Virtalukon pohja?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Virtalukon pohja?

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Startti jäi pyörimään eikä sammunut vasta, kun ottamalla akkulaapelin irti. Starttimoottori on vajaa kaksi vuotta vanha, joten varmaankin virtalukon pohjan vuoro? Onko paha rasti vaihtaa? Auto siis 9-5 v6 vm 2000 automaatti.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Virtalukon pohja?

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

https://www.pistonheads.com/gassing/top ... 58807&i=20

Nuilla ohjeilla itte tein ja onnistu ihan hyvin.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: Virtalukon pohja?

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Kiitos suuri! Näyttää hyviltä ja selkeiltä ohjeilta.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Virtalukon pohja?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Virtalukon pohja?

Viesti Kirjoittaja willbst »

Moi,
hyvät ja kattavat ohjeet miten toi virtalukon pohja vaihdetaan jos automaatti. Itselläni manuaali kyseessä joten miten poikkeaa noista ohjeista? Onko linkkejä tms?
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Virtalukon pohja?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Muuten pätee samat ohjeet, mutta koko keppihässäkkä pitää irroittaa. Itse olen irroittanut sen siirtotankoineen:

Kuva

Tuolloin vaihteisto pitää lukita neloselle esim. sopivalla poranterällä, vaihteiston päältä löytyy kumitulpalla peitetty reikä ko. tarkoitukseen.
Asennusvaiheessa siirtäjätanko pitää myös lukita kepin kehikkoon, reiät löytyvät kepin etupuolelta.

Tuolla taas keppihässäkkä irroitetaan niin, että siirtäjätanko jää kiinni vaihteistoon. Kannattaa kokeilla tuota menetelmää, itellä ei ole siitä kokemusta.
Kuvissa on ikävät vesileimat, mutta saa niistä jotain tolkkua

https://www.saabcentral.com/threads/sho ... er.161177/
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Virtalukon pohja?

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Automaatissa helppo homma. Keppiä ei tarvii irrottaa. Sen alumiinirungon kun saa irti , niin pystyy vähän kääntämällä altapäin irrottamaan. Oikea etupenkki ensin irti , muuten ei onnistu.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Virtalukon pohja?

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Moro,

kahteen automaattiin olen vaihtanut virtalukonpohjan enkä irroittanut kummastakaan penkkiä.

Terv.

Tommi
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Virtalukon pohja?

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Riippuu miten tekee. Ite purin vain sen verran ,että sai oikealta puolen alumiini runkoa kallistaen ruuvit irti . Jotenkin niin...
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Virtalukon pohja?

Viesti Kirjoittaja Termos »

En nyt oikein ymmärrä, että miksi ketjua pitää sotkea automaatti-femman korjausohjeilla, kun ne on kerrottu jo vuosi sitten tuossa ylempänä :?:

No ettei ihan pelkäksi nillitykseksi mene, niin muistelempa vanhoja :D

Olen itse vaihtanut virtalukon pohjan -98 manuaalifemmaan ilman siirtotangon irroitusta vaihteistosta, vaihdekeppi kiinnitettynä tankoon. Ihan sokkona käsikopelolla, vänkärin penkki irroitettuna ja koittanut peilillä tiirata sinne pimeään onkaloon alumiinirungon alle :(

Virtalukon pohja vaihtui kyllä onnistuneesti, mutta sokkona kasattu pakkilukko ei kyllä sitten toiminutkaan. Aikaa ja tupakkia kului ihan liikaa.
Näin jälkikäteen tuumattuna ihan typerä työmaa, mutta kun sitä siirtäjätankoa ei kuulemma/ohjeiden perusteella voi asentaa yksin takaisin laatikon hahloon :roll:

Kyllä voi, mutta vaatii ehkä himpun kärsivällisyyttä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin