Tyhjäkäynti humpsuttaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
hegetti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Elo 23, 2014 08:39

Tyhjäkäynti humpsuttaa

Viesti Kirjoittaja hegetti »

Hei,

My 2005 9-5 2.0t automaatti kakoi vastaan täyskaasu kiihdytyksessä. No, ohi päästiin mutta tyhjäkäynti on humpsuttava/ravistava/tupsuttaa hieman mopoauto tyyliin. Muuten ajoltaan normaali. Mafin mair jäi 100 pyydetystä mutta kokeilin toisella ja ei ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin. Tulpat myös vaihdettu (oli vaihdettu 1000km sitten ja kokeilin 10tkm varatulpilla).Toinen ilmiö on että automaatti vaihtaa herkemmin pienemmälle. Onko ajatuksia mitä katsoisin seuraavaksi?
Og 9-3 2001 2.0t
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Tyhjäkäynti humpsuttaa

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Puristusten mittaus, venttiilivika olis veikkaus
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhjäkäynti humpsuttaa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Liekö ahtovuoto. Ota immun jälkeen kumikärsän klemmari irti, maskiksi naamalle ja hönkäise keuhkoista ilmat ahtoputkistoon. Pitäis tumtua selvä vastus
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
hegetti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Elo 23, 2014 08:39

Re: Tyhjäkäynti humpsuttaa

Viesti Kirjoittaja hegetti »

Jäi laittamatta että maffin vaihdon yhteydessä puhalsin kärsään tiukasti ja paineet pysyivät. Kerran aiemmin tehottomuutta tutkiessa kaasuläppäkotelosta oli pieni letku irronnut ja laitoin klemmarilla takaisin mutta nyt auto on kyllä pirteä/pinl nousee yli 2000.
Og 9-3 2001 2.0t
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhjäkäynti humpsuttaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitä polttoainetta käytät ja kuinka vanha sytytyskasetti on?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
hegetti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Elo 23, 2014 08:39

Re: Tyhjäkäynti humpsuttaa

Viesti Kirjoittaja hegetti »

E85 ja kasetti 3-4 vuotta vanha. Kokeilen toisella kasetilla. Puristuspainemittaria ei ole mutta toki korjaamoilla on.
Og 9-3 2001 2.0t
hegetti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Elo 23, 2014 08:39

Re: Tyhjäkäynti humpsuttaa

Viesti Kirjoittaja hegetti »

Taisi olla helteiden aiheuttamaa kuormaa itsellä ja autolla. Auto käy nätisti alkuperäisillä ja uusilla osilla. Oma maallikkoepäilys on että ilmastoinnin kompura on ottanut niin paljon kuormaa + vaihde päällä että moottorin kierrokset ovat laskeneet sen verran että ohjaamossa hieman resonoi joka vahvisti tunnetta.

Kiitokset avusta kaikille :saab:
Og 9-3 2001 2.0t
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhjäkäynti humpsuttaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niin tai näin, mutta meikäläisen 9-5:en ja 9-3:en softausten/biopowerointien yhteydessä on nostettu tyhjäkäyntikierroksia.

9-5:ssa nostettu lukemaan 935rpm ja 9-3:sta hävitettiin alennettu tyhjäkäynti kokonaan ja nostettiin tyhjäkäyntikierrokset lukemaan 870rpm.

Näillä tavoitellaan mielestäni seuraavia hyötyjä:
- Parempi voiteluaineen ja jäähdytysnesteen kierto moottorissa.
- Pienemmät värinät.
- Kaasuläpän positio tyhjäkäynnillä on erilainen vs. vakio. (Ei asetu säätöarvot samaan kohtaan kuin aiemmalla n.300tkm aikana)
- Moottori ei myöskään sammu liikkeelle lähdettäessä niin helposti. (Koskee ehkä enemmän tuota 9-3:sta ja alennettua tyhjäkäyntiä).

Omiin kokemuksiini pohjautuen voin suositella tyhjäkäyntikierrosten nostoa myös muille.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
tonisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 21:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tyhjäkäynti humpsuttaa

Viesti Kirjoittaja tonisku »

Itsellä ollut nyt jonkun aikaa Ruotsista hakemani 06 Biopower, 2.0t. Ajettu 156 tkm. Olen huomannut joskus vastaavaa vikaa - eli tyhjäkäynti seilaa hetken ja täydessä kiihdytyksessä tehot häviää/tuntuu että saa liikaa bensaa tms. Ongelma esiintynyt vain pari kertaa ja aina puolilämpimänä uudelleen käynnistäessä, muutaman tunnin seisomisen jälkeen. Jos antaa seisoa tyhjäkäynnillä hetken ennen ajamaan lähtemistä alkaa käydä normaalisti eikä ongelmaa esiinny.

Sytytyskasetti ja tulpat ovat vaihdettu aivan hetki sitten.

Tässä samassa ketjussa kysyn vaihteistossa: manuaali toimii todella nätisti, mutta pakki ei mene suosiolla päälle. Mikä voisi olla vialla? Vinkkejä...
Vastaa Viestiin