Xenonit nykivät

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 897
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja Pee »

Kääntelin vipua molempiin suuntiin ja valot säätyivät oikein ylös ja alas.

Asiasta en paljoa tiedä mutta, mitä vipua olet käännellyt?
Ei xenon valoissa mitään manuaalista valojen korkeuden säätöä ole.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
¤kkk¤
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Kesä 20, 2020 17:43

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja ¤kkk¤ »

Asiasta en paljoa tiedä mutta, mitä vipua olet käännellyt?
Ei xenon valoissa mitään manuaalista valojen korkeuden säätöä ole.
Taka-akselin anturissa on vipu (trimmeripotentiometri?) joka on sitten kiinni pystytangossa. Vipu sitten määrää missä kuormitusasennossa perä on ja säätää näin automaattisesti valojen korkeutta. Korjatkaa viisaammat jos menee ihan metsään.

Reaalidataa; Kalibroidut arvot ovat esim. etuakselilla arvossa (astetta?) 31 ja takana 59. Paikallaan olessa arvojen pitäisi pysyä kiinteänä, mutta nyt minulla ei ole näin. Taka-akselin arvo jostain syystä heittelee välillä 48 - 61.
Viimeksi muokannut ¤kkk¤, Ti Kesä 30, 2020 08:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9⁵ 1.9 TiD -06, BMW 635 CsiA -88
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

¤kkk¤ kirjoitti:
Ti Kesä 30, 2020 07:58
Realiaalidataa; Kalibroidut arvot ovat esim. etuakselilla arvossa (astetta?) 31 ja takana 59. Paikallaan olessa arvojen pitäisi pysyä kiinteänä, mutta nyt minulla ei ole näin. Taka-akselin arvo jostain syystä heittelee välillä 48 - 61.
Mielenkiinnosta kysyn millaiset polttimot sinulla on paikallaan? Minulla itselläni on sellaiset helkutin kalliit ihmepolttimot ja olen alkanut epäillä voiko tuollainen vika johtua niistä. Toinen poltin on alkanut välähtää kun sulkee konepeiton auton käydessä. Loma kun tuossa alkaa, niin vaihdan sinne jotkin tavalliset tilalle ja katson muuttaako se tilannetta mitenkään.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja HEV »

SuoTimo kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 23:21
- Itse anturi on varmaan resistiivinen "potentiometri"
Ei ole :viewtopic.php?p=1050863#p1050863
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
¤kkk¤
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Kesä 20, 2020 17:43

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja ¤kkk¤ »

Mielenkiinnosta kysyn millaiset polttimot sinulla on paikallaan?
Ei ole tietoa. Toinen (oikean puoleinen) poltin välähtelee siihen malliin, että ovat vaihtokunnossa. Toisinaan on tainnut jopa sammua.

Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että xenon polttimo / ballasti ongelmat eivät vaikuta tasoanturien toimintaan suoranaisesti? Voiko niiltä tulevat "virheelliset" signaalit häiritä anturin toimintaa kokoajan?
Saab 9⁵ 1.9 TiD -06, BMW 635 CsiA -88
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

¤kkk¤ kirjoitti:
Ti Kesä 30, 2020 09:50
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että xenon polttimo / ballasti ongelmat eivät vaikuta tasoanturien toimintaan suoranaisesti? Voiko niiltä tulevat "virheelliset" signaalit häiritä anturin toimintaa kokoajan?
Ei mitään käryä. Alan näissä asioissa uskoa ihan kaikkeen. Pidän muuten autostani kovasti, erittäin hyvä peli, mutta nuo valot... Voi herra jee! Aivan surkea valoteho ja tämmösiä ihmeellisiä ropleemia. Ainoa hyvä puoli noissa Saabin käyttämissä Xenoneissa on se, että ne näyttävät hyvältä.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Lisään sen omaan kommenttiin liittyen, että ei liity tehopolttimot tähän mitenkään. Vaihdoin tänään tavalliset Philipsin polttimot oman ajokkiini ja valitettavasti kuulin vähän myöhemmin tuttua rapsetta. Mikä lie vika. 🤔 Ärsyttävä juttu.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
¤kkk¤
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Kesä 20, 2020 17:43

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja ¤kkk¤ »

Käytin eilen taka-anturin johdon irti ja tarkistin/puhdistin liittimen kunnolla. Perään suihkautin CRC:tä. Konehuoneen puolelta käytin korkeudensäädön sulakkeen ja releen irti > niin ikään sipaisin paperilla pinnat puhtaaksi ja litkut perään. Myös ajovalokatkaisija pääsi samalla siistittäväksi.

Valojen liike rauhoittui oleellisesti ja pääosin pysyvät paikalla kuten pitää. Testerillä katsottuna heittoa oli enään 1% verran, jolloin valot tekevät olemattoman liikahduksen.

Tekisi mieli vaihtaa vielä korkeudensäädön rele uuteen. Saisi virran kulkemaan ongelmitta väylää pitkin.
Saab 9⁵ 1.9 TiD -06, BMW 635 CsiA -88
¤kkk¤
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Kesä 20, 2020 17:43

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja ¤kkk¤ »

Tekisi mieli vaihtaa vielä korkeudensäädön rele uuteen. Saisi virran kulkemaan ongelmitta väylää pitkin.

Siitä tulikin mieleen, että voiko valoreleellä olla myös tämän toimintaan vaikutusta? Lisäksi kiinnostaisi, että onko taka-akselin korkeudensäätöanturin ja ko. releen välillä liitoskohtaa? Myös ohjainboxin sijainti kiinnostaa, missä mahtaa olla?
Saab 9⁵ 1.9 TiD -06, BMW 635 CsiA -88
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

¤kkk¤ kirjoitti:
Pe Heinä 03, 2020 10:58

Siitä tulikin mieleen, että voiko valoreleellä olla myös tämän toimintaan vaikutusta? Lisäksi kiinnostaisi, että onko taka-akselin korkeudensäätöanturin ja ko. releen välillä liitoskohtaa? Myös ohjainboxin sijainti kiinnostaa, missä mahtaa olla?
Tässä wis onlineen linkki vuosimalliin 2006 (valittu arpomalla) https://saabwisonline.com/c9/9-5/2006/3 ... onents-20/

Toi on vähän kälynen käyttää paremman sähkökaavion saat jos lataat ja asennat WISsin omalle koneelle.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Sepek
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Syys 23, 2004 08:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja Sepek »

Ainakin 2005 malli on erittäin nipo polttimoista, ei käy kuin se yksi Pilihippis a100€ ja kestää sen saman kuin normaali H4. Minulla alkoi aina kuskin puoli hyppiä ensin, kunnes muuttui punertavaksi. Onneksi ei koskaan valoisan aikaan. :roll:
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Koitin selvittää mikä rele vastaa valojen korkeussäädöstä, mutta en saanut asiaan selvää vastausta. Tätä listausta minä viimeisimmäksi kotin katsoa.
https://fuse-box.info/saab/saab-9-5-199 ... relays/amp
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Chemical man
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2016 07:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Xenonit nykivät

Viesti Kirjoittaja Chemical man »

Täällä samaa probleemaa valojen kanssa. Auto on ollut mulla reilun vuoden verran, -03 wagon.
Ostettaessa paloi jo xenon järjestelmän vikavalo melkein kokoajan, mutta oli mennyt leimasta läpi. Tilasin Speedpartsista uudet tasonsäätöanturit eteen ja taakse, sekä ohjauskaapelin. Vaihdoin taka-anturin ja valot nousi kuolleista. Meni pari kk ja valot kuoli. Vaihdoin anturin eteen ja sen jälkeen on korkeussäätö toiminut. Toinen polttimo paloi ja nyt menty Bilteman polttimoilla noin 9000km. Sormet ristiin, ettei riko ballasteja.

Valojen nykimisen kuulin jo aikasemmin ja ihmettelin sitä. Mutta tajusin sen vasta sitte, kun hioin umpiot ja näin valokuvion.
En ole ehtinyt perehtyä tähän kunnolla muulta auton ropaamiselta :? Edellä mainitut ei vaikuta, eikä valojen kytkimen asento. Joten ballastit, maadotus, rele, piuhoissa hapettumaa :?: Tasonsäädön ohjauskaapeli vaihtamatta.

Sen verran vielä, että vasemman puolen pitkä oli pimeenä. Heiluttelin sitä oranssia relettä, niin sytty. Suht suolanen hinta releelle marmorilla n. 120e.
Vastaa Viestiin