Noviisille 9-5 kokemuksia?
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
Nyt tulee sitten se tärkein neuvo kaikista: Pysy kaukana Saab 9-5. On luotettavuudeltaan maailman huonoin auto mitä on ikinä valmistettu. Joten katso ihan oikeasti jotain toista mallia tai ehkä viisainta katsoa jotain toista merkkiä. Tällä foorumilla ei riittäisi palstatila siihen, että alkaisin luetella kaiken mitä olen saanut kärsiä Saab 9-5:den takia vuosina 2014-2019. Sinua on varoitettu. Luvassa on loputtomia ongelmia ja aivan käsittämätöntä rahan menoa ylläpitoon ja korjauksiin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
Joskus voi käydä paremminkin. Itse ostin 3500€:lla 290tkm ajetun 9-5:n jossa 300+ softa ja korjauksiin on kahdessa vuodessa ja 50 000km mennyt 740€ ja huoltoihin 1090€. Korjauksissakin turhaan vaihdettuja on IMMU (90€) ja lambda (65€), kun vika ei ollutkaan niissä.
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
Miulla oli 1999 vuosimallin 2,3 t Saab 9-5 se vuodesta 2009 vuoteen 2016. ~236 000 oli mittarissa ostaessa ja ~350 000 myydessä. Tässäpä lista korjauksista tuolla aikavälillä
-Turbo
-öljypohjan ja imusihdin putsaus
-huohotin päivitys
-sytytyskasetti
-sisäpuhaltimen moottori
-kampiakselin asentoanturi
-bensapumppu
-moniurahihna
-kuskinpuolen lasinnostin
-joku askelmoottori ilmastointiin liittyen
-3x akku
-kaikki jarrut
-joku pusla alustaan
-2x takapönttö pakoputkeen
Siinä suurinpiirtein isoimmat. Auto oli omasta mielestäni erinomainen ajettava ja miulle ensimmäinen auto millä pidemmällekkin reisulle lähtiessä ei koskaan tullu sellaista oloa, että pääseeköhän tällä perille. Kahesti jäi tielle tai siis ekan kerran parkkipaikalle kampiakselin asentoanturin takia(seuraavana päivänä ajamalla huoltoon) toisen kerran laiminlyötyäni moniurahihnan vaihtovälin ja se katkesi. Edes ce valo ei syttyny miun aikana kertaakaan. Vaikka vaihdetuista osista oleva lista on "pitkä" ei auto kuitenkaan kokoajan korjaamolla tarvinnu olla. Monta katsastustakin meni heittämällä läpi kun lähdin vaan kokeilee että mitähän sieltä löytys. Itseasiassa ainu hylky tais tulla liian ohkaisista etujarrulevyistä.
Hyvä auto miun mielestä. Tosin nyt tuon vuosimallin noilla kilometreillä kuin miulla oli ostaessa alkaa olla jo haastavampaa löytää
-Turbo
-öljypohjan ja imusihdin putsaus
-huohotin päivitys
-sytytyskasetti
-sisäpuhaltimen moottori
-kampiakselin asentoanturi
-bensapumppu
-moniurahihna
-kuskinpuolen lasinnostin
-joku askelmoottori ilmastointiin liittyen
-3x akku
-kaikki jarrut
-joku pusla alustaan
-2x takapönttö pakoputkeen
Siinä suurinpiirtein isoimmat. Auto oli omasta mielestäni erinomainen ajettava ja miulle ensimmäinen auto millä pidemmällekkin reisulle lähtiessä ei koskaan tullu sellaista oloa, että pääseeköhän tällä perille. Kahesti jäi tielle tai siis ekan kerran parkkipaikalle kampiakselin asentoanturin takia(seuraavana päivänä ajamalla huoltoon) toisen kerran laiminlyötyäni moniurahihnan vaihtovälin ja se katkesi. Edes ce valo ei syttyny miun aikana kertaakaan. Vaikka vaihdetuista osista oleva lista on "pitkä" ei auto kuitenkaan kokoajan korjaamolla tarvinnu olla. Monta katsastustakin meni heittämällä läpi kun lähdin vaan kokeilee että mitähän sieltä löytys. Itseasiassa ainu hylky tais tulla liian ohkaisista etujarrulevyistä.
Hyvä auto miun mielestä. Tosin nyt tuon vuosimallin noilla kilometreillä kuin miulla oli ostaessa alkaa olla jo haastavampaa löytää
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
Kyllä niitä huonompiakin on , 250tkm ruuvannu femmalla , ja kerran on oman asennusvirheen takia ollu hinurin lavallaPakari kirjoitti: ↑Ma Touko 13, 2019 17:30Nyt tulee sitten se tärkein neuvo kaikista: Pysy kaukana Saab 9-5. On luotettavuudeltaan maailman huonoin auto mitä on ikinä valmistettu. Joten katso ihan oikeasti jotain toista mallia tai ehkä viisainta katsoa jotain toista merkkiä. Tällä foorumilla ei riittäisi palstatila siihen, että alkaisin luetella kaiken mitä olen saanut kärsiä Saab 9-5:den takia vuosina 2014-2019. Sinua on varoitettu. Luvassa on loputtomia ongelmia ja aivan käsittämätöntä rahan menoa ylläpitoon ja korjauksiin.
(polttoainepumpun letku liitoksesta irti). Kerran on nilkutettu kotiin savuttavalla turbolla ja kerran joutunut turvautumaan vaihtoehtoisiin kuljetusjärjestelyihin kun ei jarruputken korjaus onnistunut autotallin lattialla.
Huonomminkin olis voinu mennä.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
-
- "Aero"
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
Onpa Pakarille käynyt perin onnettomasti. Eipä voi ainakaan syyttää asioiden kaunistelemisesta. Sattuuhan noita pommeja ja maanantaikappaleita. Monia eri merkkejä omistaneena voin itse sanoa, että eipä Saabiin ole juuri sen kummemmin rahaa mennyt kuin muihinkaan autoihin. Mitä tulee väitteeseen, että olisi maailman epäluotettavin auto voinee sen ohittaa aika kevyesti. On tainnut surahtaa tunteisiin ja sen ymmärrän toki. Pitäisi olla kovaa dataa takana, mitä ei tietysti ole, eikä se paikkaansa pidä. Kaikissa autoissa niitä vikoja valitettavasti on, myös Saabeissa.
No, toivon mukaan alkuperäiselle kysyjälle tuli niitä neuvoja ja vinkkejä mitä hän peräänkuulutti.
[Edit]
Niin, jäi mainitsematta, että itselläni on ollut kaksi 9-5:sta. Ensimmäinen VM99 ja nykyinen VM07. Ellen siis ole läpikotainen masokisti, ja hillitön rahamies, olisin tuskin ostanut toista mikäli tuo väite maailman epäluotettavimmasta autosta pitäisi paikkansa. Ensimmäisellä ajettiin yli 300tkm jonka jälkeen nainen, joka meillä asuu, hieroi auton parkkihallin pylvästä vasten silläviisiin, että päätin luopua autosta.Toisen mittarissa on aivan "näillä näppäimillä" 250tkm.
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
Kumpi oli mielestäsi laadukkaamman oloinen? Nimittäin noita vanhempia on kehuttu laadukkaammiksi, kun taas faceliftit ja viirut on sanottu tehdyn ainakin sisutuksen osalta halvemmista materiaaleista ja on enemmän nitinöitä ja natinoita ajessa.PaulMuadDib kirjoitti: ↑Ti Touko 14, 2019 10:30Niin, jäi mainitsematta, että itselläni on ollut kaksi 9-5:sta. Ensimmäinen VM99 ja nykyinen VM07.
