Saab 9-5 ahtaa liikaa
Saab 9-5 ahtaa liikaa
Koitin etsiä haulla mutta en ainakaan minä löytänyt.
Eli -02 mallin 9-5, etanolille muutettu. Viime kesänä muutettu, kävi ja kukkui virheettömästi loppusyksyyn. Sitten huomasin että täyskiihdytyksessä ahtomittarin viisari meni yli siitä, mihin normaalisti se pysähtyi, ja kone alkasi röpöttämään. Käynti palautui kun kaasun päästi. Kone toimii kaikin puolin ok, kunhan ei kiihdytä liikaa. Näin mentiin talven yli, koska ei tarvinnut paljoa kiihdytellä.
Eilen kun oli kevättä rinnassa ja kokeilin taas, niin huomasin että viisari nousee yhä liikaa, mutta kone ei röpötä.
Turbo, joka muutenkin oli ehtoopuolella ja vuoti öljyä koneeseen, otti itseensä ja nyt auto savuttaa kuin vanha Ursus, eli turbo vaihtoon.
Mutta takaisin originaaliin vikaan, miksi ahtopaine nousee liikaa? Onko alipaineputkisto täynnä öljyä vuotavan turbon takia, eikä aukaise enää by-passia? Vaiko se venttiili joka aukaisee alipainelinjan (magneettiventtiili?) by-passille?
Ei viitsi asentaa uutta ahdinta ennekuin systeemin saa toimimaan, ettei sekin ota siipiinsä.
Kiitos mahdollisista vinkeistä ja hyvää pääsiäistä!
Eli -02 mallin 9-5, etanolille muutettu. Viime kesänä muutettu, kävi ja kukkui virheettömästi loppusyksyyn. Sitten huomasin että täyskiihdytyksessä ahtomittarin viisari meni yli siitä, mihin normaalisti se pysähtyi, ja kone alkasi röpöttämään. Käynti palautui kun kaasun päästi. Kone toimii kaikin puolin ok, kunhan ei kiihdytä liikaa. Näin mentiin talven yli, koska ei tarvinnut paljoa kiihdytellä.
Eilen kun oli kevättä rinnassa ja kokeilin taas, niin huomasin että viisari nousee yhä liikaa, mutta kone ei röpötä.
Turbo, joka muutenkin oli ehtoopuolella ja vuoti öljyä koneeseen, otti itseensä ja nyt auto savuttaa kuin vanha Ursus, eli turbo vaihtoon.
Mutta takaisin originaaliin vikaan, miksi ahtopaine nousee liikaa? Onko alipaineputkisto täynnä öljyä vuotavan turbon takia, eikä aukaise enää by-passia? Vaiko se venttiili joka aukaisee alipainelinjan (magneettiventtiili?) by-passille?
Ei viitsi asentaa uutta ahdinta ennekuin systeemin saa toimimaan, ettei sekin ota siipiinsä.
Kiitos mahdollisista vinkeistä ja hyvää pääsiäistä!
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Saab 9-5 ahtaa liikaa
Ei pässi liity tähän mitenkään vaan turbo "kello"
Eli se ilmapaineella toimiva kapine mikä on turbon kyljessä kiinni. Sen voi testaa ihan kädellä kun liikuttaa jos on tiukka ja liikkuu sulaavasti niin on ok. Ja saabin "ahto" mittari ei ole ahto mittari vaan ilmamassamittarin läpi kulkeva ilmamäärä viisari osoitin, käytännössä turha kapine. Open sidissä näkyy sama tieto desimaaleina.
Eli se ilmapaineella toimiva kapine mikä on turbon kyljessä kiinni. Sen voi testaa ihan kädellä kun liikuttaa jos on tiukka ja liikkuu sulaavasti niin on ok. Ja saabin "ahto" mittari ei ole ahto mittari vaan ilmamassamittarin läpi kulkeva ilmamäärä viisari osoitin, käytännössä turha kapine. Open sidissä näkyy sama tieto desimaaleina.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Saab 9-5 ahtaa liikaa
Magneettiventtiili, eli se turbon imuputken luona oleva osa, johon tulee kolme kumiletkua ja kaksi sähköjohtoa. Sillä ohjataan turbon paineita.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Saab 9-5 ahtaa liikaa
Ahtoputkien liitokset ja välijäähy kannattaa katsoa että ovat kunnossa, reilulla ilmavuodolla mittariston neula on punaisella alueella.
Paineistaminen on ainakin yksi keino etsiä ilmavuotoja, immu irti ja tilalle tulpaksi tyhjä olutpurkki ja paineilmaa imucobraan ahtopaineen säätimelle menevästä letkuliittimestä. Ainakin isommat vuodot löytynyt suht helposti.
