät

Viesti Kirjoittaja HenTio »

Terve, uusi foorumilainen kyselee. :) Löytyykö tietoa saako mistään edullisemmin mäntiä? Originaalia saisi 197€/kpl, Skandixilta takomäntä 149€/kpl. Nimim. Aerosta yksi mäntä päättänyt halkaista itsestään kappaleita. :roll:
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: B235R männät

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Vissiin konetta laitetaan muutenkin uusiksi? Kannattaa harkita ostoilmoituksen jättämistä T5 -koneisen männistä jos sellaiset kelpaa..? Kestää ainakin paremmin kun nuo T7 omat.

Edit. Tuossa ensimmäinen tulos minkä äkkiseltään haulla löysin jossa on vähän osviittaa: viewtopic.php?f=29&t=175860&p=1159008&h ... t#p1159008
HenTio
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 09:57

Re: B235R männät

Viesti Kirjoittaja HenTio »

No samalla aattelin laittaa jakopäähän uudet hilut, hoonata, männät ja kiertokangenlaakerit. Virittelyt ei ollut isommin mielessä. Auto seisoo moottori aukastuna nosturilla eikä sitä kovin kauon voi siinä pitää. T5 mäntien kaveriksi tarvii ilmeisesti kanget ainaki?
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: B235R männät

Viesti Kirjoittaja Keme »

B234E/L/R T5 männät vaativat T5 147mm kanget kaverikseen. B234i männät vaativat 153mm kanget. Noi T5 153mm kanget on aina suoralla yläpäällä ja T7 kankia on myös kapenevalla yläpäällä eli helpointa ostaa B234i männät kiertokankien kera, ni ei tarvi kikkailla mitään ylimääräisiä.
Sit vaan T5 pahvilla nippuun, ni ei tarvi sorvailla mäntiä.
jeeeeeee!
HenTio
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 09:57

Re: B235R männät

Viesti Kirjoittaja HenTio »

Eli siis vapari 234i männät ja kanget menee suoraan? T7 on 153mm kanget ilmeisesti?
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: B235R männät

Viesti Kirjoittaja Keme »

HenTio kirjoitti:
Ti Helmi 05, 2019 13:12
Eli siis vapari 234i männät ja kanget menee suoraan? T7 on 153mm kanget ilmeisesti?
Joo ja yhtälailla suoraan menee 234/E/L niiden jatkona olevien 147mm kankien kera.
T7 2.3 on 153mm kangilla alunperin.
jeeeeeee!
HenTio
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 09:57

Re: B235R männät

Viesti Kirjoittaja HenTio »

Kiitos tiedosta. Taidan kuitenkin päätyä noihin takomäntiin.
Mitähän muuta sinne kannattaa vaihtaa samalla kun on auki? Jakopää kaikkine hilppeineen, kiertokangenlaakerit ainakin..

Edit: Näissä orkkiskangissa on nuo kapenevat yläpäät, niin niihinkö ei mene nuo 234i männät suoraan? Niitä mäntiä sais n. 100€/kpl uusia..
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: B235R männät

Viesti Kirjoittaja Keme »

Ihan turha vakiokoneeseen on ostaa takomäntiä. Käytetyt vakio-osat rokkaa aivan täysin.
Saattaa ne B234i männät sopiakin niihin kapenevalla yläpäällä oleviin kankiin. En ole täysin varma.
jeeeeeee!
HenTio
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 09:57

Re: B235R männät

Viesti Kirjoittaja HenTio »

Ainakaan nuita t7 vakio mäntiä halua laittaa sinne, kun vajava 200tkm kesti tuo hajonnut..
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: B235R männät

Viesti Kirjoittaja Keme »

Vakio T5 männät. Ei se oo niin vaikeeta.
jeeeeeee!
HenTio
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 09:57

Re: B235R männät

Viesti Kirjoittaja HenTio »

Jep, etin semmoset.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B235R männät

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ja ennekuin testailee uudella koneella niin immu uusiksi ja bensapumppu, laiha seos kun liittyy molempiin ja kyllä ne vakiomännät on kovilla jos kuumana päästellään.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
HenTio
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2019 09:57

Re: B235R männät

Viesti Kirjoittaja HenTio »

Vuosi remontin jälkeen päivitys :) Männiksi tuli käytetyt B234i männät kera kankien ja uusien renkaiden. Sylinterit tuli hoonattua ja kaikki laakerit vaihdettua. Kannen putsasin jumalattomasta öljykarstatöhnästä, venttiilit ja seetit kävin läpi ja plaanasin kannen. T5 kannentiiviste ja kaikki uudet hilut jakopäähän.
Uuden moottorin riemua kesti kaksi viikkoa ja meni turbo :wink: Noh ei muutakuin kunnostettu tilalle ja vuosi on nyt ajettu tyytyväisenä. 8)
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: B235R männät

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Tuli tuossa netissä vastaan B235R moottori missä B205 moottorin Wössnerin männät. Wössnerin katalogi antaa muuten noille männille samat mitat, mutta B205 mäntä (380g) on 10g painavampi kuin B235 mäntä (370g). Molemmissa puristussuhde 9.3:1

Mitä eroa noilla B235 ja B205 männillä siis on mittojen puolesta? Voiko laittaa b205 männät (Wössnerit tai vakiot) b235 koneeseen ja mitä tästä seuraa?

edit. Itse itselleni vastaten, näyttää männänlaki olevan erilainen B205 vs B235 Wössner. B205 männillä puristussuhteeksi tulee ilmeisesti noin 10:1 B235 moottorissa.
9-5 Aero sedan man -05
Vastaa Viestiin