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
Mun 9-5:lla on ajettu about 240 000 km. Mitään ongelmia ei ole ollut, kaikki mitä on tehty on normaali huollon yhteydessä. Olen siis ollut äärettömän tyytyväinen luotettavaan autoon. Vähän aikaa mulla oli MB: R (ajettu n 300 000 km). Se jätti kahdeksan kertaa tielle 5 vuoden aikana. Koko ajan piti jotakin korjata. Viimeinen remontti oli sen verran kallis, että auto meni vaihtoon samantien. Muuten siis mukava auto, mutta ihan surkea ja kallis.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
Ensimmäisestä faceliftistä en voi sanoa juuta enkä jaata, mutta ainakin viirufemma on sisältä huomattavasti muovimaisempi mitä täysin ykköskoppainen on. Erilaisia nitinöitä ja natinoita löytyy, kun taas ensimmäisessä malliversiossa ei edes ole. Parhaimpana esimerkkinä viirun ovenkahvat. Nirisevät pelkästä hipaisusta
Toki ei viiru ole läpipaska sisustaltaan, mutta lähtökohtana femma on alkutaipaleellaan ollut paremmin viimeistelty.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
-
- "Aero"
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
Aika vaikeaa kysymys. Vähän riippuu siitä mitä arvostaa. Ovien kahvat nitisevät viirussa ja ovat vähän ärsyttävät. Penkit nitisevät sopivalla kelillä, lähinnä talvisin. Yleisilme on ryhdikkäämpi ja modernimpi, ykkösversion konsolin jalopuujäljitelmä mikälie ollut herätti lähinnä myötähäpeää. Samoin kasettisoitin. Ehkä yleisilme sisällä on todella vähän "muovisempi", mutta modernimpi. Ajaessa en mitään nitinöitä ole huomannut. Kyllä minä henkilökohtaisesti pidän viirua laadukkaampaa.
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
Ekalla femmalla tuli käytyä perheen kanssa Legolandissa saakka. Nykyisellä ei olle Pärnua kauempana vielä ehditty koukkaamaan. Ei ole miullekaan ole ollut mikään kynnys lähteä reissuun Saabilla. Kaikenlaisia vikoja voi autoihin tulla. Muistan kun kerran Eskin kanssa spekuloitiin illallispöydässä, että jos vertaa jotain vanhaa Saabin mallia ja uudempia, niin hän totesi osapuilleen näin: vanhoissa Saabeissa on niiden viat ja uudemmissa uudempien viat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
Ite en ihan nuin pitkiä reissuja Saabilla ole tehny mutta kuitenkin sen verran pitkiä ettei kävellen olis takaisin jaksanu tulla Aiemmat autot ennen tuota 9-5 oli miulla sellaisia 1500 mk-500 euroa hintaluokassa olevia loppuunajettuja rotiskoja ettei niillä paljon pidemmälle kun kävelymatkan päähän viittiny lähtee. Elävästi mielessä edelleen vuonna 1999 tehty reissu joensuu-kitee-joensuu kolmella pyörivällä c kadetilla syksyn pimeydessä vesisateessa ei herättänyt kovin luottavaista fiilistä.Mertmi kirjoitti: ↑Ke Touko 15, 2019 21:28Ekalla femmalla tuli käytyä perheen kanssa Legolandissa saakka. Nykyisellä ei olle Pärnua kauempana vielä ehditty koukkaamaan. Ei ole miullekaan ole ollut mikään kynnys lähteä reissuun Saabilla. Kaikenlaisia vikoja voi autoihin tulla. Muistan kun kerran Eskin kanssa spekuloitiin illallispöydässä, että jos vertaa jotain vanhaa Saabin mallia ja uudempia, niin hän totesi osapuilleen näin: vanhoissa Saabeissa on niiden viat ja uudemmissa uudempien viat.
Silloin kun ostin tuon Saabin joka oli vain 230 000 ajettu oli miulle kuin uusi auto jolla voi ajaa ihan minne haluaa
Kyllä sitä autoa on edelleen ikävä ja tulee joka kerta mieleen se laatu mikä siitä huokui kun tarttuu esim natisevaan ja nitisevään oven sisäkahvaan tuossa nykyisessä allekirjoituksen autossani.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
Jos kuskin puoleisella iikunan karmilla on tummempi läikkä, se jää kyynärpäästä. Auto on silloin hyvä ajaa, koska toista kättä ei tarvita.
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
14v ja liki 400tkm samalla käytettynä ostetulla -02lla ja voisin väittää että luotettavampaa autoa saa hakea. 440tkm jalkeen ollu vähän hankaluuksia, suurimpana kytkin, muut aika pieniä.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
-
- "Aero"
- Viestit: 377
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
No noilla kilometreillä pitääkin jo vähän "kolottaa".
Re: Noviisille 9-5 kokemuksia?
On muuten moni nykyauto ärsyttävä, kun sivuikkunat on niin pienet ja vyötärölinja korkealla, ettei vasenta kyynärpäätä saa luontevasti lepuutettua! Muutenkaan pienistä ikkunoista ei ole kuin haittaa.