Paineistaminen on ainakin yksi keino etsiä ilmavuotoja, immu irti ja tilalle tulpaksi tyhjä olutpurkki ja paineilmaa imucobraan ahtopaineen säätimelle menevästä letkuliittimestä. Ainakin isommat vuodot löytynyt suht helposti.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
Re: Saab 9-5 ahtaa liikaa
Palaan nyt tähän aiheeseen kun murheenkryyni on taas liikenteessä.
Turbo on vaihdettu. Auto savuttaa aamulla enemmän kun vanha fergussoni, mutta lakkaa sitten. Männänrenkaat ilmeisesti, eli seuraavaksi pitää tempaista kone irti.
Mutta varsinaiseen asiaan, röpötys kaasu pohjassa kiihdyttäessä ei ole kadonnut mihkään
Magneettiventtiilistä ei kuulu mitään kun auto on käynnissä. Saako sitä venan navoista testattua, +12V toiseen ja toinen maahan?
Kun puhaltaa R, niin mitään ei tapahdu. Johto irti siis. C ja W auki ja yhteydessä toisiinsa.
SIDistä katsottuna täyskiihdytyksessä paineet nousee 0,7-1,1 ennenkun röpötys alkaa. Selkeästi 1 sylinteri putoaa pois pelistä. En montaa kertaa ole viitsinyt näin tehdä. Moottorin häiriövalo syttyi kerran, ja SIDin vikakoodi ilmoitti 1-2 sylinterin sytytyshäiriötä.
Eli voiko tässä olla nyt 2 vikaa, magneettiventtiili ei toimi koska paineet heittelee kuinka sattuu, ja kun ahdot nousee niin joko tulpassa on vika että ei jaksa antaa kipinää, tai siinä pirun kasetissa? Uudet tulpat hain juuri ja vaihdan ne illalla kun ehtii niin saa yhden syypään pois.
Turbo on vaihdettu. Auto savuttaa aamulla enemmän kun vanha fergussoni, mutta lakkaa sitten. Männänrenkaat ilmeisesti, eli seuraavaksi pitää tempaista kone irti.
Mutta varsinaiseen asiaan, röpötys kaasu pohjassa kiihdyttäessä ei ole kadonnut mihkään
Magneettiventtiilistä ei kuulu mitään kun auto on käynnissä. Saako sitä venan navoista testattua, +12V toiseen ja toinen maahan?
Kun puhaltaa R, niin mitään ei tapahdu. Johto irti siis. C ja W auki ja yhteydessä toisiinsa.
SIDistä katsottuna täyskiihdytyksessä paineet nousee 0,7-1,1 ennenkun röpötys alkaa. Selkeästi 1 sylinteri putoaa pois pelistä. En montaa kertaa ole viitsinyt näin tehdä. Moottorin häiriövalo syttyi kerran, ja SIDin vikakoodi ilmoitti 1-2 sylinterin sytytyshäiriötä.
Eli voiko tässä olla nyt 2 vikaa, magneettiventtiili ei toimi koska paineet heittelee kuinka sattuu, ja kun ahdot nousee niin joko tulpassa on vika että ei jaksa antaa kipinää, tai siinä pirun kasetissa? Uudet tulpat hain juuri ja vaihdan ne illalla kun ehtii niin saa yhden syypään pois.
Re: Saab 9-5 ahtaa liikaa
Mitä näyttää fcod?
Vaikuttaa voimakkaasti sytystyskasetti vialta.
Mitkä koodit on kasetissa? Eli tyyppikoodi ja valmistusvuosi/kuukausi.
Vaikuttaa voimakkaasti sytystyskasetti vialta.
Mitkä koodit on kasetissa? Eli tyyppikoodi ja valmistusvuosi/kuukausi.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
Re: Saab 9-5 ahtaa liikaa
Mistä sen tyyppikoodin näkee? Tarrassa on TK3.6 A. 0517 E255474 saab 9197559.
Fcod oli 4882. Nyt tulpat vaihdettu ja menos testiajolle.
Fcod oli 4882. Nyt tulpat vaihdettu ja menos testiajolle.
Re: Saab 9-5 ahtaa liikaa
On ehkä liian vanha kasetti etanoolille? Valmistettu viikolla 17 vuonna 2005.
Eli on kyllä elinkaarensa päässä. Fcod 4882 = P1312, sytystyskatkokset 1-2 sylintereissä.
Eli on kyllä elinkaarensa päässä. Fcod 4882 = P1312, sytystyskatkokset 1-2 sylintereissä.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
Re: Saab 9-5 ahtaa liikaa
Testiajon tulos oli ensin puolittainen kuin lauantaina huonosti lämmitetty sauna. Röpötys lakkasi, mutta kummallisia nykäyksiä oli maksimikiihdytyksessä. Paineet nousi 1.3 asti jopa, ja sitten jotain tapahtui, paineet laski 0.7 eikä se nouse enää ylemmäs talla pohjassa kiihdyttäessä. Oliko magneettivena jumissa ja nyt auki? Ja koska paine ei nouse ylemmäs, niin nykimisetki jäi pois.
