Mäntä vai venttiili

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Kuva

Kameralla kurkkailin pyttyyn, männästä ei saanu tuolla kameralla selkoa, mustalta näytti.. mutta toisesta pakoventtiilistä näyttää pieni pala uupuvan.. liekkö vaan väsynyt vai onkohan laihalla käynyt?
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja V-M »

Veikkaampa että karsta kertymää tullut niin paljon että on ottanut männän kanssa yhteen ja lohkassu palasen. Kuvassa näyttäis olevan aika paljon karstaa. (missä lienee palanen?)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Joo.. :? Mitähän tälle nyt kannattaa tehdä uuden venttiilin lisäksi? Palanenhan on varmaan menny turbon läpitte ja on putkistossa jossain.. vajaa 50tkm ajettu turbo, toivottavasti ei oo tehny tuhoja 8O
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Mun silmään näyttäis vaan karstan palan irronneen ventiilin pinnasta ja ventiili näyttäis ehjältä.
Puristuspaine testihän sen kertoo onko venttiili ottanut itseensä.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllä tuo kuvassa vaikuttaa niin karstaiselta että avaus on edessä joka tapauksessa. Kansirempan lisäksi kannattaisi se öljynpolton syy samalla poistaa eli rengastaa männät. Enkä tällä kertaa edes ota esille jakopäätä työkohteena.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Mutta kun ei tämä syö öljyä. Ei ole ainakaan mun aikana kadonnut vaihtovälillä 8O

Ja siis listassa on jo vena+tarvittavat koneistukset, ja jakopää. Aattelin että onko tuolle "karstalle" jotaki tehtävä..
Mutta voikai se karsta johtua vaan siitäkin kun en tiedä onko sillä ajettu jo kauanki venttiili vuotavana.. voi olla että on ajettu koko 50tkm mitä auto mulla ollu.. eipä ole tullut tyhjäkäyntiä auton ulkopuolella kuunneltua
vkutvonen kirjoitti:
Ti Kesä 25, 2019 21:02
Mun silmään näyttäis vaan karstan palan irronneen ventiilin pinnasta ja ventiili näyttäis ehjältä.
Puristuspaine testihän sen kertoo onko venttiili ottanut itseensä.
jos et alusta asti lukenu niin nimenomaan sen takia tässä kuvaillaan kun tuossa sylinterissä puristuspaine ainoastaan 5 bar..


tuossa vähän erikulmasta vielä kuva.
Kuva
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Mikä kamera sulla on käytössä? Aika hyvän kuvan olet saanut sillä 👍
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Repolainen kirjoitti:
Pe Kesä 28, 2019 08:26
Mikä kamera sulla on käytössä? Aika hyvän kuvan olet saanut sillä 👍
Töistä lainasin, snap on merkkinen, mallia en muista, mutta pari-kolme vuotra vanha laitos.. :)

Kuva

Kansi ois nyt irti, 5 tuntia meni ku hissukseen teki.. männät ehjät 8)

Huomenna jatkuu Jakopään purkamisella :saab:
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Älä vaan jätä rengastamatta. On kyllä niin paksusti pikeä tuolla palotilassa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

vesa67 kirjoitti:
Pe Kesä 28, 2019 19:51
Älä vaan jätä rengastamatta. On kyllä niin paksusti pikeä tuolla palotilassa
Kyllä mää jätän :D ei tuota pikeä oo ku tuossa kolmosessa.. meinasin että oisin jakopäänki tehny vaan katkasemalla tp ketjun ja pyöräyttäny uuen ketjun mutta oli ohjuri rikki kiristimen puolelta.. 350tkm ajettu ruoska niin eikai näihin nyt hurjia kannata tehä :lol: käyttöarvoa ainoastaan niin viittii nuo kuitenki korjata..
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Nonii auto taas kasassa, jonku aikaa meni osia odotellessa, Jakopää sarja oli vähän kiven alla :o

2 pakoventtiiliä tuli uutta, loput koneistettiin. Kaikki imuventtiilitki oli vuotanu, näiden seetirenkaat oli painuneet kannessa.. molemmat huonot/vaihdetut pakovenat oli tuossa kolmosessa..
Kansipajan ukon mielestä rikki mennyt venttiili oli vain palanu, ei siis lohjennut.

Jakopään kiristin oli vain 11mm ulkona, kun vaihtoon edellytetty Maximi olisi ollut 15mm, silti tasapaino ketju oli jo uraa hangannu Jakopää koteloon kilsoilla 351tkm. Ääntä ei juurikaan pitänyt muuta kuin pakkasilla kylmänä.

Remontti kaikkine kustannuksineen oli n. 1330euroa, eli tämmöiseen kolmen tonnin autoon vielä ihan ok kustannus :saab:
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jakoketjusarja kiven alla? Jos profiilin paikkakuntatieto pitää paikkansa, niin Tornion ja Oulun Motoneteissa on molemmissa yhdet ketjusarjat suoraan hyllyssä ja tilaamalla saa lisää. :roll:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=501
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Jaa paikan päällä kävin kyselemässä ei kuulemma ollut :o oulun aineelta löyty hyllystä soittelu rumban jälkeen.. :lol: liekkö netissä saldot väärin vai eikö osattu myydä sitä mitä pyysin motonetissä.. noh, merkkiliikkeen tieto ainakin on se että tehdas tilauksena on sarjat, ja toimitus ajoista ei tietoa.. satasen ois säästänykki jos motonetistä ois saanu vs aineen 419e sarja 8O ei kerenny tilailemaan mistään, olisi kesäloma loppunut kesken oli "pakko" löytää hyllystä jostain..
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Mitään femmasta tietämättä, heitän kuitenkin lusikkani soppaan - eikös laiha seos aiheuta turbokoneissa venttiilin palamista?

Karstainenhan tuo kyllä on, mutta karsta on kuvan mukaan valkoista, joka taas viittaa laihaan seokseen... eihän karsta itsessään aiheuta venttiilin palamista - vai olenko väärässä? Eli onhan seokset kunnossa - ja tuon pytyn ruutta kunnossa?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Mäntä vai venttiili

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

SuoTimo kirjoitti:
Pe Heinä 12, 2019 19:16
Mitään femmasta tietämättä, heitän kuitenkin lusikkani soppaan - eikös laiha seos aiheuta turbokoneissa venttiilin palamista?

Karstainenhan tuo kyllä on, mutta karsta on kuvan mukaan valkoista, joka taas viittaa laihaan seokseen... eihän karsta itsessään aiheuta venttiilin palamista - vai olenko väärässä? Eli onhan seokset kunnossa - ja tuon pytyn ruutta kunnossa?
Valkosuus johtuu etanoolista! :wink: ja vuotava venttiili aiheuttaa venttiilin palamisen..
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Vastaa Viestiin