Xenonit nykivät

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

Onko valojen ohjainlaitteita eli "ballasteja" tutkittu umpion kyljestä? Näissähän on nuo umpisurkeat valeon lad5g ballastit joista löytyy paljon juttu googlella monesta eri merkistä. Itsellä loppui välkkymiset ja muut valojen outoudet tarvike valeon ballastin vaihdolla alkuperäisen tilalle.
Saab 9-5 viiru 2.0t biopower Carlsson stage 1

PaulMuadDib
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Ab^] kirjoitti:
Ma Elo 19, 2019 21:38
Onko valojen ohjainlaitteita eli "ballasteja" tutkittu umpion kyljestä? Näissähän on nuo umpisurkeat valeon lad5g ballastit joista löytyy paljon juttu googlella monesta eri merkistä. Itsellä loppui välkkymiset ja muut valojen outoudet tarvike valeon ballastin vaihdolla alkuperäisen tilalle.
No niinhän niitä ongelmia on noissa ollut, mutta ei niitä ole tutkittu. Ajattelin, ettei tuo vipattelu voi niistä johtua, mutta otetaanpa tutkittavaksi. Mitä ballasteja yleensä suositellaan sitten uusiksi vanhojen tilalle?
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower
YouTube

Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

PaulMuadDib kirjoitti:
Ti Elo 20, 2019 07:49
Ab^] kirjoitti:
Ma Elo 19, 2019 21:38
Onko valojen ohjainlaitteita eli "ballasteja" tutkittu umpion kyljestä? Näissähän on nuo umpisurkeat valeon lad5g ballastit joista löytyy paljon juttu googlella monesta eri merkistä. Itsellä loppui välkkymiset ja muut valojen outoudet tarvike valeon ballastin vaihdolla alkuperäisen tilalle.
No niinhän niitä ongelmia on noissa ollut, mutta ei niitä ole tutkittu. Ajattelin, ettei tuo vipattelu voi niistä johtua, mutta otetaanpa tutkittavaksi. Mitä ballasteja yleensä suositellaan sitten uusiksi vanhojen tilalle?
Ei sinne kovin montaa vaihtoehtoa oo, ku tuo lad5g ballasti valitettavasti. Joko orggis (kallis) tai ebaysta valeon merkeillä, jonka kanssa joutuu vähän kikkailemaan että saa vikavalon pois (katkaisemaan yhden johdon) :?
Saab 9-5 viiru 2.0t biopower Carlsson stage 1

Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro

https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-SAAB ... 3676327382
Esim tuosta löytyy yksi vaihtoehto.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08

PaulMuadDib
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Ei löytynyt vikaa ballasteistakaan. Missään ei tunnu olevan mitään vikaa, mutta valot nykivät.

Vaan viikko sitten pähkäilin sitä, että miten tilanne mahtaa muuttua jos toisen anturin pelaa ulos pelistä. Nappasin etumaisen anturin johdon pois ja läksin kylille. Valo sytty kojetauluun, mutta ajovalot toimivat oikein. Auto on tässä tapauksessa pakotettu käyttämään ainoastaan taka-anturia, mutta menoa se ei haittaa. Ajeltiin se ilta noin. Ei nykimisiä.

Kotiin päästyä kuivailin liittimen ja työnsin etuanturin johdon takaisin paikalleen. Kojetaulun valo sammui ja kas ei nykimistä. Olen nyt viikon ajanut, eivätkä valot nyi enää. On suorastaan pelottanut kirjoittaa tästä, ettei sama oire vaan tule takaisin. En itsekseni miettien keksi mitään muuta kuin, että auto olisi joutunut säätämään tietojaan jotenkin. Mikään elektroninen osa tuskin tuli kuntoon tuolla operaatiolla. :| Liitin oli hyvin paikallaan ennen kuin sen nappasin irti ja mielestäni sen täsmälleen samalla tavalla laitoin takaisinkin.

Söimme kylillä käydessämme hampurilaiset. Olenko siis lääkinnyt tätä oiretta jatkuvasti väärin? Eri oluitahan minä olen testannut kuten lukijat ovat voineet todeta. Onko Homer kuitenkin erehtynyt!?
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower
YouTube

t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2170
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

PaulMuadDib kirjoitti:
Pe Loka 11, 2019 08:04
Olenko siis lääkinnyt tätä oiretta jatkuvasti väärin? Eri oluitahan minä olen testannut kuten lukijat ovat voineet todeta. Onko Homer kuitenkin erehtynyt!?
Ei kannata tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä. Onhan annostus ollut varmasti riittävä? :mrgreen:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977

SS-Vector
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:34

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja SS-Vector »

Oli mulla 9-5 viiru vm.2007,loppui xenonit välkkymästä,kun pidin valokytkintä ns."valoasennossa" enkä nolla-asennossa.Outoa,mutta totta.
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-

PaulMuadDib
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Minä pidän siitä aina "valoasennossa". Nyt tuo on rauhoittunut niin, että nykii vain silloin tällöin. Voi olla, että etuanturi on viallinen, sillä nykiminen loppuu jos sen nappaa irti ja auto jää taka-anturin varaan.
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower
YouTube

Acid7
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 09:46
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja Acid7 »

Hieman samansuuntainen ongelma meikäläisen oikeanpuoleisessa xenonissa. Ja aina menee katsastuksesta läpi vaikka vilkkuu niin penteleesti. Sain sitten sellaisen vinkin että tässä saabissa (9-5 vuosmallia 2005) oleva ballasti tykkää vain Philipsin polttimoista. Ja aivan oikein, Osramhan siellä vilkkuu, jostakin syystä vasen on Philipsin ja oikea Osram. En ole vielä vaihtanut ja kokeillut mutta olis ainakin helppo "korjaus".
Saab 9³ 2.0t -01
Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t -05

PaulMuadDib
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Acid7 kirjoitti:
Ti Marras 19, 2019 21:10
Hieman samansuuntainen ongelma meikäläisen oikeanpuoleisessa xenonissa. Ja aina menee katsastuksesta läpi vaikka vilkkuu niin penteleesti. Sain sitten sellaisen vinkin että tässä saabissa (9-5 vuosmallia 2005) oleva ballasti tykkää vain Philipsin polttimoista. Ja aivan oikein, Osramhan siellä vilkkuu, jostakin syystä vasen on Philipsin ja oikea Osram. En ole vielä vaihtanut ja kokeillut mutta olis ainakin helppo "korjaus".
Vilkkuminen on eri asia kuin tämä nykiminen. Vilkkuminen, eli se, että syttyy ja sammuu nopeasti on yleensä poltinvika. Näihin on olemassa omat polttimonsa, esimerkiksi Motonet myy.

Tuo minun autossani oleva probleema on se, että auto innostuu välillä säätämään valojen korkeutta ylös ja alas vaikka auto olisi tasaisella parkissa. Tästä on kyllä ihan videokin tässä keskusteluketjussa.
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower
YouTube

SuoTimo
"Aero"
Viestit: 337
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Asiasta mitään tietämättä - ja omassa kun on tuikkuhalogeenit - niin en ole edes ongelmaan kovin perehtynyt... muuta kuin katsellut tonnarimiähälle uusia kiinnityspisteitä tukivarsissa...

Mutta saisiko noi asentoanturit irroitettua esim. alapäästään ja lukittua vaikka sirrauslangalla tai nippusiteellä? Tällä metodilla voisi hakea onko se etu- vai takapään anturi joka sekoilee - jos anturi ei sekoile niin sitten kait joku säätöyksikkö...? Tai voi se olla sähköjohtokin siinä välissä... ei käy kateeksi...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86

¤kkk¤
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Kesä 20, 2020 17:43

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja ¤kkk¤ »

Täällä myös sama vika, valot nykivät aavistuksen kokoajan ylös ja alas.

Testerillä katsottuna taka-akselin arvo heittelee, minkä johdosta yrittää säätää valojen kulmaa. Uusin anturin, eikä vika poistunut.

Onko järjestelmässä etu- ja taka-akselin lisäksi muita antureita? Voiko vika olla ohjausboxissa?

¤kkk¤
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Kesä 20, 2020 17:43

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja ¤kkk¤ »

Tulin tässä vielä pohtineeksi asiaa. Kun tuo taka-akselin arvon heittelee kokoajan, voiko vika liittyä virran saantiin tai maadoitukseen > liittimen huonoon kosketukseen? Hapettumaa?

SuoTimo
"Aero"
Viestit: 337
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

¤kkk¤ kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 20:08
Tulin tässä vielä pohtineeksi asiaa. Kun tuo taka-akselin arvon heittelee kokoajan, voiko vika liittyä virran saantiin tai maadoitukseen > liittimen huonoon kosketukseen? Hapettumaa?
Taas systeemiin perehtymättömän kommenttia - mutta joo voi olla hapettumaakin. Tod näk siellä liikkuu hituvirtaa - eli hyvin pientä virtaa ja jännitekin voi olla heikko. Eli mahdolliset paikat:
- Liittimet
- Itse anturi on varmaan resistiivinen "potentiometri" jos sinne menee kosteutta tms. esim. akselista niin se varmaan heti hapettuu
- Maatot voi olla hapantuneet, kyllä
- Joku johto voi olla osittain poikki tai hapettunut

Esimerkkinä: itse temusin peilien säädön kanssa - ne kytkimen pinnat näytti tosi hyvältä ja siis puhtaalta kuparipinnalta - putsasin ne PRF:n 7-76 ja 7-78 aineilla - ei toiminut vaan hapettuma, jota siis ei nähnyt vaati tonnisella paperilla sliippauksen... Tuo voi olla esim liittimien tilanne.

Sinänsä mielenkiintoinen tuo sähkökaavio - ne anturien virransyötöt tulee releen kautta (Dipped beam relay (8))... Vois olla jopa tuon releen kärjet(kin)?...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86

¤kkk¤
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Kesä 20, 2020 17:43

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja ¤kkk¤ »

Taas systeemiin perehtymättömän kommenttia - mutta joo voi olla hapettumaakin. Tod näk siellä liikkuu hituvirtaa - eli hyvin pientä virtaa ja jännitekin voi olla heikko. Eli mahdolliset paikat:
- Liittimet
- Itse anturi on varmaan resistiivinen "potentiometri" jos sinne menee kosteutta tms. esim. akselista niin se varmaan heti hapettuu
- Maatot voi olla hapantuneet, kyllä
- Joku johto voi olla osittain poikki tai hapettunut

Esimerkkinä: itse temusin peilien säädön kanssa - ne kytkimen pinnat näytti tosi hyvältä ja siis puhtaalta kuparipinnalta - putsasin ne PRF:n 7-76 ja 7-78 aineilla - ei toiminut vaan hapettuma, jota siis ei nähnyt vaati tonnisella paperilla sliippauksen... Tuo voi olla esim liittimien tilanne.

Sinänsä mielenkiintoinen tuo sähkökaavio - ne anturien virransyötöt tulee releen kautta (Dipped beam relay (8))... Vois olla jopa tuon releen kärjet(kin)?...
Meinaan herkistellä omastani sen anturin liittimen, jotta siellä ei olisi vajaata kontaktia > hituvirran kannalla ollaan. Tämän jälkeen melkein laitettava testerin kiinni autoon ja reaaliaikainen data päälle > sitten vain hiplailemaan liitintä ja johtosarjaa. Omalta osaltani en tuohon anturivikaan usko, ongelma on sama uudella ja vanhalla osalla. Kääntelin vipua molempiin suuntiin ja valot säätyivät oikein ylös ja alas.

Herääkin kysymyksiä;
  • Onko anturin ja ohjainboxin välissä liitoksia?
  • Missä ko. boxi sijaitsee?
  • Missä maadoituspiste sijaitsee?
Täytyy varmaan katsoa tuo rele myös.

Vastaa Viestiin