3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyl toi v6t on ihan paras pannu automaattifemmaan. Todella miellyttävä voimalinja. Virivehkeet sitten erikseen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jycä
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 14:31
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jycä »

Meillä on toinen Griffini menossa, lähinnä vaimon käytössä, mutta tulee sillä itsekin ajeltua. Edellisestä on ollut iloa varaosien luovuttajana jne. Meillä ollut matka-ajo painotteista ja kulutus SIDin mukaan 8-9 litran väliin yleensä. Todellisia en ole jaksanut laskea, kaikki menee kuitenkin, mutta perstuntuma ois ettei paljoa heitä suuntaan eikä toiseen.

Tuolla edellisellä ajot loppui joskus 310tkm paikkeilla kun löytyi toinen kiinnostavampi ja siinä tuli juuri 400tkm täyteen. Ihan mukava auto ajaa, onhan sillä jo ikää, mutta kaikki vanhenee.... Huollot näihin tulee tehtyä itse ja sitten vähän vaativampiin hommiin houkutellaan osaavampi kaveri yleensä kaljapalkalla :lol: (määrittelee itse korvauksen)
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

CDTA kirjoitti:
Pe Kesä 07, 2019 13:02
Olikohan TM joka testaili Gps:iä ja totesi niiden tarkkuuden olevan lähinnä suuntaa-antavia.
Pitäisi tietää koska tämä testi on tehty. GPS:n huojunta oli vuoteen 2000 saakka sadan metrin luokkaa. Vuoden 2000 jälkeen muutamia metrejä.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/GPS Tämä tarkoittaa sitä, että GPS:n tarkkuus on siviilikäyttöön varsin riittävä.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

No kaikki laptimeritkin nykyään gps-pohjaisia ja 10Hz päivitystaajuudella virhemarginaali esim.tuollaisessa 0-100 kiihdytyksessä on parin kymmenyksen luokkaa.

Kävin eilen tuolla em. 2,0tA:lla vielä kokeilemassa tuolla Qstarzin 10Gz mokkulalla viisi vetoa. Kokeilen Torquella ja Racechronolla ja tulokset oli yhtenevät. Tulokset vaihteli 6,7s-7,3s. Ei kehtaa enempää tuota rääkätä. Ja 0-140km/h 12,5s. Että siinä niille, jotka paskanpuhujaksi väittivät. Luistoneston kanssa ei päässyt kuin 8:lla alkaviin aikoihin. Voi siis sanoa 0-100 kiihtyvyyden olevan noin 7s.

Nuo hevosvoimat ei toki paikkaansa pidä kun softan ilmamassojen perusteella on max 235hp. Tuo sovellus vaan arvioi tehoa painon ja kiihtyvyyden perusteella. Aika paljon pieleen siis.

Kuva

Kuva
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kyllä se garret ja 2.0 antaa sen 240hv/370nm, tuon verran oli kaverin kolkissa löylyä aikanaan.

Ja noihin 7 sekunnin aikoihin, perus paskoilla 205/65/16 renkailla oma femma 2.3 automaatti meni kaikilla hallituilla vedoilla 0-100 7-8s. Ihan sekkarilla mittailtiin useampi kymmentä vetoa (10-20), oisko paras ollut 7.4 ja huonoin kaasu täysin pohjassa varmaan 10 luokkaa. :?

Meidän femma on vm. 99, eli on 4 lovinen tomaatti. Vaihtaa kolmoselle vasta 120 jälkeen.

Sen sijaan tulokset voi olla vähän eri uudemmalla 5 portaisella lootalla, joka taisi vaihtaa vähän ennen satasta kolmoselle? Vaihdossahan menee aikaa etenkin automaatilla, eli sieltä tulee lisää varmaan sekunnin verran jos on ylimääräisiä vaihtoja välissä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Termos »

No joo, Nokian luurissa 13 satelliittia ja RaceChrono antaa tuollaisia lukemia 285Hv/440Nm femmalle :mrgreen:

2,6 sekkaa 80-120, korkeintaan märissä unissa toteutuu tuo :lol:

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Termos kirjoitti:
To Elo 22, 2019 01:13
No joo, Nokian luurissa 13 satelliittia ja RaceChrono antaa tuollaisia lukemia 285Hv/440Nm femmalle :mrgreen:

2,6 sekkaa 80-120, korkeintaan märissä unissa toteutuu tuo :lol:

Kuva
En kyllä vauhdista kiihtyvyyksiä lähtisi Chronolla mittaamaan. Muutakuin paikaltaan kiihdyttäen ja datasta analysoiden. Tuossa on kyllä gps-yhteydessä oltava jotakin pielessä. Itse nyt suurinpiirtein tiesin jo mittarivideon perusteella, että se 7s on mahdollinen rikkoa, kun kelasi sen 110 mittariin aikajanasta tarkastellen reiluun 7 sekuntiin ja mittarivirhe tuossa nykyrengastuksella noin 5%. 80-120km/h tällä on Racechronon aikajanalta tarkasteltuna 4,4-4,7s vedosta riippuen. Eli noin 4,5s.

Taitaa muutenkin olla etuvedossa ilman lukkoa ja vakioalustalla, että 7s-> 6s vaatii aivan jumalattomasti lisätehoa. Kun pito-ongelmat alkavat jo oikeasti hidastaa paikaltaan lähtöä jossain 250hp/400Nm kohdilla. Nuo pitää lähteä automaattina rajusti jarrua vasten polkien ja ilman TCSää. Muuten on hidasta. Tulee 1-2s lisää aikaan heti.

Ja niihin automaatti-aeroon vertauksiin vielä, niin 3,0 v6t softamuutoksilla ja e85 oli kanssa 7s auto 0-100. Maili 220km/h. Ei jostain syystä vakio-Aero maililla taida yltää edes tuohon. Johtuu siitä, että vakiosoftalla Aero laskee paineita kovassa vauhdissa/kierroksilla? Kun voimaa tuossa oli max 240hp/380Nm ja neliportainen automaatti. Sattumusten summa sekin, että tuli sitä maililla edes testattua. Olin prätkälle ajovuoron ostanut, mutta ei ollut nipussa niin päätin sen sillä Saabilla käyttöä. Vaikka kalusto ei ripeää ollutkaan.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Termos kirjoitti:
To Elo 22, 2019 01:13
No joo, Nokian luurissa 13 satelliittia ja RaceChrono antaa tuollaisia lukemia 285Hv/440Nm femmalle :mrgreen:

2,6 sekkaa 80-120, korkeintaan märissä unissa toteutuu tuo :lol:

Kuva
Tästä tuli vielä mieleeen, että miksi edes mitata puhelimen omalla gps:llä? Yleensä se on 1Hz. Virhemarginaali siis pahimmillaan 1-2s. Aiemmin meni ohi, että et ollut käyttänyt ulkoista gps:ää. 5Hz saa jo suuntaa antavia ja 10Hz todella tarkkoja, ratakäytössäkin riittävän tarkkoja kun virhemarginaali on sadasosia tai max 1-2 kymmenyksen luokkaa. Ei sillon voi sovellusta moittia. Ihan tarkasti Chrono dataa antaa, jos vaan gps on riittävän nopea.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Laitteen specseissä kerrotaan mittatarkkuuden olevan 3m ja DGPS kanssa 2,5m. Onko niin että parhaimmillaan auto voi liikkua tuon verran ennen kuin laite sen huomaa.
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Nuo laitteethan laskee/korjaa sitä paikkatietoa, että se toteutunut virhe ei ole yleensä lähellekään yhtä suuri kuin päivitystaajuudesta voi päätellä. Rataprätkäilijät käyttää paljon Qstarzia+Chronoa ja myös monet ralliukot. Kierrosajassa se virhe on kuulemma sadasosissa. Että kohtuu hintaan ei tarkempaa nopeus/kiihtyvyysdataa saa millään. Eiköhän se sitten vanhan ja väsyneen auton kiihtyvyysmittauksiin ole riittävän tarkka. Joku Vbox voi olla hieman tarkempi vielä, mutta se sitten maksaa. Mulle ei ainakaan ole käytännön merkitystä, jos aika heittää 0,05-0,1s suuntaan tai toiseen.Niitä vetoja kun toistaa ja laskee keskiarvon niin senkin virheen saa minimoitua halutessaan. Tietysti jos sattuu tulemaan poikkeava/erikoinen tulos niin ne pitää poissulkea, GPS-signaali kun voi olla paikoittain heikompi.

