vinkit käsijarrun säätöön
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
vinkit käsijarrun säätöön
tein reilu kuukausi sitten taakse jarruremontin eli
levyt , kengät , palat ja satulat .
sen jälkeen olen 3 kertaa säätäny käsijarrun takaa ja silti kahva nousee liian ylös ja käsijarru ei pidä.
vinkit onnistumiseen?
kahvaa olen vedelly ajon aikana että kengät mahdollisesti asettuisi kunnolla..
levyt , kengät , palat ja satulat .
sen jälkeen olen 3 kertaa säätäny käsijarrun takaa ja silti kahva nousee liian ylös ja käsijarru ei pidä.
vinkit onnistumiseen?
kahvaa olen vedelly ajon aikana että kengät mahdollisesti asettuisi kunnolla..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: vinkit käsijarrun säätöön
WIS neuvoo kiristämään vaijeria kahva ekaan naksuun vedettynä takapyörät ilmaan nostettuna sen verran, että käsijarru juuri alkaa vaikuttaa. Tällöin pitäisi pyörät lukkiutua 2-3 naksun kohdalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vinkit käsijarrun säätöön
vaijeriin en ole koskenut
eli pitäisikö säätää kengät "kii" ja ja avata hieman ja sit säätää vaijerista loput.
eipä oo ennen käsijarruun tarvinnu koskea saab remonteissa.
eli pitäisikö säätää kengät "kii" ja ja avata hieman ja sit säätää vaijerista loput.
eipä oo ennen käsijarruun tarvinnu koskea saab remonteissa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Juuri noin eli ensin pyörät ilmassa säädät kengät niin lähelle kuin mahdollista ilman, että ottaa kiinni. Sen jälkeen vaijerista löysät pois, jotta ottaa kiinni kun vedät kahvasta.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vinkit käsijarrun säätöön
ihmettelen miten vaijerin säätö on muuttunut kun ei 4v aikana oo tarvinnu säätää.. vanhoilla kengillä liikerata oli yli puolet pienempi mitä uusilla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Siis senkin jälkeen, kun olit säätänyt siitä rummun sisällä olevasta muka-automaattisäädöstä rummun reiän läpi meisselillä nylkyttämällä ne kengät ensin "kiinni" ja sit vähän takas irti?
Edit: Se kuinka hyvin saat ne kengät säädettyä vaikuttaa merkittävästi kässärivivun liikerataan. Kenkien säätö kannattaa tehdä aina ennen katsastusta.
Onhan sulla kaikki legot oikein paikoillaan?
Se pellinpaloista puristettu paholaisen viritys, joka hoitaa kenkien levittämistä, kannattaa herkistää huolella. Jos se on nihkee, niin koko systeemi on nihkee.
Edit: Se kuinka hyvin saat ne kengät säädettyä vaikuttaa merkittävästi kässärivivun liikerataan. Kenkien säätö kannattaa tehdä aina ennen katsastusta.
Onhan sulla kaikki legot oikein paikoillaan?
Se pellinpaloista puristettu paholaisen viritys, joka hoitaa kenkien levittämistä, kannattaa herkistää huolella. Jos se on nihkee, niin koko systeemi on nihkee.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vinkit käsijarrun säätöön
kaikki asensin niinkuin ne oli sillä.
linkut purin ja rasvasin natorasvalla.
pitänee aloittaa kesäloma sillä että purkaa esiin ja tutkii mikä mättää.
3x oon nyt säätänyt silleen et levy ei käänny käsin ja silti kahva nousee ylös ja ei pitoa käsijarrulla.
linkut purin ja rasvasin natorasvalla.
pitänee aloittaa kesäloma sillä että purkaa esiin ja tutkii mikä mättää.
3x oon nyt säätänyt silleen et levy ei käänny käsin ja silti kahva nousee ylös ja ei pitoa käsijarrulla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Löysää se vaijeri ihan ekana kunnolla löysälle ja sitten säädät rummusta kengät iholle, sen jälkeen vasta kirimään vaijeria.
*RIP-9-5 2.3t biopower 2007*
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Ja jos levyn saat pysymään paikallaan niin pyörii ihan heittämällä renkaan kanssa.
Säädön aikana joutuu monesti laittamaan pyörää paikalleen testiksi.
Säädön aikana joutuu monesti laittamaan pyörää paikalleen testiksi.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Juuri noin. Vaijerikin voi kanittaa,jolloin kässäriä ei saa balanssiin..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vinkit käsijarrun säätöön
paljon sitä mutteria uskaltaa löysätä ettei tipu sinne keskikonsolin uumeniin ???
mutta eikö homman voi tehdä niinkin että vaijerit irti takaa ja säätää kengät liki sit vaijerit takas paikoilleen ja passaa kahvan päästä naksut kohdalleen
mutta eikö homman voi tehdä niinkin että vaijerit irti takaa ja säätää kengät liki sit vaijerit takas paikoilleen ja passaa kahvan päästä naksut kohdalleen
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Säätö onnistuu kyllä vaijereita irrottamatta. En muista varmaksi, mutta eiköhän sen tunne sormella siitä rumman takaa vaijerista, kun siinä ei ole "vetoa" päällä.
Jos vaijeri on niin kireällä, että se vetää, niin silloinhan se paholaisen peltilärpäke on jo ikään kuin levittämässä kenkiä ja silloin sen koko liikerataa ei saada hyödynnettyä, vaikka perussäätö sattuisikin onnistumaan.
Mutta ei siinä mitään loitsuja tarvita. Kun saat sen kenkien säädön kohdalleen, niin loppu on aika selvää.
Jos vaijeri on niin kireällä, että se vetää, niin silloinhan se paholaisen peltilärpäke on jo ikään kuin levittämässä kenkiä ja silloin sen koko liikerataa ei saada hyödynnettyä, vaikka perussäätö sattuisikin onnistumaan.
Mutta ei siinä mitään loitsuja tarvita. Kun saat sen kenkien säädön kohdalleen, niin loppu on aika selvää.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vinkit käsijarrun säätöön
en mä kyl ymmärrä vieläkän miten vaijerit voi olla liian kireällä kun ei niihin oo 5v aikana koskettu. 2x takajarru remontti tehty sinä aikana.
mut tutkitaan ens viikolla.
mut tutkitaan ens viikolla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Kaksi takajarruremonttia viiteen vuoteen tuntuu turhan tiheältä väliltä varsinkin, jos nyt tehtiin jo kolmas remontti. Laiska/osaamaton Rane kiristää vaijeria, kun ei viitsi/osaa säätää kenkiä sieltä takajarrulevyn aukosta.
Oletko varma, että kukaan Rane ei ole päässyt autosi äärelle
Palautuvatko ne levittäjälinkut kunnolla, onko levittäjää ja vaijeria takaisin päin vetävät jouset tallella?
Kuvan osa 21:
http://ys3.se/catalogue/node/1998/2608/#N
Oletko varma, että kukaan Rane ei ole päässyt autosi äärelle
Palautuvatko ne levittäjälinkut kunnolla, onko levittäjää ja vaijeria takaisin päin vetävät jouset tallella?
Kuvan osa 21:
http://ys3.se/catalogue/node/1998/2608/#N
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Ei vaan nyt toinen. Brembon levyt kulu loppuun.
Linkut purin ja rasvasin .
Palautusjouset laitoin
Linkut purin ja rasvasin .
Palautusjouset laitoin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659