vinkit käsijarrun säätöön
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Ne tosiaan on 2 kertaa menny jo pieleen jos vaijereihin ei ole koskettu. Ne vaijerit joutuu jokatapauksessa löysään uusien kenkien myötä jos meinaa ne saada mitenkään pitämään. Muuten ne ottaa sieltä alaosasta kiinni uusilla kengillä jo silloin kun rummun säätö ei ole lähelläkään eikä täten vastaa kuin alaosasta.
Se vaijerin pelti molkura lähtee kiristään niitä kenkiä vain alaosasta ja tällöin sen yläosan pitäs olla jo iholla ennenkuin vaijeri kiristyy jotta koko kengän kitkapinta vastaa rumpuun.
Se vaijerin pelti molkura lähtee kiristään niitä kenkiä vain alaosasta ja tällöin sen yläosan pitäs olla jo iholla ennenkuin vaijeri kiristyy jotta koko kengän kitkapinta vastaa rumpuun.
*RIP-9-5 2.3t biopower 2007*
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vinkit käsijarrun säätöön
löysäsin vaijerit , säädin kengät ja kiristin vaijeria..
loppu tulos turhaa työtä ei poistanu ongelmaa.
loppu tulos turhaa työtä ei poistanu ongelmaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Ne linkussa olevat "haarukat" jotka tulevat käsijarrukenkien väliin ovat kuluneet jolloin linkun ja kenkien väliin jää rakoa jolloin linkun liikevara ei riitä. Joko hommaat uudet linkut tai täyttöhitsaat linkkujen haarukoiden pohjaan lisää tavaraa niin että palautuneilla linkuilla ei ole väljää kenkiin vaan kun vaijeri vetää linkkua yltää linkku heti painamaan kenkiä.
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Nyt mä kyl melkein veikkaan, että sulla on joku rummun sisällä olevista osista rikki tai väärin kasattu. Se asetelmahan on tosi <piiiiip> kasata varsinkin, jos/kun pyörän napa on paikallaan. Itsekin aikanaan kirosin Opelin osat alimpaan helvettiin, kun ei meinannut millään saada paikoilleen. Esim. Niitä "nauloja", jotka tulee kilven läpi ja jousen avulla pitävät kengät kilvessä kiinni, ei saa suorina paikoilleen.
Mitäs, jos otat sen verran rumpuja irti, että pääset kokeilemaan levittääkö se paholaisen peltilärpäke niitä kenkiä ollenkaan?
Samalla voisi myös verrata asennuskuvaan, että kaikki on oikeilla paikoillaan.
Mitäs, jos otat sen verran rumpuja irti, että pääset kokeilemaan levittääkö se paholaisen peltilärpäke niitä kenkiä ollenkaan?
Samalla voisi myös verrata asennuskuvaan, että kaikki on oikeilla paikoillaan.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vinkit käsijarrun säätöön
pitänee soitella jonnekkin ammattiauttajalle. ei aika eikä hermot riitä enään
poppakonstit on käytetty,.
poppakonstit on käytetty,.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Ota rumpu irti ja katso kuinka paljon kilven takana olevasta vivusta(johon vaijeri tulee) pitää vetää että jarrukengät lähtevät liikkeelle. Pitäisi siis lähteä mahdollisimman nopeasti liikuttamaan kenkiä ettei vivun liikuttaminen mene pelkän välyksen poistamiseen kenkien ja linkun välistä jolloin liikettä kengille rumpua vasten ei tule tarpeeksi. Veikkaan että linkkujen ja kenkien välissä on liikaa välystä linkkujen kulumisesta johtuen.
Viimeksi muokannut Saba9-3, Ma Kesä 24, 2019 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vinkit käsijarrun säätöön
tilasin uudet linkut. revitään auki jahka ne saapuu. autoa tarvitaan päivittäin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vinkit käsijarrun säätöön
nyt hyvät kuvat ois poikaa et sais kerralla oikein kasattua.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Kattelehan tuolta josko joku vinkki vielä löytyis
http://photo.platonoff.com/Auto/2005070 ... kes_fixed/
http://photo.platonoff.com/Auto/2005070 ... kes_fixed/
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vinkit käsijarrun säätöön
aika huonot kuvat.
no huomenna ollaan viisaampia. merkkihuollon kaveri saapuu 100km päästä asentamaan.
no huomenna ollaan viisaampia. merkkihuollon kaveri saapuu 100km päästä asentamaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Täällä köyhät kädet rasvassa kyselee neuvoja ties mihinkin,ku pitää ite tehä.
Nalleolut soittaa merkkihuollon asentajan lauantaina asentamaan käsijarrun kuntoon.Susiturkki päällä heittelee 50 seteleillä asentajaa!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vinkit käsijarrun säätöön
pakko toimia kun omat taidot ei riitä ja täältäkään ei apua saa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Ongelmia oli itsellänikin. Ajattelin jo hommata levyn josta olisin leikannut palan pois, josta aukosta olisin voinut säätää kengät kunnolla .
Mutta käytin vanhaa konstia jota käytettiin ralli Escortin takajarruihin.
Vaijerit löysälle. Rummut irti ja kenkien säätö niin lähelle että rumpu menee vähän nahkeasti paikoilleen. Vaijereiden säätö.
Tällä tavalla saatiin jarrut pitämään heti ja tasaisesti. Tällä konstilla saatiin kengät keskitettyä, niin että ne ottivat tasaisesti koko matkaltaan. Toimivia rumpujarrujen automaattisäätöjä on ollut minun muistini mukaan jo -70 luvun alussa, muttä GM taisi siltä osalta jäädä -30 luvulle.
Mutta käytin vanhaa konstia jota käytettiin ralli Escortin takajarruihin.
Vaijerit löysälle. Rummut irti ja kenkien säätö niin lähelle että rumpu menee vähän nahkeasti paikoilleen. Vaijereiden säätö.
Tällä tavalla saatiin jarrut pitämään heti ja tasaisesti. Tällä konstilla saatiin kengät keskitettyä, niin että ne ottivat tasaisesti koko matkaltaan. Toimivia rumpujarrujen automaattisäätöjä on ollut minun muistini mukaan jo -70 luvun alussa, muttä GM taisi siltä osalta jäädä -30 luvulle.
Re: vinkit käsijarrun säätöön
Kun uusii vaijerit ja öljyää ne uutena irrallaan, seurauksena käsijarrukengät ei enää kulu ja käppäriä ei tarvitse säätää vuosikausiin. Näin on omalla kokemuksella tilanne. Näitä GM vehkeitä on ollut 2006 lähtien meillä, joten tiedän mielestäni jotain aiheesta. Eli yhteenvetona käsijarrun pitää palautua hyvin ja ei saa jäädä laahaamaan. Näin säätäminen jarrulevyjen vaihdon yhteydessä riittää pitkäksi aikaa.
Tuo Talkkarin vinkki on täyttä asiaa. On ihan järkeen käyvää säätää rojut mahdollisimman lähelle oikeaa kohtaa paikat auki ja sitten jää hienosäätö jäljelle levyn asennuksen jälkeen.
Tuo Talkkarin vinkki on täyttä asiaa. On ihan järkeen käyvää säätää rojut mahdollisimman lähelle oikeaa kohtaa paikat auki ja sitten jää hienosäätö jäljelle levyn asennuksen jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vinkit käsijarrun säätöön
omaan piikkiin menee tämäkin "vika"
tarkkasilmäinen asentaja huomasi ihmetellessään miksi ei linkku liiku kuten pitää ni olin survonu linkun väärästä välistä eli kumi esti liikkeen.
no uudet linkut kera natorasvan ja oikeasta kolosta sisään ni johan rupes säädöt löytymään.
tarkkasilmäinen asentaja huomasi ihmetellessään miksi ei linkku liiku kuten pitää ni olin survonu linkun väärästä välistä eli kumi esti liikkeen.
no uudet linkut kera natorasvan ja oikeasta kolosta sisään ni johan rupes säädöt löytymään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659