Mitsun turbosta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Mitsun turbosta

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Saabini on entanoli softattu 9-5 2,3 2005 . Garret tuprauttelee käynnistettäessä. Olis tallissa Mitsun ahdin odottamassa vaihtoa. Tuleeko ongelmia jos vaihdan vain turbon mutta ei suuttimia eikä ecuun tehdä muutoksia. Ajeluni on normaalia hissuttelua joten tehoista ei ole kyse vaan kestävyydestä. Eli mitkä ongelmat ja haitat tulevat pelkän mitsun laittamisesta. Muuttuuko esim. alakierroksien vääntö ja entä kulutus jos ajotapa ei muutu.
-Arska-
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitsun turbosta

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei muutoksia
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Mitsun turbosta

Viesti Kirjoittaja markusR »

Hyöty vain saadaan sopivalla softalla. :wink:
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Mitsun turbosta

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jos ajo on tosiaan ihan hissuttelua, niin kustannustehokkain vaihtoehto on vaihtaa Mitsu vaikka vähän käytettyyn Garrettiin, sopivalla välirahalla 8)
Ehkä jopa Garrettin -kiinakopioon.

Sille Mitsulle löytyy kyllä ostajia, eikä vaihto ole ihan yks-yhteen, menee vesi- ja öljyputket vaihtoon myös. Toki banjoliittimien kupariprikkoja mulkkaamalla saa vanhatkin putket sopimaan Mitsuun, mutta ei silti mikään pulttaa-kiinni -ahdinpäivitys ole kyseessä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mitsun turbosta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pelkkä ahtimen vaihto garrett->mitsu ilman softapäivitystä voi aiheuttaa riskin että kiihdytyksissä yläkierroksilla ahtopaine karkaa yli pyydetyn ja vetää laihalle kun vakiosuutinten tuotto loppuu. Samoin käytännön alavääntö alle 2500rpm kyllä heikkenee mitsulla vrt. garrett. 2-litraisessa ero selkeämpi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Mitsun turbosta

Viesti Kirjoittaja Termos »

jcarlson kirjoitti:
Ti Huhti 30, 2019 10:46
Samoin käytännön alavääntö alle 2500rpm kyllä heikkenee mitsulla vrt. garrett. 2-litraisessa ero selkeämpi.
Tämän kyllä huomasi selkeästi, kun ahdinrikon jälkeen ajelin hetken Mitsulla, softana oli tuolloin Maptunin Garrett Stage 1, motti 2,3l.

Oli kaupunkipyörityksessä ikävän nuhainen laite manuaaliaskillakin, sitä en tiedä, että onko vakiosofta + Mitsu sitten huonompi vai parempi.

Täyskaasukiihdytyksiä en tuolla kombolla tehnyt, mutta kyllä se arkiset rekanohitukset maantiellä veti ihan mukavasti. SID-infoa ei Maptunin softassa ollut käytössä, niin arviot toimivuudesta ovat mallia perstuntuma :wink:

Edit: Ketjun aloittajalla olikin etanolisofta, Stage x?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin