Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Junavaunu
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2019 20:53

Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Junavaunu »

Potilaana 2.3 aero -05, 320tkm ajettu samalla ketjulla ja rallattaa. Onko mitään järkeä vaihtaa pelkkää jakoketjua ja katkaista tp-ketjua? On sen verran tyyris tuo koko jakopään vaihto. :?
9-5 aero 2.3t -05
juntti
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja juntti »

Junavaunu kirjoitti:
Ke Huhti 03, 2019 14:50
Onko mitään järkeä vaihtaa pelkkää jakoketjua
Ei.
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Jos se jo "rallattaa" on siellä muutakin lopussa. Kaikki rojut pitää uusia. Ainakin MapTunilta sai täyden paketin liukkaasti. Pari satkua taisi köyhtyä. Asennus on tietysti oma hommansa ja silloin kannattaa laittaa vähintään uusi laturi samalla.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Miten laturi liittyy jakopään rallatukseen?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

nalleolut kirjoitti:
Ke Huhti 03, 2019 17:42
Miten laturi liittyy jakopään rallatukseen?
Liittynee siihen,että se vaihtuu kätevästi kun siinä ropeltaa ja paikkoja auki.Riippuu tietysti laturin iästä,mutta ton ikäseen itse vaihtaisin jollei ole vaihdettu,siinä samalla siis.
Ennakointia nääs...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

mienkoiv kirjoitti:
Ke Huhti 03, 2019 19:31
nalleolut kirjoitti:
Ke Huhti 03, 2019 17:42
Miten laturi liittyy jakopään rallatukseen?
Liittynee siihen,että se vaihtuu kätevästi kun siinä ropeltaa ja paikkoja auki.
Oheisesta ketjusta voi myös päätellä vaihdon syytä. :D
viewtopic.php?f=14&t=48775

Itse laitatin sekä uuden laturin, että vesipumpun kun tehtiin tuo jakopään remontti.

Ja mitä tulee siihen remonttiin hintaan, niin kyllähän se kustantaa, mutta toisaalta ei sillä remonttiin hinnalla kunnollista autoakaan saa.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aivan. no samal vaihtaa uuden kasetin ja bensapumpun ihan varmuuden vuoksi vaan :mrgreen:

myös imm jos ei tietoa koska vaihdettu.

samal ku vesipumppu vaihtaa muistaa tilata cobran rinkulat ni saa paikat tiiviiksi. :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ja samalla vaihtaa ihan kaikki...remppa paisuu.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vaihtaa merkkiä tai siirtyy polkupyörään ai niin onhan siinäkin ketju. :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Kateelliset täällä huutelee,ku ei oo varaa laittaa kerralla ku yks paikka kuntoon,nekin osat ulkomailta,koska 30€ säästö.Seuraavana jussina sitten vaikka vesipumppu... :lol:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

marmoritiskiltä ostin kaiken muun paitsi cobran o-renkaat ne piti klubitoverin hyllyltä hakea ..

mä on lopettanu harakiri hallien osien ostamisen. tulpat menee nippanappa. :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

nalleolut kirjoitti:
To Huhti 04, 2019 16:41
mä on lopettanu harakiri hallien osien ostamisen. tulpat menee nippanappa. :mrgreen:
No ihan oikein. Tosin vaikkapa MapTunin osalta, niin sieltä näkee mitkä ovat orkkisosia. Esimerkiksi juurikin tuo jakopään paketti.
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... -b235.html

Mikä sitten lieneekään marmorin hinta, mahtaako säästää. Enpäs tuota tiedä.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Risto »

nalleolut kirjoitti:
To Huhti 04, 2019 10:28
vaihtaa merkkiä tai siirtyy polkupyörään ai niin onhan siinäkin ketju. :mrgreen:
Missä:
Kuva
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Osa on todella hihnalla. Mikä lienee tuossa vaihtoväli? :D
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Koko jakopään vai pelkän ketjun vaihto?

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Riippuu pitkälti tapauksesta, kerron kokemukseni jakoketjun yläkautta vaihtaneena ja tp-ketjun ala kautta katkaistuna.
Minun tapauksessa ajettu 240tkm, kiristin oli tullut kokonaan ulos mutta ei ollut vielä alkanut rallattaa. Joo kannatti todellakin, nyt ajettu 20tkm sen jälkeen ei ongelmia ja lisäksi kivat möreät äänet kaupan päälle. Kiristin nyt 6 hammasta ulkona muistaakseni 17 niitä on.
Sinun tapauksessa en suosittele sillä kilometrejä on niin hurjasti että laahaimet/rattaat ovat todella kuluneita niinkuin tiedätkin tässä mallissa laahaimet ovat kokonaan muovia. Jos laahain pettää niin ketju hyppää ja moottori on rempan alla.
Pelkkä ketjun vaihto ja tp-ketjun katkaisu on paljon isompi homma kuin miltä kuulostaa. Kuitenkin rahan säästö on huomattava ja jos aikaa riittää niin mikäs siinä.
Eli asiaan, ajoissa tehtynä tämä on kannattavaa, myöhäisemmässä ei niinkään.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Vastaa Viestiin