vinkit käsijarrun säätöön

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tein reilu kuukausi sitten taakse jarruremontin eli
levyt , kengät , palat ja satulat .

sen jälkeen olen 3 kertaa säätäny käsijarrun takaa ja silti kahva nousee liian ylös ja käsijarru ei pidä.

vinkit onnistumiseen?

kahvaa olen vedelly ajon aikana että kengät mahdollisesti asettuisi kunnolla..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja jus »

WIS neuvoo kiristämään vaijeria kahva ekaan naksuun vedettynä takapyörät ilmaan nostettuna sen verran, että käsijarru juuri alkaa vaikuttaa. Tällöin pitäisi pyörät lukkiutua 2-3 naksun kohdalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vaijeriin en ole koskenut

eli pitäisikö säätää kengät "kii" ja ja avata hieman ja sit säätää vaijerista loput.

eipä oo ennen käsijarruun tarvinnu koskea saab remonteissa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja automies »

Juuri noin eli ensin pyörät ilmassa säädät kengät niin lähelle kuin mahdollista ilman, että ottaa kiinni. Sen jälkeen vaijerista löysät pois, jotta ottaa kiinni kun vedät kahvasta.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihmettelen miten vaijerin säätö on muuttunut kun ei 4v aikana oo tarvinnu säätää.. vanhoilla kengillä liikerata oli yli puolet pienempi mitä uusilla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja automies »

Siis senkin jälkeen, kun olit säätänyt siitä rummun sisällä olevasta muka-automaattisäädöstä rummun reiän läpi meisselillä nylkyttämällä ne kengät ensin "kiinni" ja sit vähän takas irti?

Edit: Se kuinka hyvin saat ne kengät säädettyä vaikuttaa merkittävästi kässärivivun liikerataan. Kenkien säätö kannattaa tehdä aina ennen katsastusta. :D
Onhan sulla kaikki legot oikein paikoillaan?

Se pellinpaloista puristettu paholaisen viritys, joka hoitaa kenkien levittämistä, kannattaa herkistää huolella. Jos se on nihkee, niin koko systeemi on nihkee.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kaikki asensin niinkuin ne oli sillä.

linkut purin ja rasvasin natorasvalla.

pitänee aloittaa kesäloma sillä että purkaa esiin ja tutkii mikä mättää.

3x oon nyt säätänyt silleen et levy ei käänny käsin ja silti kahva nousee ylös ja ei pitoa käsijarrulla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Juzze
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Marras 01, 2018 21:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja Juzze »

Löysää se vaijeri ihan ekana kunnolla löysälle ja sitten säädät rummusta kengät iholle, sen jälkeen vasta kirimään vaijeria.
*RIP-9-5 2.3t biopower 2007*
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ja jos levyn saat pysymään paikallaan niin pyörii ihan heittämällä renkaan kanssa.

Säädön aikana joutuu monesti laittamaan pyörää paikalleen testiksi.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja suapas »

Juzze kirjoitti:
Ma Kesä 17, 2019 17:24
Löysää se vaijeri ihan ekana kunnolla löysälle ja sitten säädät rummusta kengät iholle, sen jälkeen vasta kirimään vaijeria.
Juuri noin. Vaijerikin voi kanittaa,jolloin kässäriä ei saa balanssiin..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

paljon sitä mutteria uskaltaa löysätä ettei tipu sinne keskikonsolin uumeniin ???

mutta eikö homman voi tehdä niinkin että vaijerit irti takaa ja säätää kengät liki sit vaijerit takas paikoilleen ja passaa kahvan päästä naksut kohdalleen
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja automies »

Säätö onnistuu kyllä vaijereita irrottamatta. En muista varmaksi, mutta eiköhän sen tunne sormella siitä rumman takaa vaijerista, kun siinä ei ole "vetoa" päällä.

Jos vaijeri on niin kireällä, että se vetää, niin silloinhan se paholaisen peltilärpäke on jo ikään kuin levittämässä kenkiä ja silloin sen koko liikerataa ei saada hyödynnettyä, vaikka perussäätö sattuisikin onnistumaan.

Mutta ei siinä mitään loitsuja tarvita. Kun saat sen kenkien säädön kohdalleen, niin loppu on aika selvää.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en mä kyl ymmärrä vieläkän miten vaijerit voi olla liian kireällä kun ei niihin oo 5v aikana koskettu. 2x takajarru remontti tehty sinä aikana.

mut tutkitaan ens viikolla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja jus »

Kaksi takajarruremonttia viiteen vuoteen tuntuu turhan tiheältä väliltä varsinkin, jos nyt tehtiin jo kolmas remontti. Laiska/osaamaton Rane kiristää vaijeria, kun ei viitsi/osaa säätää kenkiä sieltä takajarrulevyn aukosta.

Oletko varma, että kukaan Rane ei ole päässyt autosi äärelle :-)

Palautuvatko ne levittäjälinkut kunnolla, onko levittäjää ja vaijeria takaisin päin vetävät jouset tallella?

Kuvan osa 21:
http://ys3.se/catalogue/node/1998/2608/#N
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vinkit käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ei vaan nyt toinen. Brembon levyt kulu loppuun.

Linkut purin ja rasvasin .

Palautusjouset laitoin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin