Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Julle »

nalleolut kirjoitti:
To Huhti 04, 2019 10:28
vaihtaa merkkiä tai siirtyy polkupyörään ai niin onhan siinäkin ketju. :mrgreen:
https://tekniikanmaailma.fi/tanskalaisy ... dollisena/
9-5 Aero - 00
Junavaunu
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2019 20:53

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Junavaunu »

Saappipappi kirjoitti:
Pe Huhti 05, 2019 15:33
Riippuu pitkälti tapauksesta, kerron kokemukseni jakoketjun yläkautta vaihtaneena ja tp-ketjun ala kautta katkaistuna.
Minun tapauksessa ajettu 240tkm, kiristin oli tullut kokonaan ulos mutta ei ollut vielä alkanut rallattaa. Joo kannatti todellakin, nyt ajettu 20tkm sen jälkeen ei ongelmia ja lisäksi kivat möreät äänet kaupan päälle. Kiristin nyt 6 hammasta ulkona muistaakseni 17 niitä on.
Sinun tapauksessa en suosittele sillä kilometrejä on niin hurjasti että laahaimet/rattaat ovat todella kuluneita niinkuin tiedätkin tässä mallissa laahaimet ovat kokonaan muovia. Jos laahain pettää niin ketju hyppää ja moottori on rempan alla.
Pelkkä ketjun vaihto ja tp-ketjun katkaisu on paljon isompi homma kuin miltä kuulostaa. Kuitenkin rahan säästö on huomattava ja jos aikaa riittää niin mikäs siinä.
Eli asiaan, ajoissa tehtynä tämä on kannattavaa, myöhäisemmässä ei niinkään.
Joo, menee kokojakopää ja vesipumppu vaihtoon.
9-5 aero 2.3t -05
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Paljonko se tulee maksamaan?
9-5 Aero - 00
Junavaunu
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2019 20:53

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Junavaunu »

Julle kirjoitti:
Pe Huhti 05, 2019 18:47
Paljonko se tulee maksamaan?
n.1500 :?
9-5 aero 2.3t -05
xyz
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Su Elo 06, 2006 01:22

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja xyz »

Minun tapaus.

Autolla mittarissa 200tkm kone täynnä karstaa, etenkin jakopää.
Pitkillä öljynvaihdoilla tuotu saksasta 160tkm vuonna 2006, auto 00 mallinen 2,0t.
Ostin auton 2010 kaikki kettingit loppu ja 200tkm mittarissa.

Minun toimenpiteet olivat tasapainoakselien ketju ulos koneesta ja uusi nokkaketju tupaan.
Käytin lenskaa ym muuta pehmennintä ja öljypohjan auki kyseisessä suorituksessa ennen noita toimenpiteitä, paskaa oli riittävästi.

Nostettiin ahtoja saabin omalla ohjelmalla 191hp.

Nyt mittarissa 430tkm, kävi mielessä kurkata kiristin kun välillä aamulla rallattaa mutta tietohan lisää tuskaa tunnetusti.

Voiteluaine on ollut viimeiset 230tkm TB diamond 5W-40 kympin välein, tulpat 20t.

Muut remsat ei kuulu ny tähän osioon,

Pitäisiköhän uittaa vielä yksi uusi ketju sisään vai ajaa kun antautuu?

Nykyinen öljynkulutus n.2l/10t josta putoaa pihalle varmaan puolet.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Tutki kori tutuista mätäpaikoista (saksantuonnin luulisi olevan kunnossa) ja kartoita muut ns. rahareijät esim. alusta ja jarrut. Mikäli kaikki alkaa olemaan enempi vähempi lopussa niin paaliin ja jos kunto hyvä niin sitten koneremppaa. Itse jos teet niin kannattavaa vielä, teetettynä ei juurikaan.

Ketjun uitto lähtökohtaisesti on täyttä tekohengitystä ja 400tkm+ ajettu jakopää alkaa olemaan niin valmis kun olla ja voi. Eikä ne rattaat siitä uudella ketjulla parane.

Kylmärallatus voi johtua venakopan laahaimen kovettumisesta.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Cona »

Olen Bapsun kanssa samaa mieltä.

Mulla on toi - 07 Viiru, alle 200tkm ajettu, teknisesti todella hyvä, eikä isoja remppoja toistaiseksi näköpiirissä. Jos joku tuosta maksaisi neljä tonnia niin myisin heti.

Em. syistä monen tonnin rempat johonkin 15-20v Femmaan ei tunnu kauhean järkeviltä. Toki jos kyse on harrasteesta niin silloin ei euroja kannata laskea.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
xyz
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Su Elo 06, 2006 01:22

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja xyz »

enpä tehnyt mitään muuta kuin ajoin samoilla huoltoväleillä, eikä se ketju rallatellut sen enempää. ennen viimetalvenlumia päästin itseni irti vehkeestä 506tkm. lähti elinluovuttajaksi tarpeeseen, eli se jakopää pelitti 300tkm puppeliremontilla :D . kevennyksenä mainitsen että autossa oli alkuperäistä laturi, vesipumppu,tuulilasi. koneeseen ei ikinä vaihdettu laakereita ei kantta irti, pari garrettia , öljypohja muutaman kerran pois kun alkoi vuotamaan.
Vastaa Viestiin