Saa aika paljon tarkempaa dataa kuin jostain mittarivideon aikajanasta tutkien ja mittarivirhe huomioiden. Saati kellottamalla.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Julle »

Paljonkos tuommoinen mittahärveli maksaa?
9-5 Aero - 00
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Julle kirjoitti:
To Elo 22, 2019 17:06
Paljonkos tuommoinen mittahärveli maksaa?
Racechrono on ilmaissovelluksena ainakin Androidille ja sillä pystyy jo kierrosaikaa (rataprofiilit voi ladata siihen) tai kiihtyvyyksiä mittailemaan. Nopeutta suhteessa matkaan tai aikaan. Myös kiihtyvyydet (G-voimat) näkee. Qstarz 10Hz bluetooth gps-vastaanotin taitaa toimituksineen olla sen vajaan satkun, jos ulkomailta tilaa. Garmin kalliimpi Suomessa ainakin eikä niinkään laptimer käyttöön tehty, toki eihän sillä väliä ole mihin sitä käyttää. Niitä Qstarzin gps-malleja on ainakin BT-Q1000XT tai BT-Q818XT. Nykyään racechronossa ei taida valmiina olla valittavana mitään kiihtyvyysmittauksia, vaan ne pitää siitä ajodatasta aikajanalta tarkastella ne kiihtyvyydet. Eli ei ole mitään 0-100, varttimaili tai 80-120 tms. Torquen ilmaisversiosta (liekkö edes mitään maksullista/parempaa versiota) voi mitata 0-60mph, 0-100km/h, 1/8 mile ja 1/4 mile. Loppunopeuksia se ei anna noihin viimeisimpänä mainittuihin, pelkän ajan vaan.

Tuossa Kosunen Racingin juttua Chronosta ja bluetooth gps yhdistelmästä. Käyttänyt Racechronoa ja Qstarzin gepsiä jopa incar-videoiden tekemiseen. Kalliimmista laitteista sitten esim. Racelogic Performance box taitaa kustantaa 500-1000e. Tai Qstarzin laptimer vähän edullisempi.

Kuva
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Termos »

SMRacing kirjoitti:
To Elo 22, 2019 10:13
Tästä tuli vielä mieleeen, että miksi edes mitata puhelimen omalla gps:llä?
Ihan pelkästään testimielessä joskus kokeilin noita mittauksia. Kuten kuvasta näkyy, niin hajonta mittaustuloksissa oli sitä luokkaa, että mitään johtopäätöstä kiihtyvyydestä ei voi ko. tulosten perusteella kertoa.

Muistaakseni kuitenkin kaikissa vedoissa oli vähintään se 10 satelliittia seurannassa. Softa tietty tulkitsee sen, mitä hitaalla gepsillä varustettu mittalaite sille kertoo :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Jeps. Tuli tuosta Saabin automaateilla kiihdyttämisestä mieleen, että taitaa tehtaan ilmoittamat arvot olla paikaltaan kaasu pohjaan tyyliin otettuja. En usko nimittäin, että automaatti Aerolla voisi mennä 8,2s sataseen, kun on näillä suurinpiirtein saman teholuokan vehkeillä menty alle seiskaan. Eli stage1 2,0tA ja stage1 3,0v6t. Tai no V6:lla se tasan seitsemän oli suurinpiirtein totuus onnistuneella lähdöllä ja e85. Jos noita automaatti saabeja aikoo lähettää, niin ns. brakeboosting on elinehto. Ja nopeiten lähtee hieman sutien ilman luistonestoa. Luistoneston kanssa ei mitään toivoa päästä kuin 8-9s aikoihin.

Ja itse asiassa taitaa manuaalillakin todellisuudessa ihan tiukkaa tehdä kepittää noiden automaattien arvojen alle. Lyhyt ykkönen, joka tietää rajua sutimista jo alle 400Nm väännöillä, kun ahdoille polkee. Muuten tulee viivettä sitten. Se ero vielä tuossa 2,0t:ssä, että mulla on siinä 5-vaihteinen sentronic automaatti, joka vaihtaa kolmoselle jo 94-95km/h nopeudessa (muistaakseni näin), kun taas tuossa v6:en nelilovisessa pääsee kakkosella yli sataseen. Siitä vaihdosta huolimatta tuo 2,0t liikkuu samoihin/aavistuksen nopeammin. 80-120km/h testasin vielä 100% e85:lla, racechronon käppyröistä/aikajanalta tarkasteltuna. 4,5s se on D-vaihteella sillon kun tasamaalla mennään. Käsivalintamoodissa vaihtaa niin hitaasti, että ei ehdi tuohon. Eikä tainnut ihan pelkästään kolmosella vedettynäkään tuohon päästä.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 3.0t V6 bensakoneesta kokemuksia

Viesti Kirjoittaja HEV »

Silloin, kun OG95 oli uutuus eli parikymmentä vuotta sitten, Ihmeiden Maailma sai melkein sekunnin parempia aikoja kuin mitä tehdas ilmoitti (8,1 >< 8,9 esim 170/185 hv 2,3 automaatti - hämärä muistikuva jostain farmarivertailusta). Olisko idea ollut ilmoittaa sellaiset lukemat, ettei kukaan ostaja ainakaan pety - tiedä häntä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin