Männänrenkaiden liotus kokeilu.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Kokeillin nytte ihan kokeilu mielessä laittaa yöksi naftat mäntien päälle ja 1,2,4 pytyistä oli litkut hävinnyt yön aikana, paitti 3.sta eli jotain jumis taitaa olla, vaikka eihän tuo itse ongelmaa poista eli ajoittaista savutusta kylmä startissa hetken.

Eli rengas jumppaa tiedossa joskus :) tai jotain muuta, tokihan tuo ei vie kuin noin 0,7-1l öljyä 10000km tai sitten vielä paremmat huuhtelut oikein ajan kanssa ja kone ei ole kumminkaan ollenkaan pahemmin karstainen, kun avattiin öljypohja ja ventkoppa, vaan oli todella siistissä kunnossa 280 000km ajetuksi 9-5 my 2005 aeroksi.

Jk: tai sit mitsun turbo antaa väsymisen merkkejä tulevasta jumpasta :D
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Millä liottelit?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

mienkoiv kirjoitti:
Ti Maalis 19, 2019 12:52
Millä liottelit?
ihan ekaks öljyen sekaan normi moottorin pesu/huuhtelu litkut ja sit mäntien päälle yöksi muhimaan naftat tai polttoöljyt ja yhessä oli vain pysynyt litkut männän päällä yön yli.
Tekohengitystähän tämä vain on jos oiken ovat kuoleentuneet renkaat, mutta ihmetyttää kun kone oli muuten karstaton ja siisti.

Jk: mutta kokeillaan tässä vielä uudestaan oikein kunnolla kun ei tuo niin monimutkainen eikä vaikee operaatio ole ja tuskin edes haittaakaan ole jos ei sitten hyötyäkään :roll:
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005
rungo
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 10:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja rungo »

Jokuhan tällä oli onnistunut korjaamaan nuo männärenkaat

viewtopic.php?t=92311
OG 9-5 -02 B234/B235
OG 9-5 -97 HX35 PRO MFS
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja Termos »

TurboTurpa kirjoitti:
Ti Maalis 19, 2019 16:00
Tekohengitystähän tämä vain on jos oiken ovat kuoleentuneet renkaat, mutta ihmetyttää kun kone oli muuten karstaton ja siisti.
Täällä sama ongelma tuon vanhemman femman kanssa, ihan siisti motti, mutta savuttaa kylmänä. Kokeilin naftahuuhtelua, ei vaikutusta.

Kun ei paljoa menetettävää ole, niin otin taannoin kokeeksi järeämmät keinot käyttöön: Kunnon syövyttävä grillinpuhdistusaine, eikä mitään saippualitkua :lol:
Mustang-merkkinen, muistaakseni tuo: https://www.prisma.fi/fi/prisma/mustang ... este-650ml
Puteli on tallessa, mutta ei juuri nyt käsillä.

Kokeilin ensin ainetta hapettuneeseen alumiinisen maitotonkan kanteen, kaadoin siihen tilkan ja annoin vaikuttaa. Tunnin kuluttua kaadoin aineen pois, altahan paljastui oikein puhdas alumiini. Ihan ilman hankausta.

Kyseisen tieteellisen "ranettajatutkimuksen" perusteella uskalsin lorauttaa Mustangia sylintereihin. Reilun tunnin annoin aineen vaikuttaa, välillä nytkyttelin mäntiä kampuran hihnapyörän pultista. Sitten bensapumpun sulake veks ja startilla veivausta ilman tulppia.

Auttoiko? Kyllä. Kylmäkäynnistyksen savutus väheni huomattavasti, samoin öljynkulutus. Eihän tuo femmavanhus vielä savuton ja hajuton ole, mutta oleellisesti parempi nyt. Tarkoituksena on uudistaa käsittely seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.

HUOM: En suosittele ko. toimenpidettä tärkeään kuljetusvälineeseen. Tuo grillinpuhdistusneste voi irroittaa isoja karstanpalasia mäntien päältä, eikä ne tee hyvää esmes venttiilien välissä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Turbon kuntokin on käynyt mielessä, mutta ei savuta ajettaessa lämpimällä koneella.
Dp oli ihan vaalean valkoinen heti siitä liitos kohdalta, mutta öljyä ei näkynyt ei myöskään imupuolella, eikä tuntunut olevan klappia akselissa, myös kaasuläpälle menevä putki kuiva.
Eniten minua mietityttää tuo vaaleus dp.n juuressa, ei myöskään vie nestettä.

Jk: Tulpat myös ihan ok väriset.
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Termosta🙂 Nyt on alustavasti hiukan omakohtaista kokemusta näistä liuotus hoidoista. Potilas t7 2.0T autom -03. Ajettu n. 250tkm. Turbo rikon ( garrett) seurauksena tielle jättänyt, sammunut vauhdista ( ei tietoa kauanko oli kerennyt päästää öljyä turbon läpi ennen kuin oli sammunut) Havaintoja: moottorista tuli enää
alle Puolilitraa öljyä pois. Välijäähdyttimestä ja sen putkista n. Pari litraa.. Mäntien päällä kussakin sylint. Sentistä kahteen öljyä.. Puristuspaineet ainostaan nelosessa luokkaa 12.bar. Muissa 3- 5 bar. Kansi pois ja huomio jotta öljyä on palannut nyt ja varmasti aiemminkin paljon .. polttoöljyä sylinterit piripintaan ja havainto n. Vrk. Päästä jotta nelosessa missä täydet puristukset Pö- pinta ei ollut laskenut juuri laisinkaan .. Muissa pytyissä nesteen pinnan lasku korreloi suoraan verrannollisesti puristuspaineisiin.. Todennäköisesti kolmen syl. Männänrenk.. On pikeentynyt totaalisen jumiin. Jakoketju virunut myös hurjanäköiseen kuntoon , kulkee tämän vuoksi vinossa. Jakopää ja Syl.kansi aikamoisessa pikeentyneessä karstassa. Pahoittelen kirjoitus virheitä, Karhu iv vauhditti tätä vuodatusta..😉
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja Julle »

:D Rehellinen kaveri.
9-5 Aero - 00
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Amiraali kirjoitti:
Pe Maalis 22, 2019 23:27
Termosta🙂 Nyt on alustavasti hiukan omakohtaista kokemusta näistä liuotus hoidoista. Potilas t7 2.0T autom -03. Ajettu n. 250tkm. Turbo rikon ( garrett) seurauksena tielle jättänyt, sammunut vauhdista ( ei tietoa kauanko oli kerennyt päästää öljyä turbon läpi ennen kuin oli sammunut) Havaintoja: moottorista tuli enää
alle Puolilitraa öljyä pois. Välijäähdyttimestä ja sen putkista n. Pari litraa.. Mäntien päällä kussakin sylint. Sentistä kahteen öljyä.. Puristuspaineet ainostaan nelosessa luokkaa 12.bar. Muissa 3- 5 bar. Kansi pois ja huomio jotta öljyä on palannut nyt ja varmasti aiemminkin paljon .. polttoöljyä sylinterit piripintaan ja havainto n. Vrk. Päästä jotta nelosessa missä täydet puristukset Pö- pinta ei ollut laskenut juuri laisinkaan .. Muissa pytyissä nesteen pinnan lasku korreloi suoraan verrannollisesti puristuspaineisiin.. Todennäköisesti kolmen syl. Männänrenk.. On pikeentynyt totaalisen jumiin. Jakoketju virunut myös hurjanäköiseen kuntoon , kulkee tämän vuoksi vinossa. Jakopää ja Syl.kansi aikamoisessa pikeentyneessä karstassa. Pahoittelen kirjoitus virheitä, Karhu iv vauhditti tätä vuodatusta..😉
Ei se mitään pienet kirjoitus virheet :D mutta kun mulla ei tuo emäntä oikein tahdo enään ymmärtää tätä auto harrastusta/huoltoa :lol:
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Valopetrooli toimii kans tossa hommassa hyvin.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Tuli mitattua kumminkin nytte lämpimästä koneesta puristuspaineet niin oli tasaisesti 12,5bar paitti ykkösessä 13,5bar, mutta eipä tuo kerro öljyrenkaiden kunnosta ilmeisesti kumminkaan :roll:
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Ei se mitään pienet kirjoitus virheet :D mutta kun mulla ei tuo emäntä oikein tahdo enään ymmärtää tätä auto harrastusta/huoltoa :lol:
[/quote]

Emäntä ja harrastukset(paitsi yhteiset) ei sovi samaan lauseeseen. Siitä ne pitää huolen :(
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Ehtoota 😁 Hiukan väliaika tietoja minun liuotus kokeilusta. Eli kansihan on irti ja nyt on liuoteltu vuoron perään dieselillä sekä crc:llä reilu pariviikkonen , välillä kampiakselin päästä edestaas kääntäen/heiluttaen.
Nyt vasta alkaa nestepinta pysyä kutakuinkin tasakorkeana kaikissa sylintereissä tietyn ajanjakson aikana. No, mitä tämä tarkoittaa , niin päätelköön kukin tahollaan. Onneen oikotietähän tämä kokeilu on ja Öljypohja on joka tapauksessa pudotettava pois jakopäärempan vuoksi , jolloin männätkin saisi ulos puhdistukseen ja uuteen rengastukseen sekä kampuran laakerointi hoituisi samalla. Lisähuomiona tässä rempassa on mahdollisimman vähin kustannuksin (työn osuus talkoina) Aikaa toki on käytettävissä. Vähän skeptisesti suhtaudun tällaisiin remontteihin.
Kannessa on myös työtä. Pakovent. On hiukan jo pistesyöpyneet tiivistepinnastaan. Istukkarenk.vielä hyvät . Imuvenoissa ei sanomista. Koetetaan entrata läppäämällä.

Helevetinmoinen homma jokatapauks. vielä puhdistaa öljyn täyttämät katit , lambda-anturit, välijäähdytin sekä liuta muita öljyisiä sisuskaluja.. t.A
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja Keme »

Täh? Mitä järkeä tossa liottelussa on, kun kansi on jo kerran irti? Koppaa männät ylös, vaihtaa renkaat ja öljynkulutus loppuu niiden osalta tasan siihen kohtaan. Silkkaa typeryyttä olla vaihtamatta niitä männänrenkaita, kun kone on jo valmiiksi purettu.
jeeeeeee!
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Männänrenkaiden liotus kokeilu.

Viesti Kirjoittaja Wege »

Kemen kanssa samaa mieltä, omassa 200tkm ajetussa aerossa tupruttelu kylmänä oli jo sitä luokkaa että hävetti lähteä pihasta :cry:
4 litraa oilia meni kymppitonnilla, männänrenkaiden liottelua kokeilin ja oli toiveajattelua eli ei mitään vaikutusta.
Öljyrenkaat todellakin kuoleentuneet eli jousivoima häipynyt, lötköttivät uran pohjalla ja eivät olleet mitenkään jumissa.
Wössnereillä ajettu nyt 100tkm ja hyvin pyörii, ei tarvi pelätä että männät hajoaisi kun on ~stage5 hilut inessä ja pääasia:
EI SYÖ ÖLJYÄ.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Vastaa Viestiin