Katkasin vika?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
baasbaas
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 21:43

Katkasin vika?

Viesti Kirjoittaja baasbaas »

Kyseessä on femma -08 penkinlämmittimen katsasija ehkä,ei pysy päällä vaikka painaa katkasijan nappia,vänkärin puoli toimii? Samalla kysyisin ostaen femma -08 ja -02 käyttöohjekirjan? Suomenkieliset!
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Katkasin vika?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Vaiha katkasijat päittäin ja totea vika?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Katkasin vika?

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

06 eteenpäin onki heleppo vaihtaa nappuloitten paikkaa :lol: :lol:

/Sarkasmia
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Katkasin vika?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ab^] kirjoitti:
Pe Helmi 15, 2019 19:24
06 eteenpäin onki heleppo vaihtaa nappuloitten paikkaa :lol: :lol:

/Sarkasmia
Voi kai ne kytkimien piuhat kuitenkin vaihtaa päittäin testausmielessä /ei sarkasmia :roll:

Enivei, lämpeneekö se penkki kuitenkin?

Viirufemmoissa pystyy kytkemään penkinlämppärit automaatille, piiiitkä painallus halutun penkin lämppärin näppäintä, niin homma hoituu auton älytoiminnon suorittamana. En tarkkaan muista, että missä lämpötilassa grillit aktivoituu automaatilla, mutuna heitän notta +5 ja sen alle.
Automaattisen lämmitystoiminnon saa pois tietty taas piiitkällä napin painalluksella.

Sedan-viirussa on sama automaattitoiminto myös takalasin lämppärille + taustapeileille. Luultavasti toimii farkussakin, kannattaa kokeilla, jos asia kiinnostaa 8)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Katkasin vika?

Viesti Kirjoittaja automies »

Muisti- ja valokuvaan perustaen toteaisin seuraavaa:

Se persgrillin "katkaisija" ei viirussa katkaise eikä kytke mitään konkreettisesti, vaan painettaessa kertoo lastuaivolle, että lämmityksen tilaa pitää muuttaa. Lastuaivo sitten ohjaa relettä, joka kytkee sähköt. Muistaakseni myös johtonippu tulee lämppärin ohjainlaitteen taakse isolla rimaliittimellä, joten johtojen vaihtaminenkin vaatii jo harrastuneisuutta.

Ensimmäisenä en tuosta päästä vikaa lähtisi hakemaan. Hajoamista ajatellen suurimmalle rasitukselle joutuu itse elementti penkissä ja johdot / liitännät penkin alla. Eli sieltä päin lähtisin visuaalisesti ja vaikka yleismittarilla hakemaan vikaa.

Tietysti oireita olisi hyvä tarkentaa. Jos painat lämppärin itse päälle, syttyykö merkkivalo, alkaako penkki lämmetä ollenkaan? Entä jos painat kahdesti eli isommalle teholle? Jos valo ja lämmitys alkaa oikein, niin sammuuko ne "liian nopeasti" eli penkki ei ehdi lämpiämään?

Lämmityshän muistaakseni katkeaa automaagisesti, olisikohan vartin päästä? Tämä voi liittyä tuohon edellä mainittuun automaagiseen kytkeytymiseen.

Yksi vikapaikka on tietysti tuo ohjausrele (vai kaksi eri tehoille). Niitä en ole joutunut paikallistamaan. Ja onhan tietysti mahdollista, että tuo lämmityslaitteen ohjausyksikkö olisi vioittunut, mutta tarkistaisin ensin noita helpompia ja halvempia vikoja.

Ja joo, takalasin / peilien lämmityksen saa automaagiseksi myös farkussa.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Katkasin vika?

Viesti Kirjoittaja Termos »

automies kirjoitti:
Ma Helmi 18, 2019 11:41
Muistaakseni myös johtonippu tulee lämppärin ohjainlaitteen taakse isolla rimaliittimellä, joten johtojen vaihtaminenkin vaatii jo harrastuneisuutta.
Ahaa, tämä oli minulle uutta tietoa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Katkasin vika?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kolkissa tuollainen oireilu viittaa rikkinäiseen lämmityselementtiin, josta auto osaa kytkeä sähkön pois, kun se meinaa ruveta käryämään. Jos kytkintä painelee jatkuvasti, voi penkin kai saada kuumenemaan oikosulkipaikasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Katkasin vika?

Viesti Kirjoittaja JKen »

Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Katkasin vika?

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Hauskasti hinnoiteltu käytetyt yksiköt ...
Menee off topiciksi alkuperäiseen aiheeseen, mutta...
Purkamohinnat on monilta osin järkyttävän korkeita (joskin poikkeuksiakin on) - jos hinnasta asiallisestikin mainitsee, niin heti on pakastevihannekset sieraimessa ja hyvä ettei tulla silmille.
Pyrinkin sen vuoksi hankkimaan tarvitsemani osat joko kanssasaabisteilta tai uutena - pitäkööt purkamot tunkkinsa.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Katkasin vika?

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Termos kirjoitti:
Ma Helmi 18, 2019 20:24
automies kirjoitti:
Ma Helmi 18, 2019 11:41
Muistaakseni myös johtonippu tulee lämppärin ohjainlaitteen taakse isolla rimaliittimellä, joten johtojen vaihtaminenkin vaatii jo harrastuneisuutta.
Ahaa, tämä oli minulle uutta tietoa.
Ei kannata termos jakaa väärää tietoa... :wink:
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Katkasin vika?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ab^] kirjoitti:
Ti Helmi 19, 2019 18:13
Ei kannata termos jakaa väärää tietoa... :wink:
Eipä niin, ammoisina aikoina siitä napsahti varoitus, jatketusta väärän tiedon levittämisestä jopa banni foorumille :lol:

Mutta mun viestihistoriaa sopii selailla, toki ennenkin olen ollut väärässä, mutta harvemmin 8)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Katkasin vika?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Kerran olin väärässä minäkin,mutta erehdyin...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Katkasin vika?

Viesti Kirjoittaja Termos »

mienkoiv kirjoitti:
Ti Helmi 19, 2019 23:34
Kerran olin väärässä minäkin,mutta erehdyin...
...vänkäämään silti foorumilla :mrgreen:

OFFTOPIC: Yleensä olen kertonut erehtyneeni, kuten tässäkin tapauksessa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin