Saabistina olo jatkuu kuitenkin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Vuoden vaihteessa pohdin jo hetken klubijäsenyyden päättämistä, kun pitempään palvellut 9-5:nen alkoi osoittaa antautumisen merkkejä. Katselin nettiautosta autoja ehkä vartin ja totesin, että jäsenyys jatkuu ja seuraavakin auto on Saab.

Eilen hain liikkeestä toiselta puolelta Suomea 136tkm ajetun dame ednan, Saabin 60-vuotismalli oikein. Hieno auto kaikin puolin, ei ruostetta missään. Koeajossa kaikki toimi ja kaupat tehtiin.

Mutta, kotimatkalla alkoi pikkuvikoja ilmetä.

-Illan pimetessä jouduin toetamaan, että xenonit ei näytä mihinkään, käytännössä sama kuin ajaisi ilman valoja. Pitkät näyttää hyvin.
-Parkkitutka lopetti toiminnan ja herjaa toimintavikaa.
-Moottoritienopeudessa syttyi abs, luistoensto ja käsijarrun valot.

Huomenna voisi käydä selvittelemään ainakin uusia polttimoita merkkiliikkeestä, mutta nuo muut jää myyjäliikkeen kanssa selvittelyksi mitä en nyt olisi heti ensimmäisenä päivänä toivonut.

Toivottavasti huominen ei tuo lisää yllätyksiä. :roll:
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Tohon parkkitutkaan,TECH-laitteella kattoo missä anturissa vika.

Tuo valoilmiö vois viitata,että ABS-kehä poikki.iisi vaihtaa.ETSI toiminnolla lisää tietoa!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Vai olikohan tuo ohjainlaitevika sittenkin tohon valoilmiöön
Tuolta kuitenkin infoa:

viewtopic.php?f=14&t=173712
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Nuo vikavalot näytti tänään sammuvan hetken ajon jälkeen ja palaavat ataas 5min sisällä uudestaan. Perustesteri ei löytänyt vikakoodeja vaikka oli vikavalot päällä. Ei löytänyt myöskään peruutustutkan vikaa.

Uutena tuli nyt lohkolämmittimen tiivisteestä tms suihkuava jäähdytysneste. Ei auttanut kiristäminen eli taidan viedä nyt suosiolla liikkeeseen ja saavat laittaa kuntoon. Turhan paljon vikoja siihen nähden että auto on ollut 2vrk minulla.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Niin joo, kävin merkkiliikkeessä kysymässä xenon-polttimoita. Eivät tienneet mitään asiasta että pitäisi olla tietty Philipsin polttimo. Löytyi joku polttimo hyllystä minkä koodi ei vastannut etsimääni. Hintakin olisi ollut 180e/kpl joten jäi ostamatta. Jännä että merkkiliike edelleen hinnoittelee itsensä ulos. Luulin että muutama vuosi sitten piti tulla järkeistystä hinnoitteluun.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ennen uusien polttimoiden ostoa kokeile kuitenkin, että ovat oikein paikoillaan (lukittuna).
-06 viirun xenon-polttimoiden asennus on todella hankalaa, -07 tuota on ilmeisesti parannettu, mutta polttimoiden ravistelu ei maksa mitään :lol:

Väärin asennetuilla polttimoilla valot ovat käytännössä hyödyttömät, tästä on omakohtaista kokemusta tuliterillä Philips 9285.147.294 - xenoneilla :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Itte en kokenut kauhian haastavaksi laittaa 06 uusia xenoneja. Immu ja imuputket pois, myös se ilmanputsarilta tuleva. toiseltapuolen akku. Veemäisin tais olla se liitin laittaa mutta sekin onnistu ku nokkapiheillä muljautti paikalleen.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Re: Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja b20 »

Ne erikoispolttimon hinta (saabille ) on nykyään kova.. Ennen ne sai satasella kappele.. Ja nekin rupeavat kyllä villkumaan herkästi (ainakin omassa).. Joten vaihtanut vaan useammin edullisa perus osram/philips malleja..

Jos valojen kantama ei ole ok onko se kalibrointi ja anturit kunnossa (siitä tulee kyllä vikakoodi ja valo). Jos järjestelmässä on vikaa se ajaa valot alas ja kantama on tosi lyhyt (lyhkäsillä). Monesti molemmat anturit on rikki vaikka herjaa pelkkä etu-anturia..
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Menee tää(kin) postaus ohi topicin varsinaisen aiheen, mutta...

Minä tuskailin vuosikausia allekirjoituksen Aeron välkkyvien xenonien kanssa.
Olen edelleen sitä mieltä että valojen huonous/välkkyminen johtuu heikkolaatuisista ballasteista, eikä polttimolla pystytä paljonkaan parantamaan lopputulosta.

Viime keväänä kyllästyin jälleen eräiden polttimoiden välkkymiseen ja tilasin huhtikuussa Aliexpressistä tuolloin löytämäni halvimmat mahdolliset polttimot, nämä:
https://www.aliexpress.com/item/Car-Fla ... 4c4dUSlffn

Minä valitsin värilämpötilaksi 6000K - ja tyyppihän on D1S.
Polttimopari näyttää nyt maksavan vajaan kympin (+ mahdolliset perustoimitusta nopeamman toimitustavan lisäkulut).

Asensin nuo paikalleen heti kun paketti saapui.
Samat polttimot pelittävät Aeron keulalla edelleen eikä mitään välkkymisiä ole vielä ilmennyt.
En ole myöskään havainnut vielä mitään merkittävää valotehon hiipumista.
Valon värisävy(kään) ei mielestäni ole yhtään liian sinertävä, enemmänkin neutraali valkoinen.

Ajokilometrejä on noilla polttimoilla kertynyt nyt vajaat 20 tuhatta.
Kesällä ajelen päiväaikaan ledeillä, mutta viime kesäkautena ja syksynä mulla tuli poikkeuksellisen paljon ajoa myös hämärään/pimeään aikaan varsinaisilla ajovaloilla.

En väitä noita polttimoita parhaiksi mahdollisiksi, mutta mielestäni hinta-laatusuhde on hyvä.

Suosittelen kokeilemaan jos ei välttämättä halua ostaa kalliita polttimoita.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
nipznapz
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Elo 20, 2017 18:19

Re: Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja nipznapz »

Tuo jarrujen joulukuusi kojetaulussa on melko varmasti tosiaan ABS-kehä rikki. Itselläkin tuoreena saabistina on viirufemmassa sama vika. Valot syttyy yli 60km/h nopeudessa. Tuli sitten tiirailtua niitä kehiä ja tosiaan vänkärin puolelta oli poikki edestä.

Ohjainlaitteen viassa taas käsittääkseni nopeusmittarikin temppuilisi. Omassa ainakin näyttää nopeuden ihan ongelmitta aina.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Auto on lopulta ajossa. Kävi myyjällä korjauksessa ja kesti aika kauan. Uusittiin ainakin tuulilasi, etujarrut, apurungon puslia, parkkitutkaan anturi, lohkolämmitin sekä se abs-hammaskehä. Nyt parin päivän ajon jälkeen alkoi ilmaantua uusia vaivoja, etupäästä naputusta ja käsijarru jää laahaamaan pahasti jos käyttää. Kattoo nyt viitisikö enää myyjää vaivata, mutta pitää nyt seurata miten nuo vaivat etenee. Muuten auto on kyllä priimakunnossa ja kulkee kuin juna. Hieman enemmän saisi olla koneessa paukkua, joten olen pohtinut, jos vanhasta Saabista irrottaisi mitsun ja asentaisi tähän. Samalla voisi asentaa sitten alustan vanhasta jossa on koni fsd:t ja sportalustan jouset. Ehkä kesällä sitten jos aikaa harrastamiseen on enemmän.

Niin ja vaihdoin ksenonit ja hioin umpiot, onnistui puskuria irrottamatta, mutta ahdasta oli niiden klipsien kanssa. Valoteho moninkertaistui ja nyt näkyy ihan riittävästi.

Auto on siis 137tkm ajettu vm 2007 2.3t anniversary edition vaaleansinisellä värillä ja sisällä on nahkapenkeissä korin väriset tehostesoirot. Muuten auto on ihan perus vector. Kuva
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja suapas »

Komia viiru! Lähteekö umpiot ilman puskurin poistoa?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja Termos »

Umpioiden irroitus vaatii puskurin poiston. Ei kannata säikähtää, viirun etupuskuri on helppo nyppäistä pois.
Puskurin alle hyvät pehmusteet, niin onnistuu ilman apulaistakin.

Ai niin juu, tuo vaaleansininen väri on omakin suosikkini viiruun (heti Chili Red -värin jälkeen 8) )
Punaiseen ei kait ole ollut tarjolla korinvärisiä somisteita jakkaroihin, tykkäisin kyllä :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Umpioita en irroittanut kun polttimot onnistui vaihtaa ilmankin. Olisihan se tietenkin helpottanut umpioiden kunnostamisessa.

Jakkarat on kyllä hyvät istua ja omaan silmään tyylikkäät. Ei ole tainnut saada kuin harmaalla ja vaaleansinisellä raidalla näitä penkkejä.

Näköjään kääntyy kuva upatessa..

Kuva
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
puntti1
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Huhti 14, 2013 01:38

Re: Saabistina olo jatkuu kuitenkin

Viesti Kirjoittaja puntti1 »

Moro

Kannattaako vaihtaa 02 femma viiruun. Muuttuuko tekniikka paljon, käykö samat osat, onko vikaisempi?Onko muuten t7 viirussakin vielä? Kertoilkaa mitä mieltä olette ja kokemuksia? Onko 06 jo laho?
Vastaa Viestiin