Ainoa on musta savupilvi takana muistuttamassa männänrenkaista
Ainoa on musta savupilvi takana muistuttamassa männänrenkaista
Re: Saab 9-5 ahtaa liikaa
Testilenkki tehty, parikymmentä vetoa tein ja ongelmat on pois. Ahto jää matalaksi, 80 vauhdista vitosella kaasu pohjaa, sid näyttää 0,5-0,6bar. Parkista täys kaasutus joka vaihteella, paine on 0,7bar. Korkeampikin saisi olla?
Turbon kellolta tuleva säätötanko on eri asennossa kun vanhassa turbossa, joka oli kiinni kun auto muutettiin etanolille. Voiko sitä säätää lähemmäs samaa kuin vanhassa? Mikä on oikea paine kestävyyden kannalta?
Turbon kellolta tuleva säätötanko on eri asennossa kun vanhassa turbossa, joka oli kiinni kun auto muutettiin etanolille. Voiko sitä säätää lähemmäs samaa kuin vanhassa? Mikä on oikea paine kestävyyden kannalta?
Re: Saab 9-5 ahtaa liikaa
Aika epätodennäköistä on, että magneettiventtiili aiheuttaisi liian suuren ahtopaineen. Yleensä jos rikkoutuu, niin ei ahda enempää kuin mitä hukkaportin kello pitää eli noin 0.5 baria.
Se, että miksi auto ahtaa liikaa voi hyvinkin johtua väsähtäneestä ilmamassamittarista tai jumittavasta hukkaportista.
Paljon siellä ahtopainetta tulisi olla, riippuu ihan siitä minkälainen softa on sisässä.
2.3 litrainen stage 1 on yleensä hieman alle yhden barin luokkaa.
Toisaalta, mittaristossa oleva ahtomittari ei näytä ahtopainetta, vaan laskettua vääntöä, joten jos se vaikuttaa nousevan liian korkealle niin itse veikkaisin ehkä jumittavaa hukkaporttia.
Kannattaa vilkaista myös mitä luokkaa on toteutunut ilmamassa eli mair
Se, että miksi auto ahtaa liikaa voi hyvinkin johtua väsähtäneestä ilmamassamittarista tai jumittavasta hukkaportista.
Paljon siellä ahtopainetta tulisi olla, riippuu ihan siitä minkälainen softa on sisässä.
2.3 litrainen stage 1 on yleensä hieman alle yhden barin luokkaa.
Toisaalta, mittaristossa oleva ahtomittari ei näytä ahtopainetta, vaan laskettua vääntöä, joten jos se vaikuttaa nousevan liian korkealle niin itse veikkaisin ehkä jumittavaa hukkaporttia.
Kannattaa vilkaista myös mitä luokkaa on toteutunut ilmamassa eli mair
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: Saab 9-5 ahtaa liikaa
Vaikea uskoa että molempien turbojen hukkaportti jumittaa. Kummankin vivusto liikkui samalla lailla, ja äsken kävin kokelilemassa pellin alla, niin ei se yhtään helpommin liiku nyt, kuin paketista otettuna. Mutta silti nyt paine ei nouse liikaa, ja mittarin viisari pysähtyy siihen vähän punaisen puolelle, kuten se teki viime kesänä ennen tätä koko takkuamista.
mair näytti noin 920 kiihdytyksessä.
mair näytti noin 920 kiihdytyksessä.
Re: Saab 9-5 ahtaa liikaa
Tänä aamuna auto kiitti eilistä remonttia moottorin häiriövalolla ja fcod4882:lla. Eli se sytkäkasetti menossa. Eilinen irroitus/kiinnitys oli näköjään tekohengitystä.
Mutta koska ahtopaine ei nouse enää yli 1bar, auto ei röpötä. Onko maptunin sytkäkasetti kelvollinen, vai motonet-tasoa? Vai käynkö pyörtymässä marmoritiskillä?
Tuohon paineeseen vielä, voiko olla että hukkaportin kellolle menevä letku on ollu tukossa ja nyt yskäisi klimpin sinne kelloon? Kuinka iso paine sielä letkun sisällä on?
Mutta koska ahtopaine ei nouse enää yli 1bar, auto ei röpötä. Onko maptunin sytkäkasetti kelvollinen, vai motonet-tasoa? Vai käynkö pyörtymässä marmoritiskillä?
Tuohon paineeseen vielä, voiko olla että hukkaportin kellolle menevä letku on ollu tukossa ja nyt yskäisi klimpin sinne kelloon? Kuinka iso paine sielä letkun sisällä on?
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Saab 9-5 ahtaa liikaa
Sytkäkasettien osalta ei kannata ostaa muuta kuin originaalia.
Re: Saab 9-5 ahtaa liikaa
Alkuperäinen sytytyskasetti on paras, ostopaikasta riippumatta. Motonetista saa nykyään myös alkuperäisiä Saab sytytyskasetteja niin mustia, kuin punaisiakin.
Musta:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/101313/ ... kuperainen
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89